Gå til innhold

Når lærte barna deres å svømme?

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Eldstemor lærte det da hun var 5,5 år - sommeren før hun begynte på skolen.

Mellomste lærte det sommeren mellom 1. og 2. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• laban

2

• AAA

2

• Løvemamma

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Majas mamma

Datteren min lærte å svømme først i 2 klasse. Hadde henne på to kurs før skolestar, men etter at hun holdt på å drukne på andre kurset fikk hun helt AAskrekken. Nå er hun 11 og svømmer som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreldre hopp i vannet!

Begge våre barn svømte før skolestart og det burde alle foreldre tilstrebe å få til med sine barn.

Det finnes altfor mange foreldre som ikke gidder å gå i svømmehallen med sine barn for å lære dem å svømme. Og skolene rundt om i norge har dårlige vilkår angående bruk av svømmebasseng.

Når barna er begynt på skolen så går de også mye alene, og svært mange plasser så finnes både hav, elver og innsjøer som lokker dem. Da ville jeg vært svært redd for at ungene ville ha blitt tiltrukket av dette og kunne drukne i verste fall og bebreidet meg selv veldig om jeg ikke hadde gjort alt jeg kunne for at barna på en eller annen måte hadde klart å holde seg flytende i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Begge våre barn svømte før skolestart og det burde alle foreldre tilstrebe å få til med sine barn.

Det finnes altfor mange foreldre som ikke gidder å gå i svømmehallen med sine barn for å lære dem å svømme. Og skolene rundt om i norge har dårlige vilkår angående bruk av svømmebasseng.

Når barna er begynt på skolen så går de også mye alene, og svært mange plasser så finnes både hav, elver og innsjøer som lokker dem. Da ville jeg vært svært redd for at ungene ville ha blitt tiltrukket av dette og kunne drukne i verste fall og bebreidet meg selv veldig om jeg ikke hadde gjort alt jeg kunne for at barna på en eller annen måte hadde klart å holde seg flytende i vannet.

Siden du er så tydelig på hva andre foreldre bør gjøre mht svømming:

Hva er din holdning til grønnsaksspising og fisk blant barn generelt og dine spesielt? Trim? Skolekorps? Sykling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig når alle ungene endelig lærer å svømme :)

Vi er så heldige å ha feriehus i Spania, så under opphold der har ungene lært å svømme. De to eldste lærte å svømme den sommeren de fylte seks (tror jeg?). De var nok ikke helt trygge og gode svømmere før de ble rundt 8 år gamle.

Minstemor blir snart fem og jeg tror nok hun lærer å svømme omtrent i den alderen hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din holdning til grønnsaksspising og fisk blant barn generelt og dine spesielt? Trim? Skolekorps? Sykling?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo stor forskjell på barn da.

Min eldste var aldri redd vann, men de to yngste har vært mer skeptiske. Hadde det ikke vært for at vi pleier å reise til Spania i sommerferiene, så hadde de nok ikke lært seg å svømme før etter skolealder.

Min tante er svømmeinstruktør. Hun sier at motorisk sett er man ikke klar for å svømme før ved seksårsalder. Noen lærer det selvsagt før, men det er ikke så veldig vanlig.

Jeg vil tro de fleste foreldre gjør så godt de kan og det er utrolig mange andre områder man som foreldre kan fokusere på - som også er vel så viktig.

Det blir helt feil å kritisere foreldre som har barn som ikke lærer å svømme før skolealder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det var da voldsomt til generaliseringer, da. Trekker du sånne slutninger når det gjelder andre ting også, eller er det kun forbeholdt svømming?

Jeg er tidligere aktiv svømmer og elsker å svømme fremdeles. Selvfølgelig har jeg introdusert ungene mine for vannet tidlig, og jeg har badet masse med dem. Men eldstemann er en engstelig sjel som trenger god tid på seg, uansett hva slags aktivitet det dreier seg om. Derfor ble han ikke trygg nok i vannet til å kunne svømme før han nesten var ferdig med 2.klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann lærte det på svømmeopplæringen vinteren i 3. klasse, like før han ble 9 år. Nr to går i andre, og svømmer litt, særlig under vann, men kan ikke svømme skikkelig ennå. Regner med at hun ikke klarer det før hun får skikkelig instruksjon, enten i form av kurs eller med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal gå inn på andre emner som du sier her, så ødelegger vi tråden og det synes jeg ikke er riktig.

