laban Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Sist jeg sydde merker på buksa til datteren min, var det Simba, løvenes konge jeg slet med å få festet pent på en lomme bakpå dongeribuksa. Igår strøk og sydde vi merker på en altfor stor rødruss-bukse. Fra idag bærer det løs - men i moderat grad. Hun har både deltidsjobb, kjæreste og fullt trøkk på skolen, og (heldigvis) sterkt fokus på at vitnemålet ikke skal ofres. Nå avslutter det siste kullet med 12 års skolegang, disse måtte begynne rett i 2. klasse som 7-åringer mens alt fokus var på reform 97-barna som begynte i 1. klasse som 6-åringer samme år. De er altså siste russekull med 9 års grunnskole - og første kull fra Kunnskapsløftet. Nå skal de ut i verden, forhåpentligvis flyvedyktige. Det kostet 4000 nittitallskroner pr. måned å ha dem i barnehagen, så de får sannelig ta ansvar for pensjonen vår :-)) Gro Dahle så nok for seg en noe yngre jente da hun skrev diktet nedenfor, men jeg tenker på det om dagen allikevel (beklager de mange blanke linjene, det blir bare rot uten dobbel linjeavstand.): Datteren min vokser ut av hendene mine og inn i armkroken. Ut av armkroken og opp på skulderen. Du må ikke vokse så fort, sier jeg. Datteren min vokser ut av fanget mitt og fram på gulvet. Den skitne ullgenseren. Det flokete håret. Opp fra gulvet og ut av døren. Da tar jeg henne hardt i armen. Nei, sier jeg. - Hvor er datteren min, spør jeg gatelyktene. - Hvor er datteren min, spør jeg kiosken på hjørnet. - Hvor er datteren min, spør jeg de store tause trærne. Men ingen har sett henne. Ikke engang benken på bussholdeplassen. Men veien kan fortelle meg om føttene hennes. De røde sokkene. De hvite skoene. Det er veien som har henne. Og veien vil ikke fortelle om hun kommer eller går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Snufs, jeg får helt klump i halsen, jeg, du setter så fint ord på dette som vi jo alle _vet_ - men kanskje fortrenger litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Snufs, jeg får helt klump i halsen, jeg, du setter så fint ord på dette som vi jo alle _vet_ - men kanskje fortrenger litt. Diktet er Gro Dahles, da. Men det treffer godt hva man føler hver gang tanken "huff, så stor hun blir" streifer forbi... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meegan Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Nydelige ord. Takk for at du delte med oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Russefeiring her også men hun har allerde holdt på en uke. Moderat feiring er stikkordet for henne også. Litt vemodig men ganske deilig at hun har blitt så stor Akkurat nå er henes største frustrasjon og utfordring at hun bare får karrakten 4 i RLE. Det kan velte hele drømmen om å komme inn på medisinstudiet til høsten. Ganske irriternede når hun har jobbet så knallhardt for å oppnå toppkarakter i alle fag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Russefeiring her også men hun har allerde holdt på en uke. Moderat feiring er stikkordet for henne også. Litt vemodig men ganske deilig at hun har blitt så stor Akkurat nå er henes største frustrasjon og utfordring at hun bare får karrakten 4 i RLE. Det kan velte hele drømmen om å komme inn på medisinstudiet til høsten. Ganske irriternede når hun har jobbet så knallhardt for å oppnå toppkarakter i alle fag. Innlegget mitt er fra mandag, så det har holdt på en uke her også :-) Det jobbes hardt for karakterene her i gården også. Hun vil inn på journalistikk i Oslo, og det er det mange andre også som vil. Så hun prøver å holde følge med innleveringer osv. selv om det er russetid. Medisin ligger jo også kjempehøyt. Men det er vanskelig å vite i år fordi kravene ikke kan sammenliknes med fjorårets direkte, siden fordypningspoengene nesten er fjernet. Det blir spennende 20. juli. Håper datteren din lykkes! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Russefeiring her også men hun har allerde holdt på en uke. Moderat feiring er stikkordet for henne også. Litt vemodig men ganske deilig at hun har blitt så stor Akkurat nå er henes største frustrasjon og utfordring at hun bare får karrakten 4 i RLE. Det kan velte hele drømmen om å komme inn på medisinstudiet til høsten. Ganske irriternede når hun har jobbet så knallhardt for å oppnå toppkarakter i alle fag. Husk at det er sluttkompetansen hennes som skal måles (Kunnskapsløftet) og hun har rett til å kreve ny vurdering av kompetansen sin må på slutten av året hvis hun mener at hun har fått for dårlig karakter, eller at hun er blitt flinkere siden hun ble vurdert. Det er mange lærere som ikke opplyser elevene om denne muligheten fordi de ikke vil ha ekstra arbeid på slutten av året, men det er en RETT elevene har. jfr forskrift til opplæringslova. