Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det er litt forskjellige meninger om dette. Det er visstnok litt flere nakkeskader på tampoliner med nett. (Ungene er litt tøffere, og tar mer salto osv.) Mens det er mer fallskader (brukne bein) på trampoliner uten nett. Jeg foretrekker et brukkent bein framfor nakkeskade. Så vi har tampoline uten nett, og har hatt det siden snuppa var 4 (?) år. 0 alvorlige skader så langt. Og masse morro. Har søkt litt på nettet nå, og jeg finner ikke èn skadestatistikk for trampoline - en mange artikler som omhandler temaet samt noen få skikkelige studier i begrensede områder. Det som synes å være felles for alle, da, er at det er flest skader _på_ duken, men at de alvorlige tilfellene handler om fall _fra_ trampolina. Fant en studie fra Trondheim 2001-2004, der det understrekes at de fleste skader som ender med innleggelse kommer fra fall ned. Det synes også å være enighet om at sikkerhetsnett er bedre enn ikke nett, og at hopping alene er minst farlig. Når det er sagt, da, så synes ikke jeg det var så ubegripelig mye skader på trampoliner, sånn i antall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Har søkt litt på nettet nå, og jeg finner ikke èn skadestatistikk for trampoline - en mange artikler som omhandler temaet samt noen få skikkelige studier i begrensede områder. Det som synes å være felles for alle, da, er at det er flest skader _på_ duken, men at de alvorlige tilfellene handler om fall _fra_ trampolina. Fant en studie fra Trondheim 2001-2004, der det understrekes at de fleste skader som ender med innleggelse kommer fra fall ned. Det synes også å være enighet om at sikkerhetsnett er bedre enn ikke nett, og at hopping alene er minst farlig. Når det er sagt, da, så synes ikke jeg det var så ubegripelig mye skader på trampoliner, sånn i antall. På legevakta sa de en gang at det var flere småskader på trampoliner med nett, og styggere/alvorligere skader på trampoliner uten nett. Vi har med nett - og har trampoline for 3 året på rad nå. Vi har ikke hatt noen skader - heldigvis 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 På legevakta sa de en gang at det var flere småskader på trampoliner med nett, og styggere/alvorligere skader på trampoliner uten nett. Vi har med nett - og har trampoline for 3 året på rad nå. Vi har ikke hatt noen skader - heldigvis Ja, det synes å være konklusjonen. Samtidig er det dette med vett og forstand som understrekes, og salto er ikke å anbefale (men det kan man jo gjøre uten nett også, da) samt at det bare er èn på trampolina om gangen. Dessuten var det en artikkel som framhevet at 40-åringer bør nøye seg med å hoppe og opp og ned. Og bare det. Hmfr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Du må for all del ikke finne på å kutte beina! Da vil trampolian kunne bli ustødig på grunn av ujevn benlengde, og den/ de som hopper vil kunne slå nedi bakken fordi bena er for korte. Jeg kjenner en som brakk ryggen på ei trampoline med avkuttede ben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Har søkt litt på nettet nå, og jeg finner ikke èn skadestatistikk for trampoline - en mange artikler som omhandler temaet samt noen få skikkelige studier i begrensede områder. Det som synes å være felles for alle, da, er at det er flest skader _på_ duken, men at de alvorlige tilfellene handler om fall _fra_ trampolina. Fant en studie fra Trondheim 2001-2004, der det understrekes at de fleste skader som ender med innleggelse kommer fra fall ned. Det synes også å være enighet om at sikkerhetsnett er bedre enn ikke nett, og at hopping alene er minst farlig. Når det er sagt, da, så synes ikke jeg det var så ubegripelig mye skader på trampoliner, sånn i antall. Husker at jeg leste litt om det da vi anskaffet tampoline. Men det er jo uendelig lenge siden nå. (Ca. 6 år????) Den gangen fant jeg ikke noe "vitenskaplige undersøkelser". Så da leste jeg noen artikler, og konkluderte med at vi droppet nettet. Men her må jo folk gjøre hva de føler for:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Husker at jeg leste litt om det da vi anskaffet tampoline. Men det er jo uendelig lenge siden nå. (Ca. 6 år????) Den gangen fant jeg ikke noe "vitenskaplige undersøkelser". Så da leste jeg noen artikler, og konkluderte med at vi droppet nettet. Men her må jo folk gjøre hva de føler for:-) Det mangler tydeligvis data for en ordentlig statistikk, og det synes svært merkelig i vårt ellers så statistiske land. :-) Ja, folk må gjøre som de vil, og personlig har jeg ikke opplevd èn skade av trampolinebruk. Selv om de aller fleste vi kjenner har eller har tilgang på trampoline. Fotballskader, derimot, eller forsåvidt andre idrettsskader - DET kan jeg mye om. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Ja, det synes å være konklusjonen. Samtidig er det dette med vett og forstand som understrekes, og salto er ikke å anbefale (men det kan man jo gjøre uten nett også, da) samt at det bare er èn på trampolina om gangen. Dessuten var det en artikkel som framhevet at 40-åringer bør nøye seg med å hoppe og opp og ned. Og bare det. Hmfr. Min 40-åring tar salto... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Min 40-åring tar salto... Jeg òg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Men hvor gøy har det vært for ungene? Det absolutt morsomste er å hoppe sammen. Å hoppe alene er ikke spesielt morsomt - det synes ikke jeg heller. Stå å vente på tur og hoppe alene mens den andre ser på. Nei, da blir hele vitsen borte. Sikkerhetsnett løser det meste, og vi har heller ikke hatt ulykker på mange år, til tross for at folk får hoppe sammen (men ikke helt ukritisk, naturligvis - vekt og antall personer blir jo tatt med i beregningen) Og det å si at jeg fort kan bli hysterisk måtte du lure inn som et midlertidig nick? Du vågde hverken å skrive det i teksten eller å stå for hvem du er? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan fort bli hysterisk Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Og det å si at jeg fort kan bli hysterisk måtte du lure inn som et midlertidig nick? Du vågde hverken å skrive det i teksten eller å stå for hvem du er? Å så det var signaturen du ikke tålte? Synes ikke akkurat det jeg skrev var spesielt ufint, nemlig. Men når det gjelder deg så har du helt rett. Jeg synes sjelden at det kommer noe konstruktivt ut av å diskutere med deg, du er veldig påståelig og reagerer fort som "surpomp" er min erfaring. Hvilket bekreftes av måten du svarer på her du stikker piggene ut så fort du får sjansen. Derfor har jeg for lengst sluttet å oppgi fast nick når jeg svarer deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.