Gå til innhold

Enda en dag "uten innhold"

Anbefalte innlegg

Gjest ensom mor
Skrevet

Høres ut som en helt vanlig dag spør du meg. Det du bør gjøre noe med er instillingen din. Og om du synes gutten din ser for mye på tv og at du roter på nettet, slå av begge deler og ta frem et brett-spill, eller ta en tur ut isteden. Rydde litt må man jo få gjort...helt vanlig å bruke ettermiddagen til det.

Men hva er egentlig grunnen til at du føler deg mislykket? Er det fordi du selv føler at hverdagen ikke er slik du ønsker, eller fordi du ikke klarer å leve opp til andres eller dine egne forventninger/krav til hvordan en "vellykket persons" liv er?

Jeg vet godt at det ikke er så enkelt å være skilt alene-mor, er det selv. Man må passe seg for å ikke synke inn i selvmedlidenheten og bare bli apatisk... Nei, ta deg selv i nakken og bestem deg for at idag skal bli en dag du kan være fornøyd med når du legger deg ikveld! Det er vel ikke så mye som skal til? Ønsker deg lykke til :)

Takk for veldig konstruktivt innspill.

'' Det du bør gjøre noe med er instillingen din. Og om du synes gutten din ser for mye på tv og at du roter på nettet, slå av begge deler og ta frem et brett-spill, eller ta en tur ut isteden. ''

Du har så rett så rett, og jeg vet at det er nettopp her utfordringen ligger. Det er "bare" så utrolig vanskelig å få til for tiden. Hade jeg skulle besteget en høy fjelltopp hadde det virket lettere..... og jeg er ikke i spesielt god form. :(

''Men hva er egentlig grunnen til at du føler deg mislykket? Er det fordi du selv føler at hverdagen ikke er slik du ønsker, eller fordi du ikke klarer å leve opp til andres eller dine egne forventninger/krav til hvordan en "vellykket persons" liv er?''

Spot on! Du beskriver veldig godt de følesene jeg får på dårlige dager. En følelse av ikke å strekke til.......

''Jeg vet godt at det ikke er så enkelt å være skilt alene-mor, er det selv. Man må passe seg for å ikke synke inn i selvmedlidenheten og bare bli apatisk... Nei, ta deg selv i nakken og bestem deg for at idag skal bli en dag du kan være fornøyd med når du legger deg ikveld! Det er vel ikke så mye som skal til? Ønsker deg lykke til :)''

Foreløpig har denne dagen ikke vært så verst. Minstemann hadde med en kompis hjem fra skolen og vi var alle tre ute en tur.

Takk for godønsker og ditto tilbake til deg :)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

3

• trollemor;o)

3

• vilde

1

• nick

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er godt mulig, men mine aldelses skjønne kollegaer er sånne som har tusen jern i ilden. Det høres ut som om de knapt har tid til å spise før de legger seg for kvelden.

Kjente du deg igjen i det jeg skrev kanskje?

Jeg gjorde det ja :o)

Gjest ensom mor
Skrevet

Du må sette i gang to tiltak.

1. Innse at hverdag er hverdag og de færreste er enormt aktive etter jobb/barnehage. Det er normalt å se litt på TV, spise middag, gjøre litt husarbeid, sende noen e-mailer.

2. Finn ut hva du ønsker og gjør det. Vil du leke mer med barnet ditt? Gjør det, da. Det er jo bare å sette i gang. Vil du bli kjent med andre barnefamilier? Finn en arena. Vil du ha litt barnefri og ta en tur på kino? Skaff barnevakt.

''Du må sette i gang to tiltak.'' Minst! ;)

''1. Innse at hverdag er hverdag og de færreste er enormt aktive etter jobb/barnehage. Det er normalt å se litt på TV, spise middag, gjøre litt husarbeid, sende noen e-mailer.''

Som jeg har nevnt til noen andre, så jobber jeg med noen skjønne kollegaer som har tusen ild i jernen.I tillegg har de alle mye slekt rundt seg. Tror dette er med på å forsterke min følelse av ensomhet.

