Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et gammelt hus, og er vant til at det er mus rundt omkring. Men dette tar jammen kaka...

Jeg gikk ned i kjelleren for et par dager siden, og stusset over at det lå en masse fliser ved dørstokken inn til kjelleren. Jeg sjekket det litt nærmere, og fant ut at flisene inneholdt noen "maxi muselorter". Jeg forhørte meg med gutta på jobben dagen etter, og de var raske til å foreslå at det kunne være spor etter en rotte. Noe som stemte nøyaktig med min egne tanker.

Jeg gikk til innkjøp av rottfelle og rottegift i går. Rottefella klarte jeg ikke å spenne opp uten at den smekket over fingrene mine, men 4 biter rottegift ble plassert utover. Jeg gikk ned i kjelleren på formiddagen, og alle bitene var borte.

Senere på dagen i dag, fant jeg ut at jeg ville vanne blomsterbedet mitt, og gikk ned i kjelleren igjen for å hente vannekanna. Da jeg tok den fram, så hørte jeg en litt merkelig skramlelyd, og det var en masse bevegelser oppi kanna. Jeg slapp kanna fort og kikket oppi - og der var rotta! Jeg skrek ut- slapp kanna - og la på sprang....

Hva gjør jeg? Kan jeg regne med at den dør av rottegift etter hvert? Jeg tør i hvert fall ikke å gå ned i kjelleren igjen akkurat nå:-(

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

38

• waxo

10

• Aliza1365380759

10

• frosken

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah
Skrevet

Vi fikk en rotte på badet, den dyttet opp lokket over sluket i gulvet. Stengte døra, ringte Rentokil og den ble rottemos..... :-(

Og jeg kjenner igjen det sjokket du fikk, jeg skvatt så jeg skreik!

Skrevet

Vi fikk en rotte på badet, den dyttet opp lokket over sluket i gulvet. Stengte døra, ringte Rentokil og den ble rottemos..... :-(

Oh my god...er det mulig? Fikk du den inn på badet? Da vet jeg ikke riktig hvordan jeg hadde reagert- men rimelig sikkert så hadde jeg tiltet fullstendig :-(

Jeg har snakket med vaktmesteren som har huset jeg bor i, men han mente at det ikke var nødvendig med ekspertise. "Bare sett ut feller"- sa han :-(

Aliza1365380759
Skrevet

*grøsse* Et sånt skrekkscenario tenker jeg på nesten daglig! Derfor forsikrer jeg meg alltid om at døra til badet er godt lukket slik at en eventuell rotte som kommer opp gjennom den løse gulvsluken blir der inne i det minste...

Gjest minnah
Skrevet

Oh my god...er det mulig? Fikk du den inn på badet? Da vet jeg ikke riktig hvordan jeg hadde reagert- men rimelig sikkert så hadde jeg tiltet fullstendig :-(

Jeg har snakket med vaktmesteren som har huset jeg bor i, men han mente at det ikke var nødvendig med ekspertise. "Bare sett ut feller"- sa han :-(

Klarte heldigvis å dytte ned lokket over sluket så den ikke kom helt ut, men ja - den var godt på vei. Etterpå stakk den snuten opp gjennom hullene og pustet som besatt (vaskemaskina sto på og pumpet masse vann gjennom røret), og jeg fikk nesten vondt av de store, svarte øynene som kikket på meg.... Men det var først etter at Rentokil var ringt.... ;-)

Gjest minnah
Skrevet

*grøsse* Et sånt skrekkscenario tenker jeg på nesten daglig! Derfor forsikrer jeg meg alltid om at døra til badet er godt lukket slik at en eventuell rotte som kommer opp gjennom den løse gulvsluken blir der inne i det minste...

