Gå til innhold

Dugnader ved fotballkamper

Anbefalte innlegg

Gjest Fotball er gøy
Skrevet

Sønnen vår spiller fotball og her kamper og trening hver uke. Noen uker er det 2 kamper. Mannen min er trener og det er nok å gjøre med trening og kamper synes vi. Nå har vi blitt satt opp på kiosvakt i 1 uke i Mai. Det er snakk om 2 vakter på 1.5 timer pr vakt. Men vi synes at det blir for mye med rening og kamp og forbredelse til kamper selv om vi ikke har kamp de dagene vaktene er. Prøvde å si det til han som satt opp vaktlisten men fikk ikke noe medhold. Noen av de andre foreldrene er ikke satt opp i det hele tatt. Synes dere at vi overreagerer?

Gjest Kayia
Skrevet

Det hørtes jo ikke særlig balansert ut det der, men kan det være at foreldrerepresentanten har erfart at de andre ikke stiller opp, og setter dere opp for i det heletatt å ha noen der? I jr's klubb forsøker man å skjerme de som gjør en innsats for klubben på annet vis (organiserer cuper, trenere/ oppmenn/ foreldrerepresentanter/ styremedlemmer etc), men siden man ikke kan tvinge noen til å stille på dugnad må ofte disse ja-personene til syvende og sist trå til likevel..

Skrevet

Jeg er en av dem som iblant må lage slike lister.

Det er en mindre idrett enn fotball, så jeg har ikke så mange å ta av.

I utgangspunktet prøver jeg å skjerme trenerne og andre som fra før av gjør mer enn de andre, men det er ikke alltid jeg får det til. Hvis folk melder fra om at de er bortreist den helgen, kan jeg ikke sette dem opp allikevel og vite at jobben ikke blir gjort.

Jeg synes det er helt greit at dere tar det opp, men det kan tenkes vedkommende ikke har noe valg.

Noen steder har de en ordning der man må betale seg ut, dvs. at de som ikke selv klarer å skaffe stedfortreder må betale (litt) for at klubben må finne en erstatter. Det kan være en løsning dersom det alltid er de samme som vrir seg unna. Men det kan lett bli utriveligheter utav sånt. Man biter i seg litt av hvert for at ungene - også de som har litt uengasjerte foreldre, det er ofte de barna som trenger det mest - skal få et tilbud.

Uten oppmenn, dommere, trenere, vaffelstekere, kaffekokere, hallvakter og draktvaskere blir det ingenting. Senest igår overvar jeg en fotballkamp for 1999-årgangen der _ingen_ fra hjemmelaget hadde foreldre med seg og dommeren antakelig var en gammel spiller de hadde gravd fram fra Veteran C el.l. Men han blåste og veiledet som bare det. Jeg blir egentlig litt rørt av sånt...

Gjest Fotball er gøy
Skrevet

Det hørtes jo ikke særlig balansert ut det der, men kan det være at foreldrerepresentanten har erfart at de andre ikke stiller opp, og setter dere opp for i det heletatt å ha noen der? I jr's klubb forsøker man å skjerme de som gjør en innsats for klubben på annet vis (organiserer cuper, trenere/ oppmenn/ foreldrerepresentanter/ styremedlemmer etc), men siden man ikke kan tvinge noen til å stille på dugnad må ofte disse ja-personene til syvende og sist trå til likevel..

Ja jeg skjønner at alle må stille opp men vi fikk 2 kioskvakter på 1 uke. Og til hver vakt må vi bake 1 kake å ta med. Der er i uken så mange er ikke bortreist så det bør gå an å fordele det litt bedre.

Skrevet

Dersom mannen din er trener og jobber gratis for laget så bør det holde i lange lengder!!!!! Han legger sikkert ned mange flere timer enn noen annen.

Gjest Fotball er gøy
Skrevet

Dersom mannen din er trener og jobber gratis for laget så bør det holde i lange lengder!!!!! Han legger sikkert ned mange flere timer enn noen annen.

Ja han trener gratis. Dem er 3 trenere for dette laget men det trengs når det er snakk om 16 stk 7-8 åringer :-)

Gjest Fotball er gøy
Skrevet

Vi stiller gjerne opp men 2 vakter og 2 kaker som skal bakes iløpet av 3 dager er for mye

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du reagerer, og jeg synes absolutt du bør ta det opp.

Om ikke annet bør du i hvertfall få en begrunnelse for hvorfor dere er satt opp til dette i tillegg til trenerjobben, mens andre ikke er satt opp på noe.

Evt. kan du jo også foreslå at jobben deles ved at noen tar én dugnad hver og evt. at andre baker kake.

Skrevet

Det var jo i overkant, enig i det.

Men i praksis: Hos oss har det vært helt vanlig at de som engasjerer seg ekstra (trener/lagleder) har hatt like mye dugnadsjobbing som de andre. Kanskje ikke alltid satt opp like mye i utgangspunktet, men så er det noe organisering rundt tingene som ender opp med at de tar sin skjerv og mere til.

Skrevet

Vi stiller gjerne opp men 2 vakter og 2 kaker som skal bakes iløpet av 3 dager er for mye

Forstår at du reagerer. Og jeg som synes 10-12 timer i halvåret er mye. (+ dugnad på egne arrangementer)

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer i det hele tatt. Mannen min er også trenger på g7 og med en kamp og en trening i uken, synes jeg det bare skulle mangle om ikke en av de andre foreldrene stiller opp på dugnadene utenom.

Gjest Kayia
Skrevet

Ja jeg skjønner at alle må stille opp men vi fikk 2 kioskvakter på 1 uke. Og til hver vakt må vi bake 1 kake å ta med. Der er i uken så mange er ikke bortreist så det bør gå an å fordele det litt bedre.

Enig i det. Kanskje du skulle spørre han som har lagd lister om det er mulig å bytte en gang til?

Gjest Fotball er gøy
Skrevet

Da har vi snakket med ansvarlig for å sette opp listene. Vi fikk ordnet det med 1 kioskvakt hver. Det var ikke enkelt å få det til for han mente at alle bør stille opp likt på dugnader og vi hadde ikke vært med på 1 og da fikk vi dobbel kioskvakt denne gangen. Men vi forklarte at trenerne bruker jo mye tid utenom dugnader på trening og kamper gjennom hele året. Pluss dem bruker tid på å sette sammen lag å planlegge framover. Vi hadde også 2 kamper den samme uken sa da forstod han at det ble for mye. Er glad for at det ordnet seg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...