Gå til innhold

Barn og Facebook!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra tid til annen får jeg venneforspørsler fra barn i alder 9-12 om jeg vil legge dem til i vennelisten min. Dette er barn av venner jeg allerede har lagt til.

Jeg synes det er en uting, ikke det at jeg har så veldig mye spenstig på min Facebook side, men det er ikke noe for unger der for å si det sånn.

Jeg har jo ikke lyst til å fornærme noen, spesielt ikke små barn, men jeg kjenner jeg blir litt irritert på foreldrene som lar dem gjøre dette. Tror ikke de kan opprette konto uten foreldrenes hjelp altså, men dette er jeg ikke helt sikker på.

Men hvem lar 10-åringen opprette en Facebook-konto da?

Har deres unger konto der? Min 8-åring har ikke spurt engang, å det kan han bare glemme å gjøre i mange år enda altså!

Skrevet

Her i huset har ingen av oss side på facebook. Jeg ville nektet min nesten-12-åring å opprette en profil der.

Gjest Elextra
Skrevet

En venninne av meg har to døtre på 10 og 12 med egne FB-profiler og jeg har stusset over det samme.

Gjest min mening da
Skrevet

Faktisk syns jeg Facebook er bedre enn Nettby for barn, for de kan stenge ute de som de ikke er venner med.

Nettby er åpen for alle, alle kan inn å se ......

Ser på Nettby at det er veldig mye barn innpå der ... de legger ut bilder i hytt og pine som alle kan se på.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg ville nok latt en 12-åring få bruke Facebook under min veiledning. Jeg synes ikke det er noe verre enn at det er vanlig blant 8-åringer å ha mobiltelefon. Tonen på Facebook er som regel grei, det finnes sjelden upassende innhold der (jeg ville selvsagt ønsket å ha en viss kontroll på hvilke venner og grupper barnet la til), og det er mye enklere å ha kontroll over privatlivet der enn mange andre nettsteder som barn bruker. Samtidig ville jeg selvsagt benyttet anledningen til å snakke med barnet om konsekvenser av hva man skriver på nett, bilder man legger ut og andre former for nettvett.

AneM1365380603
Skrevet

Datteren min på 13,5 år er på fb, men ikke sønnen min på 11. Han har spurt om lov, men får ikke. Her går det ikke etter alder, men modenhet.

Skrevet

Stedatra fyller 13 nå i vår, og får ikke lov til å være på FB.

Skrevet

Stedatra fyller 13 nå i vår, og får ikke lov til å være på FB.

Det er faktisk ikke lov å være der før 13, er jeg da veldig kjip om jeg raporterer anonymt? Jeg syns ikke det er trivelig at disse barna maser, så jeg får jo problemet ut av verden iallefall.

Skrevet

Kjenner en 10 år gammel gutt som er på facebook, og flere av vennene hans hadde også kontoer. De spilte mye spill som de fikk tilgang til via facebook. Foreldrene sjekket jevnlig hva han hadde foretatt seg, og det så ut til å fungere helt ok :-)

Skrevet

Mine barn på 5 og 7 år er på facebook. Det er pga av spillene. De er veldig opptatt av Pet Society og Fluff er også gøy. Og på Mind Jolt-games spiller de logiske og greie spill.

Jeg har oversikten over hva de driver med, og vi legger bare til familie og venner vi kjenner godt.

7-åringen chatter litt med farfar og tante, og får dermed litt skrive og lese-trening.

Folk stusser over at jeg har latt ungene få facebook-profiler, men det som sagt pga av spillene. Vi har ikke tv-spill eller andre data-spill, så da kan de heller få bruke litt tid på facebooken innimellom.

Skrevet

Datteren min er straks 13 - "alle" hennes venninner er på Facecook, så også hun. Og jeg er på ingen måte bekymret..

Men: når hennes venninner prøver å kontakte meg, da avviser jeg dem så klart. Har ingen interesse av at unger har tilgang til min FB.

Skrevet

Mine barn er ikke der fordi det er aldersgrense. Men jeg ville fortrukket at de er der og ikke på nettby hvor alle kan se bilder og sånt som de legger ut.

