Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte vi skulle ha vegetarmat en gang i uka, av respekt for dyrene, og å kunne spise litt lettere...

Men det er jo vanskelig. Enda tenkte jeg at jeg skulle tillate egg den dagen....Det er kanskje ikke helt vegetar?

Er det noen som har noen oppskrifter til middagsmat? Det kan være supper eller hva som helst.

Glimtipper
Skrevet

De fleste vegetarianere spiser egg. Om man ikke gjør det, så er man som oftest veganer (noen som ikke spiser dyr eller produkter fra dyr som egg, melkeprodukter osv).

Skrevet

De fleste vegetarianere spiser egg. Om man ikke gjør det, så er man som oftest veganer (noen som ikke spiser dyr eller produkter fra dyr som egg, melkeprodukter osv).

Takk!

Må nesten le av meg selv som har problemer med å klare vegetarmat EN gang i uka.

Gjest tinzytown
Skrevet

Har sinnsykt mye oppskrifter på vegetarmat og sånne sunne greier. Skal få begynt på et nytt og lengre innlegg om du vil ?

Skrevet

På oppskriftsøk på Art of Taste kan du huke av for "vegetar" under oppskriftstype. Hvis du lar resten stå åpent, får du opp 141 ulike vegetarretter :-)

Skrevet

Og dessuten: Pasta med blåmuggostsaus (smelt blåmuggost i litt fløte på lav varme), hjemmelaget tomatsuppe med egg og makaroni. Salat med kikerter, avocado, cherrytomater og parmesan metter godt. Det indiske kjøkkenet har godt utvalg i vegetarmat med kikerter, bønner og linser, server med ris og eventuelt nanbrød. Stekt ris med gulrøtter, sukkererter, ingefær og egg.

Flere oppskrifter: http://www.matoppskrift.no/sider/vegetaroppskrifter.asp

Skrevet

Har sinnsykt mye oppskrifter på vegetarmat og sånne sunne greier. Skal få begynt på et nytt og lengre innlegg om du vil ?

Jeg er mest interessert i oppskrifter som du har brukt, benytter deg av :)

Gjest Kimmie
Skrevet

De har mye godt på helsekosten,vegetarpølser og vegetarkjøttboller ;)

Ellers er selleribiff også kjempegodt. Du rasper sellerirot,ost,blander i kavringstrø,egg,hvitløk,og krydder. Passer til poteter,fløtesaus og stekte tomater.

kaffepiken
Skrevet

Forslag:

Taco kan du lage med stuing av brune bønner + tacokrydder, kjempegodt, nesten bedre enn kjøttdeigfyll syns jeg.

Pai av alle slag, f.eks denne: Lag paibunn. Lag eggestand av 2 egg og 2,5 dl melk + salt og provencekrydder. Legg i 1 boks mais, f.eks litt soltørket tomat i biter og evt vårløk i biter. Hell eggestanden over og ha ost på toppen. Man kan egentlig fylle med hva man vil. Det passer fint med en salat med mye godt i.

Makaronigrateng: Kok makaroni, legg i en form sammen med f.eks purre i små biter som du har stekt blank i litt olje. Hell over eggestand, og ha ost på toppen. Jeg bruker litt raust med krydder + salt i eggestanden. Stekes ca en time, kan serveres med kokte poteter, smør og grønnsaker, eller ganske enkelt med frisk salat og brød.

Nøttestek er jo festmat, veldig godt: Du bruker en blender. Ha oppi ca 200 g nøtter og en neve mandler, males på blenderen, ha i 1 løk, et par skiver brød i biter, 5 dl melk, 3 egg, salt, pepper og en ts eller to med buljongpulver, gjerne knorr. Alt males sammen på blenderen og helles i en smurt brødform, stekes i ca en time på 200 grader og serveres med kokte poteter, brun saus, tyttebær og grønnsaker.

Kommer ikke på mer i farta.

Gjest baremei
Skrevet

Å, det er jo SÅ mye god vegetarmat! :-) Kjøp ei vegetar-kokebok, vel, eller lån ei på biblioteket.

Gjest semivegetar
Skrevet

Kjempebra initiativ! Hvis alle gjorde som deg hadde verden vært et bedre sted.

Veldig mye hverdagsmat kan lages uten kjøtt uten at man tenker særlig over det. Pasta, taco, pizza har blitt nevnt. Vegetarlasagne er som regel en vinner.

Som vegetarisk tante serverer jeg ofte suppe og pannekaker når tantebarn er på besøk. Det inneholder jo ikke kjøtt, men man tenker ikke på det som "vegetarmat" likevel. Det kommer som du sier an på om du tillater egg eller ikke.

En god wok med ris eller nudler og masse gode grønnsaker og saus er et enkelt alternativ. Som noen sier er det også svært enkelt å bytte ut kjøtt med kikkerter i alt som er indisk. Fyll gjerne på med litt ekstra grønnsaker, løk, blomkål og nøtter.

Det finnes hundrevis av gode vegetaroppskrifter der ute som er litt mer avansert enn dette. Men jeg vender alltid tilbake til denne "hverdagsmaten".

(P.S. Hvis du vil ha en kjøttfri dag, glem ikke å droppe salami og skinke på brødskivene også. De fleste spiser unødvendig mye kjøtt uten å tenke over det.)

Gjest veggisen
Skrevet

trives med vegetar-mat selv! vært veggis siden jeg var 13:) på bursdag og til andre feiringer,er vegetar-lasagne flott:D

(fikk visst vann i munnen nå:P)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...