Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''Ved å ta henne hardt i armen fikk jeg oppmerksomheten og øyekontakt igjen.Samtidig som jeg bruker stemmen. Føler ikke at det er et overtramp mot et barn.'' Nå vet jeg ikke hva du mener med ta hardt, men i utgangspunktet er jeg uenig med deg her, og det er her jeg mener det går an å si to ting samtidig. 1. Det er menneskelig å sprekke, men 2. Det er et overtramp å gjøre noe man ikke ville gjort mot en voksen. Nå er ikke "ta hardt i armen" en oppdragermetode jeg bruker, så det skjedde den ene gangen jeg selv var hyperstressa og han ikke gjorde som han fikk 1000 beskjeder om. Og brøle er heller ikke praksis hjemme hos oss. Likevel kan jeg både bli irritert-og-møkklei-sint (feks når han har lovt å være hjemme kl xx og for for ørtende gang er altfor sen og ikke tar telefonen) og redd-sint (feks da han og en kompis hadde stukket av og ble funnet i lek med en planke uti elven), men etter sånne episoder gjør jeg som ViViola sa oppi her; snakker med jr og forklarer hvorfor jeg ble sint, og ber om unnskyldning dersom det er behov for det. Og det er jo fordi jeg vet at det kunne blitt løst på en annen måte fra min side, sant. ;-) Nå har jeg sagt meg enig i at man kan ikke sammenligne barn og voksne i en tråd lenger oppe. Grunnen til at jeg tar hardt i armen er når ungen er blitt døv,har et tydelig kroppsspråk og et ansikt som drypper av sitron. Det har jeg til dags dato aldri fått oppleve med andre voksne det være seg venner/kolleger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Vi har time out ja. Fungerer greit nå, men ikke da hun var mindre. Vi føler også at ting går mye bedre nå når hun er blitt større. Vi øver veldig på hvordan vi snakker til hverandre,og da inkluderer jeg oss voksne også.Og ikke minst på hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Regelen som eksisterer i Kardemommeby terper vi også på her i heimen. Men det du skrev om nattevåk, og om å holde andre våkne, kunne vært vår datter. det var det jeg mente;-) ''Men det du skrev om nattevåk, og om å holde andre våkne, kunne vært vår datter. det var det jeg mente;-)'' Ja, det er jo også noe av det verste... Jeg trodde seriøst jeg skulle klikke i den perioden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest show-show Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver. Sist gang det skjedde kom tårene mine. Hjalp ungen etterpå å skylle munnen ren. Ellers så har jeg hevet en avis etter den ene datteren min, og satt henne i 2 min på terrassen i pysjen da hun skrek som (/"#%(% på både inn-og-utpust i 2 timer . Samt sparket en plastikk-stol i stykker. Mange år siden nå, men hun glemmer det ikke. Men jeg har aldri lagt hånd på ungene mine, aldri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver. Sist gang det skjedde kom tårene mine. Hjalp ungen etterpå å skylle munnen ren. Ellers så har jeg hevet en avis etter den ene datteren min, og satt henne i 2 min på terrassen i pysjen da hun skrek som (/"#%(% på både inn-og-utpust i 2 timer . Samt sparket en plastikk-stol i stykker. Mange år siden nå, men hun glemmer det ikke. Men jeg har aldri lagt hånd på ungene mine, aldri. ''Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver.'' Jeg synes ikke dette er en gråsone. Det er feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''Men det du skrev om nattevåk, og om å holde andre våkne, kunne vært vår datter. det var det jeg mente;-)'' Ja, det er jo også noe av det verste... Jeg trodde seriøst jeg skulle klikke i den perioden. Jeg klikket!! Heldigvis har jeg en mann som er sindigere enn meg. Vi skulle få henne til å forstå at hun skulle ligge i sin seng,og være konsekvent på å bære henne tilbake da hun kom til døren. Vi satt på en krakk utenfor døren,og uten ett ord geleid henne tilbake hver gang. Helsesøster sa at det kunne gå fra 3 dager til 3 uker før hun ga seg. Vår holdt det gående i flere uker.....Og det er ikke