waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Det er absolutt ikke noe problem å bli avhengig av sukker. Noen, inkludert meg selv har et spesielt behov for noe søtt etter middag. Det er ikke uten grunn at dessert gir en stor tilfredstillelse for de fleste Ok :-) Her i huset kan vi telle på ei hånd hvorange ganger i året vi har dessert, eller annet godt på vanlig ettermiddag. Jeg blir bare kvalm og lat hvis jeg spiser sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det der høres spesielt ut. Mora later til å være ganske tafatt som ikke grep inn, og det er også ganske så på kanten å hente noe i andres skap. Det ville vært noe helt annet om det sto en fruktskål på bordet. Neste gang kan du dele opp litt frukt å ha på bordet. Mine små får nesten all frukt oppdelt, for da spiser de mye mer. Gir jeg dem et helt eple gnager de litt rundt det før det blir liggende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvis jeg hadde registrert at mor hentet en ny frukt uten at den forrige var spist opp, så hadde jeg sannsynligvis henvendt meg til barnet og sagt "Du, her i huset må vi spise opp den frukten vi har begynt på før vi kan ta en ny." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Tja - noe sånt som:"Den frukten er kjøpt til en tur ungene skal på på skolen i morra, så ikke ta mer av den, er du snill." Ja, kunne nok sagt noe sånt, men akkurat der og da klarte jeg ikke komme på noe. Ble bare paff. Har aldri opplevd mor eller barn så ille før. Pleier å være veldig enkle folk å ha på besøk a mor alltid spør hvis det er noe ho ønsker. Denne gangen glemte ho å spørre bare......men det kan nok hende ho inni seg var mer stresset over barnet enn det ho viste meg. Barnet bare hang rundt bena syta og klaga etter diverse søtt i nesten to timer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Det der høres spesielt ut. Mora later til å være ganske tafatt som ikke grep inn, og det er også ganske så på kanten å hente noe i andres skap. Det ville vært noe helt annet om det sto en fruktskål på bordet. Neste gang kan du dele opp litt frukt å ha på bordet. Mine små får nesten all frukt oppdelt, for da spiser de mye mer. Gir jeg dem et helt eple gnager de litt rundt det før det blir liggende. Joda, men det var jo ikke frukt barnet ville ha. Det var mora som fant på det. Så da prøvde de ut de typene frukt jeg hadde.. Hele ungen ropte bare "sukker" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Selvsagt kan man ikke bare gå å forsyne seg i skapet hos andre. Unntaket må være svært nær familie. Frukt kan man ta om det står på bordet. Om man ikke spiser opp en frukt så kan man ikke bare ta en til. Det synes jeg er normal oppførsel. Her synes jeg mora burde tatt tak i det. Bedt ungen slutte å mase, ikke hentet frukt og definitivt ikke gitt mer om ungen ikke spiste opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Selvsagt kan man ikke bare gå å forsyne seg i skapet hos andre. Unntaket må være svært nær familie. Frukt kan man ta om det står på bordet. Om man ikke spiser opp en frukt så kan man ikke bare ta en til. Det synes jeg er normal oppførsel. Her synes jeg mora burde tatt tak i det. Bedt ungen slutte å mase, ikke hentet frukt og definitivt ikke gitt mer om ungen ikke spiste opp. '' Her synes jeg mora burde tatt tak i det. Bedt ungen slutte å mase, ikke hentet frukt og definitivt ikke gitt mer om ungen ikke spiste opp.'' Derfor jeg ble så svett og paff utover ettermiddagen også, det er liksom ikke sånn oppførsel jeg forventer av en forelder. At en 5 åring kan være krevende på den tiden av døgnet, eller at barnet er sukkernarkoman og MÅ ha noe søtt, det skal jeg klare å takle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvis jeg hadde registrert at mor hentet en ny frukt uten at den forrige var spist opp, så hadde jeg sannsynligvis henvendt meg til barnet og sagt "Du, her i huset må vi spise opp den frukten vi har begynt på før vi kan ta en ny." Det ville vært mer realt å henvende seg til mor, som henter den nye frukten, enn å sende beskjeder via et 5 år gammelt barn. Man skal kunne snakke til barnet, altså - men da er det for å sette grenser for barnet, ikke for å gi beskjeder som egentlig er ment til moren. Sånt er bare kjipt. Man kan jo enkelt si noe sånt som "jeg ser at x ikke har spist opp den forrige frukten sin ennå. Når h*n har gjort det, får h*n en ny av meg". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvis det var mer middag igjen ville jeg sagt til ungen (og indirekte ment til mora) at hvis du er sulten kan du får litt mer mat. Sier ungen da nei, er han/hun ikke sulten og behøver ikke tilbys noe annet. At mor går i skapet er bare hinsides all folkeskikk... Hun høres litt fjern ut ja. Sikker på at hun har det bare bra med seg selv? :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det ville vært mer realt å henvende seg til mor, som henter den nye frukten, enn å sende beskjeder via et 5 år gammelt barn. Man skal kunne snakke til barnet, altså - men da er det for å sette grenser for barnet, ikke for å gi beskjeder som egentlig er ment til moren. Sånt er bare kjipt. Man kan jo enkelt si noe sånt som "jeg ser at x ikke har spist opp den forrige frukten sin ennå. Når h*n har gjort det, får h*n en ny av meg". For meg ville dette ha vært en beskjed til barnet, ikke mor. Fordi det var barnet som ville ha en annen frukt. Hadde mor tatt seg en annen frukt, til seg selv, etter å ha spist bare litt, så hadde jeg sagt det til mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Makan! Man går da ikke i andres skap? Jeg går ikke i skapet til min søster engang (men kan selvfølgelig spørre om jeg kan ta et knekkebrød om vi er skrubbsultne). Men dersom denne venninnen var hos meg bare et par ganger i året som du sier, så hadde jeg ikke gjort stort for å drive voksenopplæring heller. Da hadde jeg nok bare ristet litt på hodet etter hun var reist, og sannsynligvis sagt til jr at "du går ikke i skapene til folk når du er borte du nei?". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg ville helt klart blitt paff av slik oppførsel ja!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg ville syntes det var en merkelig oppførsel, men hadde nok ikke sagt noe. Etpar tre frukter er ikke noe å bli svett over synes jeg. I vårt hjem har det alltid gådd unger inn og ut og det er mye man skal oppleve. Noen unger forventer noe i munnen straks de er på besøk, og noen foreldre også.....Jeg ser for meg moren i denne situasjonen, hjemme ville hun sannsynligvis ha gitt barnet is eller annen snop, men hjemme hos deg hadde hun ikke denne muligheten og tydde her til frukt. Vanlig oppførsel er nok ikke dette, men hun føler sikkert at hun kjenner deg godt siden hun gikk i skapene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Jeg ville syntes det var en merkelig oppførsel, men hadde nok ikke sagt noe. Etpar tre frukter er ikke noe å bli svett over synes jeg. I vårt hjem har det alltid gådd unger inn og ut og det er mye man skal oppleve. Noen unger forventer noe i munnen straks de er på besøk, og noen foreldre også.....Jeg ser for meg moren i denne situasjonen, hjemme ville hun sannsynligvis ha gitt barnet is eller annen snop, men hjemme hos deg hadde hun ikke denne muligheten og tydde her til frukt. Vanlig oppførsel er nok ikke dette, men hun føler sikkert at hun kjenner deg godt siden hun gikk i skapene. Ikke fruken i seg selv jeg ble svett over, men det gnålet i over 2 timer, og at ingenting er godt nok liksom. Som mor hadde jeg ikke orket at mine holdt på på den måten, uten å ta de fatt. Hvis unga mine oppførte seg på den måten på den tiden av døgnet hadde jeg heller holdt meg hjemme og dratt på besøk på andre tider :-) Ikke ungen i seg selv jeg ble svett over, har forståelse for at en 5 åring er sliten, trøtt og sulten på den tiden, men mer det at det ikke kommer noen kunstruktive forsøk fra mor på å stoppe dette. Mye lettere å ha barn på besøk uten foreldre, da føler jeg meg fri til å si i fra hvordan jeg vil ha det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 For meg ville dette ha vært en beskjed til barnet, ikke mor. Fordi det var barnet som ville ha en annen frukt. Hadde mor tatt seg en annen frukt, til seg selv, etter å ha spist bare litt, så hadde jeg sagt det til mor. Så rett fram til et voksent menneske klarer jeg desverre ikke å være :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Så rett fram til et voksent menneske klarer jeg desverre ikke å være :-) Vi er forskjellige, rett og slett. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Makan! Man går da ikke i andres skap? Jeg går ikke i skapet til min søster engang (men kan selvfølgelig spørre om jeg kan ta et knekkebrød om vi er skrubbsultne). Men dersom denne venninnen var hos meg bare et par ganger i året som du sier, så hadde jeg ikke gjort stort for å drive voksenopplæring heller. Da hadde jeg nok bare ristet litt på hodet etter hun var reist, og sannsynligvis sagt til jr at "du går ikke i skapene til folk når du er borte du nei?". ''(men kan selvfølgelig spørre om jeg kan ta et knekkebrød om vi er skrubbsultne). '' Det er akkuart dette jeg var ute etter. Vanlig oppførsel er å spørre først. Hvordan kan man forvente at en 5 åring skal lære å spørre hvis ikke foreldrene spør før de går og henter seg... Og hvordan forvente at en 5 åring ikke går rundt og sutrer og gnåler etter godis,is,sjokoladepålegg,sukkerbiter eller annet godt i 2 timer, når man som forelder ikke sier ifra om at nok er nok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Hvis det var mer middag igjen ville jeg sagt til ungen (og indirekte ment til mora) at hvis du er sulten kan du får litt mer mat. Sier ungen da nei, er han/hun ikke sulten og behøver ikke tilbys noe annet. At mor går i skapet er bare hinsides all folkeskikk... Hun høres litt fjern ut ja. Sikker på at hun har det bare bra med seg selv? :-( Jeg ble paff over hele framtoninga hennes ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Vi er forskjellige, rett og slett. :-) Jupp :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jada, frukt er lovlig mellommat her og. Men det var egentlig ikke frukt barnet ville ha. Har aldri hatt problemer med å oppdra andre barn når de er på besøk uten foreldre, men hvorfor skal jeg løpe rundt og passe på dette barnet når mora sitter der? ''Har aldri hatt problemer med å oppdra andre barn når de er på besøk uten foreldre, men hvorfor skal jeg løpe rundt og passe på dette barnet når mora sitter der?'' Fordi du irriterte deg såpass over dette at du ble helt stressa og gjennomsvett kanskje? :-) For å presisere: Jeg mener altså ikke nødvendigvis at du skulle ha snakket med barnet/irettesatt barnet, jeg sier at _jeg_ ville ha grepet inn lenge før situasjonen ble så ubehagelig at jeg ble helt gjennomvåt av svette. For _jeg_ hadde ikke orket å bite tennene sammen så lenge, enten mora var der eller ikke. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.