''2. Finn ut hva du ønsker og gjør det. Vil du leke mer med barnet ditt? Gjør det, da. Det er jo bare å sette i gang. Vil du bli kjent med andre barnefamilier? Finn en arena. Vil du ha litt barnefri og ta en tur på kino? Skaff barnevakt.''

Det er dette "bare" som er så vanskelig for min del. Jeg har ikke problemer med å skaffe barnevakt, problemet er at jeg ikke har spesielt mange jeg kan tilbringe tid med om ettermiddager/kvelden. Jeg går gjerne på kino alene, men det er ikke så gøy i lengden å gjøre ting alene. Og jeg MÅ nok finne meg en arena hvor jeg får litt nettverk igjen, ellers er jeg redd for at barna skal "arve" min ensomhet.

Takk for svaret :)

Gjest ensom mor
Skrevet

Jeg gjorde det ja :o)

Hva har du gjort/ gjør du for å endre dette? Eller har du resignert?

Mvh

Gjest ensom mor
Skrevet

Høres utroolig kjedelig ut. Vi tar alltid jetflyet til en eller annen storby hvor vi spiser 5-retters middag og hygger oss. TV og internett bruker vi nesten ikke fordi hverdagen vår er så full av fornuftige opplevelser og læring, læring, læring.

Glad på dine vegne! ;P

Gjest ensom mor
Skrevet

Tja, hva med å putte ei vannflaske og et sitteunderlag i en sekk, og rett og slett gå ut en tur? Til en park (om du bor i en by), rusle en tur i skogen - hva som helst? Trenger jo ikke være noe stort prosjekt, i grunnen?

Hoppe trampoline med ungen, sykle en tur, spille et spill hvis været er dårlig?

Er du deprimert? Hvis ja, så er legen et utgangspunkt.

Å ha en og annen slik "slapp dag" er jo helt normalt, men jeg hadde blitt "stein toillat" om alle hverdager var slik.

Du sier at du er ensom etter samlivsbrudd. Deltar du i noen sosiale sammenhenger? Er ungene (siden du omtaler et barn som "minstemann" er det nærliggende å tro at du har flere barn?) med på noen aktiviteter, vil det alltid være et skrikende behov for frivillig innsats i styrer og stell. En super arena å skaffe seg nettverk på!

Hobbyer? Noe du liker å gjøre? Meld deg på kurs! :-)

Tiltaket må du finne hos deg selv, men det er en ting du kan ta deg gift på: Det er INGEN som kommer og fikser et nettverk for deg. Det er INGEN som kommer på døra og er vennen din sånn helt uten videre. Det er INGEN som lager akvitetsplan for deg.

Din jobb, ditt initiativ, ditt liv.

Dette kan du gjøre noe med! :-)

Takk for lang og konstruktiv tilbakemelding :)

''Tja, hva med å putte ei vannflaske og et sitteunderlag i en sekk, og rett og slett gå ut en tur? Til en park (om du bor i en by), rusle en tur i skogen - hva som helst? Trenger jo ikke være noe stort prosjekt, i grunnen?''

Tror kanskje det er her jeg synder mest. Jeg har nok en tendens til å ville at alt skal være "superbra", og når jeg ikke når opp, så lar jeg heller være med å gjøre de "små tingene" :(

''Hoppe trampoline med ungen, sykle en tur, spille et spill hvis været er dårlig?''

Alt gode forslag som noteres.

''Er du deprimert? Hvis ja, så er legen et utgangspunkt.''

Er nok lettere deprimert til tider ja, men ikke noe som jeg føler trenger noen behandling.

''Å ha en og annen slik "slapp dag" er jo helt normalt, men jeg hadde blitt "stein toillat" om alle hverdager var slik.''

Alle dager er heldigvis ikke slik, men alt for mange :(

''Du sier at du er ensom etter samlivsbrudd. Deltar du i noen sosiale sammenhenger? '' Alt for lite. Det er som om jeg har mistet evnen til å sosialisere på en normal måte.

''Er ungene (siden du omtaler et barn som "minstemann" er det nærliggende å tro at du har flere barn?) med på noen aktiviteter, vil det alltid være et skrikende behov for frivillig innsats i styrer og stell. En super arena å skaffe seg nettverk på!''