tull en gang.Ikke pokker om hun ville gi seg. For at vi skulle holde forstanden ga vi oss og madrass på gulvet inne hos oss ble redningen.Da hadde vi sovet 3-4 timer hver over lengre tid, men vi måtte gi tapt. I tillegg var jeg gravid i 3 mnd.... Hun var først 4 1/2 før hun godtok å ligge inne hos seg selv.På den tiden var hun blitt storesøster og vi fokuserte veldig på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver. Sist gang det skjedde kom tårene mine. Hjalp ungen etterpå å skylle munnen ren. Ellers så har jeg hevet en avis etter den ene datteren min, og satt henne i 2 min på terrassen i pysjen da hun skrek som (/"#%(% på både inn-og-utpust i 2 timer . Samt sparket en plastikk-stol i stykker. Mange år siden nå, men hun glemmer det ikke. Men jeg har aldri lagt hånd på ungene mine, aldri. Men avisen kunne truffet henne? Det var din hånd som kastet,og dermed var skyld i at hun hadde blitt truffet. Som et klaps på rumpen vil jeg si:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver. Sist gang det skjedde kom tårene mine. Hjalp ungen etterpå å skylle munnen ren. Ellers så har jeg hevet en avis etter den ene datteren min, og satt henne i 2 min på terrassen i pysjen da hun skrek som (/"#%(% på både inn-og-utpust i 2 timer . Samt sparket en plastikk-stol i stykker. Mange år siden nå, men hun glemmer det ikke. Men jeg har aldri lagt hånd på ungene mine, aldri. ''Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver.'' Hva i all verden er vitsen? Vasker du munnen deres med grønnsåpe når de banner også? Vi lever i 2009, ikke i 1949. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har ikke lagt hånd på ungene, men skriker til dem når de har tøyd strikken altfor langt, uten at jeg er særlig stolt over det. Eldstemann er ekspert på å skjønne hvordan han skal få meg til å klikke fullstendig. Han har forresten husarrest nå i ettermiddag, etter å ha drevet meg til vanvidd i går kveld. Han fikk sikkert 5 advarsler før jeg gikk i taket. Jeg har jobba mye med mitt eget temperament, og tenner ikke på alle plugger like fort som før. Likevel har jeg fortsatt lang vei å gå. Og jeg har vært så drit forbanna på guttungen en del ganger at jeg har lyst til å pælme han ut av vinduet uten å åpne det først. Da forstår jeg folk som slår ungene sine, så forbanna er jeg. Men det er heldigvis stor forskjell på å ha lyst til å gjøre det, og å utføre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Nå har jeg sagt meg enig i at man kan ikke sammenligne barn og voksne i en tråd lenger oppe. Grunnen til at jeg tar hardt i armen er når ungen er blitt døv,har et tydelig kroppsspråk og et ansikt som drypper av sitron. Det har jeg til dags dato aldri fått oppleve med andre voksne det være seg venner/kolleger. Jeg har ikke lest hele tråden, så det kan godt hende du har nyansert dette andre steder, men mitt poeng var altså at til tross for at det er menneskelig å sprekke, er det min mening at det er et overtramp å klaske/ brøle/ ta hardt i armen. Og nettopp derfor bruker man det ikke som metode - og snakker om/ ber om unnskyldning etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har ikke lagt hånd på ungene, men skriker til dem når de har tøyd strikken altfor langt, uten at jeg er særlig stolt over det. Eldstemann er ekspert på å skjønne hvordan han skal få meg til å klikke fullstendig. Han har forresten husarrest nå i ettermiddag, etter å ha drevet meg til vanvidd i går kveld. Han fikk sikkert 5 advarsler før jeg gikk i taket. Jeg har jobba mye med mitt eget temperament, og tenner ikke på alle plugger like fort som før. Likevel har jeg fortsatt lang vei å gå. Og jeg har vært så drit forbanna på guttungen en del ganger at jeg har lyst til å pælme han ut av vinduet uten å åpne det først. Da forstår jeg folk som slår ungene sine, så forbanna er jeg. Men det er heldigvis stor forskjell på å ha lyst til å gjøre det, og å utføre det. ''Men det er heldigvis stor forskjell