ArabianStar Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Etter å ha krangla med NAV fram og tilbake lenge, så skjønner jeg at foreldrepenger og permisjon er totalt uaktuelt. I tillegg har tidligere arbeidsgiver svindla meg for skatt, ikke sendt inn papirer til ligningskontoret og dermed blir jeg fullstendig uten inntekt når barnet kommer om to uker.. Derfor vil det antaglig skje at jeg MÅ begynne å jobbe når barnet er ute.. Har rett og slett ingen valg.. Jeg prøver å få kjæresten til å ta permisjon på fulltid, men det kan se usikkert ut foreløpig. Jeg har imidlertid fått tilbud om jobb fra juli. Da vil jeg jobbe fra mandag til fredag kun om dagen, og det er godt betalt. Men da må jo barnet ha dagmamma.. Jeg syns det er utrolig tidlig, men tenker også sånn at kanskje kan jo kjæresten ta sine seks uker(om alt annet kniper) permisjon som han har rett til, og deretter prøve dagmamma.. Hva vil det ha å si for barnet å være hos dagmamma så tidlig? Det vil bli aktuelt da fra juli/august og utover. For meg er barnehage fullstendig uaktuelt før barnet er iallfall et år gammelt. Noen som har erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Sitat: "I tillegg har tidligere arbeidsgiver svindla meg for skatt, ikke sendt inn papirer til ligningskontoret og dermed blir jeg fullstendig uten inntekt når barnet kommer om to uker." Har du lønnsslippene, kan du sende kopier til Kemnerkontoret, så ordner det seg med lønnsinnberetning og skattetrekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 ''tenker også sånn at kanskje kan jo kjæresten ta sine seks uker(om alt annet kniper) permisjon som han har rett til'' Du får det til å høres ut som det er arbeidsgiver som nekter kjæresten å ta mer permisjon. Arbeidsgiver kan ikke nekte faren til barnet å ta hele permisjonen, med unntak av de 6 ukene som er forbeholdt mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Barnet vil da være 2 mnd når det begynner hos dagmamma. Det er selvfølgelig ikke det absolutt mest ideelle, men det er ikke sååå lenge siden permisjonstiden faktisk var 3 mnd og da måtte mange mødre ut i jobb og barna hos dagmamma - det ble flotte folk av dem også! ) Det går nok bra skal du se. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Kan ikke pappa'n ta full permisjon etter at du har tatt dine 6 lovfestede uker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jubajubaaaaaaaa Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg hadde ALDRI latt barnet mitt begynne hos dagmamma når det bare hatte vært 8 uker. Jeg hadde faktisk gjort alt for at det skulle få slippe. Kan ikke du skaffe deg jobb på kveldstid, slik at du er hjemme på dagen, så kan mannen din ta seg av barnet på kvelden? Men uansett, permisjonen kan dere dele mellom dere som dere vil. Etter dine 6 uker, kan far overta permisjonen. Det har han RETT til, uansett hva arbeidsgiver måtte mene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Da får du vel engangsstønad, dere kan ikke leve av den og feriepengene en stund, slik at dere kommer over ferietiden? Jeg ser for meg at ikke juli er den gunstigste måneden å få tak i en dagmamma. Det beste er om dere tar ut så mye permisjon som mulig i ett strekk, det er vel ingen fordel at pappaen sparer på sine uker til barnet blir større dersom dette medfører at dere må levere det ut av huset etter bare noen uker. Ellers kan vel bli amming vanskelig hvis du er fraværende - en baby på bare noen uker tar ikke pupp til faste tider. Så du får tenke på om du vil prøve å amme om natten eller gå over til flaskemating nokså raskt. Jeg er ikke oppdatert på reglene, så du får ta svarene mine med en klype salt. Jeg er flaskebarn, moren min jobbet og vi hadde dagmamma som kom hjem til oss / meg fra jeg var etpar måneder. Jeg er ikke preget av noen av delene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Kan ikke pappa'n ta full permisjon etter at du har tatt dine 6 lovfestede uker? Da jeg fikk mine barn fikk ikke far lønnet permisjon uten at mor hadde tjent opp permisjonsrettigheter. Mor måtte altså ha jobbet i minst 6 måneder før fødselen for at far skulle ha rett på lønnet permisjon. Men det er mulig at reglene er forandret de siste 7 årene? Jeg tror ikke barnet tar skade av å ha dagmamma så tidlig, men det spørs om det er mulig finne noen som vi ta jobben. Jeg ville ikke la noen uten erfaring passe et så lite barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Da