Bookworm Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Nettopp!! Det var dette jeg ville frem til! Det var det jeg tenkte meg;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hadde en peiode jeg ikke sjelden var nødt til å dra ett av barna med meg til rommet sitt fordi ungen hadde tøyd stikken for langt med advarsel om at hvis det ikke nå blir slutt på tullet så blir det en tur på rommet, hvor ungen fortsetter å provosere og får beskjed om å gå, men nekter. Da har jeg båret/dratt ungen med meg og på rommet... og kan vel ikke akkurat si jeg i de tilfellene tok i ungen med silkehansker nei. En gang opplevde jeg til og med at vi måtte gjennom ei dør som var lukket, jeg dyttet opp døra med kroppen og dro ungen med meg, døra traff veggen og slo tilbake og traff ungen i hodet..Det ble kul i panna, og jeg fikk innmari dårlig samvittighet fordi det jo var min skyld. (selv om det ikke var med vilje... jeg burde jo ha forstått at døraslo tilbake når jeg dyttet den hardt så det kan ikke direkte karakteriseres som uhell heller) Men nå går nevnte unge selv på rommet når strikken er nok tøyd ungen får beskjed om å gå. En mye bedre situasjon for oss begge.Og oppholdet på rommet blir klart også mye kortere når ungen går selv...Og vi snakker alltid ut etterpå når vi har roet oss... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ja? Men setter de seg ned og hyler og skriker og sparker og slår i gulvet? Og DESSUTEN: Hvis en person sjeller ut en nav-ansatt på det aller groveste, og oppfører seg utenfor rammene av normal oppførsel, hva skjer? JO, da kommer securitas eller andre "store, sterke menn" og tar en fast og bestemt grep i armen på vedkommende, og fører ham ut! Applaus, Bookworm! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hadde en peiode jeg ikke sjelden var nødt til å dra ett av barna med meg til rommet sitt fordi ungen hadde tøyd stikken for langt med advarsel om at hvis det ikke nå blir slutt på tullet så blir det en tur på rommet, hvor ungen fortsetter å provosere og får beskjed om å gå, men nekter. Da har jeg båret/dratt ungen med meg og på rommet... og kan vel ikke akkurat si jeg i de tilfellene tok i ungen med silkehansker nei. En gang opplevde jeg til og med at vi måtte gjennom ei dør som var lukket, jeg dyttet opp døra med kroppen og dro ungen med meg, døra traff veggen og slo tilbake og traff ungen i hodet..Det ble kul i panna, og jeg fikk innmari dårlig samvittighet fordi det jo var min skyld. (selv om det ikke var med vilje... jeg burde jo ha forstått at døraslo tilbake når jeg dyttet den hardt så det kan ikke direkte karakteriseres som uhell heller) Men nå går nevnte unge selv på rommet når strikken er nok tøyd ungen får beskjed om å gå. En mye bedre situasjon for oss begge.Og oppholdet på rommet blir klart også mye kortere når ungen går selv...Og vi snakker alltid ut etterpå når vi har roet oss... Og så tror jeg ærlig talt ungene opplever meg som særs masete, og jeg blir dessuten brøleape når jeg blir irritert nok... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Applaus, Bookworm! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 For det første: Jeg argumentere på ingen måte for at det er greit å slå barn: Jeg argumenterer for hvorfor jeg synes det er helt irrelevant å sammenligne reaksjoner mot barn med reakjsoner mot voksne. Jeg sier da heller ingenting om at barn ikke er likverdige som INDIVIDER.? Jeg sier at de ikke er likverdige PÅ DE OMRÅDENE jeg nevner! Derfor kan man heller ikke sidestille problemstillinger og reaksjonsmønstre. Mulig det var et dumt ordvalg. Men jeg kom ikke på noe mere dekkende i farta.. Barn og voksne har ulike roller, er selvfølgelig enig i det Reagerte på at du skrev at de ikke er likeverdige, men jeg skjønner at du ikke mente det akkurat sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Foreldre har oppdrageransvaret i forhold til sine barn, derfor kan de ikke sidestilles med andre voksne... Selv om barna selvfølgelig er like mye verd som alle andre individer, må en likevel oppføre seg annerledes overfor sine egne barn. Med dét mener jeg ikke at det er akseptabelt å bruke fysisk eller psykisk vold som oppdragelsesmetode, og hvor denne diskusjonen gikk over til å handle om slag, klaps og draing i armen på daglig basis, og som eneste måte å oppdra barna sine på, skjønner ikke jeg. Ingen av de som