Har mer enn det ene barnet ja :) Jeg var en meget aktiv dame tidligere. Har sittet i styre og stell for forskjellige aktiviteter, men nå føles det som om jeg har brukt opp den kvoten og som om jeg aldri skal bli "normal" igjen.

''Hobbyer? Noe du liker å gjøre? Meld deg på kurs! :-)''

Har flere hobbyer/ting eg liker å gjøre, men melde meg på kurs?..... virker som en uvoerkommelig ting å gjøre for tiden.

''Tiltaket må du finne hos deg selv, men det er en ting du kan ta deg gift på: Det er INGEN som kommer og fikser et nettverk for deg. Det er INGEN som kommer på døra og er vennen din sånn helt uten videre. Det er INGEN som lager akvitetsplan for deg.

Din jobb, ditt initiativ, ditt liv.''

Jeg vet kognitivt alt dette, men følelsesmessig så klarer jeg ikke deale med det, om du forstår.... :(

''Dette kan du gjøre noe med! :-)''

Takk for tilliten ;) Og innerst inne vet jeg jo at du har rett, men jeg sliter virkelig med å komme over denne "kneiken"

Igjen: takk for svar.

Mvh

Gjest ensom mor
Skrevet

Da foreslår jeg at du inviterer med deg "ensom mor" med barn neste gang du drar ut på tur ;-)

Det hadde vært noe det! ;)

Gjest ViViola
Skrevet

''Tja, hva med å putte ei vannflaske og et sitteunderlag i en sekk, og rett og slett gå ut en tur? Til en park (om du bor i en by), rusle en tur i skogen - hva som helst? Trenger jo ikke være noe stort prosjekt, i grunnen?''

Tror kanskje det er her jeg synder mest. Jeg har nok en tendens til å ville at alt skal være "superbra", og når jeg ikke når opp, så lar jeg heller være med å gjøre de "små tingene" :(

''Hoppe trampoline med ungen, sykle en tur, spille et spill hvis været er dårlig?''

Er nok lettere deprimert til tider ja, men ikke noe som jeg føler trenger noen behandling.

''Å ha en og annen slik "slapp dag" er jo helt normalt, men jeg hadde blitt "stein toillat" om alle hverdager var slik.''

''Du sier at du er ensom etter samlivsbrudd. Deltar du i noen sosiale sammenhenger? '' Alt for lite. Det er som om jeg har mistet evnen til å sosialisere på en normal måte.

''Er ungene (siden du omtaler et barn som "minstemann" er det nærliggende å tro at du har flere barn?) med på noen aktiviteter, vil det alltid være et skrikende behov for frivillig innsats i styrer og stell. En super arena å skaffe seg nettverk på!''

Har mer enn det ene barnet ja :) Jeg var en meget aktiv dame tidligere. Har sittet i styre og stell for forskjellige aktiviteter, men nå føles det som om jeg har brukt opp den kvoten og som om jeg aldri skal bli "normal" igjen.

Har flere hobbyer/ting eg liker å gjøre, men melde meg på kurs?..... virker som en uvoerkommelig ting å gjøre for tiden.

''Tiltaket må du finne hos deg selv, men det er en ting du kan ta deg gift på: Det er INGEN som kommer og fikser et nettverk for deg. Det er INGEN som kommer på døra og er vennen din sånn helt uten videre. Det er INGEN som lager akvitetsplan for deg.

Jeg vet kognitivt alt dette, men følelsesmessig så klarer jeg ikke deale med det, om du forstår.... :(

Takk for tilliten ;) Og innerst inne vet jeg jo at du har rett, men jeg sliter virkelig med å komme over denne "kneiken"

Mvh

Du, jeg tror du er litt mer enn "litt lei deg". Ta deg en tur til legen - kanskje du er noe så enkelt som litt blodfattig?

Egentlig har du masse ressurser, og nå får du dem liksom ikke til å fungere. Det kan være en bitteliten ting som skal til før du er "back on track".

:-)

Gjest ViViola
Skrevet

Er det ikke slike de fleste har det da?

