Gå til innhold

Har ungene egen pc, og hvordan er reglene?

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har lest tråden "barn og facebook" og ser at mange av dere nekter ungene profil her og der. Nå lurer jeg på om ungene deres har egen pc, og hvordan håndterer dere regler rundt denne?

Her har 12-åringen egen pc og profil på nettby. Facebook er hun ikke på, men det kommer vel etterhvert. Om hun hadde ønsket seg profil der hadde hun laget en, uten å rådføre seg med meg.

Hun bruker pc som hun vil,og når hun vil. Hun er ei fornuftig jente og jeg stoler på henne. Vi har snakket om normal nettvett og farene ved å legge ut adresse og bilder.

Gjest Reddix
Skrevet

Hva i alle dager skal din 12åring med en profil på Nettby for? Har hun behov for å bli sjekket opp?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Alle har hver sin PC. Ingen faste tidspunkter for bruk.

Men alle tar PC pause når de blir bedt om det. Dette er særlig nødvendig for et av barna. De andre ungene er mer opptatt av ute-ting/idrett enn PC.

Onsdag1365380628
Skrevet

Hva i alle dager skal din 12åring med en profil på Nettby for? Har hun behov for å bli sjekket opp?

Har du profil på nettby? Det er ikke utelukkende for å sjekke opp folk at man har profil der....og hva 12-åringen gjelder så har de fleste vennene hennes profil på nettby. Selv bruker jeg nettstedet til å holde kontakt med venner og bekjente.

Skrevet

Jeg har en 9-åring med egen PC. Ho får ikke bruke den hele tiden, men har ganske frie tøyler. Det trådløse nettverket virker ikke på rommet hennes, så ho sitter i stua.

Her er det nettby og en side til som jeg ikke husker navnet på (en side ang. mote og sminke)

Jeg sjekker loggen med svært ujevne mellomrom. Så om ho ville hatt en profil på Facebook så hadde ho nok klart det.

Så her fungerer nok god og fornuftig oppdragelse bedre enn forbud tror jeg. Så vi får nok bare krysse fingrene og håpe det går bra i denne digitale verdenen.

trollemor;o)
Skrevet

Har en 11 åring som bruker vår PC. Han får ikke profil på verken nettby eller facebook. Han aksepterer det, men syns selvsagt at vi er teite.

Skrevet

Snuppa (11) har egen PC, og vi har ingen faste tider. Hun har klare regler på hva hun kan og ikke kan gjøre, og vi sjekker regelmessig loggen. I tillegg er jeg mye rundt henne og ser hva hun driver med.

Tidsaspektet er ikke noe problem, det kan gå dagevis uten at hun engang slår den på, mens i andre perioder er hun der mye... Jeg synes det er greit når som hun er såpass stor at hun kan styre dette selv.

Hun har profil på Nettby og har MSN, ikke Facebook.

Skrevet

Ingen egen PC på barnet, men i praksis er det nesten bare han som benytter husets faste PC (stasjonær PC som står i et fellesrom).

Jeg har en mini-pc som benytter mest når jeg er hjemme, og mannen kommer som oftest så sent hjem at han benytter seg av den stasjonære etter at junior er i seng;-)

Skrevet

De har ikke egen pc (guttungen hadde en gammel en som avgikk ved døden), men nesten fri tilgang til en laptop og en stasjonær pc.

Ikke MSN eller facebook, men egen mailadresse som nesten ikke brukes.

De bruker pc mest til lekser og 1-2-3 spill.

Skrevet

Ungene her har ikke egen pc, men får bruke våre.

Full kontroll har jeg ikke, siden de kommer hjem fra skolen før meg. Jeg sitter gjerne litt sammen med dem når de er online, og de spør meg om forskjellige ting.

Jeg er fullstendig klar over at de kan finne på ting jeg ikke har kontroll over... Håper bare det ikke er så veldig ille.

Vi har snakket om nettvett, og jeg tror de er inneforstått med det meste.

Skrevet

Junior (10 år) har en gammel laptop på rommet sitt, men den funker ikke spesielt bra på nettet vårt. Så han bruker mest en som står i kjellerstua på deling. Han er mest på Habbo og har ingen andre "profiler". Jeg synes ikke det spiller så stor rolle om han ser TV eller sitter ved PCen, vi har såpass kontroll at dette ikke går ut over andre ting.

18-åringen har egen Mac. Hun gjør som hun vil, også på Facebook.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...