Gå til innhold

Mobiltelefon!

Gjest GL-70

Anbefalte innlegg

Hva er alderen på ungene som får mobiltelefon nå?

Vi har en jente som går i 3.klasse. Har forstått det slik at mange i klassen har fått.Vi har satt grensen ved 10 år. Er det gammeldags? Hun har i teorien ikke brukt for det. Men ser at hun benytter anledningen til å låne sine venners telefon til å ringe oss med. Det hun har å si er ikke viktig,det kan godt vente til hun kommer hjem og ringe oss fra fasttelefonen om vi ikke er hjemme.

Skal ta en ny alvorsprat med henne igjen i dag om å låne andre sin.Har sagt at å ringe koster penger,at det er helt feil å låne andre sine telefoner hele tiden.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Tror nok det er store forskjeller. Min eldste fikk da ho ble seks år(av mormora) og jeg koblet ho opp mot fri familie, slik at ho kan komme i kontakt med oss uten å ruinere seg. Og så har ho kontantkort utenom og da begrenser jo bruken seg selv. Men til nå har ikke ho brukt av kontantkortet selv, det er det kun jeg som har.

Hvis datteren din til stadighet bruker andre sin telefon til å ringe for ting som kunne ventet tror jeg nok det er greit å snakke om at det koster penger å ringe og at man bare ringer når man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 10-åringer jeg kjenner har mobil. Guttungen fikk til jul, da var han 9,5 år - den brukes ikke til å ringe noe særlig med (untatt til meg for å mase om is) men mest til foto og musikk. Han har brukt opp ett kontantkort på 200,- siden jul.

Vi hadde opprinnelig sagt han skulle få til 10-årsdagen sin i juni, men nå ble det 1/2 år tidligere.

Regner med at bruken tar av mer når kompisgjengen lærer seg å sende tekstmeldinger til hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke satt noen spesiell aldersgrense på når de kan få mobil. Eldstemann var 9, yngstemann 8. Det er naturlig å vente til de er store nok til å greie å bruke telefonen.. ;-)

De fikk telefon etter hvert som de sluttet på SFO og låser seg inn hjemme selv. Den første telefonen ble en gammel avlagt, gratis og greit.. ;) Vi har nemlig ikke fasttelefon, så det er greit å kunne ringe hjem og høre at de har kommet, minne dem på å starte med lekser og sånn. Det går lite penger til dette. Vi har "fri familie" så innad i familien er det jo gratis å ringe/tekste.

Eldstemann er 11 og i den alderen bruker de telefonene mer i mellom venner, da er det nok greit å ha en telefon for å ta del i det sosiale. For 8-åringens del brukes telefonen stort sett bare hjemme, til å ringe oss. Tror nok ikke det er så veldig mange 8-åringer som har mobil enda.

Dere får jo bare vurdere om hun har noe særlig bruk for den, det er tydeligvis ikke noe "must" ettersom dere har fasttelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får mobil når de er ferdige i 4. klasse og begynner i 5., da har de ikke SFO lenger og jeg vil at de skal ha muligheten for å ringe meg eller faren når de kommer hjem fra skoen. Verken faren eller jeg har fasttelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 10-åringer jeg kjenner har mobil. Guttungen fikk til jul, da var han 9,5 år - den brukes ikke til å ringe noe særlig med (untatt til meg for å mase om is) men mest til foto og musikk. Han har brukt opp ett kontantkort på 200,- siden jul.

Vi hadde opprinnelig sagt han skulle få til 10-årsdagen sin i juni, men nå ble det 1/2 år tidligere.

Regner med at bruken tar av mer når kompisgjengen lærer seg å sende tekstmeldinger til hverandre...

''Vi hadde opprinnelig sagt han skulle få til 10-årsdagen sin i juni, men nå ble det 1/2 år tidligere.''

Akkurat slik gjorde vi det også:-) Mest for å kunne gi han en god overraskelse, etter å ha gnålt om at han ikke fikk mobil før enn han ble ti år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ga guttungen mobil da han var 7½ år. Den ble lite brukt den første tiden, men det siste halvåret har det vært genialt. Han nærmer seg 9 år nå, og alle kompisene har en telefon i lomma.

Vi har Fri Familie, og det koster jo nesten ingenting. For oss er det veldig praktisk, vi slipper å farte bydelen rundt for å få tak i ham. Disse gutta raser flere kilometer avgårde på "treningsturer" på sykkel, er hos kompiser, på trening, ved dammen, i skogholtet etc. Mobil er kjekt å ha! :-)

Nestemann får seg mobil snart, han blir 7 år i sommer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vi har ikke fasttelefon hjemme, og ettersom guttungen (tredjeklassing) av og til kommer hjem fra skolen før oss, så vi behovet for å kunne nå hverandre på telefon.

Derfor har vi kjøpt en mobiltelefon som forsåvidt er hans, men som foreløpig ikke skal tas ut av huset. Før han kan ta med telefonen ut, må han vise at han kan ta vare på ting (gidder ikke kjøpe mobiltelefoner hele tiden, han får øve med nøkler og sånt) og holde innetider uten telefonpåminnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen grunn til å ha aldersgrense for mobiltelefon. Det er et praktisk kommunikasjonsverktøy, ikke en elektrisk sag man kan kappe av seg armer og bein med.

Jeg kunne gitt mobil til en femåring om det ville vært nyttig. Jo yngre barna er når de får mobil, jo lettere blir det for meg å innprente dem de holdningene til moblibruk jeg ønsker de skal ha.

