Gå til innhold

Når lærte barna deres å svømme?

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Gjest Villniss

Begge mine lærte det i slutten av 3. klasse. Sikkert mange som synes det er i seneste laget, men jeg er veldig stolt uansett jeg da! :-) Yngstedattera mi (3.klasse) tok svømmeknappen på fredag. Svømte 25 m over til den andre siden av bassenget. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• laban

2

• AAA

2

• Løvemamma

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Villniss

Like før han fylte 6 år. Gikk på svømmekurs, og går nå i svømmegruppa:-)

Ja, det var jammen tidlig. Flink gutt, da! :-) Her er det ikke svømmekurs før i 2. klasse (i regi av skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Alltid stas når de søte små når milepæler.

Mine søte små lærte å svømme i fjor sommer begge 2. Da var de 6 og 4 år. (svømming er her definert som å flyte og komme fra a til b, svømmetakene er så som så)

Når det er sagt, yngste frøken begynte på svømmekurs igjen nå i vår, da hadde hun glemt mye av det hun lærte i fjor sommer, og fløt faktisk ikke de første gangene. Men det kom fort tilbake da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har også akkurat fått svømmeknappen, da svømte hun 200 meter. Hun skal neste uke prøve seg på 500 meter. Men så kastet hun armringer og annet som holdt henne oppe som 5-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villniss

Gratulerer! Alltid stas når de søte små når milepæler.

Mine søte små lærte å svømme i fjor sommer begge 2. Da var de 6 og 4 år. (svømming er her definert som å flyte og komme fra a til b, svømmetakene er så som så)

Når det er sagt, yngste frøken begynte på svømmekurs igjen nå i vår, da hadde hun glemt mye av det hun lærte i fjor sommer, og fløt faktisk ikke de første gangene. Men det kom fort tilbake da.

"Mine søte små lærte å svømme i fjor sommer begge 2. Da var de 6 og 4 år. (svømming er her definert som å flyte og komme fra a til b, svømmetakene er så som så)"

He he, jeg mente jo svømme som i _svømme_ med ordentlige svømmetak og sånn, da... Å flyte fra a til b slik du beskriver har mine også klart lenge. ;-)

Men utrolig flott og morsomt at dine er så tidlig ute! 4 år synes jeg er veldig tidlig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Jenta mi har også akkurat fått svømmeknappen, da svømte hun 200 meter. Hun skal neste uke prøve seg på 500 meter. Men så kastet hun armringer og annet som holdt henne oppe som 5-åring.

200m og 500m...Wow! :-) Hvor gammel er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200m og 500m...Wow! :-) Hvor gammel er hun?

hun er 8 1/2. Jeg tror ikke hun kommer til å klare 500, men hun må jo gjerne prøve seg.

Det er egentlig litt rart at hun var såpass tidlig med å svømme for hun var veldig redd i vann når hun var liten. Hun har alltid elsket å bade, men i basseng hang hun krampeaktig fast i halsen vår og turte ikke noe på egenhånd. Vi måtte jobbe veldig for å få henne til å tørre å slippe taket, men når hun først gjorde det var det som hun skulle ta igjen alt det hun hadde tapt i bassenget. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Begge mine lærte det sommeren mellom 2. og 3. klasse.

"Godt" å høre at det iallfall er noen som var omtrent på samme alder som mine da de lærte seg å svømme. ;-) Men man skal jo ikke sammenligne, jeg er som sagt stolt uansett! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

hun er 8 1/2. Jeg tror ikke hun kommer til å klare 500, men hun må jo gjerne prøve seg.

Det er egentlig litt rart at hun var såpass tidlig med å svømme for hun var veldig redd i vann når hun var liten. Hun har alltid elsket å bade, men i basseng hang hun krampeaktig fast i halsen vår og turte ikke noe på egenhånd. Vi måtte jobbe veldig for å få henne til å tørre å slippe taket, men når hun først gjorde det var det som hun skulle ta igjen alt det hun hadde tapt i bassenget. ;)

Får håpe hun greier 500 da. Det hadde vært veldig moro for henne! :-) *Tvi tvi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mine søte små lærte å svømme i fjor sommer begge 2. Da var de 6 og 4 år. (svømming er her definert som å flyte og komme fra a til b, svømmetakene er så som så)"

He he, jeg mente jo svømme som i _svømme_ med ordentlige svømmetak og sånn, da... Å flyte fra a til b slik du beskriver har mine også klart lenge. ;-)

Men utrolig flott og morsomt at dine er så tidlig ute! 4 år synes jeg er veldig tidlig! :-)

Ikke *flyte* fra A til B. Men ikke vinne stilkarakterer for svømmetakene mente jeg. For de er ikke perfekte. Den eldste på 6 svømte 20-30 meter tenker jeg, den yngste noe kortere.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Mine går i 1. og 2. klasse, og de kan ikke svømme som i "svømme med korrekt teknikk".