på å ha lyst til å gjøre det, og å utføre det.'' Jeg har også i enkelte øyeblikk fantasert om hva jeg kunne ha gjort med dem. Når jeg ser det framfor meg får jeg så dårlig samvittighet at jeg roer meg Når jeg er skikkelig sint har jeg masse gloser fra nord-norge som jeg sier inni meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver. Sist gang det skjedde kom tårene mine. Hjalp ungen etterpå å skylle munnen ren. Ellers så har jeg hevet en avis etter den ene datteren min, og satt henne i 2 min på terrassen i pysjen da hun skrek som (/"#%(% på både inn-og-utpust i 2 timer . Samt sparket en plastikk-stol i stykker. Mange år siden nå, men hun glemmer det ikke. Men jeg har aldri lagt hånd på ungene mine, aldri. ''Ungene mine får pepper på tungen når de lyver.'' Dén sperret jeg øynene opp av! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er der jeg mener at jeg faktisk har en viss forståelse for at foreldre kan miste beherskelsen. Forståelse,ikke at jeg akseptere.Må påpeke det. Hvordan man kan opptre pedagogisk og rolig i slike situasjoner skjønner ikke jeg. Et "lynblikk" fra mor er ikke alltid nok for alle unger. men ære være de ungene som tier med det blikket. Men har en følelse av at de som har "enklere" unger, ikke helt skjønner hva vi som har/ hatt unger, som er svært viljesterke. Jeg har unger med ulik gemytt. Så tror jeg vet hva jeg snakker om. De to andre har aldri fått klaps, har ikke vært nødvendig!! Din sønn kan være vår datter..... ''jeg faktisk har en viss forståelse for at foreldre kan miste beherskelsen. '' Har du den samme forståelsen for at f eks en bruker hos NAV fiker til saksbehandleren, selv om han er mektig irritert og et "lynblikk" ikke er nok til å få de pengene h*n mener h*n har krav på? ;-) Det at man aksepterer at man blir sint/irritert osv, hva enten det gjelder foreldreskap eller arbeidsliv eller sosialt, så er det dog ikke alle måter å utagere sinnet/irritasjonen på som er akseptert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''Dette er en gråsone, jeg er klar over det: Ungene mine får pepper på tungen når de lyver.'' Jeg synes ikke dette er en gråsone. Det er feil. ''Jeg synes ikke dette er en gråsone. Det er feil.'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg synes det er helt usakelig å sammenligne hvordan man reagerer ovenfor barn, og hvordan man reagerer ovenfor andre voksne! For det første har man ikke en oppdrager-rolle ovenfor andre voksne, men det har man ovenfor barn! To voksne er i utgangspunktet likeverdige, med tanke på at man er på noenlunde samme nivå når det gjelder kunnskaper om sosiale regler og oppførsel. En voksen er også ansvarlig for seg selv, og har lært å forstå konsekvenser av handlinger. Men et barn er ikke et "likeverdig individ" på dette området. Og derfor bør de heller ikke likestilles med voksne. De befinner seg tvert imort i en fase hvor dette skal læres, og da er det de voksne sin oppgave å oppdra dem til å forstå prinsippene bak grenser og respekt. ''Men et barn er ikke et "likeverdig individ" på dette området. Og derfor bør de heller ikke likestilles med voksne. De befinner seg tvert imort i en fase hvor dette skal læres, og da er det de voksne sin oppgave å oppdra dem til å forstå prinsippene bak grenser og respekt.'' Jeg er fullstendig uenig i at den som er i en fase som skal lære og forstå prinsippene bak grenser og respekt skal behandles så respektløst at man hyler og skriker og klasker til dem. Handling sier mer enn ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg synes det er helt usakelig å sammenligne hvordan man reagerer ovenfor barn, og hvordan man reagerer ovenfor andre voksne! For det første har man ikke en oppdrager-rolle ovenfor andre voksne, men det har man ovenfor barn! To voksne er i utgangspunktet likeverdige, med tanke på at man er på noenlunde samme nivå når det gjelder kunnskaper om sosiale regler og oppførsel. En voksen er også ansvarlig