Her og nå snakkes det om svømming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morsom du er da

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da voldsomt til generaliseringer, da. Trekker du sånne slutninger når det gjelder andre ting også, eller er det kun forbeholdt svømming?

Jeg er tidligere aktiv svømmer og elsker å svømme fremdeles. Selvfølgelig har jeg introdusert ungene mine for vannet tidlig, og jeg har badet masse med dem. Men eldstemann er en engstelig sjel som trenger god tid på seg, uansett hva slags aktivitet det dreier seg om. Derfor ble han ikke trygg nok i vannet til å kunne svømme før han nesten var ferdig med 2.klasse.

Her snakker jeg om svømming eller det å flyte i vannet uten å risikere drukning.

Dessverre er det mange foreldre som aldri setter sine ben i vannet i løpet av vinteren. Og for de fleste barn er det for lite å øve svømmetak på snaut to måneder om sommeren.

Disse foreldrene henviser jeg til i mine utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Er redd for at du er en av dem som burde ha svømt sammen med barna dine, men ikke gjør det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - jeg elsker innlegg av typen "vi har gjort ditt og datt helt riktig, og det burde alle gjøre!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo stor forskjell på barn da.

Min eldste var aldri redd vann, men de to yngste har vært mer skeptiske. Hadde det ikke vært for at vi pleier å reise til Spania i sommerferiene, så hadde de nok ikke lært seg å svømme før etter skolealder.

Min tante er svømmeinstruktør. Hun sier at motorisk sett er man ikke klar for å svømme før ved seksårsalder. Noen lærer det selvsagt før, men det er ikke så veldig vanlig.

Jeg vil tro de fleste foreldre gjør så godt de kan og det er utrolig mange andre områder man som foreldre kan fokusere på - som også er vel så viktig.

Det blir helt feil å kritisere foreldre som har barn som ikke lærer å svømme før skolealder!

Jeg kommer fra en såkalt liten og gjennomskuelig by i vårt land hvor "alle kjenner alle", ihvertfall i vårt skolemiljø.

Det er med tungt hjerte jeg kan si at altfor mange av disse foreldrene aldri tar noen svømmetak med sine barn i løpet av vinterhalvåret. Hvordan kan deres barn da bli svømmedyktige?

På skolen vår har de 2 år av 7 med svømming, dermed klarer ikke disse barna bli svømmedyktige når de går på skolen heller.

Og ja, jeg vet med sikkerhet 2 barn i 4 klassetrinn som ikke kan svømme, og hva med turene til klassen når det er juni måned og alle de andre ungene hopper i dypt vann? Her er det ikke snakk om redningsvester på seg i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morsom du er da

Er redd for at du er en av dem som burde ha svømt sammen med barna dine, men ikke gjør det??

Mine barn er godt voksne :-). To av dem lærte å svømme før skolealder og svømmer fortsatt. Den tredje lærte dessverre aldri å svømme pga et handicap. Har trent 4 ganger pr dag med henne siden hun var baby, var med på baby-svømming 2 timer pr uke. Til tross for dette så lærte aldri dette barnet vanlig brystsvømming.

Selv lærte jeg meg å svømme selv i sjøen før jeg begynte på skolen. No problem. Du burde irriterere deg over helt andre ting enn dette, barna i Africa, eller barna i Afganistan f.eks? I Norge lager vi problem ut av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - jeg elsker innlegg av typen "vi har gjort ditt og datt helt riktig, og det burde alle gjøre!".

Med ditt utsagn her så kan jeg tro at du er en av dem som ikke selv trår vannet så mye? Dårlig samvittighet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er godt voksne :-). To av dem lærte å svømme før skolealder og svømmer fortsatt. Den tredje lærte dessverre aldri å svømme pga et handicap. Har trent 4 ganger pr dag med henne siden hun var baby, var med på baby-svømming 2 timer pr uke. Til tross for dette så lærte aldri dette barnet vanlig brystsvømming.

Selv lærte jeg meg å svømme selv i sjøen før jeg begynte på skolen. No problem. Du burde irriterere deg over helt andre ting enn dette, barna i Africa, eller barna i Afganistan f.eks? I Norge lager vi problem ut av ingenting.

Du har da iallefall forsøkt virker det som og pga. handikap så gikk det ikke så bra.

Men hva med alle rundt deg som ikke gjør dette arbeidet med sine barn og som helt sikkert hadde fått svømmedyktige barn tidlig nok?

Reagerer du ikke på dette? Ungenes sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...