Gå til innhold

Når begynte din ungdom eller du selv å drikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har ikke ungdom, men jeg begynte selv da jeg var 16. Var ikke så mye drikking og tur på byen før jeg ble atten.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• avidi

3

• Lillemus

2

• morsan

2

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest fuchur
Skrevet

Hvordan var det å begynne å drikke da du var 30?

Det var helt fint, begynte forsiktig med en og annen enkel pils og et glass rødvin til maten og sånt, og har i grunnen holdt meg til det siden :-)

Gjest jeger bom bom
Skrevet

Det var helt fint, begynte forsiktig med en og annen enkel pils og et glass rødvin til maten og sånt, og har i grunnen holdt meg til det siden :-)

Men likte du det, eller måtte du venne deg til det?

"Problemet" mitt er jo at jeg i grunn ikke liker hverken øl eller vin, og er liksom for gammel til den tiden hvor man bare drikker på for å bli full (og på den måten bgynner å like det etterhvert)

Skrevet

"Problemet" mitt er jo at jeg i grunn ikke liker hverken øl eller vin, og er liksom for gammel til den tiden hvor man bare drikker på for å bli full (og på den måten bgynner å like det etterhvert)

Hvis du ikke liker det så lar du være å drikke det. :o) Jeg liker ikke øl og rødvin, men kan ta et glass hvitvin.

Gjest jeger bom bom
Skrevet

Hvis du ikke liker det så lar du være å drikke det. :o) Jeg liker ikke øl og rødvin, men kan ta et glass hvitvin.

Men noen ganger hadde det jo vært veldig greit å ta et glass vin i sosiale lag :)

Skrevet

Jeg smakte vel første gangen omtrent da jeg skulle konfirmeres.

Har et greit forhold til alkohol. Nyter som regel et glass rødvin eller to i helgen, aldri sterkere saker. Aldri full.

Ungdommen min er nå drøye 17 år, og hadde et "uhell" med sterkere saker i 14 års alderen. Etter det har vi ikke merket noe. Ungdommen her i huset er oppgitt over strenge foreldre i disse dager, men jeg mener at vi som foreldre ikke kan si at det er greit å drikke før 18 (selv om vi egentlig tenker at en øl eller to sikkert hadde vært greit).

Gjest prust
Skrevet

''Nå som 3 åring, er jeg glad i øl og vin, prøver å holde de til helgene, men det er slett ikke hver helg vi har alkohol.''

Der ser du hva alkoholen har gjort med deg :D

Fikk meg en god latter nå :)

Jeg tenkte på mine medsøstre vet du, da jeg skrev det... ;-)

Huff, så mye ett siffer kan bety!!!!

Gjest fuchur
Skrevet

Det var litt som å begynne å drikke kaffe, jeg måtte venne meg til smaken før jeg begynte å like det. Men smaken min hadde nok forandret seg etterhvert som jeg ble eldre, jeg klarte ikke rødvin da jeg var yngre. Så det var ikke direkte vondt da jeg begynte å prøve litt.

Men fortsatt er det bare rødvin, øl og kanskje en campari i ny og ne, jeg liker fortsatt ikke drinker, whiskey, konjakk osv.

Syns egentlig ikke det er så veldig vits i å jobbe mye med å lære seg å like alkohol. Jeg koser meg med ett glass rødvin, men skulle gjerne være foruten effekten for å si det sånn. Blir svingstang nok av ett glass... :-)

Skrevet

Jeg drakk vel for første gang da jeg var 16, men har aldri drukket mye. Nå nærmer jeg meg 40, og drikker fortsatt svært lite.

Skrevet

Jeg begynte å drikke på fest på videregående,- ca 16 år.

Jeg har ikke hatt noen (falske) forhåpninger om at mine ungdommer skulle være noe "bedre" (les: særere..) enn meg i så måte. Jeg har jo ikke vært _glad_ for at eldste drikker, men har ikke vært så streng at h*n ikke tør å fortelle hva som skjer. Jeg er en av de foreldrene det kan ringes til om noe skjer og noen trenger hjelp/skyss. Og det gjelder jo ikke bare mine egne unger...

Tipper at en del av dem som lyver og sier de skal se på film og overnatte hos venner,- og kanskje ligger ute i en grøft halve natten, er dem med foreldre som er strenge, som man ikke tør å fortelle sannheten til.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg begynte å drikke på fest på videregående,- ca 16 år.

Jeg har ikke hatt noen (falske) forhåpninger om at mine ungdommer skulle være noe "bedre" (les: særere..) enn meg i så måte. Jeg har jo ikke vært _glad_ for at eldste drikker, men har ikke vært så streng at h*n ikke tør å fortelle hva som skjer. Jeg er en av de foreldrene det kan ringes til om noe skjer og noen trenger hjelp/skyss. Og det gjelder jo ikke bare mine egne unger...

Tipper at en del av dem som lyver og sier de skal se på film og overnatte hos venner,- og kanskje ligger ute i en grøft halve natten, er dem med foreldre som er strenge, som man ikke tør å fortelle sannheten til.

Enig - slik tenker jeg også.

Skrevet

Enig - slik tenker jeg også.

Godt å høre,- det er så mange som har holdningen at man ikke skal tillate/godta drikking før 18. Jeg synes det blir litt strutse-aktig...

Gjest Elextra
Skrevet

Godt å høre,- det er så mange som har holdningen at man ikke skal tillate/godta drikking før 18. Jeg synes det blir litt strutse-aktig...

''Godt å høre,- det er så mange som har holdningen at man ikke skal tillate/godta drikking før 18. Jeg synes det blir litt strutse-aktig...''

Helt enig. Tror det er lite gjennomførbart i de fleste miljøer - og som du sier kan holdningen lett føre til løgn og bedrag.

Skrevet

Jeg begynte da jeg var godt passert 14, og da gikk det i heimbrent blandet med Sprite eller Cola. Blæææh... skikkelig fælt smakte det, og luktet aldeles forferdelig, men ned skulle det jaggu! Om å gjøre å drikke det fortest mulig, eller i alle fall før man ankom festlokalet, for der var det ikke lov med åpenlys alkohol utendørs... og utrolig fulle ble man!

Selvsagt var jeg den mest uskyldige av alle tenåringer som drakk... i alle fall ikke av verstingene, men det skjedde heldigvis ikke ofte.

Dattera mi blir 14 i juli, og har allerede startet i smug. Det hender det forsvinner litt fra skapet her, og spesielt hos faren. DET synes jeg er skikkelig skummelt, det er altfor tidlig. Når de skryter av at "Ole drakk 14 øl og en del vodka, så vi måtte følge han hjem. Han klarte ikke helt å ta vare på seg selv, han satt bare der utenfor senteret", da vet de ikke helt konsekvensene av drikkinga. Har forsøkt å forklare hva som kan skje ved for stort inntak, både med kroppens reaksjon, evt sykdom, tap av hemninger og i det hele tatt, men det er slettes ikke sikkert at det har noen betydning. Det er nesten så det er bedre om de drikker såpass åpenlyst at foreldrene er klar over det, slik at man har litt kontroll på hva som foregår.

Alternativt risikerer man vel at de heller innpå, og har drikkekonkurranser (om å drikke en halvliter brus blandet med vodka på kortest mulig tid), og at foreldrene ikke aner noen ting. Det er mer skremmende...

Uff, denne ungdommen nå til dags. Føler meg nesten som ei gammel mor jeg, i en alder av 34 år ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...