for seg selv, og har lært å forstå konsekvenser av handlinger. Men et barn er ikke et "likeverdig individ" på dette området. Og derfor bør de heller ikke likestilles med voksne. De befinner seg tvert imort i en fase hvor dette skal læres, og da er det de voksne sin oppgave å oppdra dem til å forstå prinsippene bak grenser og respekt. ''For det første har man ikke en oppdrager-rolle ovenfor andre voksne, men det har man ovenfor barn!'' Det er her uenigheten ligger. De som trekker inn "voksne" (av de jeg har lest) gjør det i betydningen "mennesker". Man klasker ikke til "mennesker". Og dette sies av de som sier at til tross for at at klasking _kan_ skje i affekt, har det ikke noe som helst med _oppdragelse_ å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''jeg faktisk har en viss forståelse for at foreldre kan miste beherskelsen. '' Har du den samme forståelsen for at f eks en bruker hos NAV fiker til saksbehandleren, selv om han er mektig irritert og et "lynblikk" ikke er nok til å få de pengene h*n mener h*n har krav på? ;-) Det at man aksepterer at man blir sint/irritert osv, hva enten det gjelder foreldreskap eller arbeidsliv eller sosialt, så er det dog ikke alle måter å utagere sinnet/irritasjonen på som er akseptert. Som jeg sa meg enig i en tråd her.Man kan ikke sammenligne barn og voksne. Når jeg sier at jeg faktisk skjønner at noen kan flippe ut etter å ha blitt provosert,og da mener jeg over tid,ikke 1/2 times diskusjon om leggetid eller ikke leggetid.Eller diskusjon med en saksbehandler.Den sammenligningen synes jeg faktisk er helt ute, med tanke på hva jeg startet tråden med..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''Men et barn er ikke et "likeverdig individ" på dette området. Og derfor bør de heller ikke likestilles med voksne. De befinner seg tvert imort i en fase hvor dette skal læres, og da er det de voksne sin oppgave å oppdra dem til å forstå prinsippene bak grenser og respekt.'' Jeg er fullstendig uenig i at den som er i en fase som skal lære og forstå prinsippene bak grenser og respekt skal behandles så respektløst at man hyler og skriker og klasker til dem. Handling sier mer enn ord. Har du unger som stort sett oppfører seg greit?Aldri trasser?I den betydning at de ALDRI vil gi seg?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ser at du har fått mange kategoriske svar. Vi vet jo alle at det er menneskelig å feile iblant. Det gjør vi alle, vi har alle våre sider. Men jeg merker at jeg får lyst til å være innmari streng på at det aldri, aldri er lov å slå barn når jeg leser et innlegg som ditt. For jeg tenker at _andre_ som kanskje bruker vold som en hverdagslig greie, i hvertfall ikke skal kunne lese mitt innlegg og få bekreftet at "klapsing er greit". Skjønner du hva jeg mener? Samtidig så kommer det jo fram når jeg leser ditt innlegg at dette var en enkeltstående hendelse som du angrer på, denne ene lille hendelsen er selvfølgelig ikke noe som gjør deg til en barnemishandler ;-) ¨''Vi vet jo alle at det er menneskelig å feile iblant. Det gjør vi alle, vi har alle våre sider. '' Det er jeg helt enig med deg i, men det virker som om enkelte synes det at det er menneskelig å feile gjør at det er helt greit at det skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har du unger som stort sett oppfører seg greit?Aldri trasser?I den betydning at de ALDRI vil gi seg?? Monkey see, monkey do? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ¨''Vi vet jo alle at det er menneskelig å feile iblant. Det gjør vi alle, vi har alle våre sider. '' Det er jeg helt enig med deg i, men det virker som om enkelte synes det at det er menneskelig å feile gjør at det er helt greit at det skjer. ''men det virker som om enkelte synes det at det er menneskelig å feile gjør at det er helt greit at det skjer'' Nettopp. Og faktisk opphøyer det til å være en fruktbar metode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.