Shadow 650 Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Hehe, stakkars bikkje Jeg har aldri likt konfekt, kun vanlig sjokolade uten fyll. Når jeg var rundt 2-3 år gammel oppholdt jeg meg på stua hos mormor og morfar sammen med Fant, schäferhunden til onkelen min. Vi to var like gamle, bestevenner og hang sammen som erteris Mormor og mamma vaska kopper på kjøkkenet og fulgte ikke helt med... Etter en stund registrerte de fra stua: "Takke-takk Fant" med jevne mellomrom. Tilslutt lista de seg inn på stua for å se hva som skjedde der. Fant satt foran meg på gulvet og jeg sto med ei nesten tom konfekteske foran meg - tok en sjokolade, bet spent av en bit - laga grimase og spytta ut biten i hånda mi, sa "takke, takk Fant" og fant spiste opp restene. Det hører med til historien at Fant etter denne episoden aldri mer ville ha sjokolade Stakkars voffsen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Det gjorde jeg og mitt søskenbarn også da vi var på den alderen (og eldre!!!) ... nå er vi sinnsykt gode i matlaging, og mye av det fant vi frem til etter mange usmakelige runder med slik uttesting. Flere av gangene lekte vi tv-kjøkken Vi er begge av den kreative typen. Det forundrer meg ikke om god fantasi og dårlig konsentrasjon på skolen kan finne på å henge sammen - det er jo tusen ganger lettere å drømme seg bort med god fantasi. Jeg hadde ikke bekymret meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 ''Jeg syns faktisk at 7-åringer skal forstå at vann leker man ikke med på soveromsgolvet. Og man går ikke og forsyner seg av diverse ingredienser på kjøkkenet heller, bare for lage søl av det. Hadde det vært 3-4 åringer, ja, men ikke 7 åringer. Da syns jeg at man kan forvente at kreativiteten får andre utløp.'' Hvorfor skal 7 åringer være små miniatyrvoksne og gjøre alt som blir forventet av de alltid? Jeg føler vi har utviklet oss i en retning hvor alt skal være grav alvorlig alltid, og skal vi ha det gøy skal det også gjøres på en fornuftig og ordentlig måte. Litt søl dreper ingen. Og bruker man opp litt mel og annet på tøys og gøy, så tror jeg ingen sulter ihjel av den grunn. Hva gjør det om ungene er litt Emil innimellom? Jeg har 3 litt Emil barn, de gjør aldri noe vondt mot noen. Er snille og greie, men gud så mange fantestreker de har funnet på opp igjennom. Har masse å fortelle i talene hvis de en gang gifter seg :-) Man trenger ikke være minityrvoksen fordi man ikke søler med vann på soveromsgolvet vet du. Det er fullt mulig å finne på masse gøy og fremdeles forstå at enkelte ting gjør man ikke. Det kalles også å vokse opp. Jeg syns godt man kan stille såpass krav til en normalt utrustet 7 åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Når det er sagt drar ikke ungene mine kokkeleringene sine rundt i huset altså. Alt foregår på kjøkkenet. Konsekvensen hvis de kliner er jo at de i stor grad må jobbe for å få det i orden igjen :-) Har kommet hjem til blandt annet omelett i alskens farger etter å ha tømt lageret for konditor farge :-) Andre ganger lager de skikkelig mat og kaffe og kommer til meg på jobb med det. Men jeg tror grunnen til at ting går ryddig for seg er fordi de vet at de får lov å prøve seg, bare de holder en viss orden. Hadde de i utgangspunktet ikke fått lov, hadde det vært større sjans for at det hadde skjedd plasser det tok litt tid før jeg oppdaget det. Frihet under ansvar :-) ''Når det er sagt drar ikke ungene mine kokkeleringene sine rundt i huset altså. Alt foregår på kjøkkenet.'' Men da har de jo faktisk forstått litt da, og tatt konsekvensen av det. De kokkelerer ikke på soveromsgolvet. Fordi de vet at det har visse konsekvenser. Det var akkurat det jeg mente at man både kan og skal forvente av unger når de vokser til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Er