Gå til innhold

Skole og flytting

Gjest mohjo

Anbefalte innlegg

Gjest mohjo

Er alenemor og skal nå bli samboer med min kjære. Han bor i en nabokommune. Jeg må imidlertid fortsatt bo her jeg bor nå når jeg har barnet mitt (har ei lita leilighet). Dermed bor vi sammen 50% godt og vel. (barnet er med når h*n har skolefri/helger osv.) Men vi ønsker å bli samboere og flytte i folkeregisteret for å få de fordelene vi får som samboere, og for å føle oss som noe mer enn bare kjærester og få et felles hjem. Flytting av barnet blir ikke aktuellt med det første da avstanden blir for stor.

Er det noen som vet om det kan bli noe problem i forhold til barnets skole når vi gjør det slik? Jeg har hovedomsorgen og antar at barnet også må flytte adresse i folkeregisterert når jeg gjør det. Er fritt skolevalg i denne kommunen vi bor nå, og det er ingen plassproblem ved skolen. Trenger vi å varsle de i det hele tatt?

Og vil faren bli informert om dette når han ikke har omsorgen? Trenger vel ikke hans underskrift heller? ( En av grunnene til at vi ikke flytter er at h*n fortsatt skal kunne være mye hos far, så er ingen konflikt der, for å si det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Vet ikke om jeg helt forstår? Men har du tenkt å flytte over til en annen kommune? I så fall fungerer nok ikke det med fritt skolevalg lenger for det fungerer vel innad i en kommune men ikke utover kommunegrensene... så jegvil tro barnet naturlig blir å sogne til en annen skole om du flytter. Men du kan sikkert søke om at barnet skal kunne fortsette å gå på skolen det går på, men jeg tør ikke lovedeg at det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, skal du fortsatt ha leiligheten i nabokomunen og bo der halve tiden sammen med barnet ditt? Og du ønsker å melde flytting til din samboer slik at dere blir registrerte samboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette skjønte jeg ikke

''Er alenemor og skal nå bli samboer med min kjære. ''

''Flytting av barnet blir ikke aktuellt med det første da avstanden blir for stor. ''

Du sier også du har hovedomsorgen - ikke lett å skjønne hva du mener. Skal du beholde den lille leiligheten og bo der når du har barnet og bo hos din nye samboer resten av tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, skal du fortsatt ha leiligheten i nabokomunen og bo der halve tiden sammen med barnet ditt? Og du ønsker å melde flytting til din samboer slik at dere blir registrerte samboere?

''Jeg skjønner ikke helt hva du mener, skal du fortsatt ha leiligheten i nabokomunen og bo der halve tiden sammen med barnet ditt? Og du ønsker å melde flytting til din samboer slik at dere blir registrerte samboere?''

Ja. Når jeg har barnet bor vi i leiligheten på skoledagene. Og hos min kjære i helger, og fridager for det meste ja. Også en og annen dag ellers, men det blir for langt for barnet å kjøre frem og tilbake hver dag. Derfor beholder vi leiligheten slik at h*n fortsetter på sin skole og får kort vei til far og venner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

''Er alenemor og skal nå bli samboer med min kjære. ''

''Flytting av barnet blir ikke aktuellt med det første da avstanden blir for stor. ''

Du sier også du har hovedomsorgen - ikke lett å skjønne hva du mener. Skal du beholde den lille leiligheten og bo der når du har barnet og bo hos din nye samboer resten av tiden?

''Du sier også du har hovedomsorgen - ikke lett å skjønne hva du mener. Skal du beholde den lille leiligheten og bo der når du har barnet og bo hos din nye samboer resten av tiden?''

Ja, har hovedomsorgen, far har samvær 40%. Vi bor her i leiligheten på skoledagene. I helgene og fridager bor vi i huset. Når barnet er hos far bor jeg i huset hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mohjo

Vet ikke om jeg helt forstår? Men har du tenkt å flytte over til en annen kommune? I så fall fungerer nok ikke det med fritt skolevalg lenger for det fungerer vel innad i en kommune men ikke utover kommunegrensene... så jegvil tro barnet naturlig blir å sogne til en annen skole om du flytter. Men du kan sikkert søke om at barnet skal kunne fortsette å gå på skolen det går på, men jeg tør ikke lovedeg at det går.

ok, da må jeg høre med skolen forst evt. Takk for svar. Vet du om barnet automatisk flytter når jeg melder flytting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette skjønte jeg ikke

''Du sier også du har hovedomsorgen - ikke lett å skjønne hva du mener. Skal du beholde den lille leiligheten og bo der når du har barnet og bo hos din nye samboer resten av tiden?''

