Gå til innhold

Min gutt eneste som ikke ble bedt i bursdag.

Gjest bursdag er vanskelig

Anbefalte innlegg

Sier man i fra til foreldrene da?

Han begynte som eneste ny i barnehagen i august. Han er moden og lang for alderen og "måtte" gå på "skolegruppen" istedenfor 5-åringene han er på alder med. De har mye aldersinndelte grupper. Er en basebarnehage slik at de 3 avdelingene er sammen når de ikke har inndelte aldersgrupper.

Han blir ikke invitert til dem på sin gruppe pga de inviterer kun 6 åringene (som jo er logisk og greit å forklare)

De aller fleste (som jeg har fått med meg) inviterer dem som er samme alder og kjønn. De som han er på gruppe med inviterer kun 6 åringene, de som er 5 inviterer 5åringene osv.

Nå har altså en 5 åring invitert alle de andre guttene på den alderen utenom min gutt. De er 7 gutter på samme alder i hele barnehagen. Gutten min ble kjempelei seg for han fikk jo med seg at alle andre skal i selskap neste uke. Han fyller selv år neste måned og nekter for å ha Petter siden han ikke blir invitert dit.

Så gjør jeg noe med dette?

Som mor tenker jeg at foreldrene har glemt min gutt. Siden han virker eldre enn han er og er på feil gruppe, samt at vi er "nye" og ikke kjenner så mange ennå. Jeg har selv spurt etter lapp på alle på samme alder og den ansatte såg på gruppebildet av aldersgruppen, dermed kan også en ansatt ha glemt å nevne gutten min.

Hva gjør jeg:

A. Spør de ansatte i barnehagen som gutten min er glemt, regner med pedleder kanskje nevner det for foreldrene for hun er veldig på hvem som kommer i bursdag skal være logisk. (jeg kjenner ikke foreldrene)

Syns kanskje det er litt flaut viss det da kommer en lapp dumpende i hylla hans, kanskje litt press på at han må komme selv om de ikke hadde tenkt det?

B. Regner med at det er bevisst at han ikke får komme og trøster på beste måte og inviterer Petter i selskap om 14 dager.

C. Inviterer ikke gutten tilbake når min gutt har selskap neste måned (Joda jeg inviterer han selvsagt, men er jo litt "flaut" kanskje for foreldrene til Petter når de merker at min er glemt?)

D. Et bedre forslag?

Syns dette er vanskelig. Gutten min ble så lei seg og jeg klarer ikke finne en logisk forklaring. Vanskelig å tenke seg hva de andre foreldrene har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo nevne at han har allerede vært hos 3 av guttene (alle som har hatt selskap på den alderen til nå) på samme alder i bursdag, så derfor forventet han jo å få komme til Petter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg hadde snakket med barnehagen (hun som du nevnte som var opptatt av at det skulle være rettferdig). Antageligvis er det en forglemmelse (det hadde ihvertfall jeg gått utfra til det motsatte var bevist...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Dette høres ut som en tabbe jeg kunne gjort - om jeg hadde vært i bursdagsbarnets foreldresko...

Ta en lite prat med de ansatte om saken, og hør hva de synes. Kanskje de umiddelbart forstår at Petters foreldre har glemt gutten din pga. det du sier om grupper? De ansatte kjenner sannsynligvis Petters foreldre litt bedre, og vet litt om dette er noe de ville gjort bevisst.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var mitt barn som hadde brusdag, ville det helt klart vært en glipp fra min side om ditt barn ikke ble invitert i en slik setting.

Jeg ville satt stor pris på å få vite om tabben før det var for sent å rette på det. Min store skerekk er å gjøre noe slikt fordi jeg mangler oversikt.

Jeg synes det må være helt greit å ta dette opp på en forsiktig måte enten direkte med forelderen eller med personalet etter hva som faller mest naturlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Syns duv skal ta det opp med ped.leder. Tror nok bare han er glemt, fordi han rullerer litt mellom gruppene. Selv klarte jeg å gjøre samme tabbe ved invitasjon ti ti-årsdagen til dattera mi. Hun skulle får be alle jentene på trinnet, og jeg satt med klasseliste og skrev navn på innbydelsene. Noen navn blir litt vuvanlige for oss nordboerere så navnet jeg var sikker på var en gutt, viste seg å være en jente. Datteren min reddet situasjonen på skolen, ved å si at den lå på bordet hjemme i stua, og gikk opp med en etter skolen. Men det var fryktelig flaut å ha glemt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i samme situasjon med min unge, som var eneste jente i sitt kull på avdelingen (en av 4 avd.)

Jeg stoppet mammaen til XX på parkeringsplassen, og sa til henne at min datter hadde kjempelyst til å be hennes datter i bursdag, og lurte på når de skulle ha sin feiring så ikke de kolliderte (disse jentene er født med 3 dagers mellomrom bare). Mammaen så litt forskrekket ut og svarte at "Oi, jeg har ikke tenkt på YY i det hele tatt, men vi skal ha selskap på søndag og da kan hun selvfølgelig komme"

Så fikk jentene komme i bursdag til hverandre og ble litt bedre kjent...

