Gå til innhold

Barn og Facebook!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel en av dem da antageligvis :)

Har en 15 åring som har konto der og som har meg lagt til. Nå for et par dager siden fikk jeg greie på at 12 åringen hadde laget seg konto også. Det forde venner hadde sa han.

Greit nok, jeg forteller om farene, viser sikkerhetsinstillinger, forteller om ting og tang vedr. bilder osv. osv.

Han kommer å legge til venner og familie, også voksne. Ikke noe problem, ingen av de voksne jeg vet han kommer legge til har noe "farlig" på sin konto. Og evnt. "sex-qiuzer" og greier folk tar ser jeg på som "harmløst". En 12 åring får greie på nok alikavel for å si det sånn.

Jeg har en helt harmløs profil på fb. Ingen problem å ha unger inpå der. Jeg tar ikke noen "støtende" quizer eller sånn pga at ungene mine har meg på vennelista. Så for oss er det svært lite problemer forbundet med dette :)

Men barna dine kan jo se hva dine venner gjør på Facebook også?

Gjest Mamsen i skogen
Skrevet

Men barna dine kan jo se hva dine venner gjør på Facebook også?

Ja, og jeg har vurdert det som særdeles lite farlig.

Jeg har antagelig svært enkle venner ;)

Det eneste som skjer er at en eller annen tar en "hvor god er du i senga" - quiz, eller så har jeg ei venninde som har litt rusten psyke innimellom som syter litt rundt det. (men nå har hun lagt til sin egen 14 åring også så neste gang hun er i "dumpa" tenkte jeg å si til henne at hun sparer profilen sin for det pga ungen sin)

Så jeg har vurdert det de har tilgang til gjennom meg som veldig ufarlig.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg har en 11 åring som maser om nettby, men facebook har han ingen interesse av. Han får ikke profil på nettby og iallefall ikke facebook. Noe må vi voksne få ha for oss selv. Har et tantebarn som sitter på dataen hele ettermiddagen og i helgene. Hun har nå fått profil på facebook, men jeg nekter å legge henne til vennelisten min. Hun er bare 11.

trollemor;o)
Skrevet

De fleste lyver når de er så unge, du får heller ikke være medlem om du er under 18 og ikke tilknyttet videregående eller høyskole, så da skjønte jeg endelig hvorfor alle 14 åringene hadde nettverk på vgs og ikke ungdomskole..

Men jeg vet at folk har rapportert, og profilene forsvinner som dugg for sola, så de er egentlig ganske så strenge på det altså!

hvis vi rapporterer, får de som har profil vite at det var jeg som rapporterte?

Gjest Villniss
Skrevet

Mine barn på 5 og 7 år er på facebook. Det er pga av spillene. De er veldig opptatt av Pet Society og Fluff er også gøy. Og på Mind Jolt-games spiller de logiske og greie spill.

Jeg har oversikten over hva de driver med, og vi legger bare til familie og venner vi kjenner godt.

7-åringen chatter litt med farfar og tante, og får dermed litt skrive og lese-trening.

Folk stusser over at jeg har latt ungene få facebook-profiler, men det som sagt pga av spillene. Vi har ikke tv-spill eller andre data-spill, så da kan de heller få bruke litt tid på facebooken innimellom.

"Mine barn på 5 og 7 år er på facebook. Det er pga av spillene. De er veldig opptatt av Pet Society og Fluff er også gøy."

Mine barn på 9 og 10 er også på Facebook. Og det mest på grunn av Pet Society. :-) De har 10 venner hver, og alle er familie og venner av meg.

Jeg ser derfor ingen farer ved at de har Facebook. Jeg har jo innstilt profilen deres sånn at ingen uvedkommende kan se dem, søke dem opp eller legge dem til. Så for meg/oss er Facebook helt trygt. Barna har også konto på noe som heter Go Supermodel. Helt uskyldig det også, siden de er helt anonyme der. :-)

Gjest Villniss
Skrevet

Her i huset har ingen av oss side på facebook. Jeg ville nektet min nesten-12-åring å opprette en profil der.

Facebook er ikke farlig da, hvis du tar de forholdsregler det er mulig å ta der. Du kan selv bestemme hvilken informasjon som skal stå der, hvem som kan se profilen din og hvem som kan søke deg opp eller legge deg til.

Ganske trygt, spør du meg. Men har man ikke Facebook selv, så er man mer redd. Jeg var sånn i begynnelsen jeg også _før_ jeg fikk min egen profil. Da jeg etterhvert skjønte at det var ganske uskyldig, tillot jeg barna mine på 9 og 10 år å opprette profil. De har bare familie og venner av meg på vennelisten, samt ei felles venninne av dem. Rundt 10 stk tilsammen.

De får ikke lov til å legge ut bilder eller annen sensitiv informasjon i tilfelle sikkerheten ikke er så god som den gir seg ut for å være. Men foreløpig virker det helt ok. :-)

De er faktisk ikke der så mye heller. De maste om å få lov til å få Facebook pga et spill som heter Pet Society, men nå når de har hatt det en stund ser jeg at interessen daler.

Skrevet

Ja, og jeg har vurdert det som særdeles lite farlig.

Jeg har antagelig svært enkle venner ;)

Det eneste som skjer er at en eller annen tar en "hvor god er du i senga" - quiz, eller så har jeg ei venninde som har litt rusten psyke innimellom som syter litt rundt det. (men nå har hun lagt til sin egen 14 åring også så neste gang hun er i "dumpa" tenkte jeg å si til henne at hun sparer profilen sin for det pga ungen sin)

Så jeg har vurdert det de har tilgang til gjennom meg som veldig ufarlig.

Jeg har noen skikkelige festevenner som legger ut festebilder i hytt og pine ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...