Ja, har hovedomsorgen, far har samvær 40%. Vi bor her i leiligheten på skoledagene. I helgene og fridager bor vi i huset. Når barnet er hos far bor jeg i huset hele tiden.

Ok, da skjønte jeg, selv om jeg ikke skjønner at du orker å leve slik :-). Må da også bli slitsomt for din datter å forholde seg til tre ulike steder å bo?

Har dessverre ikke svar på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

Ok, da skjønte jeg, selv om jeg ikke skjønner at du orker å leve slik :-). Må da også bli slitsomt for din datter å forholde seg til tre ulike steder å bo?

Har dessverre ikke svar på spørsmålene dine.

Takk alikevel. Jo, slitsomt. Men hadde vel fått flere negative bemerkninger om jeg flytter barnet bort fra faren og skolen og klassekameratene her. Da hadde det også bare blitt helgesamvær på far. Så da får vi ta det nestbeste og bo sammen så ofte vi kan og se frem til bedre tider etterhvert kanskje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alikevel. Jo, slitsomt. Men hadde vel fått flere negative bemerkninger om jeg flytter barnet bort fra faren og skolen og klassekameratene her. Da hadde det også bare blitt helgesamvær på far. Så da får vi ta det nestbeste og bo sammen så ofte vi kan og se frem til bedre tider etterhvert kanskje :-)

Jeg kan ikke svare på folkeregisterspørsmålene dine, selv om jeg rent umiddelbart vil anta at et umyndig barn "følger med" på lasset om du melder flytting.

Men uansett vil jeg berømme deg for at du opprettholder en bolig i barnets hjemkommune slik at du ikke rykker barnet bort fra venner osv.

Vi står på sidelinjen og observerer et av vårt barns venner bo halvparten av tiden hos en forelder i en annen kommune og skysses til og fra skolen hver dag og ikke være tilgjengelig verken for fritidsaktiviteter eller venner de ukene barnet er i den andre kommunen. Trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

Jeg kan ikke svare på folkeregisterspørsmålene dine, selv om jeg rent umiddelbart vil anta at et umyndig barn "følger med" på lasset om du melder flytting.

Men uansett vil jeg berømme deg for at du opprettholder en bolig i barnets hjemkommune slik at du ikke rykker barnet bort fra venner osv.

Vi står på sidelinjen og observerer et av vårt barns venner bo halvparten av tiden hos en forelder i en annen kommune og skysses til og fra skolen hver dag og ikke være tilgjengelig verken for fritidsaktiviteter eller venner de ukene barnet er i den andre kommunen. Trist!

Vel, det er ikke lett. Nå har han heller ikke mulighet til å flytte hit, så skal vi bevare vårt forhold må vi bare gjøre noe. Men så ønsker vi ikke å gjøre for store omveltninger på barna. Så da blir det pendling på meg for det meste. De blir så fort store alikevel, så den dagen de flytter ut, har vi fortsatt mange år sammen:-)

Ser alikevel frem til å kunne kalle oss samboere, eie et hus sammen og starte et nytt kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg hadde et opplegg likt ditt i en overgangsperiode når jeg fikk ny samboer. Jeg synes kanskje selv at det fungerte, men det ble slik at leiligheten vår ble en som en hybel og ikke noe ordentlig hjem. Jeg vantrivdes i ukene fordi jeg savnet kjæresten min, og ungene følte på at vi bodde der kun for deres skyld. Vi orket ikke pynte til jul og påske for da skulle vi likevel være et annet sted. Det ble lite hjemmekoselig etterhvert, for all kosen og sjelen la jeg i hjemmet til kjæresten min.

Vi bor nå sammen hos kjæresten min og jeg sliter med litt dårlig samvittighet ovenfor ungene når det gjelder tiden med flere boplasser. Jeg gjorde det for at de skulle slippe å skifte skole, og at de skulle bo nærmere faren sin. Men noe ordentlig hjem hadde vi ikke, og det var på ingen måte en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da må jeg høre med skolen forst evt. Takk for svar. Vet du om barnet automatisk flytter når jeg melder flytting?

