Gå til innhold

brennkopper eller allergi

Gjest elvira29

Anbefalte innlegg

Gjest elvira29

startet med røde prikker som lignet på loppebitt.har behandlet det som brennkopper siden noen prikker begynte å væske.fastlege sa det var allergi...etter en kort konsultasjon.nå di siste 2 dagene har prikkene/områdene begynt å få ett blåmerke lignende skjær rundt seg.dette har vedvart i ca 1,5uke.behandlet det som brennkopper i 2 dg.første røde prikken,som lignet loppebitt kom for 3 uker siden. er dette brennkopper eller kan det være noe helt annet? p.s dette har ikke smittet over på andre i husholdningen,har 2 barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke lett å sette en diagnose på et utslett, der det viktigste er hva man ser. Brennkopper( impetigo)er en overfladisk hudinfeksjon, ses oftest hos barn i førskole/skole alder. Oppstår ved infeksjon i små sår.Vanligste lokalisasjon er ansikt, armer, men kan spre seg til andre deler av kroppen, skyldes gule stafykokokker vanligvis.Begynner med små blemmer, som utvider seg til større områder, danner en skorpe på overflaten.Behandles med bakteridrepende krem, eller klorhexidin, skorpene løses med sterilt vann.Er det store områder som er angrepet og almentilstanden er påvirket, brukes også penicillin gjennom munnen.

Atopisk eksem er en allergisk reaksjon fra huden ( atopi), som er karakterisert ved tørr,kløende hud, kan gi tendens til infeksjoner i huden, utslettet er rødt, det kan komme småfortykkede knuter i huden og litt væsking kan også sees, spes, etter kloring. Av din beskrivelse synes jeg allergi/ atopi er det mest sannsynlige,men som jeg nevnte er det ikke lett å sette en diagnose uten å ha sett utslettet og bare ha din beskrivelse å holde meg til. Det høres ufarlig ut.

Jeg synes du skal la legen din følge utslettet for å komme frem til en sikker diagnose. Har barnet ditt andre allergiske symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...