Gå til innhold

Har fibromyalgipasienter noen rettigheter?

Anbefalte innlegg

Gjest dame med fibromyalgi
Skrevet

Er det noen som vet om fibromyalgipasienter i det hele tatt har noen rettigheter? Har selv hatt sykdommen i mange år, og bitt tennene sammen i mine dårlige perioder. Nå kjenner jeg meg sliten og utbrent av å ikke bli forstått eller få noen hjelp fra lege etc. Må også legge til at jeg aldri har forlangt noe, da jeg ikke vet om noen rettigheter denne pasientgruppen har. En lider i det stille, siden denne sykdommen er så diffus og lite anerkjent.

Gjest MayLynn
Skrevet

Vanskelig å svare når du ikke sier noe om du er i jobb eller sykmeldt/uføretrygdet?

Antar at dersom du er så syk at du ikke kan fungere i jobb så har du rett på sykepenger som alle andre. Samt rehabiliteringspenger og evt uføretrygd på sikt.

Skrevet

Hvis fastlegen din ikke tar din fibromyalgi på alvor, bør du skifte fastlege. Dessverre finns det endel slike leger, men samtidig finns det andre som forstår mer. Kanskje du kan søke deg fram til en nettside om Fibromyalgi som kan få deg i kontakt med en pasientforening der du kan ringe og få råd?

Du har i alle fall krav på uføretrygd eller delvis trygd dersom du ikke fungerer i arbeid pga dette.

Skrevet

En har ingen flere eller færre rettigheter med fibromyalgi. Alle stønad og diverste gis ut fra arbeidskapasitet.

Du må ikke bite tennene sammen og holde på med det løpet der, ta kontakt med lege og NAV og få hjelp. Jeg gjorde det samme som deg i mange år, og er per i dag ikke arbeidsfør overhodet.

Gjest ferieplanlegger
Skrevet

Vanskelig å svare når du ikke sier noe om du er i jobb eller sykmeldt/uføretrygdet?

Antar at dersom du er så syk at du ikke kan fungere i jobb så har du rett på sykepenger som alle andre. Samt rehabiliteringspenger og evt uføretrygd på sikt.

hei. du har samme rettigheter som ved annen sykdomstilstand. men hvis du har en lege som ikke tror deg, så hadde jeg skiftet lege. er en så syk at en ikke klarer å jobbe, så blir en sykemeldt. etter et år går en over på rehabiliteringsytelser, vel og merke hvis du er under behandling. etter 1-2 år på rehab, bør du søke yrkesretta attføring. og forsøke å få deg en annen jobb som du klarer. hvis ikke dette går pga helsa, så kan du søke tidsbegrenset uføre. men du må igjennom alt dette før du eventuelt får uføre. for nav godtar ikke uføre før alt medisinsk og attføring er prøvd.

jeg vet hva jeg snakker om, har vært gjennom alt selv. har nå fått tre år tidsbegrenset uføre. da jeg gikk på rehab ble jeg operert fire ganger uten hell i skulderen. det jeg vil fram til er: det er ikke sykdommen, men restarbeidsevnen, som gir deg rettigheter. lykke til!

Skrevet

hei. du har samme rettigheter som ved annen sykdomstilstand. men hvis du har en lege som ikke tror deg, så hadde jeg skiftet lege. er en så syk at en ikke klarer å jobbe, så blir en sykemeldt. etter et år går en over på rehabiliteringsytelser, vel og merke hvis du er under behandling. etter 1-2 år på rehab, bør du søke yrkesretta attføring. og forsøke å få deg en annen jobb som du klarer. hvis ikke dette går pga helsa, så kan du søke tidsbegrenset uføre. men du må igjennom alt dette før du eventuelt får uføre. for nav godtar ikke uføre før alt medisinsk og attføring er prøvd.

jeg vet hva jeg snakker om, har vært gjennom alt selv. har nå fått tre år tidsbegrenset uføre. da jeg gikk på rehab ble jeg operert fire ganger uten hell i skulderen. det jeg vil fram til er: det er ikke sykdommen, men restarbeidsevnen, som gir deg rettigheter. lykke til!

Man treger ikke BÅDE rehab. og attføring før en kan søke tu. Jeg har bare vært gjennom attføringsløpet...

Gjest ferieplanlegger
Skrevet

Man treger ikke BÅDE rehab. og attføring før en kan søke tu. Jeg har bare vært gjennom attføringsløpet...

jeg skrev jo rehab HVIS en er under behandling.

Skrevet

jeg skrev jo rehab HVIS en er under behandling.

Beklager, beklager...

Skrevet

Hvem har diagnostisert deg?

Be om henvisning til en spesialist - der vil du møte fagfolk som skjønner seg på tilstanden din.

Selvfølgelig har fibromyalgipasienter samme rettigheter som andre, med dette er vel en typisk diagnose som mange har forskjellige meninger om...

Skrevet

Hvem har diagnostisert deg?

Be om henvisning til en spesialist - der vil du møte fagfolk som skjønner seg på tilstanden din.

Selvfølgelig har fibromyalgipasienter samme rettigheter som andre, med dette er vel en typisk diagnose som mange har forskjellige meninger om...

Men husk at slett ikke alle spesialister har peil på FM. Mange av dem fnyser av det. Så sørg for å undersøke på forhånd hvem du bør gå til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...