jeg fikk mine barn fikk ikke far lønnet permisjon uten at mor hadde tjent opp permisjonsrettigheter. Mor måtte altså ha jobbet i minst 6 måneder før fødselen for at far skulle ha rett på lønnet permisjon. Men det er mulig at reglene er forandret de siste 7 årene? Jeg tror ikke barnet tar skade av å ha dagmamma så tidlig, men det spørs om det er mulig finne noen som vi ta jobben. Jeg ville ikke la noen uten erfaring passe et så lite barn. Det er fremdeles sånn at far ikke har rett på permisjon hvis ikke mor har opptjent rettigheter. Ganske meningsløst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Det er fremdeles sånn at far ikke har rett på permisjon hvis ikke mor har opptjent rettigheter. Ganske meningsløst. Jo, det har han. http://www.e-handboka.net/Vgs/Lover/Folketrygd/ft-14.htm Vilkåret er at mor enten jobber eller studerer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Sikker på det er helt umulig at en av dere er hjemme med barnet? Kjæresten din har vel like mye lovfestet rett som deg til å være hjemme med barnet (jobben kan ikke si nei?)? Jeg hadde nok gjort alt som sto i min makt for å kunne være hjemme. Enten hadde jeg flytta til en billig leilighet og/eller jeg hadde begynt å jobba med salg av tupperware, telefonsalg etc på ettermiddag/kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Sikker på det er helt umulig at en av dere er hjemme med barnet? Kjæresten din har vel like mye lovfestet rett som deg til å være hjemme med barnet (jobben kan ikke si nei?)? Jeg hadde nok gjort alt som sto i min makt for å kunne være hjemme. Enten hadde jeg flytta til en billig leilighet og/eller jeg hadde begynt å jobba med salg av tupperware, telefonsalg etc på ettermiddag/kveld. Da jeg fikk førstemann hadde jeg bare permisjon i 3 måneder. Deretter måtte jeg ha han med på jobb. På jobben hadde jeg ansvaret for en butikk, 5 ansatte og en stadig strøm av bestillinger og mas på telefonen. Eierne av bedriften var reist på ferie til USA og jeg sto igjen med hele ansvaret og måtte samtidig passe en tre måneders baby. Jeg ammet i butikken, bak noen reoler, og hvis det var problemer, så måtte jeg snakke og dirigere derfra, og det hendte at sure kunder kom settende, men de roet seg fort når de så at jeg satt og ammet. Det er rene luksusen at foreldre i dag får så lang permisjon med full lønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 Hadde ikke så kjempegod tid i sted til å skrive, så jeg får utdype litt mer her.. Greia er at faren har nylig slutta i sin jobb pga konkurs. Så har han nå fått tilbud om jobb igjen, og det er i den forbindelse jeg tenker et er usikkert om han kan ta full permisjon i et år. Da må han kanskje evt si fra seg den jobben og satse på full permisjon. Og det er her jeg mener det er litt usikkert om han velger å gjøre. Såklart, får vi det til, så gjør vi jo selvfølgelig det! Og det jeg tenkte med hans seks uker rett til permisjon er for å få tiden til å gå litt før barnet evt må til en dagmamma.. Jeg vil jo være hjemme fram til juli med barnet(og da vil vi jo leve på engansstønaden som blir utbetalt), og det er etter det jeg tenker at om han tar sine seks uker, så vil jo barnet ha bikka tre mnd. Evt er det jo enda bedre om han får kanskje til og med lengre permisjon. Jeg kommer jo til å sjekke ut ALLE rettigheter, regler og alt innen den tid. Men OM det skulle bli helt krise, så må jeg jo nesten bare gjøre det sånn.. Jeg var visstnok med mamma på jobb fra jeg var tre mnd, og det gikk helt greit. Men samtidig så tenker jeg at om jeg skal ha barnet med på jobb, så vil det jo bli en del uro, masse folk, ustabile forhold osv.. Er ikke en dagmamma litt bedre da? Kanskje til og med hvis barnet kan være hjemme og dagmammaen være der...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Da jeg fikk førstemann hadde jeg bare permisjon i 3 måneder. Deretter måtte jeg ha han med på jobb. På jobben hadde jeg ansvaret for en butikk, 5 ansatte og en stadig strøm av bestillinger og mas på telefonen. Eierne av bedriften var reist på ferie til USA og jeg sto igjen med hele ansvaret og måtte samtidig passe en tre måneders baby. Jeg ammet i butikken, bak noen reoler, og hvis det var problemer, så måtte jeg snakke og dirigere derfra, og det hendte at sure kunder kom settende, men de roet seg fort når de så at jeg satt og ammet. Det er rene luksusen at foreldre i dag får så lang permisjon med full lønn. ''Det er rene