morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Sitat fra Kayia: " akkurat som det skulle gjøre klapsene dine mildere? Og i forhold til det du spør om nå; Dine klaps blir jo ikke mer riktig om noen andre både har røkt og drukket under svangerskapet? ;-)" Det mener hun nok ikke heller. Har ikke oppfattet henne som "dum". Hun er rett og slett bare menneskelig! Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. Da er det naturlig å komme i forsvar. _anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler, bare som en helt vanlig mamma som fikk mer enn nok akkurat der og da. Der vil jeg tro maaange av oss har vært! Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre? Hilsen en oppgitt og undrende, ja til og med noe kvalm ''Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. '' ?? Synes det er spesielt at man automatisk tror at folk ikke forteller sannheten bare fordi man ikke er lik som trådstarter i akkurat dette spørsmålet. ''_anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler,'' Det er jeg enig med deg i. ''Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre?'' Uff, slike kommentarer kommer det stadig vekk her inne, enten folk uttaler seg om mat eller aktiviteter av ymse slag osv osv. Det at noen uttaler seg på det ene eller andre viset i hver tråd sier jo bare noe om akkurat _det_ spørsmålet som tas opp der. Selv om noen helt sannferdig sier at de ikke har klapset til barna sine, betyr ikke det at de ikke har _andre_ feil og mangler som mødre. Det at man ikke tror på det andre sier er vel kanskje en slafs måte å unnskylde det man selv har gjort og "alminneliggjøre" det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har ikke lagt hånd på ungene, men skriker til dem når de har tøyd strikken altfor langt, uten at jeg er særlig stolt over det. Eldstemann er ekspert på å skjønne hvordan han skal få meg til å klikke fullstendig. Han har forresten husarrest nå i ettermiddag, etter å ha drevet meg til vanvidd i går kveld. Han fikk sikkert 5 advarsler før jeg gikk i taket. Jeg har jobba mye med mitt eget temperament, og tenner ikke på alle plugger like fort som før. Likevel har jeg fortsatt lang vei å gå. Og jeg har vært så drit forbanna på guttungen en del ganger at jeg har lyst til å pælme han ut av vinduet uten å åpne det først. Da forstår jeg folk som slår ungene sine, så forbanna er jeg. Men det er heldigvis stor forskjell på å ha lyst til å gjøre det, og å utføre det. Huff, jeg kan også brøle og skrike når jeg blir sinna. Og av og til kan ungene virkelig erte på seg selveste Dovre. Prøver å gi tydelige advarsler og forhindre de verste situasjonene, og hvis jeg tilter for mye, ber jeg om unnskyldning. Men det hender det koker over, ja - og jeg roper og slår i bordet. *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er blitt en lang tråd dette her. Men det er en ting jeg lurer på. Dere som har svart at dere ALDRI har lagt hånd på ungene deres. Har noen av dere røykt i svangerskapet? Jeg mener at røyking under svangerskapet er noe av det verste jeg ser. Der kan man snakke om hva man påfører ungene sine. Jeg kan bare håpe og be om at mine klaps i rumpen og ta hardt i armen ikke har skadet mitt barn. Men å røyke mens man går gravid er å påføre ungene sin traume både inne magen, og risiko for både prematur og infeksjoner. Hva skal man si om de mødrene da? Dette er en brannfakkel..... Selvfølgelig har jeg ikke røykt under svangerskapene (har aldri røykt i det hele tatt forøvrig) - det er det laveste av lavmål! Og ja, jeg vet jeg støter mange her nå, men det mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg er overhode ikke ute etter å renvaske meg for handlimgene mine Jeg vil bare nyansere litt. Du må da være enig i at den avisen,om den hadde truffet,hadde vært likestilt med et klaps? Skal det være formildende at det er avisen som kommer susende og ikke hånden? Og jeg skjønner godt at man ikke kan lastes for at man drikker/røyker når man ikke vet at man er gravid. Det er bar så flott