vel ganske mange 7 åringer som er ukonsentrerte og har mark i rompa? Kommer jo sikkert an på hvor stor grad, men jeg synes kanskje vi innimellom forventer mer av unga nå enn før. Alt har blitt så stivt og alvorlig. Uenig. Hadde mine unger utvist en slik oppførsel som 7-åringer, hadde jeg søkt hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Stakkars voffsen ) Heldigvis la han ikke skylda på meg etterpå, for vi var fortsatt verdens beste venner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Man trenger ikke være minityrvoksen fordi man ikke søler med vann på soveromsgolvet vet du. Det er fullt mulig å finne på masse gøy og fremdeles forstå at enkelte ting gjør man ikke. Det kalles også å vokse opp. Jeg syns godt man kan stille såpass krav til en normalt utrustet 7 åring. Det står jo ikke noe i hovedinnlegget om hvilke krav de har satt til ungen. Det står ikke noe om dette er ting de har forsøkt å jobbe med over en periode. Min sønn kunne funnet på dete med klineri, men selvfølgelig hadde jeg påpekt at dette skulle gjøres andre steder enn på soverommet, men jeg hadde ikke gått bananas fordi han har fantasi nok til å finne på noe sånt. Jeg er bare så innmari lei alle dtiagnoser som skal stilles i dagens samfunn. Så fort ungene oppfører seg litt utenom A4, skal de utredes i hue og ræva. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1241165088' post='4141797] Uenig. Hadde mine unger utvist en slik oppførsel som 7-åringer, hadde jeg søkt hjelp. Ok Jeg for min del ville nok prøvd å jobbe med det selv en periode og sett om det gikk å få barnet til å skjønne hvor det er greit å kokkelere og grise litt. Det med pengene ville jeg tatt hardt tak i med en gang og ukonsentrasjonen på skolen vil jeg jo tru skolen vurderer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Ok Jeg for min del ville nok prøvd å jobbe med det selv en periode og sett om det gikk å få barnet til å skjønne hvor det er greit å kokkelere og grise litt. Det med pengene ville jeg tatt hardt tak i med en gang og ukonsentrasjonen på skolen vil jeg jo tru skolen vurderer. Vi tok oppgaven med å lære ungene at kokkelering er ok kun på kjøkkenet, fra de var i 2-årsalderen. Ungene her er vant til å bake etc, være med der det skjer. Jeg ville vært svært overraska/skuffa om barn i skolealder gjorde sånt... Mulig jeg bare har vært heldig på den fronten, da?. Jeg må understreke at jeg har bred erfaring når det gjelder klåfingra unger, som skal borti alt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det står jo ikke noe i hovedinnlegget om hvilke krav de har satt til ungen. Det står ikke noe om dette er ting de har forsøkt å jobbe med over en periode. Min sønn kunne funnet på dete med klineri, men selvfølgelig hadde jeg påpekt at dette skulle gjøres andre steder enn på soverommet, men jeg hadde ikke gått bananas fordi han har fantasi nok til å finne på noe sånt. Jeg er bare så innmari lei alle dtiagnoser som skal stilles i dagens samfunn. Så fort ungene oppfører seg litt utenom A4, skal de utredes i hue og ræva. Det er jeg faktisk enig med deg. Det er ikke sikkert det skal være noen diagnose på ungen selv om hun gjør ting hun bør vite bedre enn å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hehe. De burde lese Georgs magiske medisin av Roald Dahl og bli inspirert:-) Tror du de trenger _mer_ inspirasjon? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1241174736' post='4141855] Vi tok oppgaven med å lære ungene at kokkelering er ok kun på kjøkkenet, fra de var i 2-årsalderen. Ungene her er vant til å bake etc, være med der det skjer. Jeg ville vært svært overraska/skuffa om barn i skolealder gjorde sånt... Mulig jeg bare har vært heldig på den fronten, da?. Jeg må understreke at jeg har bred erfaring når det gjelder klåfingra unger, som skal borti alt. Ja. Det kommer jo helt an på hva og når unga er interessert i forskjellige ting. Kanskje denne 7 åringen plutselig nå i en alder av 7 har fått interessen for dette? Da må det jo prøves før det læres..... Hvis 7 åringen i mange år har drevet med dette, og det først nå kjennes som en utfordring for mor, så har det kanskje heller ikke fått lære så mye. Jeg tror ofte at det vi ser av adferd hos egne barn oppdratt av oss, det det gjerne det vi anser som normalen, og vi vil himle litt med øynene når vi ser andre ytterkanter. Sikkert mange foreldre som lurer på om jeg er helt bra i hue, når jeg lar unga fly i barbeinten fra snøen og telen går. For meg er dette helt normalt, men ikke for mange andre. Mulig de tenker at jeg har gitt opp, men sannheten er at jeg aldri har brydd meg, for de har faktisk vett til å sette på seg hvis de fryser :-) Når gutten her hadde store kraftige trassanfall her for en tid tilbake jobbet jeg derimot masse for å få dette til. Og klarte det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det er jeg faktisk enig med deg. Det er ikke sikkert det skal være noen diagnose på ungen selv om hun gjør ting hun bør vite bedre enn å gjøre. Er jo ikke sikkert ho vet bedre heller? Sikkert mange ting jeg har glemt lære mine barn, ting som dukker opp etterhvert. Hvis min sønn ikke hadde hatt interesse for å lage liksommat hadde jeg sikkert ikke tenkt på å lære han hva som er greit før det hadde dukket opp et problem. Det er jo gjentatte erfaringer de lærer av og da må det kanksje prøves noen få ganger før man klarer å kanalisere de inn på riktig spor igjen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Ja. Det kommer jo helt an på hva og når unga er interessert i forskjellige ting. Kanskje denne 7 åringen plutselig nå i en alder av 7 har fått interessen for dette? Da må det jo prøves før det læres..... Hvis 7 åringen i mange år har drevet med dette, og det først nå kjennes som en utfordring for mor, så har det kanskje heller ikke fått lære så mye. Jeg tror ofte at det vi ser av adferd hos egne barn oppdratt av oss, det det gjerne det vi anser som normalen, og vi vil himle litt med øynene når vi ser andre ytterkanter. Sikkert mange foreldre som lurer på om jeg er helt bra i hue, når jeg lar unga fly i barbeinten fra snøen og telen går. For meg er dette helt normalt, men ikke for mange andre. Mulig de tenker at jeg har gitt opp, men sannheten er at jeg aldri har brydd meg, for de har faktisk vett til å sette på seg hvis de fryser :-) Når gutten her hadde store kraftige trassanfall her for en tid tilbake jobbet jeg derimot masse for å få dette til. Og klarte det. Kombinasjonen av alt dette som trådstarter nevner, gjør at det ringer en alarmbjelle hos meg. Jeg tror ikke nødvendigvis at hun er et bokstavbarn, men hadde dette vært mitt barn, hadde jeg sjekket videre, jo før jo heller. Det er jo veldig uheldig å ramle av lasset på skolen i ung alder, f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1241199438' post='4141990] Kombinasjonen av alt dette som trådstarter nevner, gjør at det ringer en alarmbjelle hos meg. Jeg tror ikke nødvendigvis at hun er et bokstavbarn, men hadde dette vært mitt barn, hadde jeg sjekket videre, jo før jo heller. Det er jo veldig uheldig å ramle av lasset på skolen i ung alder, f.eks. Ja, det er jeg enig i. Men ikke Emil faktene alene håper jeg, for da tror jeg alle mine må til utredning :-) Neida, det jeg hang meg opp i var bare det egentlig, for andre ting har jeg lite greie på. Jeg blir bare litt opphengt i hvor lite avvik det skal til før man liksom skal sette himmel og jord i bevegelse for å finne ut hvorfor. En PPT psykolog sa på en foreldremøte jeg var på i vinter at unger i 6 års alder hadde en modenhet som