Gå til innhold

Er dette normalt? (om oppfinnsom jente)

alwaysme

Anbefalte innlegg

Jeg ser her at det er flere her som sier at disse tingene er vanlige for 7-åringer å gjøre. At det har med kreativitet å gjøre.

Jeg må innrømme at jeg blir litt overgitt av det jeg. Jeg syns faktisk at 7-åringer skal forstå at vann leker man ikke med på soveromsgolvet. Og man går ikke og forsyner seg av diverse ingredienser på kjøkkenet heller, bare for lage søl av det. Hadde

det vært 3-4 åringer, ja, men ikke 7 åringer. Da syns jeg at man kan forvente at kreativiteten får andre utløp.

Enig med deg. Jeg mener også at slikt er mer vanlig blant mindre unger, men ikke 7-åringer.

Jeg hadde blitt bekymra om min 7-åring hadde gjort slike ting, i tillegg til å være ukonsentert på skolen, som trådstarter skriver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

39

• AAA

12

• Lotte :o)

10

• Colette

9

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser her at det er flere her som sier at disse tingene er vanlige for 7-åringer å gjøre. At det har med kreativitet å gjøre.

Jeg må innrømme at jeg blir litt overgitt av det jeg. Jeg syns faktisk at 7-åringer skal forstå at vann leker man ikke med på soveromsgolvet. Og man går ikke og forsyner seg av diverse ingredienser på kjøkkenet heller, bare for lage søl av det. Hadde

det vært 3-4 åringer, ja, men ikke 7 åringer. Da syns jeg at man kan forvente at kreativiteten får andre utløp.

Jeg er enig med deg, men tenkte kanskje det var bare jeg som hadde veldig greie barn på den fronten - de har aldri funnet på slike ting faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok si meg enig med deg jeg også. Å kalle dette for kreativitet blir liksom en måte å si at man har "gitt opp" på , føler jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg... Ikke engang fireåringen min ville funnet på noe slikt uten å spørre om lov først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, begge mine jenter _elsker_ å blande ting som de kaller "mat". Også de robbet ulike ting fra skuffene mine på kjøkkenet før jeg helt skjønte hva de gjorde. Egentlig skjønte jeg det ikke før den ene vasken på badet var dønn tett - av hvetemel, havregryn og vann...

De har ikke vært så ille til å smøre seg inn med kremer og slikt, men parfyme - jezes... Og sminke. Puh.

Jeg har nå gjort avtaler med ungene om at de får "ordentlige" matvarer av meg når jeg har noe å kaste, og de leker bare med det ute. Ikke på rommet, ikke på badet. Det fungerer, altså, det er visst veldig gøy å mixe ting.

Så - for meg høres det jo normalt ut, akkurat dette. Er du derimot i tvil om jenta har "ett-eller-annet", så synes jeg du skal følge den magefølelsen og få henne undersøkt. Så får du ro i sjela. :-)

Hehe. De burde lese Georgs magiske medisin av Roald Dahl og bli inspirert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg syns faktisk at 7-åringer skal forstå at vann leker man ikke med på soveromsgolvet. Og man går ikke og forsyner seg av diverse ingredienser på kjøkkenet heller, bare for lage søl av det. Hadde det vært 3-4 åringer, ja, men ikke 7 åringer. Da syns jeg at man kan forvente at kreativiteten får andre utløp.''

Hvorfor skal 7 åringer være små miniatyrvoksne og gjøre alt som blir forventet av de alltid?

Jeg føler vi har utviklet oss i en retning hvor alt skal være grav alvorlig alltid, og skal vi ha det gøy skal det også gjøres på en fornuftig og ordentlig måte.

Litt søl dreper ingen. Og bruker man opp litt mel og annet på tøys og gøy, så tror jeg ingen sulter ihjel av den grunn.

Hva gjør det om ungene er litt Emil innimellom?

Jeg har 3 litt Emil barn, de gjør aldri noe vondt mot noen. Er snille og greie, men gud så mange fantestreker de har funnet på opp igjennom.

Har masse å fortelle i talene hvis de en gang gifter seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg... Ikke engang fireåringen min ville funnet på noe slikt uten å spørre om lov først..

Kanskje vi styrer unga for mye i dagens samfunn?

Dette barnet har da ikke gjort noen noe vondt. Og 7 år er da langt i fra voksen.

Hadde barnet vært 10-11 år hadde det vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok si meg enig med deg jeg også. Å kalle dette for kreativitet blir liksom en måte å si at man har "gitt opp" på , føler jeg..

Har du aldri opplevd at unga har kommet hjem fra skolen og kokkelert med det som finnes i skap og skuffer?

Her lager 7 og 10 åringen diverse smakelige og usmakelige retter mens de venter på at jeg skal komme fra jobb.

