Gå til innhold

Vedr. arb. dager i selvangivelsen - haster litt

Anbefalte innlegg

Gjest Snurrepiperier
Skrevet

I selvangivelsen står jeg oppført med 230 arb. dager i 2008. Dette er forhåndsutfylt.

Hvor mange dager beregnes det at vi jobber pr. år?

Blir det så enkelt som 52 uker minus ferieuker, evnt. sykeuker osv?

Gjest Snurrepiperier
Skrevet

230 dager er standard for fulltidsjobb. Dette tallet brukes som utgangspunkt for f.eks. antall arbeidsreiser man kan påberope seg. Det er "fast", uansett hvilken dag 17. mai og 1. juledag faller på, for å si det sånn.

http://www.dinside.no/88177/skattesvar-fra-a-til-aa (bla litt ned)

Takk for informativt svar :)

Skrevet

230 dager er standard for fulltidsjobb. Dette tallet brukes som utgangspunkt for f.eks. antall arbeidsreiser man kan påberope seg. Det er "fast", uansett hvilken dag 17. mai og 1. juledag faller på, for å si det sånn.

http://www.dinside.no/88177/skattesvar-fra-a-til-aa (bla litt ned)

Kjenner du til sammenhengen? Det er jo 1950 t pr år som regnes. Med de dagene du sier *7,5 t. pr dag, blir totalt timetall mye lavere. Noen som kan opplyse meg her, så blir jeg glad :)

Da vil jo en årslønn delt på antall timer, gi mye høyere timelønn :)

Skrevet

Kjenner du til sammenhengen? Det er jo 1950 t pr år som regnes. Med de dagene du sier *7,5 t. pr dag, blir totalt timetall mye lavere. Noen som kan opplyse meg her, så blir jeg glad :)

Legg spørsmålet til morsan nedenfor her, hun har mer peiling enn jeg har.

Skrevet

230 dager.

Laban sier du har greie på dette, ref spml postet over, jeg limer inn her:

Ha en fin dag!

Skrevet

Legg spørsmålet til morsan nedenfor her, hun har mer peiling enn jeg har.

*takk* :)

Skrevet

1950 timer er uten ferier. Tilsvarende er jo månedslønn lik årslønn delt på 12.

I praksis har man ferie, og en del helligdager. Disse dagene reiser man ikke til jobb.

Skrevet

Laban sier du har greie på dette, ref spml postet over, jeg limer inn her:

Ha en fin dag!

Atene har mer peiling enn meg! Jeg sier meg enig med hennes svar! :-)

Skrevet

1950 timer er uten ferier. Tilsvarende er jo månedslønn lik årslønn delt på 12.

I praksis har man ferie, og en del helligdager. Disse dagene reiser man ikke til jobb.

"1950 timer er uten ferier." --- Tenk at ingen har sagt det før! Takk!!

Men vet du hvor mange dager man regner når man har årslønn, men ikke tar med ferien.... eller.. det er vel bare å sette seg ned å regne på alle helligdagene?

Vet du om Gro-dagen (inneklemt fredag mellom kr.himmelfart og helgen, for de fleste) er en sånn dag man får betalt for, eller regnes det med i de ukene man har ferie? feks 4 uker minus 1 dag hvis du skjønner?

Og onsdag i påsken er jo en halv dag.. ?

Jeg er egentlig mer opptatt av prinsippene enn av detaljene (selv om ejg spør etter detaljene for å prøve å forstå)

Unnskuld, er morra-trøtt, litt rotete dette visst...

Skrevet

"1950 timer er uten ferier." --- Tenk at ingen har sagt det før! Takk!!

Men vet du hvor mange dager man regner når man har årslønn, men ikke tar med ferien.... eller.. det er vel bare å sette seg ned å regne på alle helligdagene?

Vet du om Gro-dagen (inneklemt fredag mellom kr.himmelfart og helgen, for de fleste) er en sånn dag man får betalt for, eller regnes det med i de ukene man har ferie? feks 4 uker minus 1 dag hvis du skjønner?

Og onsdag i påsken er jo en halv dag.. ?

Jeg er egentlig mer opptatt av prinsippene enn av detaljene (selv om ejg spør etter detaljene for å prøve å forstå)

Unnskuld, er morra-trøtt, litt rotete dette visst...

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om nå?

Når du regner ut timelønn eller månedslønn fra årslønn, skal du ta med ferien. Årslønnen er beregnet ut fra at du faktisk jobber hele året.

Gro-dagen er feriedag på lik linje med de andre feriedagene.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om nå?

Når du regner ut timelønn eller månedslønn fra årslønn, skal du ta med ferien. Årslønnen er beregnet ut fra at du faktisk jobber hele året.

Gro-dagen er feriedag på lik linje med de andre feriedagene.