-jeg rakk å komme innbydelsene i forkjøpet såvidt det var, de skulle sendes ut samme dag...

Ta en telefon til foreldrene og snakk med dem. Hvis du forklarer situasjonen kan det hende det løser seg, og dere blir kjent med både foreldre og unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre svarene du har fått.

Dette er sannsynligvis en tabbe eller misforståelse fra foreldrenes side.

Det virker ihvertfall svært lite sannsynlig at de bevisst har utelatt ETT eneste barn. Det burde ikke spille noen rolle om de inviterer 7 eller 8.

Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrene direkte, istedet for å blande inn personalet i barnehagen.

De har igrunnen ikke noe med hva barna gjør på fritiden, og vil sikkert gjerne unngå å være "mellomann"

Jeg synes også det kan virke litt negativt ovenfor Petters foreldre, hvis dere har tatt opp dette med en tredjepart.

Hadde jeg gjort en tabbe ved å glemme et barn, så ville jeg heller foretrukket å få henvendelsen direkte fra barnets foreldre, enn via barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at dette er en feil fra de andre foreldrne. Jeg må innrømme at jeg aldri har hatt helt oversikt over slikt. Spesielt ikke i barnehagen.

Jeg hadde nevnt det for leder i barnehagen, og spurt pent om de kunne snakke med foreldrene til gutten som har bursdag. Slikt er faktisk veldig fort gjort. Og ettersom de har bedt alle så er det sikkert en feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var mitt barn som hadde brusdag, ville det helt klart vært en glipp fra min side om ditt barn ikke ble invitert i en slik setting.

Jeg ville satt stor pris på å få vite om tabben før det var for sent å rette på det. Min store skerekk er å gjøre noe slikt fordi jeg mangler oversikt.

Jeg synes det må være helt greit å ta dette opp på en forsiktig måte enten direkte med forelderen eller med personalet etter hva som faller mest naturlig.

mvh

EniG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre svarene du har fått.

Dette er sannsynligvis en tabbe eller misforståelse fra foreldrenes side.

Det virker ihvertfall svært lite sannsynlig at de bevisst har utelatt ETT eneste barn. Det burde ikke spille noen rolle om de inviterer 7 eller 8.

Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrene direkte, istedet for å blande inn personalet i barnehagen.

De har igrunnen ikke noe med hva barna gjør på fritiden, og vil sikkert gjerne unngå å være "mellomann"

Jeg synes også det kan virke litt negativt ovenfor Petters foreldre, hvis dere har tatt opp dette med en tredjepart.

Hadde jeg gjort en tabbe ved å glemme et barn, så ville jeg heller foretrukket å få henvendelsen direkte fra barnets foreldre, enn via barnehagen.

''Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrene direkte, istedet for å blande inn personalet i barnehagen.

De har igrunnen ikke noe med hva barna gjør på fritiden, og vil sikkert gjerne unngå å være "mellomann" ''

Kommer litt an på. Trådstarter skriver jo at ped.leder er veldig opptatt av dette, og dessuten er ofte innbydelser delt ut i barnehagen.

Ihvertfall i sistnevnte tilfelle må det være helt kurant for en ansatt i bhg å spørre foreldrene til Petter om dette. Man trenger ikke engang si at det var foreldrene til X som tok det opp, men formulere det slik at "man la merke til" at en gutt var utelatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrene direkte, istedet for å blande inn personalet i barnehagen.

De har igrunnen ikke noe med hva barna gjør på fritiden, og vil sikkert gjerne unngå å være "mellomann" ''

Kommer litt an på. Trådstarter skriver jo at ped.leder er veldig opptatt av dette, og dessuten er ofte innbydelser delt ut i barnehagen.

Ihvertfall i sistnevnte tilfelle må det være helt kurant for en ansatt i bhg å spørre foreldrene til Petter om dette. Man trenger ikke engang si at det var foreldrene til X som tok det opp, men formulere det slik at "man la merke til" at en gutt var utelatt osv.

Ja. Det er selvsagt en måte å gjøre det på.

Men som du sier, så avhenger det litt av omstendighetene, og hva som er rutiner og vanlig praksis i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg ikke si at din sønn er så veldig ny i bhg lengre da. Han har jo snart vært der et helt bhg år. Men jeg er en av dem som en gang klarte å glemme et nytt barn. Hos oss var det avdelingsleder som tok det opp med oss på en grei måte. Flaut, men hun sa at det ikke var første gang det skjedde. Det ordnet seg greit det. En annen gang ringte det en fortvilet mor til oss dagen før hennes datters bursdag. Hun innrømmet ærlig at hun i farten hadde klart å glemme oss, men at vi var veldig velkomne likevel. Fair gjort synes jeg. Har ingen problemer med dette. Alle kan gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...