Skjønner ikke hvorfor jeg skulle nekte de å teste litt jeg. De vet utmerket at det bare er hjemme de får lov, og de vet også at det

skal ryddes og vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1241084104' post='4141435]

Enig med deg. Jeg mener også at slikt er mer vanlig blant mindre unger, men ikke 7-åringer.

Jeg hadde blitt bekymra om min 7-åring hadde gjort slike ting, i tillegg til å være ukonsentert på skolen, som trådstarter skriver..

Er vel ganske mange 7 åringer som er ukonsentrerte og har mark i rompa?

Kommer jo sikkert an på hvor stor grad, men jeg synes kanskje vi innimellom forventer mer av unga nå enn før.

Alt har blitt så stivt og alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en herlig unge:-), men jeg forstår at det er en utfordring for mor. Hun er normal og det kan du være glad for. Vil tro at hun har godt læringspotensiale. Det er mange barn som det klages over mangel på konsentrasjon hos. Vi får begynne å spørre oss om det er de som er unormale eller forventningene rundt dem.

''Vi får begynne å spørre oss om det er de som er unormale eller forventningene rundt dem.''

Akkurat det der har jeg lurt litt på. Føler vi har kommet alt for nær "bare sees, ikke høres"

Men nå er jeg oppvokst på bondebygda, hvor unger stort sett alltid har hatt mye tid til å finne på kreative ting uten voksne rundt seg hele tiden til å styre de.

Så lenge de ikke skader andre eller seg selv, eller gjør noen noe vondt, kan de gjøre ganske mye for min del.

Om det innebærer litt klin og søl, som de kanskje trenger litt hjelp til å rydde opp i gjør egentlig ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg var liten ville eg undersøke om bikkja likte tran, og et gjorde den. Den drakk opp en hel flaske på en gang :o)

En annen gang hoppet eg heller ut av vinduet fra 1,5. etasje, fordi det var så kjedelig å gå ut ytterdøra. :o)

hehe, høres ut som du har hatt det morsomt i barndommen du også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi styrer unga for mye i dagens samfunn?

Dette barnet har da ikke gjort noen noe vondt. Og 7 år er da langt i fra voksen.

Hadde barnet vært 10-11 år hadde det vært annerledes.

Det er mulig det, men unger trenger å vite hva som er greit å gjøre og ikke. For meg er det ikke greit at ungene leker med mat og vann rundt omkring i huset....

Jeg tenker at en syvåring som gjør slikt har problemer med å se konsekvensene av ting h*n gjør. Barn trenger tidlig å lære at det de gjør får konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg syns faktisk at 7-åringer skal forstå at vann leker man ikke med på soveromsgolvet. Og man går ikke og forsyner seg av diverse ingredienser på kjøkkenet heller, bare for lage søl av det. Hadde det vært 3-4 åringer, ja, men ikke 7 åringer. Da syns jeg at man kan forvente at kreativiteten får andre utløp.''

Hvorfor skal 7 åringer være små miniatyrvoksne og gjøre alt som blir forventet av de alltid?

Jeg føler vi har utviklet oss i en retning hvor alt skal være grav alvorlig alltid, og skal vi ha det gøy skal det også gjøres på en fornuftig og ordentlig måte.

Litt søl dreper ingen. Og bruker man opp litt mel og annet på tøys og gøy, så tror jeg ingen sulter ihjel av den grunn.

Hva gjør det om ungene er litt Emil innimellom?

Jeg har 3 litt Emil barn, de gjør aldri noe vondt mot noen. Er snille og greie, men gud så mange fantestreker de har funnet på opp igjennom.

Har masse å fortelle i talene hvis de en gang gifter seg :-)

Jeg forstår hva du mener, men her sier også mor at jenta er ukonsentrert på skolen. Noe sier meg at det _kan_ være mer enn "normale" fantestreker hun driver med. I så fall kan det være viktig å få utredet dette.

Mannen min var en Emil-unge som fant på mye rart i ren nysgjerrighet, men han hadde enorm konsentrasjon på skolen osv. En sånn unge ville jeg ikke vært bekymra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det, men unger trenger å vite hva som er greit å gjøre og ikke. For meg er det ikke greit at ungene leker med mat og vann rundt omkring i huset....

Jeg tenker at en syvåring som gjør slikt har problemer med å se konsekvensene av ting h*n gjør. Barn trenger tidlig å lære at det de gjør får konsekvenser.

Når det er sagt drar ikke ungene mine kokkeleringene sine rundt i huset altså. Alt foregår på kjøkkenet.

Konsekvensen hvis de kliner er jo at de i stor grad må jobbe for å få det i orden igjen :-)

Har kommet hjem til blandt annet omelett i alskens farger etter å ha tømt lageret for konditor farge :-)

Andre ganger lager de skikkelig mat og kaffe og kommer til meg på jobb med det.