Gjest Mamsen i skogen
Skrevet

Jeg er vel en av dem da antageligvis :)

Har en 15 åring som har konto der og som har meg lagt til. Nå for et par dager siden fikk jeg greie på at 12 åringen hadde laget seg konto også. Det forde venner hadde sa han.

Greit nok, jeg forteller om farene, viser sikkerhetsinstillinger, forteller om ting og tang vedr. bilder osv. osv.

Han kommer å legge til venner og familie, også voksne. Ikke noe problem, ingen av de voksne jeg vet han kommer legge til har noe "farlig" på sin konto. Og evnt. "sex-qiuzer" og greier folk tar ser jeg på som "harmløst". En 12 åring får greie på nok alikavel for å si det sånn.

Jeg har en helt harmløs profil på fb. Ingen problem å ha unger inpå der. Jeg tar ikke noen "støtende" quizer eller sånn pga at ungene mine har meg på vennelista. Så for oss er det svært lite problemer forbundet med dette :)

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg tenkte å "holde ut" maset til de ble 13. Trodde det var det som var aldersgrensen? Og ja - 8 åringen har spurt allerede.

Jeg syns ikke Facebook er den verste siden de kan være inne på forsåvidt. Men jeg vil lære dem at de ikke skal legge ut bilder av andre osv.

Skrevet

''Men hvem lar 10-åringen opprette en Facebook-konto da?''

Mange gjør nok det. Min tiåring har ikke fått lov selv om han har mast. Men etter å ha lest her inne hvordan nettby fungerer, som han og ei venninne selv registrerte han på, så syns jeg tross alt Facebook høres bedre ut tross alt. :-D

Skrevet

Min eldste på 9, har spurt om å få Facebook-profil - og jeg har sagt nei.

Jeg har forklart at Facebook er for eldre, og at hun skal få lov når hun blir eldre.

Så langt har hun akseptert det.

I følge læreren så er det ikke uvanlig at de fra 9-10-års alderen (4. klasse), er på Facebook - men jeg føler meg ikke klar for det...

Skrevet

Jeg gidder ikke å la meg irritere over hva andres barn for lov til, det får være helt opp til den enkelte familie. Men jeg adder ikke barn på Facebook-profilen min. Jeg har ikke noe ønske om at de skal følge med i mitt voksenliv (ikke for at jeg legger ut noen kinky detaljer der, men likevel...)

Min 11-åring får ikke lov til å ha Facebook-profil, fordi man "er seg selv" der, mens hun på Nettby har, for der er hun anonym...

Skrevet

Det er faktisk ikke lov å være der før 13, er jeg da veldig kjip om jeg raporterer anonymt? Jeg syns ikke det er trivelig at disse barna maser, så jeg får jo problemet ut av verden iallefall.

Nå skjønner jeg hvorfor min niese lyver på alderen...

Skrevet

Her er både Facebook og Nettby forbudt sone for ungene. Eldste blir 12 i sommer.

Nettby skjønner jeg ikke at barn får lov å ha. Jeg har det selv og hvem som helst kan kontakte meg. Dessuten er det ganske mange idiotiske grupper der inne som absolutt ikke egner seg for barn. Det er gjerne også slik at forsiden slett ikke er barnevennlig.

Facebook tenker jeg i utgangspunktet ikke er så ille. Man kan selv velge hvem som skal kunne se ens profil etc. På den annen side adder ungene voksne bekjente som "venner" på Facebook og man kan se hva "venners venner" driver med - om festen de var på i helga og ellers andre ting barn egentlig ikke trenger å vite noe om.

Ungene mine har profiler på "Go Supermodel" (teit navn..I know...). Dette virker som en okei side der man er 100 % anonym (så sant man har lært ungene nettvett). Denne siden er også kun for barn og ledelsen virker å ha rimelig god kontroll på hva som skjer der inne. De slår kjapt ned på eventuelle negative ting.

Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor min niese lyver på alderen...

De fleste lyver når de er så unge, du får heller ikke være medlem om du er under 18 og ikke tilknyttet videregående eller høyskole, så da skjønte jeg endelig hvorfor alle 14 åringene hadde nettverk på vgs og ikke ungdomskole..

Men jeg vet at folk har rapportert, og profilene forsvinner som dugg for sola, så de er egentlig ganske så strenge på det altså!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...