Jeg tror barnet automatisk blir flyttet med deg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat sånn har vi det også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et opplegg likt ditt i en overgangsperiode når jeg fikk ny samboer. Jeg synes kanskje selv at det fungerte, men det ble slik at leiligheten vår ble en som en hybel og ikke noe ordentlig hjem. Jeg vantrivdes i ukene fordi jeg savnet kjæresten min, og ungene følte på at vi bodde der kun for deres skyld. Vi orket ikke pynte til jul og påske for da skulle vi likevel være et annet sted. Det ble lite hjemmekoselig etterhvert, for all kosen og sjelen la jeg i hjemmet til kjæresten min.

Vi bor nå sammen hos kjæresten min og jeg sliter med litt dårlig samvittighet ovenfor ungene når det gjelder tiden med flere boplasser. Jeg gjorde det for at de skulle slippe å skifte skole, og at de skulle bo nærmere faren sin. Men noe ordentlig hjem hadde vi ikke, og det var på ingen måte en god løsning.

''Det ble lite hjemmekoselig etterhvert, for all kosen og sjelen la jeg i hjemmet til kjæresten min. ''

Er det ikke et uttrykk som heter "hjemme er der hvor hjertet er"? ;-)

Jeg klarer nok ikke å sette meg inn i hvordan det er å ha ny kjæreste og barna bare på deltid, men jeg synes jo det er litt fremmed for meg å ikke skulle tenke at hjemme er der hvor mitt barn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''Det ble lite hjemmekoselig etterhvert, for all kosen og sjelen la jeg i hjemmet til kjæresten min. ''

Jeg klarer nok ikke å sette meg inn i hvordan det er å ha ny kjæreste og barna bare på deltid, men jeg synes jo det er litt fremmed for meg å ikke skulle tenke at hjemme er der hvor mitt barn er.

Hjemmet vårt ble ihvertfall ikke koselig, det ble mer en mellomstasjon hvor vi oppholdt oss i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det jo som trådstarter og kaller i grunnen begge steder for hjemme, men det blir ofte "hjemme hos meg selv" og "hjemme hos deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

Hvordan løste det seg hos dere da? er ikke enkelt få med meg barnet med fars vilje. Da truer han med rettsak, og det det måtte føre med seg. Barnet selv kunne nok tenke seg å flytte, da h*n trives godt der og har fått venner der. Å flytte uten barnet er ikke aktuellt, da har jeg det ikke bra alikevel.

Føler på det allerede, at her i leiligheten er vi fordi vi må, også lever vi mer når vi er sammen alle sammen. Har nok litt med at jeg aldri har trivdes her, men bodd på dette stedet fordi far er her og har sin familie her. Jeg har ingen familie her.

Nei, det er ikke enkelt dette. Så en får bare prøve å gjøre det beste ut av alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

''Jeg klarer nok ikke å sette meg inn i hvordan det er å ha ny kjæreste og barna bare på deltid, men jeg synes jo det er litt fremmed for meg å ikke skulle tenke at hjemme er der hvor mitt barn er.''

Nei, og jeg hadde aldri trodd jeg skulle greie å ikke ha barnet mitt hos meg hver eneste dag. Men heldigvis(?) vet en ikke hva som skjer her i livet. Og etter 4 år alene er det utrolig godt å ha noen å dele ting med. Og jeg skulle ønske jeg hadde ham her sammen med meg hver eneste kveld, og krangle med om små filleting og dele dagligdagse ting. Men hver dag kan jeg ikke få det på noen år ennå. Så da velger vi å ha det fint så ofte vi kan. Men selvfølgelig har jeg det godt sammen med barnet mitt også. Det er ikke slik at jeg bare lever når jeg er sammen med min kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mohjo

Jeg har det jo som trådstarter og kaller i grunnen begge steder for hjemme, men det blir ofte "hjemme hos meg selv" og "hjemme hos deg".

Ja, begge stedene er hjemme:-)

Hvordan ser du for deg årene fremover da? Kommer dere til å bo sammen under samme tak i nær fremtid, eller blir det når barna er så store at de evt flytter ut? Det er liksom det at tidsperspektivet er så langt og usikkert som gjør det vanskelig nå. Hadde vi visst at det var for 2 år, hadde det vært greit liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...