har innrømmet å ha gjort dette overfor barna sine (meg selv inkludert) har sagt at dette er noe som har skjedd ofte - faktisk bare ett tilfelle når det gjelder klaps for meg, kanskje 6-7 ganger draing i arm for å få henne til å gjøre det jeg vil hun skal gjøre. Til daglig bruker jeg de pedagosisk riktige (politisk korrekte) oppdragelsesmetodene, bare så den saken er klar. Men som sagt, ved noen anledninger har jeg overtrådt noen grenser, som jeg ikke er stolt av - men som jeg tillater meg å _forstå_ (ikke aksepterer) har skjedd, og det er jeg i stand til å gjøre overfor andre mødre som har gått for langt også - SÅ LENGE DETTE IKKE ER DEN DAGLIGE BEHANDLIGNEN AV BARNA... Ja, jeg svarte i grunnen bare at jeg mener at barn og voksne er like mye verd - og at barna tar etter vår væremåte. Ønsker vi å få respekt, må vi gi respekt osv.. Men jeg ser nå at Løvinnen ikke mente det helt sånn, men heller at barn og voksne har ulike roller. Jeg tror jeg har skrevet et par ganger lenger oppe i tråden at jeg også har hatt dårlige dager og at jeg da har f.eks vært urimelig kjeftete og utrivelig. Jeg forstår derfor godt at det er mulig å bli "drevet til vanvidd", har selv en ekstremt viljesterk unge som kan irritere en stein når han er i det lunet. Unger er forskjellige, jeg har en veldig "lettvindt" også, og de er oppdratt stort sett likt. Er også enig i at det å _forstå_ ikke er synonymt med å _akseptere_. Det er en viktig forskjell, for jeg syns virkelig at det å slå barn - eller kjefte og bråke - er uakseptabelt. Spesielt fordi barna er i en maktubalanse i forhold til oss voksne. De er prisgitt oss på godt og vondt. Tror nok ikke vi er så uenige om dette egentlig? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ja, jeg svarte i grunnen bare at jeg mener at barn og voksne er like mye verd - og at barna tar etter vår væremåte. Ønsker vi å få respekt, må vi gi respekt osv.. Men jeg ser nå at Løvinnen ikke mente det helt sånn, men heller at barn og voksne har ulike roller. Jeg tror jeg har skrevet et par ganger lenger oppe i tråden at jeg også har hatt dårlige dager og at jeg da har f.eks vært urimelig kjeftete og utrivelig. Jeg forstår derfor godt at det er mulig å bli "drevet til vanvidd", har selv en ekstremt viljesterk unge som kan irritere en stein når han er i det lunet. Unger er forskjellige, jeg har en veldig "lettvindt" også, og de er oppdratt stort sett likt. Er også enig i at det å _forstå_ ikke er synonymt med å _akseptere_. Det er en viktig forskjell, for jeg syns virkelig at det å slå barn - eller kjefte og bråke - er uakseptabelt. Spesielt fordi barna er i en maktubalanse i forhold til oss voksne. De er prisgitt oss på godt og vondt. Tror nok ikke vi er så uenige om dette egentlig? :-) ''Tror nok ikke vi er så uenige om dette egentlig? :-)'' Nei, det ser ut til at vi nok er enige ja:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er blitt en lang tråd dette her. Men det er en ting jeg lurer på. Dere som har svart at dere ALDRI har lagt hånd på ungene deres. Har noen av dere røykt i svangerskapet? Jeg mener at røyking under svangerskapet er noe av det verste jeg ser. Der kan man snakke om hva man påfører ungene sine. Jeg kan bare håpe og be om at mine klaps i rumpen og ta hardt i armen ikke har skadet mitt barn. Men å røyke mens man går gravid er å påføre ungene sin traume både inne magen, og risiko for både prematur og infeksjoner. Hva skal man si om de mødrene da? Dette er en brannfakkel..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Og så tror jeg ærlig talt ungene opplever meg som særs masete, og jeg blir dessuten brøleape når jeg blir irritert nok... Jeg kan også bli _sint_ og brøle litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er blitt en lang tråd dette her. Men det er en ting jeg lurer på. Dere som har svart at dere ALDRI har lagt hånd på ungene deres. Har noen av dere røykt i svangerskapet? Jeg mener at røyking under svangerskapet er noe av det verste jeg ser. Der kan man snakke om hva man påfører ungene sine. Jeg kan bare håpe og be om at mine klaps i rumpen og ta hardt i armen ikke har skadet mitt barn. Men å røyke mens man går gravid er å påføre ungene sin traume både inne magen, og risiko for både prematur og infeksjoner. Hva skal man si om de mødrene da? Dette er en brannfakkel..... Jeg har fått med meg at du er mot å slå barn, men det jeg stusser over i flere av innleggene dine er at det virker som du leter etter formildende omstendigheter for at du klapser. Hos henne med avisen kom du kjapt med at "dét måtte da være det samme som å klapse med hånden?", akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-) Selv både røkte og drakk jeg de første ukene av svangerskapet, rett og slett fordi jeg ikke visste at jeg var gravid. Etter testen sluttet jeg med begge deler, så jeg kan vel bare bidra med å lette samvittigheten din bittelitt... