Gå til innhold

Når begynte din ungdom eller du selv å drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var 16 år. Festa ganske kraftig i 3-4 år. Har i grunnen vært alkoholfri siden den gang. Jeg drikker svært sjeldent.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• avidi

3

• Lillemus

2

• morsan

2

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Smakte vel litt da jeg var 16-17, drakk lite før jeg var 18. Jeg har et svært avslappa forhold til alkohol nå, tar meg gjerne et glass vin eller to på hverdager.

Mht hva jeg kommer til å gjøre med mine barn, aner jeg ikke. Jeg håper bare de har vett nok til å være forsiktige.

Skrevet

Jeg fikk litt rødvin når foreldrene mine en sjelden gang delte en flaske (én, ja - de var svært måteholdne), f.eks. når vi var på hytta, fra jeg var ca. 15 år.

Jeg drakk absolutt ingenting utenom dette før jeg var ca. 20. Da var jeg student og bodde på hybel langt unna hjemstedet.

Jeg vet ikke nøyaktig når datteren min (18 år og russ nå) begynte å teste alkohol, men det var ikke spesielt tidlig - antakelig den sommeren hun fylte 17 år i august. Jeg har i ett enkelt (og helt spesielt) tilfelle kjøpt litt vin til henne før hun ble 18, ellers har hun aldri fått hjelp til å skaffe seg alkohol. Fram til hun fylte 18 lot vi som om hun ikke drakk i det hele tatt, dvs. hun måtte skjule det så godt hun kunne når jeg f.eks. hentet henne på fest, og hun måtte lagre ciderboksene sine under trappa (avslørte lillebroren) før festene...

Våre unger er vant til å se at man kan drikke litt vin i helgene og når det er noe ekstra, uten at det fører til fyll og spetakkel. Omtrent som med godterier - det er hyggelig, men ikke nødvendig, man kjører ikke i seg kilo- / litervis og slett ikke hver dag.

Gjest fuchur
Skrevet

Jeg var avholds til jeg var over 30, mye pga mye alkohol hjemme. Har ikke tenåring ennå, men kommuniserer at alkohol er greit som kos og i mindre mengder, at noen drikker for mye, og at det er greit og tøft å si nei hvis kamerater maser. Helt greit for meg hvis han begynner å prøve seg litt i 18-årsalderen, men det er antagelig naivt å tro han ikke gjør dumme ting før det. Problemet er kanskje litt at jeg så de negative sidene, og ble avholds, mens han bare ser de positive sidene og ikke får noe forhold til overforbruk... Men jeg tror likevel det er større fare for at han tar av og overdriver hvis vi er veldig strenge og fy fy.

Men vi får se....

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har lest tråden, og jeg ser at jeg ikke var så sent ute som jeg trodde...

Jeg begynte å drikke alkohol som 16 åring. Da var det noen ganger jeg stod og kastet opp, mens jeg holdt meg fast i en lyktestolpe. Men jeg var ikke akkurat full, det jeg hadde drukket var gjæsuppe (hjemmelaget øl som jeg fikk av noen kamerater). Det ga ikke mersmak, og jeg var totalavholds fra jeg var 16 til ca 22 år. Så jeg drakk ikke noe som russ.

Datteren min på 16 har ikke begynt enda. Men etter det hun forteller er hun omtrent alene om det i klassen, mange av de andre begynte da de kom til ungdomsskolen.

Skrevet

Jeg fikk litt rødvin når foreldrene mine en sjelden gang delte en flaske (én, ja - de var svært måteholdne), f.eks. når vi var på hytta, fra jeg var ca. 15 år.

Jeg drakk absolutt ingenting utenom dette før jeg var ca. 20. Da var jeg student og bodde på hybel langt unna hjemstedet.

Jeg vet ikke nøyaktig når datteren min (18 år og russ nå) begynte å teste alkohol, men det var ikke spesielt tidlig - antakelig den sommeren hun fylte 17 år i august. Jeg har i ett enkelt (og helt spesielt) tilfelle kjøpt litt vin til henne før hun ble 18, ellers har hun aldri fått hjelp til å skaffe seg alkohol. Fram til hun fylte 18 lot vi som om hun ikke drakk i det hele tatt, dvs. hun måtte skjule det så godt hun kunne når jeg f.eks. hentet henne på fest, og hun måtte lagre ciderboksene sine under trappa (avslørte lillebroren) før festene...

Våre unger er vant til å se at man kan drikke litt vin i helgene og når det er noe ekstra, uten at det fører til fyll og spetakkel. Omtrent som med godterier - det er hyggelig, men ikke nødvendig, man kjører ikke i seg kilo- / litervis og slett ikke hver dag.

Ser ut til at vi har oppdrastt døtrene våre ganske likt. Her i huset har ikke lillebror klart å avsløre cidebokser eller andre ting. Tror hun ikke hadde det hjemme i det hele tatt.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18, mine klassekamerater begynte i 14-årsalderen. Jeg festet nå og da, men etter 27 årsalderen gikk det mer og mer ned,

og nå drikker jeg maks et par ganger i året.

Skrevet

Hva mener du med "begynt å drikke"? Jeg har aldri festet noe av betydning og har aldri gått på fylla. Dvs. jeg har en gang drukket så mye at jeg spydde, men da var jeg 36 år gammel... ;o)

Når det gjelder mine egene håper jeg at jeg klarer å formidle at det er greit med en øl eller et glass vin til maten i koselig lag, men at man ikke trenger å drikke seg sanseløs for å ha det gøy.