Men jeg tror grunnen til at ting går ryddig for seg er fordi de vet at de får lov å prøve seg, bare de holder en viss orden.

Hadde de i utgangspunktet ikke fått lov, hadde det vært større sjans for at det hadde skjedd plasser det tok litt tid før jeg oppdaget det.

Frihet under ansvar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg var liten ville eg undersøke om bikkja likte tran, og et gjorde den. Den drakk opp en hel flaske på en gang :o)

En annen gang hoppet eg heller ut av vinduet fra 1,5. etasje, fordi det var så kjedelig å gå ut ytterdøra. :o)

Hehe, stakkars bikkje ;)

Jeg har aldri likt konfekt, kun vanlig sjokolade uten fyll. Når jeg var rundt 2-3 år gammel oppholdt jeg meg på stua hos mormor og morfar sammen med Fant, schäferhunden til onkelen min. Vi to var like gamle, bestevenner og hang sammen som erteris :)

Mormor og mamma vaska kopper på kjøkkenet og fulgte ikke helt med... Etter en stund registrerte de fra stua: "Takke-takk Fant" med jevne mellomrom. Tilslutt lista de seg inn på stua for å se hva som skjedde der. Fant satt foran meg på gulvet og jeg sto med ei nesten tom konfekteske foran meg - tok en sjokolade, bet spent av en bit - laga grimase og spytta ut biten i hånda mi, sa "takke, takk Fant" og fant spiste opp restene.

Det hører med til historien at Fant etter denne episoden aldri mer ville ha sjokolade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt drar ikke ungene mine kokkeleringene sine rundt i huset altså. Alt foregår på kjøkkenet.

Konsekvensen hvis de kliner er jo at de i stor grad må jobbe for å få det i orden igjen :-)

Har kommet hjem til blandt annet omelett i alskens farger etter å ha tømt lageret for konditor farge :-)

Andre ganger lager de skikkelig mat og kaffe og kommer til meg på jobb med det.

Men jeg tror grunnen til at ting går ryddig for seg er fordi de vet at de får lov å prøve seg, bare de holder en viss orden.

Hadde de i utgangspunktet ikke fått lov, hadde det vært større sjans for at det hadde skjedd plasser det tok litt tid før jeg oppdaget det.

Frihet under ansvar :-)

Det er igrunnen slik her hjemme også;)

Som regel spør de om de får lage liksom-mat. Det skjer ikke at de lager noe uten å spørre først, men det er ikke min skyld at de har blitt sånn ;) Jeg var selv sånn når jeg var liten. Var bare naturlig å spørre om lov mht det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, men her sier også mor at jenta er ukonsentrert på skolen. Noe sier meg at det _kan_ være mer enn "normale" fantestreker hun driver med. I så fall kan det være viktig å få utredet dette.

Mannen min var en Emil-unge som fant på mye rart i ren nysgjerrighet, men han hadde enorm konsentrasjon på skolen osv. En sånn unge ville jeg ikke vært bekymra for.

Ja, nå valgte jeg å ikke henge meg opp i de andre aspektene ved saken.

Av den enkle grunn at jeg ikke har greie på det.

Men fantestreker har jeg greie på :-) Har funnet på så mange av de selv, og kan finne på å gjøre fantestreker ennå jeg i en alder av 33 år, men aldri noe som skader noen hverken på kropp eller sjel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunnen slik her hjemme også;)

Som regel spør de om de får lage liksom-mat. Det skjer ikke at de lager noe uten å spørre først, men det er ikke min skyld at de har blitt sånn ;) Jeg var selv sånn når jeg var liten. Var bare naturlig å spørre om lov mht det meste ;)

De spør hvis de er usikre på om de kan få ditt eller datt.

F.eks tar de ikke ting de tror jeg skal bruke før de har spurt.

Men ellers vet de at de får lov til mye, bare det er fint igjen til jeg kommer hjem :-)

Skal de bruke stekeplater spør de alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stakkars bikkje ;)

Jeg har aldri likt konfekt, kun vanlig sjokolade uten fyll. Når jeg var rundt 2-3 år gammel oppholdt jeg meg på stua hos mormor og morfar sammen med Fant, schäferhunden til onkelen min. Vi to var like gamle, bestevenner og hang sammen som erteris :)

Mormor og mamma vaska kopper på kjøkkenet og fulgte ikke helt med... Etter en stund registrerte de fra stua: "Takke-takk Fant" med jevne mellomrom. Tilslutt lista de seg inn på stua for å se hva som skjedde der. Fant satt foran meg på gulvet og jeg sto med ei nesten tom konfekteske foran meg - tok en sjokolade, bet spent av en bit - laga grimase og spytta ut biten i hånda mi, sa "takke, takk Fant" og fant spiste opp restene.

Det hører med til historien at Fant etter denne episoden aldri mer ville ha sjokolade ;)

hihihi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...