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har fått med meg at du er mot å slå barn, men det jeg stusser over i flere av innleggene dine er at det virker som du leter etter formildende omstendigheter for at du klapser. Hos henne med avisen kom du kjapt med at "dét måtte da være det samme som å klapse med hånden?", akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-) Selv både røkte og drakk jeg de første ukene av svangerskapet, rett og slett fordi jeg ikke visste at jeg var gravid. Etter testen sluttet jeg med begge deler, så jeg kan vel bare bidra med å lette samvittigheten din bittelitt... ;-) Sitat fra Kayia: " akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-)" Det mener hun nok ikke heller. Har ikke oppfattet henne som "dum". Hun er rett og slett bare menneskelig! Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. Da er det naturlig å komme i forsvar. _anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler, bare som en helt vanlig mamma som fikk mer enn nok akkurat der og da. Der vil jeg tro maaange av oss har vært! Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre? Hilsen en oppgitt og undrende, ja til og med noe kvalm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har fått med meg at du er mot å slå barn, men det jeg stusser over i flere av innleggene dine er at det virker som du leter etter formildende omstendigheter for at du klapser. Hos henne med avisen kom du kjapt med at "dét måtte da være det samme som å klapse med hånden?", akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-) Selv både røkte og drakk jeg de første ukene av svangerskapet, rett og slett fordi jeg ikke visste at jeg var gravid. Etter testen sluttet jeg med begge deler, så jeg kan vel bare bidra med å lette samvittigheten din bittelitt... ;-) Jeg er overhode ikke ute etter å renvaske meg for handlimgene mine Jeg vil bare nyansere litt. Du må da være enig i at den avisen,om den hadde truffet,hadde vært likestilt med et klaps? Skal det være formildende at det er avisen som kommer susende og ikke hånden? Og jeg skjønner godt at man ikke kan lastes for at man drikker/røyker når man ikke vet at man er gravid. Det er bar så flott at man slutter når man OPPDAGER at man er gravid. Jeg har selv vært røyker og er ikke fanatisk,men røyking under svangerskapet har jeg ingen toleranse for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest every day Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Sitat fra Kayia: " akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-)" Det mener hun nok ikke heller. Har ikke oppfattet henne som "dum". Hun er rett og slett bare menneskelig! Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. Da er det naturlig å komme i forsvar. _anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler, bare som en helt vanlig mamma som fikk mer enn nok akkurat der og da. Der vil jeg tro maaange av oss har vært! Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre? Hilsen en oppgitt og undrende, ja til og med noe kvalm Herregud, er alle sammen kvalme her inne idag? Forøvrig er jeg enig med deg i at jeg synes det er veldig mange supermødre her inne :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Sitat fra Kayia: " akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-)" Det mener hun nok ikke heller. Har ikke oppfattet henne som "dum". Hun er rett og slett bare menneskelig! Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. Da er det naturlig å komme i forsvar. _anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler, bare som en helt vanlig mamma som fikk mer enn nok akkurat der og da. Der vil jeg tro maaange av oss har vært! Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre? Hilsen en oppgitt og undrende, ja til og med noe kvalm Tusen hjertelig:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Herregud, er alle sammen kvalme her inne idag? Forøvrig er jeg enig med deg i at jeg synes det er veldig mange supermødre her inne :-) For ikke å bli misforstått. Jeg tror oppriktig på at det er mødre/fedre som aldri mister besinnelsen,som faktisk er superforeldre,for å bruke det uttrykket. Det jeg synes etter å ha lest alle innleggene er at det er BARE superforeldre her inne med få unntak. Men jeg kan jo ikke annet enn å tro på dem når de siser at de aldri har klapset,lite eller stort klaps,eller holdt hardt i armen. Jeg bare bøyer nakken i beundring for styrken. Og det mener jeg.Det er IKKE ironisk ment :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ja? Men setter de seg ned og hyler og skriker og sparker og slår i gulvet? Og DESSUTEN: Hvis en person sjeller ut en nav-ansatt på det aller groveste, og oppfører seg utenfor rammene av normal oppførsel, hva skjer? JO, da kommer securitas eller andre "store, sterke menn" og tar en fast og bestemt grep i armen på vedkommende, og fører ham ut! Jeg tror du overvurderer hvor mange "store sterke menn" som kommer til unnsetning 'bare' man har provoserende oppførsel på et offentlig kontor (eller hvor som helst ellers for den saks skyld) ;-) ''Men setter de seg ned og hyler og skriker og sparker og slår i gulvet? '' Men synes du det hjelper å da lappe til ungen og/eller begynne å skrike og hyle selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har da aldri forsvart at det er greit å slå barn? Jeg bare påpeker at det ikke er sammenlignbart hvordan man reagerer ovenfor barn, kontra voksne. Og at at jeg derfor synes dette er et malplassert argument i denne debatten. Jeg er uansett ikke enig i at barn er en slags annenrangs mennesker som ikke har krav på samme respekt som alle andre _mennesker_. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg er absolutt imot at barn slås.Sånn at det er helt klart!! Men det jeg sier er at jeg kan forstå,ikke at jeg aksepterer. Når jeg ser foreldre kjefte på ungene sine i det offentlige rom blir jeg helt dårlig.Jeg vet ikke det bakenforliggende,men jeg ser bare de små ungene...Da er jeg ikke i situasjonen,men er vitne til og kan mene masse om den situasjonen. (Å utsette ungen for en offentlig gapestokk.) Men har ungen trasset noe helt forferdelig,kan jeg skjønne at man faktisk kan gå av hengslene. Det ER menneskelig å feile,det mener jeg.Men feile skal man ikke gjøre hver dag. Feil er avvik,og da legger man det i den skuffen der. Jeg er helt enig med deg i det du sier her. Men jeg vil legge til om dette: ''Men har ungen trasset noe helt forferdelig,kan jeg skjønne at man faktisk kan gå av hengslene.'' Folk har nok kanskje litt ulik oppfatning av hva som er å gjøre "noe helt forferdelig". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Sitat fra Kayia: " akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-)" Det mener hun nok ikke heller. Har ikke oppfattet henne som "dum". Hun er rett og slett bare menneskelig! Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. Da er det naturlig å komme i forsvar. _anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler, bare som en helt vanlig mamma som fikk mer enn nok akkurat der og da. Der vil jeg tro maaange av oss har vært! Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre? Hilsen en oppgitt og undrende, ja til og med noe kvalm Jeg har da heller ikke oppfattet trådstarter som dum eller som en barnemishandler, faktisk var jeg en av de første som fortalte at ”no problem, her i huset har man også mistet besinnelsen, selv om jeg ikke har klapset.” Det som overrasket meg var at det var så vanskelig for trådstarter å slutte seg til at selv om dette kan skje den beste innimellom, skal det slettes ikke forekomme eller forsvares, og syns det er en forskjell der. I tillegget ”Nå provoserer jeg sikkert mange” ber TS de som aldri har klapset ungene sine fortelle hvorvidt de har røkt eller ikke, noe hun syns er verre enn å klapse. Dette syns jeg ikke det er kontroversielt å lese som at hun søker formildende omstendigheter. Egentlig er jeg ikke helt enig i at hun har fått så mye pepper heller? Hun ønsket en diskusjon, og var da sikkert åpen for at alle ikke var enige? Selv har jeg ikke lest noen dithen at de mener TS er en dårlig mor, dum eller en barnemishandler egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.