Gå til innhold

Barn med foreldre på besøk

waxo

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner tankegangen om at man ikke vil lage en scene når man er borte, men det er da vel ingen som har hevdet at mor burde ha kjeftet på eller irettesatt ungen?

Det man etterlyser er en viss form for "aktivitet" fra morens side, som f eks at hun bare snakker til barnet på en pen måte og griper fatt i situasjonen.

Nei kanskje ikke. Jeg bare reagerte på at du sa at mor ikke burde irettesette barnet når de var borte på besøk. Poenget mitt var at man irettesetter barnet når det trengs, ikke bare når man er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

19

• morsan

7

• grot

6

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Nei kanskje ikke. Jeg bare reagerte på at du sa at mor ikke burde irettesette barnet når de var borte på besøk. Poenget mitt var at man irettesetter barnet når det trengs, ikke bare når man er hjemme.

:-)

Jeg skrev irettesette i samme åndedrag som kjefte, og så på det i denne sammenheng som to sider av samme sak. Ditt forslag til det mor kan si var bra, men jeg ville ikke kalt det "irettesettelse". jeg forbinder nok ordet med litt mer slik "på plass!" og andre kommandoer ala dem man gjerne sier til hunder...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Jeg skrev irettesette i samme åndedrag som kjefte, og så på det i denne sammenheng som to sider av samme sak. Ditt forslag til det mor kan si var bra, men jeg ville ikke kalt det "irettesettelse". jeg forbinder nok ordet med litt mer slik "på plass!" og andre kommandoer ala dem man gjerne sier til hunder...;-)

He he, nei det du nevner der er da ikke irettesettelse, det er kommandoer og det er noe helt annet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei det du nevner der er da ikke irettesettelse, det er kommandoer og det er noe helt annet:-)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=irettesette&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Ordboka omtaler irettesette som "kritisere, klandre for upassende oppførsel ", så ordboka er nok mer på linje med meg i at irettesettelser er noe adskillig mer nagitiv enn å si til barnet " "nå spør jeg x om du kan få en banan eller en brødskive, og vil du ikke ha den så er du heller ikke sulten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=irettesette&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Ordboka omtaler irettesette som "kritisere, klandre for upassende oppførsel ", så ordboka er nok mer på linje med meg i at irettesettelser er noe adskillig mer nagitiv enn å si til barnet " "nå spør jeg x om du kan få en banan eller en brødskive, og vil du ikke ha den så er du heller ikke sulten"

Jeg skjønner hvor du vil hen men jeg mener at man kritiserer oppførselen til barnet ved å si at man faktisk ikke får noen alternativer om man ikke tar brødskiva. Det er ikke noe man hadde sagt i en setting der barnet i utgangspunktet oppførte seg bra...:-)

Men det er noe med tiden vi lever i at vi blir veldig redde for å ta ord som irettesettelse, straff og disiplin i bruk. Disse ordene har i lang tid vært rene fy-ordene i samfunnet vårt. Men nå svinger heldiggvis pendelen andre veien igjen og som lærer (som jeg er) så trenger man ikke lenger være redd for å si på et foreldremøte at man forventer at ungene skal vise disiplin:-) Noen foreldre har det med å tro at man tar den ene ungen og denger den andre med om man bruker et ord som disiplin:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...