Gjest jeger bom bom
Skrevet

Jeg er snart 33, og har vel egentlig aldri begynt enda.

Gjest jeger bom bom
Skrevet

Jeg var avholds til jeg var over 30, mye pga mye alkohol hjemme. Har ikke tenåring ennå, men kommuniserer at alkohol er greit som kos og i mindre mengder, at noen drikker for mye, og at det er greit og tøft å si nei hvis kamerater maser. Helt greit for meg hvis han begynner å prøve seg litt i 18-årsalderen, men det er antagelig naivt å tro han ikke gjør dumme ting før det. Problemet er kanskje litt at jeg så de negative sidene, og ble avholds, mens han bare ser de positive sidene og ikke får noe forhold til overforbruk... Men jeg tror likevel det er større fare for at han tar av og overdriver hvis vi er veldig strenge og fy fy.

Men vi får se....

Hvordan var det å begynne å drikke da du var 30?

Skrevet

Jeg var ca 17.

Ungene er små enda, men jeg kommer ikke til å gi tillatelse til noe alkoholbruk før de er over 18.

Tilgivelse får de nok...

Gjest avholdsfamilie
Skrevet

Selv drakk jeg aldri. Hadde avholdsfamilie og selv er jeg nå avholdsmenneske videre og min mann også heldigvis.

Synes barna våre får vente med alkohol til myndighetsalderen , men håper inderlig at de vil ta etter oss voksne. Vi lærer barna våre at det er helt ok å si nei til forskjellige ting i oppveksten, dette gjelder både alkohol og sex osv. Dessuten er det ikke vanskelig å overbevise barn fra de er små at fulle folk faktisk er UT og ekkelt...

Vi liker ikke at ungdom rundt konfirmasjonsalder begynner å ta seg øl og vin med foreldres samtykke.

Skrevet

Selv drakk jeg aldri. Hadde avholdsfamilie og selv er jeg nå avholdsmenneske videre og min mann også heldigvis.

Synes barna våre får vente med alkohol til myndighetsalderen , men håper inderlig at de vil ta etter oss voksne. Vi lærer barna våre at det er helt ok å si nei til forskjellige ting i oppveksten, dette gjelder både alkohol og sex osv. Dessuten er det ikke vanskelig å overbevise barn fra de er små at fulle folk faktisk er UT og ekkelt...

Vi liker ikke at ungdom rundt konfirmasjonsalder begynner å ta seg øl og vin med foreldres samtykke.

Enig med deg der, men jeg tror svært mange ungdommer drikker uten foreldrenes tillatelse også.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg var 15 da vi begynte å drikke litt på hjemme-alene-fester. Mine er fremdeles i bhg, glad jeg slipper å engste meg for akkurat dette på noen år ennå.... Gruer meg til den dagen det blir aktuelt.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg smakte så vidt litt da jeg var fylt 18 - da jeg var 19-20 prøvde jeg meg på litt mer innimellom. Så hadde jeg mange år der jeg omtrent ikke drakk alkohol.

Nå som 3 åring, er jeg glad i øl og vin, prøver å holde de til helgene, men det er slett ikke hver helg vi har alkohol.

Mine barn er ikke ungdommer ennå, men jeg tror nok vi kommer til å være strenge med å tillate alkohol før de er 18.

''Nå som 3 åring, er jeg glad i øl og vin, prøver å holde de til helgene, men det er slett ikke hver helg vi har alkohol.''

Der ser du hva alkoholen har gjort med deg :D

Fikk meg en god latter nå :)

Skrevet

''Nå som 3 åring, er jeg glad i øl og vin, prøver å holde de til helgene, men det er slett ikke hver helg vi har alkohol.''

Der ser du hva alkoholen har gjort med deg :D

Fikk meg en god latter nå :)

Jeg også:-)

Skrevet

Hva er egentlig "å begynne"?

Jeg husker at jeg allerede fra 14-15-årsalderen såvidt smakte på drikkevarer som jevnaldrede tilbød, men bare en liten slurk en svært sjelden gang. Og så husker jeg at jeg sommeren før jeg fylte 17 kjøpte to småflasker øl under en Danmarks-tur med en venninne ;-)

Da venninna og jeg sommeren før vi fylte 18 dro til syden sammen, var vi litt mer vågal, og første kvelden spiste vi middag på hotellet og tok oss både en liten Martini før maten samt delte en helfalske vin til maten. Vi var så lite vant med drikking at vi dro rett tilbake på rommet klokka halv elleve og la oss for å sove *he he* Skikkelig dydsmonstre! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvor gammel var du når du begynte å drikke alkohol?''

14-15 år.

'' Og hvor gammel var ungdommen din?'' Har ingen.

''Hva sier du til din ungdom om alkohol? Forventer du totalavhold opp til en viss alder ?''

Kommer nok til å forsøke å oppfordre barna mine til å vente med alkohol til de er 18, men har få forventninger til at de følger opp dét. Men så lenge de begrenser seg og (stort sett) oppfører seg ordentlig kommer jeg ikke til å lage noen affære - det frykter jeg bare gjør vondt verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...