Jo lengre jeg venter med å la ungene få mobil, jo teitere blir jeg og mine mobilbrukssynspunkter i ungenes øyne. Og jo mindre er de avhengig av min hjelp for å komme i gang. Ergo mindre innflytelse for meg.

Vi har begynt med at de har lånt en av våre gamle med utrustet med kontantkort i situasjoner det har vært nyttig. Så har de gjerne arvet en av våre og etter hvert fått en ny egen.

Tror aldri jeg har brukt mer en 500 spenn inkl. kontantkort på mobil til ungene. Skal de ha noe dyrt og fancy må de vise at de klarer å ta være på den de har og spare penger selv.

For våre unger ville det å ha aldersgrense for å få mobil og i tillegg satt den så høy at de fleste har mobil før dem, vært den perfekte måte til å gjøre dem til komplette mobilfreaker på. Når det ikke er så uoppnåelig har de et mer avslappet forhold til hele greia.

Lurer forresten på hvordan vi klarte oss før i verden uten hver vår mobil og fri familie...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen grunn til å ha aldersgrense for mobiltelefon. Det er et praktisk kommunikasjonsverktøy, ikke en elektrisk sag man kan kappe av seg armer og bein med.

Jeg kunne gitt mobil til en femåring om det ville vært nyttig. Jo yngre barna er når de får mobil, jo lettere blir det for meg å innprente dem de holdningene til moblibruk jeg ønsker de skal ha.

Jo lengre jeg venter med å la ungene få mobil, jo teitere blir jeg og mine mobilbrukssynspunkter i ungenes øyne. Og jo mindre er de avhengig av min hjelp for å komme i gang. Ergo mindre innflytelse for meg.

Vi har begynt med at de har lånt en av våre gamle med utrustet med kontantkort i situasjoner det har vært nyttig. Så har de gjerne arvet en av våre og etter hvert fått en ny egen.

Tror aldri jeg har brukt mer en 500 spenn inkl. kontantkort på mobil til ungene. Skal de ha noe dyrt og fancy må de vise at de klarer å ta være på den de har og spare penger selv.

For våre unger ville det å ha aldersgrense for å få mobil og i tillegg satt den så høy at de fleste har mobil før dem, vært den perfekte måte til å gjøre dem til komplette mobilfreaker på. Når det ikke er så uoppnåelig har de et mer avslappet forhold til hele greia.

Lurer forresten på hvordan vi klarte oss før i verden uten hver vår mobil og fri familie...

mvh

Enig! Mitt eneste krav, er at han mellomste må lære seg å lese skikkelig, og være sikker på tall. Han har blitt det nå, sier han.

Kan du telefonnummeret mitt, da? spurte jeg han forleden.

Ja, sa han, jeg taster nedover (telefonlista) til det står (mitt navn) mobil! ;-)

Det er tydelig at ungene ikke trenger å kunne selve nummeret på rams, slik vi gjorde i gamle dager, .....før 1994... (jeg kjøpte min føste mobil da). *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240951361' post='4140605]

Enig! Mitt eneste krav, er at han mellomste må lære seg å lese skikkelig, og være sikker på tall. Han har blitt det nå, sier han.

Kan du telefonnummeret mitt, da? spurte jeg han forleden.

Ja, sa han, jeg taster nedover (telefonlista) til det står (mitt navn) mobil! ;-)

Det er tydelig at ungene ikke trenger å kunne selve nummeret på rams, slik vi gjorde i gamle dager, .....før 1994... (jeg kjøpte min føste mobil da). *s*

I starten har våre brukt lånetelefoner med en telefonliste som kun har inneholdt MAMMA, PAPPA, HJEM. Noen få tastetrykk og de fikk listen. De trengte ikke kunne så mage tall eller bokstaver.

Og du verden så greit det var når de rotet seg bort fra oss på f.eks. kjøpesenter.

I mange situasjoner er det jeg som har kommandert barna til å ta med mobil.

Visst gjorde man avtaler før i verden. Og visst ble noen Osloturer spolert av at mesteparten av tiden gikk med til å lete etter hverandre på Sten og Strøm...

Her i huset er mobilterskelen lav.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk sommeren etter at han fylte 10, dvs. da han sluttet på SFO. Vi har sagt at de ikke får mobiltelefon før de har vist oss at de kan holde styr på tiden og holde avtaler om å komme hjem til visse tidspunkt uten å måtte bli ringt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på snart 10. Ho har vel hatt mobil i ca 1 1/2 år nå. Ho har bare hatt arvetelefoner fram til jul hvor ho fikk en veldig billig modell.

Til 10-års dagen får ho en bedre med kamera. (1000-kroners telefon)

Vi bruke One Call, så da kan ho ringe 120 minutter og sende 90 meldinger gratis. Kun oppstartsavgift.

Så på 1 1/2 år har jeg vel brukt ca 200,- på tlf. regninger på henne. Og det er fordi ho faktisk har gjort noe feil. (Brukt tjenester som koster) Men nå har ho lært tror jeg. Så dette fungerer faktisk veldig bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår eldste fikk mobiltelefon i desember - på 9-års dagen sin. Hun går i 4. klasse.

Mellomste som fyller 9 i februar neste år skal få mobil da. Da går hun i 3. klasse.

Eldste var den 3. siste i klassen som fikk mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...