Begge har gått på svømmekurs, men med den svømmekursstigen Svømmeforbundet har lagt opp til, så er det så utrolig mange kurs man må gjennom før man får komme på Selve Svømmekurset, at vi har falt av omtrent midtveis. :-( Ingen progresjon, liksom, så ungene har gått lei.

Håper dog på en riktig fin badesommer, der vi foreldre får ta siste sluttende. Begge bader uten hjelpemidler og kommer seg dit de vil, og begge har tatt svømmeknappen på 25, 50 og 100 m. Jeg vil allikevel at de skal ha ordentlig svømmeteknikk inne, så kanskje det løsner i sommer?! :-)

Tror ikke dine er spesielt sent ute, riktig flinke er de! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Datteren min lærte å svømme like før hun ble 6 år.

Sønnen min er 7 år og er ikke i nærheten av å kunne svømme.

Med eldstemann var vi mye mer i svømmehall og ved sjøen når hun var liten enn vi har vært med minstemann. Han har også vært litt engstelig i vannet, men ble mye bedre i fjor sommer. Og da bestemte jeg meg for å bli flinkere å gå i svømmehall med han gjennom vinteren, men tror du jeg har gjort det da? Nei, har dessverre ikke blitt noe av.

Men vi skal til syden 2 uker i sommer, håper det vil hjelpe på litt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster gikk på tre trinn av svømmeskolen mens hun gikk i 1. klasse - og lærte da å svømme. Hun er født sent på året, så hun var drøyt 6 år når hun var ferdig med trinn 3.

Hun er bedre til å svømme under vann enn i vannskorpa - og har fortsatt en tendens til å "glemm" å komme opp for å puste *ler*

Hun svømmer greit bassenget på langs alene, men vi har ikke testet henne i forhold til 200 m.

Lillesøster er 5 år, og vi skal la henne starte på svømmekurs til høsten, så får vi se.

--- 0 ---

På vår skole har de ikke svømming før i 3. klasse, så vi syns det er viktig å gi dem svømmetrening før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det blir jo et definisjonsspørsmål hva man kaller å være svømmedyktig. På de moderne kursene barna våre har gått og går på, lærer de ikke klassisk brystsvømming før litt "oppe i åra". De begynner med alskens vanntilvenning før de driver "hundesvømming" og etterhvert crawl.

Begge mine på 5,5 og 7,5 kan nå holde seg flytende og i fremdrift, også på dypet. Men mange ville sikkert ikke kalle det "svømming" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jammen tidlig. Flink gutt, da! :-) Her er det ikke svømmekurs før i 2. klasse (i regi av skolen).

Svømmeopplæringen i skolen her er ganske elendig, så vi meldte han på kurs i regi av idrettslaget. Det var utrolig flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går i 1. og 2. klasse, og de kan ikke svømme som i "svømme med korrekt teknikk".

Begge har gått på svømmekurs, men med den svømmekursstigen Svømmeforbundet har lagt opp til, så er det så utrolig mange kurs man må gjennom før man får komme på Selve Svømmekurset, at vi har falt av omtrent midtveis. :-( Ingen progresjon, liksom, så ungene har gått lei.

Håper dog på en riktig fin badesommer, der vi foreldre får ta siste sluttende. Begge bader uten hjelpemidler og kommer seg dit de vil, og begge har tatt svømmeknappen på 25, 50 og 100 m. Jeg vil allikevel at de skal ha ordentlig svømmeteknikk inne, så kanskje det løsner i sommer?! :-)

Tror ikke dine er spesielt sent ute, riktig flinke er de! :-)

Dret var litt færre kurs på svømmestigen da mitt barn begynte på kurs, ihvertfall der vi bor. Nå har de en rekke mellomsteg som han ikke hadde - istedet gjentok man gjerne det kurset som kanskje var litt i overkant da man begynte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Dret var litt færre kurs på svømmestigen da mitt barn begynte på kurs, ihvertfall der vi bor. Nå har de en rekke mellomsteg som han ikke hadde - istedet gjentok man gjerne det kurset som kanskje var litt i overkant da man begynte på det.

Problemet er at det liksom ikke er noen ende, og det blir mye bading (vanntilvenning) hele tiden. Det er jo gøy for ungene å bade, men de merker jo også at de ikke lærer å svømme... De vil lære noe nytt, og de kveldene de har lært noe nytt har det vært kjempestemning i bilen hjem.

Håper svømmeforbundet reviderer kursopplegget sitt snart igjen, for å måtte ta 6 (eller er det 7?) kurs er drøyt for de fleste. 12 kvelder pr. kurs, og 1500 i kursavgift - det blir både tid og penger av sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...