Innimellom, men ikke daglig.

Og heller ikke alle har tusen jern i ilden. Det er en mellomting.

Gjest ensom mor
Skrevet

Du, jeg tror du er litt mer enn "litt lei deg". Ta deg en tur til legen - kanskje du er noe så enkelt som litt blodfattig?

Egentlig har du masse ressurser, og nå får du dem liksom ikke til å fungere. Det kan være en bitteliten ting som skal til før du er "back on track".

:-)

''Du, jeg tror du er litt mer enn "litt lei deg". Ta deg en tur til legen - kanskje du er noe så enkelt som litt blodfattig?''

Jeg var hos legen for et par uker siden, nettopp fordi jeg ville utelukke noen mangelsykdommer, for i tillegg til å føle meg slapp har jeg også mistet masse hår den siste tiden. Men jammen var alle prøvene helt normale ifølge min snille fastlege. :)

''Egentlig har du masse ressurser, og nå får du dem liksom ikke til å fungere. Det kan være en bitteliten ting som skal til før du er "back on track".''

Jeg håper så inderlig at du har rett.

Smile right back at you ;)

Gjest ViViola
Skrevet

''Du, jeg tror du er litt mer enn "litt lei deg". Ta deg en tur til legen - kanskje du er noe så enkelt som litt blodfattig?''

Jeg var hos legen for et par uker siden, nettopp fordi jeg ville utelukke noen mangelsykdommer, for i tillegg til å føle meg slapp har jeg også mistet masse hår den siste tiden. Men jammen var alle prøvene helt normale ifølge min snille fastlege. :)

''Egentlig har du masse ressurser, og nå får du dem liksom ikke til å fungere. Det kan være en bitteliten ting som skal til før du er "back on track".''

''Jeg var hos legen for et par uker siden, nettopp fordi jeg ville utelukke noen mangelsykdommer, for i tillegg til å føle meg slapp har jeg også mistet masse hår den siste tiden. Men jammen var alle prøvene helt normale ifølge min snille fastlege. :)''

Hm. Egentlig veldig bra, da, men det hadde jo vært greit med noe å sette fingeren på også. :-)

Neida, det er flott å være frisk, men når man mangler litt energi og ork og overskudd - så kan det være godt om man finner noe å fylle på med.

Spiser du frukt hver dag? Drikker du nok vann?

Synes forresten jeg leste lenger ned at du hadde vært ute med et par barn i dag - det er jo supert! :-)

(Og jeg har rett. Alltid.) ;-)

Gjest ensom mor
Skrevet

''Jeg var hos legen for et par uker siden, nettopp fordi jeg ville utelukke noen mangelsykdommer, for i tillegg til å føle meg slapp har jeg også mistet masse hår den siste tiden. Men jammen var alle prøvene helt normale ifølge min snille fastlege. :)''

Hm. Egentlig veldig bra, da, men det hadde jo vært greit med noe å sette fingeren på også. :-)

Neida, det er flott å være frisk, men når man mangler litt energi og ork og overskudd - så kan det være godt om man finner noe å fylle på med.

Spiser du frukt hver dag? Drikker du nok vann?

Synes forresten jeg leste lenger ned at du hadde vært ute med et par barn i dag - det er jo supert! :-)

(Og jeg har rett. Alltid.) ;-)

''Hm. Egentlig veldig bra, da, men det hadde jo vært greit med noe å sette fingeren på også. :-)''

Enig. Egentlig så håpet jeg på at han sa at jeg hadde blodmangel og sinkmangel (hva enn det innebærer) :)

''Neida, det er flott å være frisk, men når man mangler litt energi og ork og overskudd - så kan det være godt om man finner noe å fylle på med.''

Jeg pøser på med vitaminer og mineraler :)

''Spiser du frukt hver dag? Drikker du nok vann?''

