Gå til innhold

Når lærte barna deres å svømme?

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Gjest morsom du er da

Du har da iallefall forsøkt virker det som og pga. handikap så gikk det ikke så bra.

Men hva med alle rundt deg som ikke gjør dette arbeidet med sine barn og som helt sikkert hadde fått svømmedyktige barn tidlig nok?

Reagerer du ikke på dette? Ungenes sikkerhet?

Jeg ser dette i fra en litt annen vinkel enn deg, tror jeg. Min mor var handicapet og aldri med på noen ting, far var fraværende. Jeg lærte meg faktisk å svømme av andre voksne og har ikke tatt noen som helst skade av dette.

Jeg mener at det kan jo være en grunn til at "alle disse foreldrene" ikke møter opp i bassenget? Mange som lever med skjulte handicap rundt omkring, i tillegg har vi et tidspress i dag som ikke alle greier å henge med på.

Jeg mener også at en 4. klassing ikke skal ha lov å være ved sjøen uten tilsyn av voksne, om han kan svømme eller ei. Barn drukner om de kan svømme også. Normalt, og om barnet vil dette nok, tror jeg det er fullt ut mulig å lære å svømme i løpet av sommermånedene ja. Hva gjorde de før vi fikk disse bassengene da?

Her er det nå sjelden, eller aldri vann i disse bassengene da og vi må kjøre ganske mange mil for å finne et. I tillegg er det "svindyrt" å komme inn der. Ikke alle har økonomi til dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• laban

2

• AAA

2

• Løvemamma

2

Mest aktive i denne tråden

Begge våre barn svømte før skolestart og det burde alle foreldre tilstrebe å få til med sine barn.

Det finnes altfor mange foreldre som ikke gidder å gå i svømmehallen med sine barn for å lære dem å svømme. Og skolene rundt om i norge har dårlige vilkår angående bruk av svømmebasseng.

Når barna er begynt på skolen så går de også mye alene, og svært mange plasser så finnes både hav, elver og innsjøer som lokker dem. Da ville jeg vært svært redd for at ungene ville ha blitt tiltrukket av dette og kunne drukne i verste fall og bebreidet meg selv veldig om jeg ikke hadde gjort alt jeg kunne for at barna på en eller annen måte hadde klart å holde seg flytende i vannet.

Jeg er veldig enig med deg i at det er veldig viktig å lære seg å svømme, for svømming er faktisk den eneste idretten man kan dø av ikke å kunne!

Og jeg tar det for gitt at alle dem som her har reagert på utsagnene dine er enig i at svømmeferdigheter er viktige - der er ikke der skoen trykker.

Det er denne voldsomme generaliseringen mht tidspunkter: ''Begge våre barn svømte før skolestart og det burde alle foreldre tilstrebe å få til med sine barn. ''

Men du skriver jo senere:

''Når barna er begynt på skolen så går de også mye alene, og svært mange plasser så finnes både hav, elver og innsjøer som lokker dem. ''

Da kunne jo folk like gjerne ha generalisert like mye som deg og sagt at "Våre barn ble passet godt på, selv om de hadde begynt på skolen! De gikk slettes ikke og "slang" rundt omkring ute uten tilsyn i timesvis, slik som eneklet gjør bare fordi ungene har blitt 6 år og begynt på skolen! Ikke rart mange unger kan rote seg borti både drukning og annet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt utsagn her så kan jeg tro at du er en av dem som ikke selv trår vannet så mye? Dårlig samvittighet kanskje?

Svaret / utsagnet mitt handlet ikke spesielt om svømming. Og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg klarer å se litt mer nyansert på saker enn bare å overføre min egen erfaring til resten av verden.

Det var ikke påstanden din om viktigheten av svømming jeg reagerte negativt på, men den tonen / generaliseringen jeg forsøkte å beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke å svømme skikkelig ennå. Men i år et det på tide at de to eldste klarer det, de blir 7 og 9 til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan det ikke enda jeg- og jeg er godt voksen. Har ellers fantastiske foreldre som har gjort alt for meg og ellers en svært god og "ressurssterk"(i mangel av et bedre ord) oppvekst. Men svømme har jeg ikke lært meg enda og det er direkte grusomt. Dette gjør at jeg er redd i båt og flau når sommeren og badetiden kommer. Nå bor jeg på en liten plass der svømmeopplæring for voksne ikke finnes. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg..

Så dere foreldre som ikke kommer dere til svømmehallen med barna deres; GJØR DET! Det er mitt råd. Prioriter heller dette enn andre fritidsaktiviteter. Plutselig er ungen stor og da blir da vanskeligere og flauere jo mer tiden går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på når yngstemann lærte det. Det har gått ganske gradvis. Men han fikk for alvor taket på det i løpet av en sydenferie da han var 7 år. Eldstemann lærte det også på en sydenferie sommeren før han fylte 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Vi har vært veldig opptatt av at ungene våre skulle lære å svømme ganske tidlig, og har sendt på svømmekurs fra 4 - 5årsalder. Den eldste ble skikkelig god å svømme fra 7-årsalder, men kunne jo holde seg flytende og "komme seg frem" fra hun var 5 år.

Yngstemann har en del eksem og tåler ikke klorvann så godt, så vi har drøyd svømmekurset en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hvis vi skal gå inn på andre emner som du sier her, så ødelegger vi tråden og det synes jeg ikke er riktig.

Her og nå snakkes det om svømming!

He-he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa var 5 år mener jeg. Men ho badet myyyye, og var på mange babysvømmekurs.

Ho fortalte nå (4. klasse) at ho hadde svømt 200 meter, og ville at jeg skulle kjøpe svømmeknappen til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Da definerer jeg "kunne svømme" som å få til skikkelige svømmetak, om ikke helt perfekte. Min eldste lærte det som åtteåring, på ferie i Syden. Nr to har akkurat lært det nå, i 3. klasse. Minsten er fem og har enda ikke lært det.

Her finnes det ikke svømmekurs de kan gå på, så vi prøver å være flinke til å ta dem med i bassenget. Problemet er at det er åpent bare deler av året. Nå skal det stenges, og åpner ikke igjen før til høsten. Dermed blir det et "brudd" i opplæringen. ;-)

De får et rimelig godt tilbud på skolen her, den eldste har hatt svømming annenhver uke så lenge bassenget har vært åpent, og tredjeklassingen har hatt svømming hver uke i samme periode. Men litt dumt med dette avbruddet da. Det er såpass kaldt her at det ikke er aktuelt med noen utendørs svømmeopplæring om sommeren, så for den minste regner jeg med at det blir å starte på nytt igjen til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...