Gå til innhold

Søvn hos 8-9 åringer.

Gjest eva.z

Anbefalte innlegg

Har en datter på snart8 1/2 år som aldri har hatt det helt store behovet for søvn. Men har likevel lagt seg i 19-tiden frem til hun var ca 7-8 år.Uansett om vi drøyde det litt om kvelden, våknet hun fra 05.30-06.30 hver dag.

Nå derimot kan klokken bli borti 21.00 før hun legger seg,og borti 22.00 før hun sovner. Er likevel våken i 6.30-7.00 tiden hver morgen. Så sånn sett er det jo ikke noe problem.

Men vi derimot får jo omtrent ingen voksenkveld...

Føler samtidig at vi kan være litt strenge med innetiden. I ukedagene når det er skole dagen etter sier vi at hun skal være inne kl 19,max 19.30. Det går jo alltid litt tid før hun er i seng,kvelds,dusj og lesing krever sitt. Og da blir gjerne kl.21.00.

Har vurdert å sende henne i seng i 20.00 tiden,så får hun heller lese litt selv eller høre på musikk.

Nå er jo ikke dette et veldig stort problem akkurat. Men jeg kjenner at akkurat i kveld er det det.....Hun har ennå ikke sovnet,ligger og roper og lurer på en hel del ;-) Men jeg vil ha Rooo i stuen!!! Jeg sier at spørsmålene får vente til i morgen!!!

Men altså. Når legger dere ungene deres???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sønnen min, som nå er 11, var på den alderen var han i seng rundt kl 20. Det kunne gjerne drøye nen god stund før han sovnet men han lå stort sett og leste uten å lage bråk. Han var oppe rundt kl. 7.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 8,5 og 10,5 år nå og går på badet 20:15 når det er skole dagen etter. Så får de ligge og spille og skravle på den enes rom til kl. er 21, da skysses Snuppemor inn på sitt eget rom og lysene slukkes. Poden sovner da med en gang som regel, hun kan holde det gående en stund om hun er i det humøret. :o)

De vekkes ca. 6:40, i helgene sover de som regel en times tid lengre i det minste, men da er de jo litt lengre oppe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine må vanligvis inn halv åtte, er det helt nydelig vårvær har vi drøyd det til åtte.

Jentene (5 og snart 8) legger seg ca halv ni, men det hender klokka blir ni før hun eldste sovner.

Han på ti legger seg mellom ni og halv ti, men det hender også at klokka blir nærmere ti.

Vi står opp ca 7 når det er skole, barnehage og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Guttungen på straks 8 legger seg kl 21. Da sovner han så og si med en gang. Står opp kl 7 og er blid og opplagt.

Noen ganger sender jeg han opp litt før for dusj, lesing o.l slik at vi har litt tid for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 8,5 har alltid hatt lite søvnbehov. Det har vært meningsløst å legge ham tidligere enn ca 20 siden han var 3-4 år. Siden han begynte på skolen har han lagt seg ca 2115-2130. Våkner i 6-7-tiden, utsovet og opplagt.

Utetid til 1915-1930 (vår/sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine er 8 og 9 år. Yngste legger seg kl. 20 og eldste kl. 20.30. De står opp kl. 07.

Begge leser etter at de har lagt seg, den eldste kan lese ganske lenge av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget kunne vært skrevet av meg. Datteren min blir 9 om noen mnd. Sovner ofte ikke før i 22 tiden og er oppe gjerne litt over 6 om morgenen. Da våkner hun av seg selv. Lillesøster på 6 legger seg mye tidligere og er som en "sekk" om morgenen når hun dras ut av sengen..... Selv var jeg akkurat som den eldste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Har også en 8-årig som ikke sovner veldig tidlig på kvelden, og jeg har lurt litt på om vi skal begynne å la henne være lenger oppe.

I dag er hun (i teorien, i alle fall) i seng kl 20.30, men da leser hun en god stund før hun sovner. Hun leser akkurat like lenge uansett når hun legger seg, da, men jeg er usikker på om det er fordi hun ikke er trøtt eller fordi hun har fått et type "rituale" i senga før det blir kvelden.

Hun står opp til egen vekkeklokke 07.00, uten problemer. Og sover litt lenger i helgene (hurra!).

Her i huset - og i hele gata, forøvrig - er det innetid 19.30. Dvs., det er på vei til å skli ut til nærmere 20.00 nå i denne fine årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre unger på 6, 8 og 10 legger seg samtidig.

De må være inne kl. 19.30 og er i seng 20.30.

Jeg tror vi må ha usedvanlig greie unger, for det er aldri noe mas når de først er i seng. De kan være våkne en stund, men kommer aldri inn i stuen for å spørre om noe. Lillemor liker gjerne å leke litt på gulvet, men kryper opp i senga og sovner før det har gått en halvtime. De to andre deler rom og skravler litt, men 8 åringen er så kveldstrøtt, så han sovner fort.