hadde et sprik på iallefall 2 år, lurer på om det var 4. Så en 6 åring kan oppføre seg som en 4¨åring eller en 8 åring, og alt er like normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Er jo ikke sikkert ho vet bedre heller? Sikkert mange ting jeg har glemt lære mine barn, ting som dukker opp etterhvert. Hvis min sønn ikke hadde hatt interesse for å lage liksommat hadde jeg sikkert ikke tenkt på å lære han hva som er greit før det hadde dukket opp et problem. Det er jo gjentatte erfaringer de lærer av og da må det kanksje prøves noen få ganger før man klarer å kanalisere de inn på riktig spor igjen... Jeg syns ikke dette handler om matlaging, men om forståelse for hva som er rimelig å forvente at man kan gjøre og hva man bør styre unna. En syvåring mener jeg bør forstå "helt av seg selv" at man ikke søler med vann på soveromsgolvet, uavhengig av erfaring med matlaging. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det står jo ikke noe i hovedinnlegget om hvilke krav de har satt til ungen. Det står ikke noe om dette er ting de har forsøkt å jobbe med over en periode. Min sønn kunne funnet på dete med klineri, men selvfølgelig hadde jeg påpekt at dette skulle gjøres andre steder enn på soverommet, men jeg hadde ikke gått bananas fordi han har fantasi nok til å finne på noe sånt. Jeg er bare så innmari lei alle dtiagnoser som skal stilles i dagens samfunn. Så fort ungene oppfører seg litt utenom A4, skal de utredes i hue og ræva. Jeg holder med waxo her. Det er bokstaver og medisiner bare en unge viser deg å være mer original enn kopi. san kan jo få henne til å hjelpe med oppryddinga, så hun ser at det genererer litt arbeid å søle sånn, og man kan kjøpe kjemisett til henne og boltre seg i samarbeid på kjøkkenbordet. Men å gjøre dette til en "feil" eller skavank på en 7-åring er bare tull. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg holder med waxo her. Det er bokstaver og medisiner bare en unge viser deg å være mer original enn kopi. san kan jo få henne til å hjelpe med oppryddinga, så hun ser at det genererer litt arbeid å søle sånn, og man kan kjøpe kjemisett til henne og boltre seg i samarbeid på kjøkkenbordet. Men å gjøre dette til en "feil" eller skavank på en 7-åring er bare tull. Jeg er så enig med deg! Det må jo være mulig at barn er forskjellige - selv i dagen samfunn - uten at de skal tildeles en diagnose. Jeg er helt sjokkert over sykeliggjøringen av barn som ikke viser et A-4 -format i dagens samfunn. Jeg vet at det er mest effektivt samfunnsmessig sett at alle fungerer noenlunde på samme måte, Og jo mindre avvik fra det "vanlige" - jo bedre. Men å mene at en 7-åring skal henvises til hjelpeapparatet pga dette......jeg har ikke ord, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg holder med waxo her. Det er bokstaver og medisiner bare en unge viser deg å være mer original enn kopi. san kan jo få henne til å hjelpe med oppryddinga, så hun ser at det genererer litt arbeid å søle sånn, og man kan kjøpe kjemisett til henne og boltre seg i samarbeid på kjøkkenbordet. Men å gjøre dette til en "feil" eller skavank på en 7-åring er bare tull. TAKK :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg er så enig med deg! Det må jo være mulig at barn er forskjellige - selv i dagen samfunn - uten at de skal tildeles en diagnose. Jeg er helt sjokkert over sykeliggjøringen av barn som ikke viser et A-4 -format i dagens samfunn. Jeg vet at det er mest effektivt samfunnsmessig sett at alle fungerer noenlunde på samme måte, Og jo mindre avvik fra det "vanlige" - jo bedre. Men å mene at en 7-åring skal henvises til hjelpeapparatet pga dette......jeg har ikke ord, rett og slett. Godt å høre. Begynte å føle meg litt alene her :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.