at man slutter når man OPPDAGER at man er gravid. Jeg har selv vært røyker og er ikke fanatisk,men røyking under svangerskapet har jeg ingen toleranse for. ''Du må da være enig i at den avisen,om den hadde truffet,hadde vært likestilt med et klaps'' Jo det er jeg helt enig med deg i. Men ingen av delene (eller pepper på tunga) ligger innenfor begrepet "barneoppdragelse" slik jeg ser det, og det har jeg skjønt at du er enig i... :-) Som jeg har sagt flere ganger i denne tråden, til tross for at man altså er menneskelig og kan komme til å miste besinnelsen i løpet av sine barns barndom, skal man aldri forsvare dette. Det er et overtramp, og skal ikke skje (selv om det gjør det hos mange, en eller annen gang). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Huff, jeg kan også brøle og skrike når jeg blir sinna. Og av og til kan ungene virkelig erte på seg selveste Dovre. Prøver å gi tydelige advarsler og forhindre de verste situasjonene, og hvis jeg tilter for mye, ber jeg om unnskyldning. Men det hender det koker over, ja - og jeg roper og slår i bordet. *sukk* ''Huff, jeg kan også brøle og skrike når jeg blir sinna. Og av og til kan ungene virkelig erte på seg selveste Dovre.'' Det gjør jeg også. ) Ungene her kan også erte på seg fjell når de går inn for det og det hender jeg slår i bordet så koppene hopper når det går for langt. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har da heller ikke oppfattet trådstarter som dum eller som en barnemishandler, faktisk var jeg en av de første som fortalte at ”no problem, her i huset har man også mistet besinnelsen, selv om jeg ikke har klapset.” Det som overrasket meg var at det var så vanskelig for trådstarter å slutte seg til at selv om dette kan skje den beste innimellom, skal det slettes ikke forekomme eller forsvares, og syns det er en forskjell der. I tillegget ”Nå provoserer jeg sikkert mange” ber TS de som aldri har klapset ungene sine fortelle hvorvidt de har røkt eller ikke, noe hun syns er verre enn å klapse. Dette syns jeg ikke det er kontroversielt å lese som at hun søker formildende omstendigheter. Egentlig er jeg ikke helt enig i at hun har fått så mye pepper heller? Hun ønsket en diskusjon, og var da sikkert åpen for at alle ikke var enige? Selv har jeg ikke lest noen dithen at de mener TS er en dårlig mor, dum eller en barnemishandler egentlig. Jeg har sagt at det ikke skal forekomme,MEN at det å miste besinnelsen er menneskelig.Det er det jeg har vanskelig for å få gehør for. Jeg er åpen for alle tilbakemeldinger og er takknemlig for det.Ikke kan jeg forsvares heller,det er jeg som "fører hånden".Men jeg ville bare finne bredden her inne. Og jeg synes det er hyklerisk OM der er noen mødre her inne som ALDRI er fysiske(ikke voldelige altså)MEN som røykte under svangerskapet. Det rettferdiggjør ikke mine handlinger,dem skal jeg klare å stå for selv..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har da heller ikke oppfattet trådstarter som dum eller som en barnemishandler, faktisk var jeg en av de første som fortalte at ”no problem, her i huset har man også mistet besinnelsen, selv om jeg ikke har klapset.” Det som overrasket meg var at det var så vanskelig for trådstarter å slutte seg til at selv om dette kan skje den beste innimellom, skal det slettes ikke forekomme eller forsvares, og syns det er en forskjell der. I tillegget ”Nå provoserer jeg sikkert mange” ber TS de som aldri har klapset ungene sine fortelle hvorvidt de har røkt eller ikke, noe hun syns er verre enn å klapse. Dette syns jeg ikke det er kontroversielt å lese som at hun søker formildende omstendigheter. Egentlig er jeg ikke helt enig i at hun har fått så mye pepper heller? Hun ønsket en diskusjon, og var da sikkert åpen for at alle ikke var enige? Selv har jeg ikke lest noen dithen at de mener TS er en dårlig mor, dum eller en barnemishandler egentlig. Tiltredes! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 For ikke å bli misforstått. Jeg tror oppriktig på at det er mødre/fedre som aldri mister besinnelsen,som faktisk er superforeldre,for å bruke det uttrykket. Det jeg synes etter å ha lest alle innleggene er at det er BARE superforeldre her inne med få unntak. Men jeg kan jo ikke annet enn å tro på dem når de siser at de aldri har klapset,lite eller stort klaps,eller holdt hardt i armen. Jeg bare bøyer nakken i beundring for styrken. Og det mener jeg.Det er IKKE ironisk ment :-) Ta med i betraktningen, da, at de som slår sine barn kanskje ikke svarer på slike spørsmål som du stiller. Likeledes som majoriteten av de som ikke har grønnsaksspisende barn ikke svarer på grønnssaksspørsmål, Reima-Tec-ikke-brukere svarer ikke på slike tråder osv. Folk setter seg gjerne ikke i dårlig lys, og svarer helst på det de gjør bra. Naturlig nok. Så - jeg tror ikke folk i denne tråden er uærlige. Forøvrig: Så mye pepper har du da ikke fått, flere sier jo at de har mistet besinnelsen og gjort ting de helst ikke skulle gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ta med i betraktningen, da, at de som slår sine barn kanskje ikke svarer på slike spørsmål som du stiller. Likeledes som majoriteten av de som ikke har grønnsaksspisende barn ikke svarer på grønnssaksspørsmål, Reima-Tec-ikke-brukere svarer ikke på slike tråder osv. Folk setter seg gjerne ikke i dårlig lys, og svarer helst på det de gjør bra. Naturlig nok. Så - jeg tror ikke folk i denne tråden er uærlige. Forøvrig: Så mye pepper har du da ikke fått, flere sier jo at de har mistet besinnelsen og gjort ting de helst ikke skulle gjort. Jeg har aldri sagt at jeg har fått pepper,det var et annet nick som skrev. Som jeg har sagt, jeg var ute etter en nyansert debatt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har sagt at det ikke skal forekomme,MEN at det å miste besinnelsen er menneskelig.Det er det jeg har vanskelig for å få gehør for. Jeg er åpen for alle tilbakemeldinger og er takknemlig for det.Ikke kan jeg forsvares heller,det er jeg som "fører hånden".Men jeg ville bare finne bredden her inne. Og jeg synes det er hyklerisk OM der er noen mødre her inne som ALDRI er fysiske(ikke voldelige altså)MEN som røykte under svangerskapet. Det rettferdiggjør ikke mine handlinger,dem skal jeg klare å stå for selv..... ''OM der er noen mødre her inne som ALDRI er fysiske (ikke voldelige altså) MEN som røykte under svangerskapet'' Noe som i mine øyne er nok et eksempel på noe som kan forekomme, men likevel aldri forsvares. Men også på dette området kan noen ha vært menneskelig, og trått feil.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har aldri sagt at jeg har fått pepper,det var et annet nick som skrev. Som jeg har sagt, jeg var ute etter en nyansert debatt:-) OK, da blandet jeg sikker nick mht pepper-uttalelsen. Hva nyansene angår: som sagt, folk velger helst ikke å sette seg i dårlig lys, ergo vil du neppe få så mange som støtter din handling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''Huff, jeg kan også brøle og skrike når jeg blir sinna. Og av og til kan ungene virkelig erte på seg selveste Dovre.'' Det gjør jeg også. ) Ungene her kan også erte på seg fjell når de går inn for det og det hender jeg slår i bordet så koppene hopper når det går for langt. ) Jeg dekket bordet en gang det gikk for lang jeg, og jeg mistet besinnelsen og smalt tallerkenen for hardt i bordet slik at den knuste... (og det har jeg gjort bare en gang...) Og den gang måtte jeg virkelig unnskylde oppførselen min ovenfor datteren som da var fire og som så på medstore øyne... For man knuser ikke ting selvom man blir sint heller.... Det er langt utenfor akseptabel oppførsel det også. Og jeg oppførte meg absolutt ikke voksent i det øyeblikket jeg gjorde det) Men jeg fikk meg en vekker. Om man i enkelttilfeller gjør overtramp mot barnet så er det helt menneskelig. Man kan ikke forsvare at man har gjort det man gjorde, men man kan forstå hvorfor det skjedde... Og når vi først er inne på hva som er skadelig og ikke så tror jeg kanskje jevnlig brøling skader barna mer enn om de i løpet av oppveksten opplever å få klaps på baken et par ganger. Jeg forsvarer ingenav delene, bare sier at begge deler antakelig kan skade barnet. For ikke å snakke om tomme trusler... Det ene av barna mine kom hjem i desember for et par år siden og spurte om det var sant at man ikke fikk julegaver om man ikke var snill? for det hadde mamma'n til NN sagt.... eller de ungene som blir livredde når de ser politi fordi de tror politiet kommer og tar en... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym nå!!! Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''OM der er noen mødre her inne som ALDRI er fysiske (ikke voldelige altså) MEN som røykte under svangerskapet'' Noe som i mine øyne er nok et eksempel på noe som kan forekomme, men likevel aldri forsvares. Men også på dette området kan noen ha vært menneskelig, og trått feil.. I 7-9 måneder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 ''Hun har jo fått mye pepper for at hun (i motsetning til mange andre) turde å si at hun hadde klapset barnet sitt. '' ?? Synes det er spesielt at man automatisk tror at folk ikke forteller sannheten bare fordi man ikke er lik som trådstarter i akkurat dette spørsmålet. ''_anonym nå_ virker overhodet ikke som noen barnemishandler,'' Det er jeg enig med deg i. ''Jeg blir faktisk litt irritert og provosert når jeg leser om all disse tilsynelatende "perfekte" dol-mammaene her som _aldri_ har gått over streken ift sine barn... Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Hva er dere da? Overnaturlige supermødre?'' Uff, slike kommentarer kommer det stadig vekk her inne, enten folk uttaler seg om mat eller aktiviteter av ymse slag osv osv. Det at noen uttaler seg på det ene eller andre viset i hver tråd sier jo bare noe om akkurat _det_ spørsmålet som tas opp der. Selv om noen helt sannferdig sier at de ikke har klapset til barna sine, betyr ikke det at de ikke har _andre_ feil og mangler som mødre. Det at man ikke tror på det andre sier er vel kanskje en slafs måte å unnskylde det man selv har gjort og "alminneliggjøre" det. "?? Synes det er spesielt at man automatisk tror at folk ikke forteller sannheten bare fordi man ikke er lik som trådstarter i akkurat dette spørsmålet." Ok... beklager det. Men syntes bare det virket påfallende mange som ikke i ekstreme tilfeller har tatt litt hardt i barnet sitt før. "Selv om noen helt sannferdig sier at de ikke har klapset til barna sine, betyr ikke det at de ikke har _andre_ feil og mangler som mødre." Det er sant. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg dekket bordet en gang det gikk for lang jeg, og jeg mistet besinnelsen og smalt tallerkenen for hardt i bordet slik at den knuste... (og det har jeg gjort bare en gang...) Og den gang måtte jeg virkelig unnskylde oppførselen min ovenfor datteren som da var fire og som så på medstore øyne... For man knuser ikke ting selvom man blir sint heller.... Det er langt utenfor akseptabel oppførsel det også. Og jeg oppførte meg absolutt ikke voksent i det øyeblikket jeg gjorde det) Men jeg fikk meg en vekker. Om man i enkelttilfeller gjør overtramp mot barnet så er det helt menneskelig. Man kan ikke forsvare at man har gjort det man gjorde, men man kan forstå hvorfor det skjedde... Og når vi først er inne på hva som er skadelig og ikke så tror jeg kanskje jevnlig brøling skader barna mer enn om de i løpet av oppveksten opplever å få klaps på baken et par ganger. Jeg forsvarer ingenav delene, bare sier at begge deler antakelig kan skade barnet. For ikke å snakke om tomme trusler... Det ene av barna mine kom hjem i desember for et par år siden og spurte om det var sant at man ikke fikk julegaver om man ikke var snill? for det hadde mamma'n til NN sagt.... eller de ungene som blir livredde når de ser politi fordi de tror politiet kommer og tar en... Tomme trusler ja... Jeg prøver å unngå det så langt jeg klarer for er det noe som virkelig får ungene til å miste respekten for en er jo tomme trusler. Snuppa