Spiser ikke frukt, og drikker nok litt for lite vann. *noterer meg at jeg skal fylle på flaska mi*

''Synes forresten jeg leste lenger ned at du hadde vært ute med et par barn i dag - det er jo supert! :-)''

Jepp! :)

''(Og jeg har rett. Alltid.) ;-)''

(så bra da!) :)

Gjest ViViola
Skrevet

''Hm. Egentlig veldig bra, da, men det hadde jo vært greit med noe å sette fingeren på også. :-)''

Enig. Egentlig så håpet jeg på at han sa at jeg hadde blodmangel og sinkmangel (hva enn det innebærer) :)

''Neida, det er flott å være frisk, men når man mangler litt energi og ork og overskudd - så kan det være godt om man finner noe å fylle på med.''

Jeg pøser på med vitaminer og mineraler :)

''Spiser du frukt hver dag? Drikker du nok vann?''

Spiser ikke frukt, og drikker nok litt for lite vann. *noterer meg at jeg skal fylle på flaska mi*

''Synes forresten jeg leste lenger ned at du hadde vært ute med et par barn i dag - det er jo supert! :-)''

Jepp! :)

''(Og jeg har rett. Alltid.) ;-)''

(så bra da!) :)

;-)

Skrevet

Hva har du gjort/ gjør du for å endre dette? Eller har du resignert?

Mvh

Jeg venter på at minstemann skal bli stor. Han er 12 så det er noen år igjen ;o)

Gjest minnah
Skrevet

Mvh

Jeg bare hopper inn her jeg, og ville kommentere det du skriver

''Har sittet i styre og stell for forskjellige aktiviteter, men nå føles det som om jeg har brukt opp den kvoten og som om jeg aldri skal bli "normal" igjen.''

og

''Har flere hobbyer/ting eg liker å gjøre, men melde meg på kurs?..... virker som en uvoerkommelig ting å gjøre for tiden.''

Dette er muligens tegn som peker mot depresjon. Kanskje greit å ta en tur til lege uansett, få en blodprøve og sjekke jern feks. Man ka bli _utrolig_ slapp og utafor av å mangle jern. Been there.

Gjest minnah
Skrevet

Hm, jeg hadde ikke lest helt hit jeg. :-)

Gjest ensom mor
Skrevet

Hm, jeg hadde ikke lest helt hit jeg. :-)

Helt i orden ;)

Takk likevel for at du tok deg tid :)

trollemor;o)
Skrevet

''Ta med ungen ut en tur, oppsøk steder der det er muligheter for å treffe andre barn og foreldre. Ikke spør meg hvor, men det må da finnes ett eller annet sted å oppsøke.''

Det er dette som er utfordringen ja, jeg har ikke motet eller evne til å gjøre noe med dette for tiden.... :(

'' Dutrenger ikke gjøre noe hver eneste ettermiddag, men innimellom.''

Jeg har ikke noe behov for full fres hver ettermiddag nei, men om jeg hadde klart å få det til et par ganger i uka hadde jeg vært fornøyd ja

Er det noe som gjør at du ikke orker eller er du bare sliten?

Gjest ensom mor
Skrevet

Er det noe som gjør at du ikke orker eller er du bare sliten?

Det er en lett blanding av alt mulig tror jeg. Noe er basert på ytre faktorer, men slett ikke alt. En generell følelse av å ikke rekke til. Mye av mitt tidligere sosiale nettverk har smuldret vekk under langvarige problemer i mitt tidligere ekteskap, pluss det at min familie bor langt unna. I tillegg har noen av mine beste venninner flyttet. Jeg er rastløs og rotløs og føler ikke at jeg hører "orntlig" til noen plass. Vanskelig å forklare rett og slett.

trollemor;o)
Skrevet

Det er en lett blanding av alt mulig tror jeg. Noe er basert på ytre faktorer, men slett ikke alt. En generell følelse av å ikke rekke til. Mye av mitt tidligere sosiale nettverk har smuldret vekk under langvarige problemer i mitt tidligere ekteskap, pluss det at min familie bor langt unna. I tillegg har noen av mine beste venninner flyttet. Jeg er rastløs og rotløs og føler ikke at jeg hører "orntlig" til noen plass. Vanskelig å forklare rett og slett.

Ok, skjønner. Tenkte kanskje du kunne ha lavt stoffskifte el.

Men husk a det er kun du som kan gjøre noe med dette. Tving deg selv ut to dager i uka!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...