Gå til innhold

Er dette normalt? (om oppfinnsom jente)

alwaysme

Anbefalte innlegg

Jenta her i huset har en enorm evne til å finne på rare ting. Idag, mens jeg kjørte storebror i bursdag, tok hun en pakke tørrgjær og blandet med vann, dette lekte hun med på rommet sitt.

For en uke siden tok hun en buljongterning og en lypsyl som hun blandet sammen med vann, også lek på rommet. Hun kan plutselig "få lyst på penger" som hun da henter rundt omkring i huset (småpenger) eller robber pengebøkene til brødrene. Tidligere har hun laget "suppe" av jord, vann og jif baderom. Smurt seg inn med en halv flaske parfyme, fuktighetskrem etc

I tillegg er hun ukonsentrert på skolen, finner venner, men kun de som er ville, gjør aktive ting ute.

Jeg lurer på om det er noe som feiler henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

39

• AAA

12

• Lotte :o)

10

• Colette

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest MayLynn

Hun bør nok satse på realfag :-)

Ellers så kommer det vel an på alderen om det er normalt. Min 6 åring kunne godt gjort noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høres ut som meg for 27 år sia :-)

Men jeg tror jeg er ganske normal nå, aktiv og liker ikke sitte i ro, men oppfinnsomheten har forsvunnet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det høres ut som meg som barn. Jeg gjorde alle mulige sånne ting, bare for å se hvordan det var. Nysgjerrig og kreativ, hvis man velger å vinkle det positivt. Men sikkert en skikkelig "pain in the ass" for mamma og pappa noen ganger. ;o)

Det har blitt folk av meg, altså.

Jentungen her i huset har litt av de samme tendensene, så det er stadig store og små katastrofer som må avverges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Det med å blande alskens ting for å se om det blir noeav det tror jeg handler om nysgjerrighet og utforskertrang. feks så skummer jo bakepulver og vann godt... Og det kan jo skje spennende ting med andre ting også... Men det å gå i andres pengebøker for å samle penger, eller det å smøre seg inn med masse parfyme burde ho nok vite at ho ikke skal gjøre når ho er så stor at ho går på skolen. Det at ho oppsøker/leker med de ville ungene i friminuttene er iallfall et tegn på at ho har mye energi som må ut. Det at ho er ukonsentrert kan komme av så mangt, det er mange barn som sliter med atdet maurer i kroppen uten atdet er noe "galt" med dem, så hvis ho er i 6-7årsalderen ville jeg ikke bekymret meg enda., men hvis ho er ti ville jeg blitt mer betenkt... Men hvis du er bekymret selv kunne du jo ringt og avtalt time hos helsesøster for å få snakket ut om det og janskjefå noen råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:-) Jeg drev også og blandet altmulig sammen, da jeg var liten. Så jeg skulle ikke tro det feiler henne noe av den grunn. Kanskje bare gjemme bort farlige stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Sønnen min har alltid vært en sånn kreativ type som glemmer å spørre før han handler. Det har bedret seg med åra, men jeg kjenner godt igjen det du forteller. Ingenting skal da være uprøvd ;)

Hvis hun er som sønnen min er hun dypt konsentrert om det hun holder på med. Hun vet muligens at hun burde spørre først, men i og med at hun vet svaret er det best å gå en plass der det er minst sjanser for å bli oppdaget.

Sønnen min har den samme roen og gleden når han kan rote ute i naturen. Mye interessant der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale ting for meg å gjøre i 5-7 år alder:

Dynke teppet på rommet mitt med mange forskjellige vaskemidler. Husker gost Ajax skurepulver...Spennende :-)

Sto ofte opp VELDIG tidlig, før alle andre. Da kunne jeg finne på å fore bikkja med karbonadene mora mi hadde slitt og stekt kvelden før og som lå til kjøling på benken..

..Eller gi bikkja en halv kg brunost, bare for at brunost var det beste jeg visste og ville være snill mot bikkja... Tenkte ikke helt over konsekvensen det fikk for tarmsystemet til hunden dagen etter :-)

En morgen min mor våknet fikk ho se at foran hver enkelt i familien sto en kopp med oppblandet dispril :-) Jeg hadde blandet til alle + bikkja.....

Og spist noen selv....men det gikk helt fint :-)

Jeg var en klatremus av rang, og det ser ut som om poden min har arvet mye av dette. Det er ikke få shampo og balsam flasker jeg har tørket opp fra gulv og vegger på badet.