8 åringen er skikkelig A-menneske , og våkner like tidlig samme når han legger seg. De andre våkner også tidlig, og de får veldig kort lunte når de har sovet lite. Derfor blir det sjeldent sene kvelder i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden ro før etter 21. 7-åringen er ekstremt b-menneske.

Blir klokka mer enn 21.30 blir det ikke lesing på senga og lyset slås av med en gang.

Det blir jo mindre og mindre alene-voksentid ettersom ungene blir større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 8 årige jente har leggetid klokka 20 men sovner vel aldri før tidligst 20.30 men hun får høre lydbok eller lese selv. Synes det er greit for hun er aldri veldig trøtt om morgenen når hun står opp 6.30-7.00. Det blir jo faktisk 10 timers søvn og det er bra nok for henne. Hun sovner aldri med det samme hun lgger seg som sine småsøsken men har all verdens hun lurer på der hun ligger...sier også at det tar vi i morgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla på 8-9 legger seg 21-21.30 og står opp 07.

Hun har samme søvnbehov som meg, så på hverdagene legger vi oss samtidig, men jeg drar meg opp ca 06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 10-åring. Legger seg ca. kl. 21 og er stup-trøtt neste morgen kl. 7:15. Bruker 15 minutter for kun å klare å lukke opp øynene.

Men ettersom ho ikke sovner tidligere på kvelden uansett, så hjelper det jo ikke om ho legger seg tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gutten min på snart åtte legger seg ca. kl. 20 hver kveld. Men ikke dermed sagt han sovner 20 - tror oftest han er våken til 21.30. Skulle gjerne sett han sovnet noe før, for han har fryktelig vanskelig for å våkne om morgenen.

Han ligger gjerne og leser minst en halvtime på sengen hver kveld før han (vi) slukker lyset og han forsøker å sove. Han er i hvertfall blitt en racer i å lese - nå bruker han bare et par uker på å komme gjennom tykke bøker! :-).

Synes argumentet med voksentid på kvelden er litt "tynt", men det kunne være en idé at han legger seg noe tidligere, selv om han ikke sovner med en gang. De fleste barn i den alderen trenger faktisk ca. 10 timer søvn for å fungere optimalt, selv om de også klarer seg med mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene datteren min fyller ni i neste uke. Hun legger seg klokka 20 og sovner heldigvis ganske raskt. Legger hun seg senere, våkner hun allikevel like tidlig (06.30-07.00).

Hos oss har vi gjort en avtale om at hun skal være klar for senga klokka 20. Ofte skifter hun til nattøy klokka 19.30, samtidig som lillesøster som snart blir fem. Da er det bare tannpuss og å gå på do som gjenstår når klokka blir fem på åtte. Kveldsmaten spiser hun ca kl. 19.

Jeg ville nok sørget for kveldsmat klokka 19. og kveldsstell umiddelbart etterpå. Er hun rask, får hun tid til å se litt på TV e.l. før hun blir sendt i seng klokka 20. Hun kan f.eks. få lese på sengekanten til hun sovner? Både eldstedatteren min (snart 12) og jeg er avhengige av å lese rett før vi sovner. For oss er det vanskelig å bare slukke lyset og sove.

Lag en klar avtale om tidspunkt osv med datteren din. Hun skal vite at når klokka er 20, så skal hun ligge i senga si og ikke mase på dere. Vær bestemt på dette! I perioder har det vært litt mas etter leggetid her også, men da har jeg f.eks. sagt at siden det blir seint før hun sovner, så kan hun desverre ikke besøke/få besøk av venninner imorgen etc. fordi hun blir for trøtt og sliten. Det går inn med det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på snart åtte legger seg ca. kl. 20 hver kveld. Men ikke dermed sagt han sovner 20 - tror oftest han er våken til 21.30. Skulle gjerne sett han sovnet noe før, for han har fryktelig vanskelig for å våkne om morgenen.

Han ligger gjerne og leser minst en halvtime på sengen hver kveld før han (vi) slukker lyset og han forsøker å sove. Han er i hvertfall blitt en racer i å lese - nå bruker han bare et par uker på å komme gjennom tykke bøker! :-).

Synes argumentet med voksentid på kvelden er litt "tynt", men det kunne være en idé at han legger seg noe tidligere, selv om han ikke sovner med en gang. De fleste barn i den alderen trenger faktisk ca. 10 timer søvn for å fungere optimalt, selv om de også klarer seg med mindre.

Hva mener du med at argumentet mot "voksentid" er litt tynt? Er det ikke normalt at man ønsker seg litt tid alene, eller sammen med den andre voksne, før man legger seg?

Jeg synes at det er utrolig deilig etter at dagene går med på å være sammen med ungene,og følge opp både det ene og det andre.Diskusjoner som går på ungene får man jo ikke tatt så lenge ungene er rundt oss.Eller annen voksenprat.

Jeg er ihvertfall avhengig av det. Hun er bare 8 1/2 år og skal være i seng før de voksne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...