Gå til innhold

Gå hjem fra skolen alene?

Gjest 2 trinn

Anbefalte innlegg

Gjest 2 trinn

Når begynte barna deres å gå hjem fra skolen alene?.Gutten min er snart 8 år og han vil prøve å gå hjem fra skolen alene.Kan må krysse en liten bilvei men ellers går han på en gangsti helt hjem.Vi er hjemme når han kommer fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Hvis det er folk hjemme når barnet kommer hjem skulle vel ikke det være noe problem å gå hjem alene, så sant barnet selv vil.

Jeg har også en 2. klassing, han ble 7 i desember, han går ikke alene hjem, men fordi vi ikke er hjemme før nærmere halv fem.

Men han går/sykler alene hjem når han er hos kamerater, som har samme avstand/vei som skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstepoden vår begynte å gå hjem i andre klasse, også han måtte krysse en lite trafikkert bilvei i 30 sone, ellers på gangsti helt hjem. Turen tar for han mellom 15 og 30 minutter, alt etter hvor interessant stien og grøfta er den dagen ;-)

Han kom hjem til tomt hus, og syntes det var deilig å ha "fri" et par timer før foreldre og søsken kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2 trinn

Hvis det er folk hjemme når barnet kommer hjem skulle vel ikke det være noe problem å gå hjem alene, så sant barnet selv vil.

Jeg har også en 2. klassing, han ble 7 i desember, han går ikke alene hjem, men fordi vi ikke er hjemme før nærmere halv fem.

Men han går/sykler alene hjem når han er hos kamerater, som har samme avstand/vei som skolen.

Ok.Jeg trodde at kansje vi ikke var strenge nok på dette.Snakke med 2 mødre i klassen i går og guttene der leker ikke ute utenom foran huset.Er aldri noen plass alene.Gutten min sykler/går til fotballbanen alene og er der i timesvis.Banen er jo bare noen blokker nedenfor her.Trodde at det var vi som var for slepphendte angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2 trinn

Eldstepoden vår begynte å gå hjem i andre klasse, også han måtte krysse en lite trafikkert bilvei i 30 sone, ellers på gangsti helt hjem. Turen tar for han mellom 15 og 30 minutter, alt etter hvor interessant stien og grøfta er den dagen ;-)

Han kom hjem til tomt hus, og syntes det var deilig å ha "fri" et par timer før foreldre og søsken kom.

Når jeg har gått sammens han har vi brukt 20 minutter.Er litt spent på hvor lang tid han bruker i dag.Første dagen han skal prøve det i dag.Han går forbi fotballbanen så det kan hende at han blir litt "forsinket" :-).Men han fikk beskjed om å komme rett hjem.Blir spennende å se.Det er bestandig rart når dem skal prøve nye ting alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1. klasse gikk mine sporadisk alene hjem. Kom hjem før meg.

Nå går de i 4. og 2. klasse, og går hjem alene så og si hver dag. Eldste er hjemme alene ganske mye. Yngste av og til alene, uten søstera der også.

Det går kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har gått sammens han har vi brukt 20 minutter.Er litt spent på hvor lang tid han bruker i dag.Første dagen han skal prøve det i dag.Han går forbi fotballbanen så det kan hende at han blir litt "forsinket" :-).Men han fikk beskjed om å komme rett hjem.Blir spennende å se.Det er bestandig rart når dem skal prøve nye ting alene

2. Klassingen min går sammen med 2-3 andre 2. klassinger. Til skolen bruker de 15 minutter. Hjem har de klart å bruke 80 minutter ;)

Vanligvis bruker de rundt 40 minutter på hjemveien. Det er visst mye som skal snakkes om og undersøkes underveis.

Veien de går er full av "natur" - så det er mye å undersøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor såpass nærme skolen at de har gått alene til og fra skolen omtrent fra dag 1.

Eldstemann begynte å komme hjem litt før oss rundt jul i 1. klasse (ha egen nøkkel) - først et kvarter før vi kom, deretter en halvtime, og så en time.

Hun neste fikk egen nøkkel litt før jul i andre klasse, og går nå hjem fra SFO 15.30 (bruker 20-45 minutter avhengig av humør og hvem hun tar følge med) mandag, onsdag og torsdag. Tirsdag og fredag går hun hjem rett etter skolen, og har da "fri" frem til vi kommer hjem 16.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ok.Jeg trodde at kansje vi ikke var strenge nok på dette.Snakke med 2 mødre i klassen i går og guttene der leker ikke ute utenom foran huset.Er aldri noen plass alene.Gutten min sykler/går til fotballbanen alene og er der i timesvis.Banen er jo bare noen blokker nedenfor her.Trodde at det var vi som var for slepphendte angående dette.

Her hos oss leker nok de fleste ute alene nå.

Men skal innrømme at jeg synes det er litt 'vanskelig' på et vis. Må gi dem litt 'frihet' samtidig som du gjerne vil ha litt oversikt over hvor de er og hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min gikk til og fra skolen i den alderen, på en vei med mer trafikk (men stort sett med fortau). Særlig på sommeren.

Hvis han vil det selv, synes jeg han skal få prøve, siden forholdene er slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa begynte så smått med det i 1. klasse.

Nå når ho går i 4. gjør ho det 4 dager i uka. Den siste dagen slutter jeg tidlig så jeg henter henne. Ho er da alene hjemme enten til jeg kommer hjem litt over kl. 16 eller til ho blir hentet til trening ca. kl 15. (Men ho er jo 2 år eldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Guttungen begynte å gå hjem alene fra skolen i slutten av 1.klasse. Jeg var hjemme når han kom fra skolen. Gangvei hele veien, bortsett fra en parkeringsplass med biler som må passeres.

I andre klasse hendte det han kom hjem før oss, men ikke så lenge av gangen. Han nøt det imidlertid. Vokste mange meter. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

1. klassingen har gjort det nesten hele året, noen dager i uka. Men han går sammen med klassekamerater. Han må krysse en liten vei og gå et stykke på en lite trafikkert vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hvis han selv vil, så er det jo kjempefint å la han få lov. :-)

Her er det såvidt tung vei hjem at ungene kjører buss, men jeg tipper de skal få prøve seg på gåtur hjem en finværsdag eller to i løpet av våren (de går i 1. og 2. klasse mine, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Syvåringen vår har ennå ikke begynt å gå helt selv. Veien går langs, og krysser, en ganske trafikkert vei (dvs. den mest trafikkerte veien i et typisk villaområde - dog med 50-grense).

Vi har såvidt begynt med at vi plukker ham opp på skolen og han går mens vi kjører :-). Så skynder han seg i forveien, vi passerer ham med bilen, og er hjemme før ham. Dette er jo ingen varig løsning, men en forberedelse til å gå helt selv. Da vil han etterhvert få egen nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...