Eller mått brukt lang tid på å dusje en pode som har sittet i badevann fullt av såpe, så han var helt seig :-)

Det har heldigvis begynt å gi seg nå, og han er 7 til sommeren. Har holdt på siden han var mindre enn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en herlig unge:-), men jeg forstår at det er en utfordring for mor. Hun er normal og det kan du være glad for. Vil tro at hun har godt læringspotensiale. Det er mange barn som det klages over mangel på konsentrasjon hos. Vi får begynne å spørre oss om det er de som er unormale eller forventningene rundt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg holdt ikke på sånn, og ingen av barna mine gjør det. Men broren min... O skrekk! Han kunne funnet på alt dette og mer....

Han er ekstremt kreativ og nysgjerrig, har masse energi og fant på alt mulig i oppveksten. Nå er han voksen, klarer seg kjempebra, jobber i en kreativ bransje og tjener 3 ganger så mye som meg....

Sønnen hans er kliss lik ham.

Så det finnes i alle fall barn som likner din jente, og som det absolutt ikke "feiler noe":

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

He-he, begge mine jenter _elsker_ å blande ting som de kaller "mat". Også de robbet ulike ting fra skuffene mine på kjøkkenet før jeg helt skjønte hva de gjorde. Egentlig skjønte jeg det ikke før den ene vasken på badet var dønn tett - av hvetemel, havregryn og vann...

De har ikke vært så ille til å smøre seg inn med kremer og slikt, men parfyme - jezes... Og sminke. Puh.

Jeg har nå gjort avtaler med ungene om at de får "ordentlige" matvarer av meg når jeg har noe å kaste, og de leker bare med det ute. Ikke på rommet, ikke på badet. Det fungerer, altså, det er visst veldig gøy å mixe ting.

Så - for meg høres det jo normalt ut, akkurat dette. Er du derimot i tvil om jenta har "ett-eller-annet", så synes jeg du skal følge den magefølelsen og få henne undersøkt. Så får du ro i sjela. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mer vanlig i alderen 3-5 år. Jentungen har tendensen, men er blitt mer lydhør for råd og vink i det siste (blir 4).

Sånne påfunn medfører endel ekstraarbeid, kan man trygt si. ;s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun finner på mye rart og er aktiv, ville jeg nesten sett på som positivt, hun er tydeligvis kreativ og oppfinnsom. Altfor mange barn klarer ikke å finne på ting selv, de blir passive og bruker mye tid foran skjermer. Det gjør tydeligvis ikke din jente. :-)

Men hun er også ukonsentrert på skolen. Derfor ville jeg tatt kontakt med PPT og bedt dem utrede henne for dette, sånn at du får tatt tak i det tidlig om hun skulle trenge litt tilrettelegging på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale ting for meg å gjøre i 5-7 år alder:

Dynke teppet på rommet mitt med mange forskjellige vaskemidler. Husker gost Ajax skurepulver...Spennende :-)

Sto ofte opp VELDIG tidlig, før alle andre. Da kunne jeg finne på å fore bikkja med karbonadene mora mi hadde slitt og stekt kvelden før og som lå til kjøling på benken..

..Eller gi bikkja en halv kg brunost, bare for at brunost var det beste jeg visste og ville være snill mot bikkja... Tenkte ikke helt over konsekvensen det fikk for tarmsystemet til hunden dagen etter :-)

En morgen min mor våknet fikk ho se at foran hver enkelt i familien sto en kopp med oppblandet dispril :-) Jeg hadde blandet til alle + bikkja.....

Og spist noen selv....men det gikk helt fint :-)

Jeg var en klatremus av rang, og det ser ut som om poden min har arvet mye av dette. Det er ikke få shampo og balsam flasker jeg har tørket opp fra gulv og vegger på badet.

Eller mått brukt lang tid på å dusje en pode som har sittet i badevann fullt av såpe, så han var helt seig :-)

Det har heldigvis begynt å gi seg nå, og han er 7 til sommeren. Har holdt på siden han var mindre enn 2.

Da eg var liten ville eg undersøke om bikkja likte tran, og et gjorde den. Den drakk opp en hel flaske på en gang :o)

En annen gang hoppet eg heller ut av vinduet fra 1,5. etasje, fordi det var så kjedelig å gå ut ytterdøra. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser her at det er flere her som sier at disse tingene er vanlige for 7-åringer å gjøre. At det har med kreativitet å gjøre.

Jeg må innrømme at jeg blir litt overgitt av det jeg. Jeg syns faktisk at 7-åringer skal forstå at vann leker man ikke med på soveromsgolvet. Og man går ikke og forsyner seg av diverse ingredienser på kjøkkenet heller, bare for lage søl av det. Hadde

det vært 3-4 åringer, ja, men ikke 7 åringer. Da syns jeg at man kan forvente at kreativiteten får andre utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...