De sa det var uhyre sjelden at rotter kom inn i hus nå for tida. I blokker kunne det skje, men sjelden i eneboliger. Vi kunne visst være rimelig sikre på å aldri oppleve noe lignende igjen. :-)

Skrevet

Klarte heldigvis å dytte ned lokket over sluket så den ikke kom helt ut, men ja - den var godt på vei. Etterpå stakk den snuten opp gjennom hullene og pustet som besatt (vaskemaskina sto på og pumpet masse vann gjennom røret), og jeg fikk nesten vondt av de store, svarte øynene som kikket på meg.... Men det var først etter at Rentokil var ringt.... ;-)

Ja..jo...selvfølgelig er det et liv- og alt det der....Og jeg elsker som kjent dyr:-) Men et sted går grensen, og det er ved disse ekle beistene som kalles rotter. For de er jammen ekle nok. Jeg er i hvert fall sjeleglad så lenge den holder seg i kjelleren!

Jeg ser for meg at det er en hunrotte som kommer til å føde massevis av unger i kjelleren min:-(

candyqueen_83
Skrevet

Tuller du? Lukker du alltid døra i tilfelle en rotte skulle komme opp av sluket? Hørtes nesten ut som en tvangstanke. Hehe.. Veldig liten sjanse for det da, men det kan skje.

Gjest minnah
Skrevet

Ja..jo...selvfølgelig er det et liv- og alt det der....Og jeg elsker som kjent dyr:-) Men et sted går grensen, og det er ved disse ekle beistene som kalles rotter. For de er jammen ekle nok. Jeg er i hvert fall sjeleglad så lenge den holder seg i kjelleren!

Jeg ser for meg at det er en hunrotte som kommer til å føde massevis av unger i kjelleren min:-(

Det vardet jeg tenkte og - herregud, hvor mange flere kan det være der nede??

*grøsse*!!

Skrevet

De sa det var uhyre sjelden at rotter kom inn i hus nå for tida. I blokker kunne det skje, men sjelden i eneboliger. Vi kunne visst være rimelig sikre på å aldri oppleve noe lignende igjen. :-)

Mener du inn i hus eller inn i kjelleren....? Det er jo ikke så lange veien fra kjelleren og inn i huset - hvis den finner den rette veien.....De trenger bare en åpning på 12 mm. For ikke å snakke om all den skaden den kan gjøre i kjelleren -på ledninger og annet.

Aliza1365380759
Skrevet

Men jeg bor jo i blokk... :-( Og på studentby i tillegg, hvor en del av beboerene tydeligvis ikke skjønner at søppelposen skal _oppi_ søppelcontaineren, ikke ved siden av... En morgen for et par år siden ringte samboeren min meg rett etter han hadde dratt på jobb og sa jeg burde holde meg hjemme et par timer til, for kråkene hadde tatt livet av flere rotter utenfor blokka og spiste på dem fremdeles... Han visste at jeg kom til å få sjokk av et sånt syn, for jeg er vokst opp på en bitteliten plass i det kalde nord hvor det aldri har vært snakk om noen "rotteinvasjon", slik man kan få inntrykk av at det er i enkelte byer... Jeg blir kvalm bare ved tanken!

Gjest minnah
Skrevet

Mener du inn i hus eller inn i kjelleren....? Det er jo ikke så lange veien fra kjelleren og inn i huset - hvis den finner den rette veien.....De trenger bare en åpning på 12 mm. For ikke å snakke om all den skaden den kan gjøre i kjelleren -på ledninger og annet.

Vet ikke om de mente kjeller eller hus? Opp av sluk ihvertfall. Og badet vårt er i kjelleren, så kanskje det er større sjangse?

Gjest minnah
Skrevet

Men jeg bor jo i blokk... :-( Og på studentby i tillegg, hvor en del av beboerene tydeligvis ikke skjønner at søppelposen skal _oppi_ søppelcontaineren, ikke ved siden av... En morgen for et par år siden ringte samboeren min meg rett etter han hadde dratt på jobb og sa jeg burde holde meg hjemme et par timer til, for kråkene hadde tatt livet av flere rotter utenfor blokka og spiste på dem fremdeles... Han visste at jeg kom til å få sjokk av et sånt syn, for jeg er vokst opp på en bitteliten plass i det kalde nord hvor det aldri har vært snakk om noen "rotteinvasjon", slik man kan få inntrykk av at det er i enkelte byer... Jeg blir kvalm bare ved tanken!

