Gå til innhold

Hva med halvspiste kaker?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Kom bare til å spore av litt via frukt-tråden til waxo.

Hva når man har besøk (familiebursdag f.eks., ikke barnebursdag) og ungene spiser bare pynten av muffins eller kakestykke, lar selve kaka ligge igjen på fatet og forsyner seg med en til og gjør det samme? Hva gjør du da?

Som vertinne har jeg ikke sagt noe, som foreldre hadde det ikke vært aktuelt at ungen har fått ta flere og bare gnage av pynten gitt! Men jeg har sett at foreldre da selv har spist kaken og latt ungen fortsette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pontiac

Som vertinne hadde jeg sakt noe...ikke før da jeg var yngre, men i dag så absorlutt. Hadde sakt noe sånt som "nei, du får spise opp den første kaka de først"

Det er dårlig oppdragelse, og jeg liker ikke dårlig oppdragelse. Og foreldre som ikke tåler at en irettesetter ungene sine gidder jeg alikavel ikke pleie særlig omgang med.

Som mor hadde jeg selvsakt ikke tillatt at mitt barn drev på slik.

Den første kaka som det hadde skjedd med, for det må jo skje før en kan reagere, hadde jeg spist opp som mor hvis barnet ikke hadde villet ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har en glasur- og pyntgnager, og hun får ikke mer kake før alt er oppspist.

Som vertinne vet jeg ikke om jeg hadde sagt noe. Hvis jeg kjente foreldre og barn godt ville jeg muligens gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vertinne sier jeg ikke noen der heller...

Som forelder sier seg ifra, og følger med på mine.

Det jeg kan tolerere er om unga tar til seg ei kake som det viser seg at de ikke liker, da får de ta en ny. Det finnes jo så utrolig mye kaker som ser SÅ gode ut og som smaker hagl.

Jeg spiser ikke opp etter de, da det er bare et fåtall kaker jeg orker å sette tenna mine i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke glasur så det kunne godt ha vært oss :)

Sier som en nedenfor her, liker ikke ungen kaka er det jo greit at det blir tatt en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

En forferdelig uting;(

Mine unger hadde heller ikke gjort det, jeg måtte tvertimot oppmuntre dem til å forsyne seg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mi 6 åring kunne fort ha fått seg til å gjort dette. Jeg hadde nok sagt at hun ikke fikk lov, men da hadde det antageligvis blitt DEN scenen. Så vi måtte nok gått hjem.

Men nå er hun ekstra vanskelig også da.

Hvis jeg er lur så forbereder jeg henne på forhånd, da kunne vi ha unngått det. Men det er ikke alltid det er så lett å forutse alt.

Og ja - jeg mistenker at det er "noe galt" med henne... Selvfølgelig skylder alle på oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan tolerere er om unga tar til seg ei kake som det viser seg at de ikke liker, da får de ta en ny. Det finnes jo så utrolig mye kaker som ser SÅ gode ut og som smaker hagl.

Jeg spiser ikke opp etter de, da det er bare et fåtall kaker jeg orker å sette tenna mine i selv.

''Det jeg kan tolerere er om unga tar til seg ei kake som det viser seg at de ikke liker, da får de ta en ny. Det finnes jo så utrolig mye kaker som ser SÅ gode ut og som smaker hagl.''

I det eksemplet jeg tenker på er det snakk om samme type muffins gjentatte ganger... Altså er et kun pynten ungen er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Man tar da ikke en ny kake før den første er spist opp. Så nei, mine unger får ikke gjøre det verken borte eller hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg kan tolerere er om unga tar til seg ei kake som det viser seg at de ikke liker, da får de ta en ny. Det finnes jo så utrolig mye kaker som ser SÅ gode ut og som smaker hagl.''

I det eksemplet jeg tenker på er det snakk om samme type muffins gjentatte ganger... Altså er et kun pynten ungen er interessert i.

