Gå til innhold

Redd for å tisse på do

Gjest mamma som lurer

Anbefalte innlegg

Gjest mamma som lurer

Min minste på 3 år og 3 mnd er redd for å tisse på do. H*n holder seg gjerne i timesvis, også over natten, og har tilsynelatende full kontroll på blæra. Hvis det er lenge siden h*n har tisset, kan h*n tisse i bleia på oppfordring. H*n går gjerne med truse hjemme, og er stolt av det. Når vi så ser at trangen til å tisse blir veldig stor, kan vi sette barnet på do. Da blir h*n gjerne sutrete og uttrykker at h*n ikke vil tisse på doen. Når urinen så endelig (etter mye sutring) kommer i toalettet, er det ingen tegn til at noe er ubehagelig. Etterpå er h*n kjempestolt - spesielt etter å ha fått mye, mye skryt. Å få klistermerker som belønning er også stas.

Problemet er at barnet bare tisser på do hvis vi plasserer det der når vi ser at trangen er svært stor, og at det da skjer under store protester. H*n virker rett og slett redd for å gå på toalettet.

Hva ville dere ha gjort? Fortsatt å sette barnet på do når h*n virker tissetrengt slik at h*n fikk erfare at det ikke er skummelt? Ventet til barnet selv kommer på ideen å gå på do? Det må legges til at barnet er meget bestemt, og aller helst vil bestemme det meste selv, som treåringer flest... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange barn kan være redde for å gå på do. Det er viktig å raskest mulig komme over denne fasen. Jeg ville ha prøvd ha fortsatt å gi klistremerker for alle dobesøk, men også prøvd å gi ekstra belønning hvis han går på eget initiativ. Snakk med ham om noe han ønsker seg veldig og gi ham et eget belønningssystem for å gå selv, evnt gi dobbelt med klistremerker hvis han klarer det uten å bli påminnet. Det går også an å bruke en "timer" som ringer for å minne ham på å gå på toalettet "selv". Dere må selvsagt hjelpe ham på do før dere går ut, før sengetid osv. likevel.

Lykke til, vil gjerne høre om hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Teit spørsmål, men jeg vet at det var årsaken til at nevøen min tidvis kviet seg med å gå på do da han var liten:

Det er ikke det at dere har en kald doring i porselen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilma 2

Mange barn kan være redde for å gå på do. Det er viktig å raskest mulig komme over denne fasen. Jeg ville ha prøvd ha fortsatt å gi klistremerker for alle dobesøk, men også prøvd å gi ekstra belønning hvis han går på eget initiativ. Snakk med ham om noe han ønsker seg veldig og gi ham et eget belønningssystem for å gå selv, evnt gi dobbelt med klistremerker hvis han klarer det uten å bli påminnet. Det går også an å bruke en "timer" som ringer for å minne ham på å gå på toalettet "selv". Dere må selvsagt hjelpe ham på do før dere går ut, før sengetid osv. likevel.

Mitt barn hadde den perioden fra hun var ca 3år til ca 41/2år Kjempeslitsomt,men akk så normalt.Gikk for såvidt greit hjemme,men var livredd for å gå på do andre steder,

Hun tiltet helt over om vi var hos noen som hadde en sånn wc-rens dings som henger på dokanten,ingenting i verden kunne få henne til å gå på den doen,før tisset hun i buksen.reiste vi på hytten,måtte vi ha med potten.Hun gikk ikke på hyttedo,ALDRI i verden:-)

Men det gikk over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har dere prøvd doring? Det hjelper mange.

Likeså pleier klistremerkebelønning å fungere i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig.

Når h*n først er plassert på toalettet, kan det gå litt fortere å få prosessen igang dersom dere setter på en vannkran og lar den renne.

Ellers er det "bare" å finne et system som virker, men unngå at det blir altfor mye premiering for hver tissing, det kan bli litt pes hvis dere overdriver.

Sønnen min fikk klistre en stjerne på kjøkkenkalenderen når han hadde bæsjet på do, i en kort periode. Det holdt for ham. Begge mine barn brukte doring i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

løvinne71

Hvis dere lager et så stort nummer ut av dobesøkene med masse oppmuntring,ros og oppmerksomhet, så skal du ikke se bort ifra at barnet gjør disse besøkene ekstra lange med hensikt..

Det er kanskje heller ikke så lurt at dere alltid/ofte kommer barnet i forkjøpet når dere tror at h*n må på do.

Da fratar dere barnet ansvaret for selv å kjenne etter når det er på tide med et toalett besøk. Og hele do-seansen oppleves som noe negativt og "påtvunget" fra dere voksne.

Da er det kanskje bedre å overlate dette ansvaret til barnet, selvom man da risikerer noen uhell. Da vil h*n erfare de negative konsekvensene av å ikke gå på do i tide.

Det er jo både ubehagelig og flaut å tisse på seg, og barnet vil forhåpentligvis forstå at et "frivillig" toalett besøk tross alt er et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Sitter barnet trygt på doen? Kanskje det er skremmende at hullet er så stort? En doring og en krakk til å ha bena på kan kanskje hjelpe?

Ellers ville jeg vurdert potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma som lurer

Jeg ser at jeg nok har uttrykt meg litt uklart. Det er selve det å tisse på do som er skummelt, ikke å sitte der. Barnet sitter gjerne på do, med og uten doring og krakk, og på potte, men å gjøre noe der, er skummelt. De eneste gangene det kommer noe i toalettet, er hvis h*n er så tissetrengt at det kommer av seg selv, og da uttrykker h*n gjerne at h*n ikke vil.

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg nok har uttrykt meg litt uklart. Det er selve det å tisse på do som er skummelt, ikke å sitte der. Barnet sitter gjerne på do, med og uten doring og krakk, og på potte, men å gjøre noe der, er skummelt. De eneste gangene det kommer noe i toalettet, er hvis h*n er så tissetrengt at det kommer av seg selv, og da uttrykker h*n gjerne at h*n ikke vil.

Noen som har noen råd?

Opprettholder rådet mitt! Gi barnet mye å drikke, avtal å spare til noe han/hun ønsker seg veldig, inngå avtale om å lære å tisse på do, få fram at det blir ekstra merker for å gå ofte, gjerne hver gang en klokke ringer, f. eks annenhver time. Barnet har jo blærekontroll, ville ikke ha vært redd for selvinitiativet her, dere må trene ofte på å tisse i do!

Gjør dette gjerne i helga eller en gang dere har god tid til å følge nøye opp, og la det være mulig at premien kan komme samme dag! Prøv å få det til å bli en lek, gjerne slik at han/hun opplever at å ha kontrollen over/lurer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen råd?

H*n er ikke rett og slett redd for lyden og plasket i do da? Legg papir i do først slik at det ikke blir så plaskete lyd, har hørt flere her inne si at det hjelper. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma som lurer

Hei

Joda, nå går det strålende. Etter at vi satte barnet på do et par ganger når h*n var fryktelig tissetrengt og ventet der til det kom av seg selv, har nå skrekken gått over. Så nå tisses det på do hele tiden - og h*n varsler faktisk selv også. Jeg er snart tom for klistermerker... ;o)

Bæsjing derimot - det blir nok neste utfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...