*urk*

Kom hjem her en sen natt, og da pilyte det ei feit rotte over veien foran meg rett utenfor huset. Den var større enn et marsvin, banna bein.

Aliza1365380759
Skrevet

Tuller du? Lukker du alltid døra i tilfelle en rotte skulle komme opp av sluket? Hørtes nesten ut som en tvangstanke. Hehe.. Veldig liten sjanse for det da, men det kan skje.

Som jeg sier litt lenger ned her, så bor jeg på en studentby hvor enkelte av beboerene ikke skjønner at søpla skal kastet _oppi_ containeren.. I tillegg hadde kråkene "rottefest" utenfor blokka her for et par år siden, så jeg føler absolutt at det er en reell mulighet for at noe sånt kan skje, dessverre,,,

Skrevet

Det vardet jeg tenkte og - herregud, hvor mange flere kan det være der nede??

*grøsse*!!

Grøss.....:-( En får jo kanskje et visst inntrykk av hvor mange det kan være ved å se om det er herjinger og gnaginger rundt omkring, og mengden med "lort". Jeg ser ikke noen tegn til noe annet enn den flishaugen jeg fant ved dørsrokken.. Så så langt tror jeg at det er bare en rotte. Bare en...huff...det er mer en nok :-(

Gjest minnah
Skrevet

Grøss.....:-( En får jo kanskje et visst inntrykk av hvor mange det kan være ved å se om det er herjinger og gnaginger rundt omkring, og mengden med "lort". Jeg ser ikke noen tegn til noe annet enn den flishaugen jeg fant ved dørsrokken.. Så så langt tror jeg at det er bare en rotte. Bare en...huff...det er mer en nok :-(

Og Rentokil-folka beroliget meg der også, det var som regel ikke flere enn en som kom inn i hus, og oftest unge dyr som var kommet helt på avveie.

Aliza1365380759
Skrevet

*urk*

Kom hjem her en sen natt, og da pilyte det ei feit rotte over veien foran meg rett utenfor huset. Den var større enn et marsvin, banna bein.

*grøsser enda mer* Jeg klarer ikke tanken på rotter, rett og slett, og jeg klarer å innbille meg at jeg aldri har sett en! Selv om enkelte "katter, hunder og andre koselige dyr" jeg har sett på natten nok har vært noe helt annet...

Skrevet

Vet ikke om de mente kjeller eller hus? Opp av sluk ihvertfall. Og badet vårt er i kjelleren, så kanskje det er større sjangse?

Å ja..det var jo et beroligende svar:-) For mitt bad er i 2.etg., så det er jo mange meter unna.

Men seriøst,- bør jeg tilkalle folk som har greie på dette? Og som kan sørge for at den/de blir borte?

Gjest ææææææææsjjjjj
Skrevet

Jeg må si at jeg synes du er kjempetøff...

Jeg hadde flyttet ut fram til jeg var forsikret om at rottemor og alle de 20 ungene var borte-vekk for alltid.

candyqueen_83
Skrevet

Som jeg sier litt lenger ned her, så bor jeg på en studentby hvor enkelte av beboerene ikke skjønner at søpla skal kastet _oppi_ containeren.. I tillegg hadde kråkene "rottefest" utenfor blokka her for et par år siden, så jeg føler absolutt at det er en reell mulighet for at noe sånt kan skje, dessverre,,,

Okei, hvis dere har sett rotter der tidligere, og det ikke er så veldig hygienisk der så skjønner jeg det bedre. I borettslaget her vi bor er det godt renhold, og det har aldri vært meldt om verken rotter eller mus, så det er ikke noe jeg tenker på. Hos mamma er det derimot masse mus. Hun bor i et gammelt hus med krypkjeller, og der hører man dem romsterer i veggen :( Har heldigvis ikke sett rotter der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...