luksusen at foreldre i dag får så lang permisjon med full lønn.'' Det er det - og heldigvis er det slik :-). Da jeg hadde permisjon følte jeg det var meg vel unt - jeg hadde tross alt betalt godt over en million i skatt før jeg kom så langt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Da jeg fikk førstemann hadde jeg bare permisjon i 3 måneder. Deretter måtte jeg ha han med på jobb. På jobben hadde jeg ansvaret for en butikk, 5 ansatte og en stadig strøm av bestillinger og mas på telefonen. Eierne av bedriften var reist på ferie til USA og jeg sto igjen med hele ansvaret og måtte samtidig passe en tre måneders baby. Jeg ammet i butikken, bak noen reoler, og hvis det var problemer, så måtte jeg snakke og dirigere derfra, og det hendte at sure kunder kom settende, men de roet seg fort når de så at jeg satt og ammet. Det er rene luksusen at foreldre i dag får så lang permisjon med full lønn. Ja, vi er utrolig heldige her i Norge Skulle ønske andre land hadde like gode velferdsordninger, for jeg vil tro det er til det beste at mor/far får masse tid med barnet sitt det første leveåret! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 ''Det er rene luksusen at foreldre i dag får så lang permisjon med full lønn.'' Det er det - og heldigvis er det slik :-). Da jeg hadde permisjon følte jeg det var meg vel unt - jeg hadde tross alt betalt godt over en million i skatt før jeg kom så langt Ja, tre måneder var altfor kort tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Hadde ikke så kjempegod tid i sted til å skrive, så jeg får utdype litt mer her.. Greia er at faren har nylig slutta i sin jobb pga konkurs. Så har han nå fått tilbud om jobb igjen, og det er i den forbindelse jeg tenker et er usikkert om han kan ta full permisjon i et år. Da må han kanskje evt si fra seg den jobben og satse på full permisjon. Og det er her jeg mener det er litt usikkert om han velger å gjøre. Såklart, får vi det til, så gjør vi jo selvfølgelig det! Og det jeg tenkte med hans seks uker rett til permisjon er for å få tiden til å gå litt før barnet evt må til en dagmamma.. Jeg vil jo være hjemme fram til juli med barnet(og da vil vi jo leve på engansstønaden som blir utbetalt), og det er etter det jeg tenker at om han tar sine seks uker, så vil jo barnet ha bikka tre mnd. Evt er det jo enda bedre om han får kanskje til og med lengre permisjon. Jeg kommer jo til å sjekke ut ALLE rettigheter, regler og alt innen den tid. Men OM det skulle bli helt krise, så må jeg jo nesten bare gjøre det sånn.. Jeg var visstnok med mamma på jobb fra jeg var tre mnd, og det gikk helt greit. Men samtidig så tenker jeg at om jeg skal ha barnet med på jobb, så vil det jo bli en del uro, masse folk, ustabile forhold osv.. Er ikke en dagmamma litt bedre da? Kanskje til og med hvis barnet kan være hjemme og dagmammaen være der...? Jeg hadde barnet mitt med på jobb da han var tre måneder, og det var absolutt ikke noen ønskesituasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Barnet tar neppe skade av å være hos dagmamma så tidlig. Jeg var selv hos dagmamma fra jeg var 3 mnd og det har gått fint med meg:-) Jeg tror ikke mamma syntes det var så kult å levere meg fra seg, men som sagt føler jeg ikke at jeg har tatt skade av det. Hun ammet meg faktisk til jeg var nesten ett år også, pumpet til dagmammaen og ammet resten av døgnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 Jeg hadde barnet mitt med på jobb da han var tre måneder, og det var absolutt ikke noen ønskesituasjon. Ja det er akkurat det jeg også tenker, at da må det vel være bedre om barnet er hos en dagmamma.. Hvis situasjonen først blir sånn.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Ja det er akkurat det jeg også tenker, at da må det vel være bedre om barnet er hos en dagmamma.. Hvis situasjonen først blir sånn.. Dagmamma blir veldig personavhengig, og jeg ville vært skeptisk til ikke å velge en dagmamma jeg kjente godt til. Ville tenkt det samme om barnet var et år, men da hadde kanskje barnehage vært et mer reelt alternativ? Usikker på om det finnes alternativer for en baby på tre måneder. Det er jo fryktelig tidlig, har du ikke mulighet for ulønnet permisjon og heller få noe hjemmearbeid så dere klarer dere? På den annen side er det ikke veldig mange år siden tre måneders permisjon var normalen, og det ble jo folk av de barna også :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.