her kan fortelle om div. trusler mora til ei venninne kommer med også ja, slike som med all sannsynlighet aldri kommer til å bli virkeliggjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Akkurat klapsing/slag eller fysisk avstraffelse har jeg aldri gjort. Men har da andre svin på skogen .. et par kjøreturer med spebarn i bil uten sikring (grøss), og røkte frem til ca uke 11 da jeg klarte slutte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har da heller ikke oppfattet trådstarter som dum eller som en barnemishandler, faktisk var jeg en av de første som fortalte at ”no problem, her i huset har man også mistet besinnelsen, selv om jeg ikke har klapset.” Det som overrasket meg var at det var så vanskelig for trådstarter å slutte seg til at selv om dette kan skje den beste innimellom, skal det slettes ikke forekomme eller forsvares, og syns det er en forskjell der. I tillegget ”Nå provoserer jeg sikkert mange” ber TS de som aldri har klapset ungene sine fortelle hvorvidt de har røkt eller ikke, noe hun syns er verre enn å klapse. Dette syns jeg ikke det er kontroversielt å lese som at hun søker formildende omstendigheter. Egentlig er jeg ikke helt enig i at hun har fått så mye pepper heller? Hun ønsket en diskusjon, og var da sikkert åpen for at alle ikke var enige? Selv har jeg ikke lest noen dithen at de mener TS er en dårlig mor, dum eller en barnemishandler egentlig. "Det som overrasket meg var at det var så vanskelig for trådstarter å slutte seg til at selv om dette kan skje den beste innimellom, skal det slettes ikke forekomme eller forsvares, og syns det er en forskjell der. " Det forstår jeg, og det er jeg helt enig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vavva Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvis det er en trøst for deg så er det ikke bare deg som klapser til ungene sine. Det finnes unger som har dødd av slikt, men da har de antageligvis fått "hardere" klaps enn de du snakker om. Har du forståelse for det? Vi er menneskelige og mister kontrollen over perfeksjonismen av og til. Jeg har følelsen av at du har problemer med å tilgi deg selv noe slikt. Klaps på baken er like forskjellige som alle individene. Ingenting er helt likt. Det viktigste er at ungene dine vet at du er glad i dem, og at de kan stole på deg. Så får du tilgi deg selv, og fortsette som før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vavva Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er blitt en lang tråd dette her. Men det er en ting jeg lurer på. Dere som har svart at dere ALDRI har lagt hånd på ungene deres. Har noen av dere røykt i svangerskapet? Jeg mener at røyking under svangerskapet er noe av det verste jeg ser. Der kan man snakke om hva man påfører ungene sine. Jeg kan bare håpe og be om at mine klaps i rumpen og ta hardt i armen ikke har skadet mitt barn. Men å røyke mens man går gravid er å påføre ungene sin traume både inne magen, og risiko for både prematur og infeksjoner. Hva skal man si om de mødrene da? Dette er en brannfakkel..... Jeg har ikke orket å lese den lange tråden, men jeg lurer på hvorfor du kaster det inn her at noen er verre enn deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulda nedenunder Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg er overhode ikke ute etter å renvaske meg for handlimgene mine Jeg vil bare nyansere litt. Du må da være enig i at den avisen,om den hadde truffet,hadde vært likestilt med et klaps? Skal det være formildende at det er avisen som kommer susende og ikke hånden? Og jeg skjønner godt at man ikke kan lastes for at man drikker/røyker når man ikke vet at man er gravid. Det er bar så flott at man slutter når man OPPDAGER at man er gravid. Jeg har selv vært røyker og er ikke fanatisk,men røyking under svangerskapet har jeg ingen toleranse for. Og "overlagt" klaps som del i barneoppdragelsen har mange her ikke toleranse for, meg inkludert. Er det så vanskelig å forstå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.