Gå til innhold

Hva med dette temaet da?

Gjest Topp sak!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg nyter gjerne et glass vin til maten selv om ungene er tilstede. Min kjære gjør også det. Han kan også nyte en halvliter øl på kvelden, med barna tilstede.

Jeg kan ikke merke noen forskjell på ham etter en halvliter, og jeg betviler sterkt at noen merker forskjell på meg etter 1 lite glass vin også.

Det ville føles hyklerisk for meg å ikke leve som normalt med ungene tilstede.

Når det kommer til _drikking_ så skjer det ALDRI med barna tilstede. Det skjer vel i grunnen så og si aldri i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vi vel diskutert ofte her inne, og det er forskjellige meninger om denne saken.

Alle er vel enige om at ingen skal drikke seg full sammen med barna, men man er delt på om man kan drikke noe eller om man ikke skal drikke i det hele tatt.

Selv tar jeg meg et glass vin eller to selv med barn tilstede (sjelden da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker så sjeldent (noen få ganger i året kanskje) at de gangene jeg gjør det så er ungene hos pappan og kan slappe av og kose meg uten å tenke på ungene akkurat da. :o)

Men noen fyllefant er jeg ikke, et eller to glass hvitvin holder i lange baner for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn takler nok greit at foreldrene har et begrenset alkoholinntak i ny og ne med barna til stedet. Det er negativt om det drikkes ofte eller at det alltid må være alkohol på bordet om man skal kose seg.

Mange av dem som ikke drikker seg full, men nok til å gjøre barna uttilpasse, vil benekte at dette er tilfelle.

Jeg blir oppgitt over de som lager stor sak av at man ønsker det alkoholfritt ved en eller annen anledning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nyter gjerne et glass vin til maten selv om ungene er tilstede. Min kjære gjør også det. Han kan også nyte en halvliter øl på kvelden, med barna tilstede.

Jeg kan ikke merke noen forskjell på ham etter en halvliter, og jeg betviler sterkt at noen merker forskjell på meg etter 1 lite glass vin også.

Det ville føles hyklerisk for meg å ikke leve som normalt med ungene tilstede.

Når det kommer til _drikking_ så skjer det ALDRI med barna tilstede. Det skjer vel i grunnen så og si aldri i det hele tatt ;)

Jeg synes ikke det er hyklerisk å kun drikke når barna ikke er til stedet. Det er da mange 'normale' ting man man passer på å gjøre når barna ikke er der.

Hyklerisk er når man gjør en ting og sier noe annet. F.eks. sier eller på andre måter gir inntrykk av at man aldri drikker, når man faktsik gjør det.

For meg blir barn og alkohol en alt for upraktisk kombinasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn takler nok greit at foreldrene har et begrenset alkoholinntak i ny og ne med barna til stedet. Det er negativt om det drikkes ofte eller at det alltid må være alkohol på bordet om man skal kose seg.

Mange av dem som ikke drikker seg full, men nok til å gjøre barna uttilpasse, vil benekte at dette er tilfelle.

Jeg blir oppgitt over de som lager stor sak av at man ønsker det alkoholfritt ved en eller annen anledning.

mvh

''Mange av dem som ikke drikker seg full, men nok til å gjøre barna uttilpasse, vil benekte at dette er tilfelle.''

Dette er min bekymring i disse situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mange av dem som ikke drikker seg full, men nok til å gjøre barna uttilpasse, vil benekte at dette er tilfelle.''

Dette er min bekymring i disse situasjonene.

Om det står i min makt, vil jeg unngå alkohol i en hver sammenheng der jeg ikke vet at jeg vet at alle voksne kan styre alkoholinntaket tilstrekkelig.

Først og fremst av hensyn til barna, selvfølgelig. Og hva kan vel ødelegge et ellers hyggelig lag for alle, mer enn at barn må lide under foreldrenes uvettighet. Forferdelig når barn nærmest leter etter et hull i bakken og forsvinne ned i.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står i min makt, vil jeg unngå alkohol i en hver sammenheng der jeg ikke vet at jeg vet at alle voksne kan styre alkoholinntaket tilstrekkelig.

Først og fremst av hensyn til barna, selvfølgelig. Og hva kan vel ødelegge et ellers hyggelig lag for alle, mer enn at barn må lide under foreldrenes uvettighet. Forferdelig når barn nærmest leter etter et hull i bakken og forsvinne ned i.

mvh

Ja. En annen ting man må vurdere er at barn, som voksne, har forskjellige opplevelser av alkoholinntak. Alkoholinntak i mitt hjem var aldri forbundet med noe positivt.

Med mindre man vet med absolutt sikkerhet at ingen barn i nærheten vil bli redde når vinflaska åpnes, så synes jeg man kan klare seg uten selv det ene glasset vin til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. En annen ting man må vurdere er at barn, som voksne, har forskjellige opplevelser av alkoholinntak. Alkoholinntak i mitt hjem var aldri forbundet med noe positivt.