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Husk at det er sluttkompetansen hennes som skal måles (Kunnskapsløftet) og hun har rett til å kreve ny vurdering av kompetansen sin må på slutten av året hvis hun mener at hun har fått for dårlig karakter, eller at hun er blitt flinkere siden hun ble vurdert. Det er mange lærere som ikke opplyser elevene om denne muligheten fordi de ikke vil ha ekstra arbeid på slutten av året, men det er en RETT elevene har. jfr forskrift til opplæringslova. Vet ikke helt om jeg forsto deg rett; den karrakteren hun er misfornøyd med er den hun vil få på sluttvintemålet sitt, det ble bekreftet av faglærer forrige uke. Kan hun klage på den? Lærern har tydligvis fått henne i vrangstrupen og påstår hun ikke er intelektuelt moden for å å få 5. Dattern min har pugget til alle RLE prøvene og så og si få fått alt riktig hele veien. Hun har også vært muntlig aktiv i timen, dette er favorittfaget hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Vet ikke helt om jeg forsto deg rett; den karrakteren hun er misfornøyd med er den hun vil få på sluttvintemålet sitt, det ble bekreftet av faglærer forrige uke. Kan hun klage på den? Lærern har tydligvis fått henne i vrangstrupen og påstår hun ikke er intelektuelt moden for å å få 5. Dattern min har pugget til alle RLE prøvene og så og si få fått alt riktig hele veien. Hun har også vært muntlig aktiv i timen, dette er favorittfaget hennes. Hvis eleven mener at hun ikke har fått fram sluttkompetansen sin, dvs hun tror hun er flinkere enn det som læreren mener hun er, kan hun be om ny vurdering. Når det gjelder vurdering, skal all vurdering bortsett fra sluttvurderingen (standpunktkarakteren) inneholde både en tilbakemeldning på det som er gjort og en framovermelding på det som eleven må gjøre for å bli flinkere. Dette skal dokumenteres. Særlig i muntlige fag som religion er mange lærere ikke flinke til å dokumentere sin vurdering. Feks er det ikke nok med en skriftlig prøve i religion. Da står eleven sterk i en klagesak. Innsats skal ikke vurderes, så hun kan ikke få en lavere karakter fordi hun har vært for lite aktiv i timene. Datteren din kan gå fram slik: 1. be om ny vurdering med grunnlag i at hun mener hun ikke har vist kompetansen sin godt nok. Dette skal skolen ikke nekte henne. Hvis læreren nekter, må hun klage til rektor. 2. klage på standpunktkarakteren når den er blitt satt (husk 10 dagers fristen etter at karakteren er gjort kjent). For å skrive en god klage må man ha litt kjennskap til regeler og rettigheter - hvis det kommer så langt kan jeg hjelpe dere med å formulere klagen. (jobber i vgs selv). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hvis eleven mener at hun ikke har fått fram sluttkompetansen sin, dvs hun tror hun er flinkere enn det som læreren mener hun er, kan hun be om ny vurdering. Når det gjelder vurdering, skal all vurdering bortsett fra sluttvurderingen (standpunktkarakteren) inneholde både en tilbakemeldning på det som er gjort og en framovermelding på det som eleven må gjøre for å bli flinkere. Dette skal dokumenteres. Særlig i muntlige fag som religion er mange lærere ikke flinke til å dokumentere sin vurdering. Feks er det ikke nok med en skriftlig prøve i religion. Da står eleven sterk i en klagesak. Innsats skal ikke vurderes, så hun kan ikke få en lavere karakter fordi hun har vært for lite aktiv i timene. Datteren din kan gå fram slik: 1. be om ny vurdering med grunnlag i at hun mener hun ikke har vist kompetansen sin godt nok. Dette skal skolen ikke nekte henne. Hvis læreren nekter, må hun klage til rektor. 2. klage på standpunktkarakteren når den er blitt satt (husk 10 dagers fristen etter at karakteren er gjort kjent). For å skrive en god klage må man ha litt kjennskap til regeler og rettigheter - hvis det kommer så langt kan jeg hjelpe dere med å formulere klagen. (jobber i vgs selv). Takk for utfyllende svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg så denne først nå, etter at du linket til den i ung-tråden;-) (Jeg må nok begynne å venne meg til dette forumet mer og mer...) Nydelig skrevet, både av deg og av Gro Dahle. Tematikken er den samme som i "Slipping through my fingers", som jeg faktisk aldri har festet meg ved teksten ved før enn jeg så den i Mamma Mia. *snufs* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Næh,- har du rødrussdatter du også? Vi får ønske hverandre lykke til i denne ligge-våken-og-bekymre-seg-tid.... :-) Tar jeg feil når jeg mener at det også er deg som har en sønn som er over snittet glad i fotball? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 *snufs* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Næh,- har du rødrussdatter du også? Vi får ønske hverandre lykke til i denne ligge-våken-og-bekymre-seg-tid.... :-) Tar jeg feil når jeg mener at det også er deg som har en sønn som er over snittet glad i fotball? Nei, der tar du absolutt ikke feil :-)) Han hadde sluttet på skolen tvert, hvis han hadde fått proffkontrakt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Rørende innlegg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.