Hvis jeg er vertinne, og foreldrene er i samme rom og ser det, da overlater jeg det til de å irettesette.

Nå kommer det jo litt an på hvem unger det er da, hvis det er mitt søskens barn eller min svigerinnes barn ville jeg sagt ifra til barnet hvis fokuset til forelderen var et annet sted og ikke var obs på hva barnet drev med. Det på bakgrunn av at jeg vet at de foreldrene og vi er på linje når det gjelder sånne ting.

Synes unga skal lære seg at pynten hører til muffinsen og at muffinsen også skal i magen :-)

Da unga mine var i den alderen at de kunne finne på sånne ting, var de under haukeblikket mitt hele tiden og jeg fikk fanget det opp og sagt ifra med en gang de lettet rupa fra stolen og strakk seg etter fatet. Det var en periode som var raskt over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke noe om barn på besøk gjør det, men jeg forteller mine barn at de må spise opp kakestykket de har tatt før de tar noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gjort det samme. Hadde definitivt ikke godtatt det av mine barn på besøk hos andre. (Ikke hjemme heller for den saks skyld...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg sier ikke noe om barn på besøk gjør det, men jeg forteller mine barn at de må spise opp kakestykket de har tatt før de tar noe nytt.

Og hva lærer dine barn..., at andre unger oppfører seg ufint! Ufine barn liker man ikke, men hvem har skylden for det til syvende og sist, jo foreldrene til dette barnet!

Foreldre har skylden for barn uten oppdragelse, men barna får skylden (+kald skulder etc fra alle andre), er ikke det barnemishandling, så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en situasjon der man helst _ikke_ ser at barnets mor hindrer barnet i å gyve løs på kake nr 2:

Husker en gang jeg hadde besøk av en venninne med barn, og sistnevnte var skikkelig snørrete og gikk ihvertfall og puttet fingrene inn i munnen hele tiden, mulig også inn "andre steder" som jeg ikke så, og uansett man kan jo bare tenke seg hvor mye basselusker det var på de spyttblanke, våte fingrene....;-/

Det er akkurat i slike situasjoner man ikke er sånn superglad når barnets mor stanser barnet fra å ta en ny kjeks eller kake, _og deretter legger den tilbake på fatet_! ;-)

*usj* he he...

Da gjaldt det å huske på hvilken kjeks eller kake det var;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kakeproblem

Hvis foreldrene spiser opp resten av kaken så er det da ikke noe problem for deg?

Hvis det var barnebursdag uten foreldre så ville jeg sagt vennlig at all kake må først spises opp før ny forsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hele kaka hadde blitt spist av en eller annen så hadde jeg nok ikke sagt noe. Ellers hadde jeg nok gitt beskjed. Unntaket er om barnet ikke likte denne kaka. Da kunne h*n selvsagt tatt en annen kake i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vertinne sier jeg ikke noe om dette, men min datter ville gjerne gjøre det på denne måten (eller spise kremen inni kjekser, og la kjeksen ligge igjen). Det fikk hun rett og slett ikke lov til, og hvis hun ikke spiste hele kaken eller kjeksen, fikk hun ikke lov til å ta en ny (selvfølgelig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva lærer dine barn..., at andre unger oppfører seg ufint! Ufine barn liker man ikke, men hvem har skylden for det til syvende og sist, jo foreldrene til dette barnet!

Foreldre har skylden for barn uten oppdragelse, men barna får skylden (+kald skulder etc fra alle andre), er ikke det barnemishandling, så vet ikke jeg!

Hmmmm, lurer på om du har misforstått meg litt.

Jeg føler ikke at det er min oppgave å irrettesette andres barn når deres foreldre er tilstede. Er ikke foreldrene tilstede, forklarer jeg hvordan reglene er hos oss.

Jeg er enig i at det å ikke lære unger sosiale omgangsregler er en form for barnemishandling. Likevel vil jeg ikke si at det å ikke spise opp hele kaka er noe særlig stort problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...