Gå til innhold

Kvalm diabetiker etter trening

Gjest dia-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest dia-mamma

Hei, Idrettsjente 15 år med diabetes type 1 (fra 7 år) trener minimum 3 timer hver dag (skole pluss håndball eller fotball på høyt nivå) Får vondt i magen og blir kvalm, særlig etter fotball trening og kamper. Vil veldig gjerne ha hjelp av en som er erfaren på dette, hun trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det synes å være et hardt treningsprogram din datter gjennomfører og som sikkert har effekt på sykdommen hennes,blodsukker nivå og insulinproduksjon mm. For å belyse effekten av treningen på sykdommen og evt forklaring av smertene og ubehaget hun har vil det være nødvendig med blodprøver gjennom dagen under trening, hvis ikke slike er tatt tidligere.

Hun har vel en fast lege som følger hennes diabetes, behandler henne og som kjenner henne fra tidligere og som også har kunnskap om resultater av tidligere blodrøver og som også har veiledet henne i treningen hun gjennomfører.

Mitt råd vil være at hennes kontroll lege konsulteres mht smertene og treningsmengden hun har daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg har egentlig lite å legge til det kollega Per Finne har skrevet. Kanskje være enda ett hakk mer nøye på å spise skikkelig både før og etter trening. Det gjelder ikke bare karbohydrater men også sunt fett og proteiner.

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Hoggormen

Jeg er ikke lege - bare type 1 diabeker i 13 år ;).

Dette hørtes iikke godt ut i det hele tatt! Jeg opplever kvalme av og til etter fysisk aktivitet selv om jeg ikke ser noe på blodsukkeret som jeg gjerne tar før, under og etter trening. Regner vel med at datteren din måler blodsukker.

For meg kom jeg til at kvalmen gjerne kom hvis jeg fikk for lite væske rett og slett. Eller hvis jeg spiser dårlig men likevel har ok blodsukkerverdier samme dag som treninga. Hverken jeg eller legen min fant at diabetesen forårsaket kvalmen. Imidlertid anbefaler jeg at datteren din tar det opp med diabetessykelpeler eller legespesialist. Det er jo greit å få tatt opp dette, for det kan jo ikke være spesielt behagelig! Jeg synes ikke man skal overse slike symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...