Takk for svar - jeg kommer litt sent tilbake.. Du skriver

''Når du regner ut timelønn eller månedslønn fra årslønn, skal du ta med ferien. ''

Men hva med helligdagene? Det er jo ikke ferie, eller hva? Det er mange helligdager i påsken og i mai. Får man betalt for dem, når man har årslønn/månedslønn? (men ikke når man har timelønn, selvsagt).

Rotete igjen - det jeg lurer på , er hvordan man kan beregne det man faktisk får pr time, når man har årslønn og ikke timebetaling. Håper du kan svare :))

Det virker som det lønner seg å ha årslønn.

Skrevet

Takk for svar - jeg kommer litt sent tilbake.. Du skriver

''Når du regner ut timelønn eller månedslønn fra årslønn, skal du ta med ferien. ''

Men hva med helligdagene? Det er jo ikke ferie, eller hva? Det er mange helligdager i påsken og i mai. Får man betalt for dem, når man har årslønn/månedslønn? (men ikke når man har timelønn, selvsagt).

Rotete igjen - det jeg lurer på , er hvordan man kan beregne det man faktisk får pr time, når man har årslønn og ikke timebetaling. Håper du kan svare :))

Det virker som det lønner seg å ha årslønn.

Med fast årslønn får man akkurat det samme i løbb per måned, uansett om det er februar med 28 dager eller januar med 31. Og samme lønn i mai uavhengig av om 1. og/eller 17. mai havner på hverdag eller helgedag.

Men selv om jeg har fast årslønn/månedslønn, er det fast bestemt hvor mange timer et årsverk utgjør, slik at man også kan finne timelønnen (f eks hvis jeg skulle ønske å ta fri med trekk i lønn).

Jeg er ikke sikkert på verken hva dette timetallet er eller hvordan det er fastsatt (av hvem), men mener å huske at jeg har sett i personalboka vår at årslønnen må deles på et bestemt antall timer for å finne ut timelønnen.

Man kan sikkert finregne på dette og finne ut at i en måned ville det lønt seg med månedslønn og i en annen ville det lønt seg med timelønn, men jeg tviler på at noen arbeidsplasseer tillater den slags sjonglering;-)

mariaflyfly
Skrevet

Med fast årslønn får man akkurat det samme i løbb per måned, uansett om det er februar med 28 dager eller januar med 31. Og samme lønn i mai uavhengig av om 1. og/eller 17. mai havner på hverdag eller helgedag.

Men selv om jeg har fast årslønn/månedslønn, er det fast bestemt hvor mange timer et årsverk utgjør, slik at man også kan finne timelønnen (f eks hvis jeg skulle ønske å ta fri med trekk i lønn).

Jeg er ikke sikkert på verken hva dette timetallet er eller hvordan det er fastsatt (av hvem), men mener å huske at jeg har sett i personalboka vår at årslønnen må deles på et bestemt antall timer for å finne ut timelønnen.

Man kan sikkert finregne på dette og finne ut at i en måned ville det lønt seg med månedslønn og i en annen ville det lønt seg med timelønn, men jeg tviler på at noen arbeidsplasseer tillater den slags sjonglering;-)

Er det ikke 1950 timer i et årsverk som er vanlig å operere med? Basert på 37,5 timers arbeidsuke.

Skrevet

Er det ikke 1950 timer i et årsverk som er vanlig å operere med? Basert på 37,5 timers arbeidsuke.

Jo jeg mener å huske at det er 1950 timer som står i personalhåndboka vår, men er ikke 100% sikker.

Skrevet

...eller var det 1850???

mariaflyfly
Skrevet

...eller var det 1850???

Jeg mener bestemt at jeg opererte med 1950 i vårt lønnssystem da jeg jobba med denslags. Men jeg lurer på om ikke 1850 lå inne som et annet alternativ man kunne bruke dersom ferie ikke var iberegnet, eller noe sånt. Mulig jeg er helt på jordet nå, altså.

Er ikke Speak her, da? Hun pleier å svare så bra på alt som har med lønn/ferie/feriepenger og sånn. ;)

Skrevet

Jeg mener bestemt at jeg opererte med 1950 i vårt lønnssystem da jeg jobba med denslags. Men jeg lurer på om ikke 1850 lå inne som et annet alternativ man kunne bruke dersom ferie ikke var iberegnet, eller noe sånt. Mulig jeg er helt på jordet nå, altså.

Er ikke Speak her, da? Hun pleier å svare så bra på alt som har med lønn/ferie/feriepenger og sånn. ;)

Jeg har ikke jobba med lønnsystemet vårt, så min erfaring er som en sveitserost;-) Jeg har uansett inntrykk av at lønnsfolka på jobben vet hva de gjør og at de gjør det riktig. Jeg er ikke blant dem som fiiinleser lønnsslippen hver måned...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...