Gå til innhold

Lisens

Anbefalte innlegg

Gjest Perrykat
Skrevet

Foreldrene mine vil kjøpe tv og parabol til meg i gave og la det stå i sitt navn, sånn at de betaler regningene.

Men det jeg lurer på er om jeg må betale lisensen ? Eller går tvn jeg får, under deres lisens ?

Noen som kan forklare systemet for meg..

Gjest gjerrigknark.no
Skrevet

Skriver de den i sitt navn slipper du lisens...

Jeg skulle kjøpe tv for første gang og tenkte jeg skulle være ærlig og kjøpe i mitt navn. Men da sier han i butikken: Er du sikker på du vil det, det er forferdelig dyrt o gsure penger å betale. De fleste pleier å kjøpe tvn i faren sitt navn....

så han overtalte meg til å kjøpe i faren min sitt navn :o

Gjest majas mamma
Skrevet

du må betale lisens når du bor ett annet sted enn foreldrene dine. Så om du bor på hybel f.eks. må du betale lisens.

Skrevet

se her :

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

"Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk "

Så du må betale selv...

Gjest togli
Skrevet

Skriver de den i sitt navn slipper du lisens...

Jeg skulle kjøpe tv for første gang og tenkte jeg skulle være ærlig og kjøpe i mitt navn. Men da sier han i butikken: Er du sikker på du vil det, det er forferdelig dyrt o gsure penger å betale. De fleste pleier å kjøpe tvn i faren sitt navn....

så han overtalte meg til å kjøpe i faren min sitt navn :o

Da har butikken misforstått...

Min gamle TV ble kjøpt i min fars navn. I flere år betalte jeg ikke lisens (i god tro), men fikk etterhvert vite at det ikke spilte noen rolle hvem sitt navn TV'n sto i. Så lenge den står i et eget hus, så skal det betales egen lisens.

Gjest gjorde dette helt til vi kjøpte oss hus
Skrevet

Da utnytter dere systemet. Foreldrene dine kan jo ha så mange fjernsyn de bare vil.

Det er så sjeldent det er kontroll på dette at dette går sikkert bra.

Gjest gjerrigknark.no
Skrevet

Da har butikken misforstått...

Min gamle TV ble kjøpt i min fars navn. I flere år betalte jeg ikke lisens (i god tro), men fikk etterhvert vite at det ikke spilte noen rolle hvem sitt navn TV'n sto i. Så lenge den står i et eget hus, så skal det betales egen lisens.

Det er ikke det jeg mener. Etter loven skal man betale lisens uansett så lenge man har en tv i hus, samme hvem som "eier" den... Så ja, det stemmer.

Men det som er saken er at mange fjusker, de kjøper tv, men passer på å alltid oppgi foreldrenes navn og ikke sitt eget, da vet ikke NRK at du har en tv, og dermed får du ikke regning fra dem.

Lovlig er det ikke, og man kan risikere å få lisenskontrollørene på døren... men man er ikke pliktig til å åpne for å si det sånn.

Nå kjempes det for å fjerne lisensavgiften, så vi får nå se hva som skjer.

Her har vi aldri betalt lisens :)

Gjest gjerrigknark.no
Skrevet

Da utnytter dere systemet. Foreldrene dine kan jo ha så mange fjernsyn de bare vil.

Det er så sjeldent det er kontroll på dette at dette går sikkert bra.

Og nå når det er digitale mottakere blir det nok enda ferre kontroller, for nå må man ha den boksen for å få inn tv-signal, det holder ikke med en vanlig bordantenne...

Gjest togli
Skrevet

Det er ikke det jeg mener. Etter loven skal man betale lisens uansett så lenge man har en tv i hus, samme hvem som "eier" den... Så ja, det stemmer.

Men det som er saken er at mange fjusker, de kjøper tv, men passer på å alltid oppgi foreldrenes navn og ikke sitt eget, da vet ikke NRK at du har en tv, og dermed får du ikke regning fra dem.

Lovlig er det ikke, og man kan risikere å få lisenskontrollørene på døren... men man er ikke pliktig til å åpne for å si det sånn.

Nå kjempes det for å fjerne lisensavgiften, så vi får nå se hva som skjer.

Her har vi aldri betalt lisens :)

Synes du ikke det er litt pinlig å åpenlyst fortelle at du snylter på systemet?

Kanskje hadde vi lovlydige unngått høyere lisens for hvert år dersom snylterne også bidro?

Gjest majas mamma
Skrevet

se her :

"Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk "

Så du må betale selv...

den der visste ikke jeg om. Da har jeg også, helt uvitende brutt loven. Jeg hadde en hjemmeboende, studerende sønn på 20 på eget rom med tv. men da hadde jeg ikke betalt xtra uansett tror jeg. Forskjell på å bo hjemme, og å bo på hybel med mors tv.

Skrevet

se her :

Så du må betale selv...

Oi, dette var da i overkant strengt!

Jeg skjønner at borteboende studenter ikke kan benytte mors og fars tv-lisens, og også at man ikke kan benytte foreldrenes lisen dersom man har en egen boenhet i samme hus som mor & far.

Men jeg visste ikke at selv der barnet fortsetter å bo på barnerommet et år eller to ut i studiene, så kan man ikke lenger ha egen tv på rommet. Det var litt sært, synes jeg.

Gjest gjerrigknark.no
Skrevet

Synes du ikke det er litt pinlig å åpenlyst fortelle at du snylter på systemet?

Kanskje hadde vi lovlydige unngått høyere lisens for hvert år dersom snylterne også bidro?

I protest mot lisensen - la vær å betale.

Det er ikke rett at NRK skal ha betaling og at den skal være tvungen,

da burde NRK heller vært betal-tv.

Nå er ikke NRK reklamefri lenger heller. NRK burde vært en valgfri kanal, selv ser jeg aldri på den kanalen.

Gjest majas mamma
Skrevet

Nå er ikke NRK reklamefri lenger heller. NRK burde vært en valgfri kanal, selv ser jeg aldri på den kanalen.

Det er jo det som er hele poenget med lisens. Du betaler nemlig ikke for å se NRK. Du betaler for å få lov til å ha et TV i stua, (eller hvor du nå ønsker å ha det) Om du ikke kan se på den tv betyr ingenting. Hadde en irritert kompis av sønnen min på besøk. Han var sur fordi han måtte betale lisens . Hadde ingen antenneinngang til leiligheten sin og brukte tv til spill og dvd, men betale måtte han uansett.

Yeah_Right!
Skrevet

Selv er jeg motstander av NRK-lisens og skulle helst sett at de tok betalt for dette på en annen måte. Ved å fjerne hele NRK lisensavdelingen ville man kunne spart millioner. Pengene kunne Staten hentet inn over skatteseddelen.

Men så lenge reglene er slik de er i dag får man bare betale. Snylting har jeg ikke sansen for! Håper du blir tatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...