Med mindre man vet med absolutt sikkerhet at ingen barn i nærheten vil bli redde når vinflaska åpnes, så synes jeg man kan klare seg uten selv det ene glasset vin til middag.

Jeg er hjertelig enig.

Et glass vin, eller hva det måtte være, er ikke så viktig at mdet er verdt å gjøre verken voksne eller barn ille til mote.

Om jeg er noe som helst i tvil, dropper jeg alltid alkoholen. Det koster ingen ting.

Dessuten sparer man en del slanter.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har helt frem til nå unnlatt å drikke alkohol med ungene til stede.

Men i påska satte eg meg i badekaret og nøt et glass rødvin. Deilig meg litt voksentid. Akk det varte i 5 minutter, da de bante inn på badet og kommenterte litt mistroisk "VIN !!! "

Ungene signaliserte tydelig hva de mente om den saken :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 2 gutter(01og08)

Jeg er oppvokst med en mor som er drakk mye i perioder.Hun gjør det ennå men nå bor jeg ikke sammens henne så det gjør meg ikke noe.Har sluttet å bry meg.Men pga oppveksten drikker jeg aldri foran barna eller etter de har sovnet.Det er litt synd at jeg ikke kan kose meg med ett glass i julen eller nyttårsaften men har fått en slags sperre.De få gangene jeg drikker drar jeg til noen venner eller på byen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i påska satte eg meg i badekaret og nøt et glass rødvin. Deilig meg litt voksentid. Akk det varte i 5 minutter, da de bante inn på badet og kommenterte litt mistroisk "VIN !!! "

Og da er det ungene som skal få bestemme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en mor som er drakk mye i perioder.Hun gjør det ennå men nå bor jeg ikke sammens henne så det gjør meg ikke noe.Har sluttet å bry meg.Men pga oppveksten drikker jeg aldri foran barna eller etter de har sovnet.Det er litt synd at jeg ikke kan kose meg med ett glass i julen eller nyttårsaften men har fått en slags sperre.De få gangene jeg drikker drar jeg til noen venner eller på byen

Men fordi du har et negativt forhold til foreldre som drikker alkohol, betyr ikke at barna dine har det. Et glass vin eller to har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Jeg drikker ikke selv, men om vi feks er hos besteforeldrene i jula og de bestemmerseg for å ta et glass vin til maten tror jeg neppe ungene har tatt skade av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

"Bruke alkohol"?! Jeg "bruker" ikke alkohol, men syns det er godt med rødvin til biffen f.eks. Og jeg vil gjerne at barnet mitt skal gå forbi en cafe der noen drikker øl, uten å tro de er farlige, utilregnelige eller alkoholikere. Alt med måte.

En her skrev det er lurt å gjøre sosiale ting uten å drikke vin etc. Ser for meg at jeg ikke kommer til å gå på så mange fester i årene som kommer, og at de fleste sikkert blir med alkoholholdig drikke av noe slag. Jeg vet jo at resten av livet mitt ikke har vært sånn, men mini vil da oppleve at fest=alkohol. Tankekors! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

"Bruke alkohol"?! Jeg "bruker" ikke alkohol, men syns det er godt med rødvin til biffen f.eks. Og jeg vil gjerne at barnet mitt skal gå forbi en cafe der noen drikker øl, uten å tro de er farlige, utilregnelige eller alkoholikere. Alt med måte.

En her skrev det er lurt å gjøre sosiale ting uten å drikke vin etc. Ser for meg at jeg ikke kommer til å gå på så mange fester i årene som kommer, og at de fleste sikkert blir med alkoholholdig drikke av noe slag. Jeg vet jo at resten av livet mitt ikke har vært sånn, men mini vil da oppleve at fest=alkohol. Tankekors! :-)

''"Bruke alkohol"?! Jeg "bruker" ikke alkohol, men syns det er godt med rødvin til biffen f.eks.''

Men er det ikke nettopp det som er bruk, da? I motsetning til misbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg...

Nå har ikke jeg barn, men jeg kan ikke huske at mine foreldre drakk noe særlig alkohol med oss barna tilstede. Det var vel kun på julaften og nyttårsaften. Jeg selv kommer ikke til å nyte alkohol med barna mine tilstede når den tid kommer. Jeg er helt enig i at det går an å vise ungene at man kan feste og ha det gøy uten å drikke alkohol. De lærer fort nok at noen ikke klarer det, men kanskje jeg da har klart å være et godt eksempel for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reaksjonen var vel kanskje mere basert på at de ikke var vant til å se deg drikke vin?

Ikke nødvendigvis fordi de hadde så mye imot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...