morsan Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Thomas Hylland Eriksen mener at den som ikke får minst 7 rette på denne testen ikke er kompetent nok til å uttale seg om innvandring. Abid Raja fikk 9 av 10, mens morsan måtte nøye seg med 6 av 10! :-) Her er testen: http://quiz.start.no/63634 Og her er artikkelen om den: http://www.dagbladet.no/2009/05/04/nyheter/innvandrere/innenriks/politikk/integrering/5931103/ 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Jeg fikk 9/10 rett, men så er jo dette litt innenfor temaet jeg studerer også da :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 8 av 10, så jeg kan uttale meg så mye jeg vil. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 6/10 her og. Inkl. litt tipping og egne definisjoner av div. (hvordan definerer man f.eks. en etterkommer etter innvandrer?). 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 I følge Hylland-Eriksen skal Kayia heretter holde munn om innvandring, stakkarslige 5 av 10 her. Uten å heve fanen mener jeg likevel jeg har noe å melde, selv om jeg både gjettet at 300' hadde bakgrunn fra Europa, 175' hadde muslimsk bakgrunn og at Norge fikk flest (fremdeles) innvandrere fra Sverige... 0 Siter
sant å si Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Syns et par av spørsmålene var litt tvetydige, hva er f.eks en etterkommer - hvor mange generasjoner bakover skal man regne med når det ikke er spesifisert? Bestefaren min var flyktning, er jeg da en etterkommer av innvandrere? Går vi langt bakover, er det vel neppe mange som er rotnorske :-) Anyway - jeg fikk seks av ti, tror det kan stemme bra ut fra spørsmålene :-) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Tja... hvem som bør uttale seg eller ikke, avgjøres vel ikke ene og alene av hvilken fakta-kunnskaper man har om emnet?. Det er jo allikevel lov å ha sine erfaringer og synspunkter "Innvandrer-debatten" omfavner jo adskillige områder. Og de som evt. uttaler seg mot invandring, gjør jo gjerne dette på bakgrunn av noe helt annet enn det som nevnes i denne quizen. 0 Siter
laban Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Tja... hvem som bør uttale seg eller ikke, avgjøres vel ikke ene og alene av hvilken fakta-kunnskaper man har om emnet?. Det er jo allikevel lov å ha sine erfaringer og synspunkter "Innvandrer-debatten" omfavner jo adskillige områder. Og de som evt. uttaler seg mot invandring, gjør jo gjerne dette på bakgrunn av noe helt annet enn det som nevnes i denne quizen. Man kan f.eks. hevde at det gir vel så god bakgrunn for å uttale seg om dagliglivet i den multikulturelle hovedstaden, dersom man har adresse Groruddalen eller Søndre Nordstrand (NB - jeg påstår ikke at det bor bare innvandrere noen av disse stedene!), enn om man bor i villa på Tåsen slik denne professoren gjør... 0 Siter
Bookworm Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Jeg har ikke lov til å hevde noe om innvandring i det hele tatt, fikk bare 4/10, men jeg tror jammen meg jeg velger å ha mine meninger likevel gitt - erfaring er like viktig og riktig som faktakunnskap:-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Man kan f.eks. hevde at det gir vel så god bakgrunn for å uttale seg om dagliglivet i den multikulturelle hovedstaden, dersom man har adresse Groruddalen eller Søndre Nordstrand (NB - jeg påstår ikke at det bor bare innvandrere noen av disse stedene!), enn om man bor i villa på Tåsen slik denne professoren gjør... Slett ikke et dumt poeng. Og det betyr sannsynligvis at jeg, som bor i et "multikulturelt nabolag" og fikk 7/10 på testen, er dobbelt kvalifisert, ikke sant? ;o) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Jeg fikk 7/10 rette, så jeg får vel lov å uttale meg, da. At jeg faktisk kjenner og omgås innvandrere bør vel også telle for noe? 0 Siter
laban Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Slett ikke et dumt poeng. Og det betyr sannsynligvis at jeg, som bor i et "multikulturelt nabolag" og fikk 7/10 på testen, er dobbelt kvalifisert, ikke sant? ;o) Helt sikkert. Jeg tror egentlig at mange års DOL-synsing om både det ene og det andre, gjør oss kvalifiserte uten hjelp av noen teoritest... 0 Siter
Gjest lilatu_28 Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 8/10. Jeg mener det er grunn til å sette store spørsmålstegn ved medias fremstilling av innvandring når viså mange av oss har så liten kjennskap til enkel statistikk på området. Det skrives tross alt _mengder_ om det hele tiden! 0 Siter
morsan Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Skrevet 4. mai 2009 Helt sikkert. Jeg tror egentlig at mange års DOL-synsing om både det ene og det andre, gjør oss kvalifiserte uten hjelp av noen teoritest... ''Jeg tror egentlig at mange års DOL-synsing om både det ene og det andre, gjør oss kvalifiserte uten hjelp av noen teoritest...'' Dette synes jeg burde anføres uansett hva det er snakk om - fra medisin til matematikk til psykologi - you name it! :-) Det er nesten så vi alle burde føre opp DOL på CV'en både under utdannelse og erfaring! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. mai 2009 Skrevet 4. mai 2009 Fasitfeil hos professoren. http://www.dagbladet.no/2009/05/04/nyheter/innenriks/innvandring/innvandrere/6050828/ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.