Gå til innhold

Nakenhet, foreldre og barn

Gjest bikku

Anbefalte innlegg

Gjest bikku

Saken til "knekt mor" rører, forundrer og frustrerer meg. Og det ser ut til at jeg har mye å frykte hvis barnevernet skulle gjøre husbesøk.

1. Vi dusjer med ulåst dør til badet, og inntil det ble fysisk dårlig plass så dusjet gjerne junior sammen med oss. Og JA - vi dusjer nakne!

2. Vi sover nakne, og junior kommer gjerne kravlende inn til oss om han våkner på natta.

3. Det hender seg til og med at vi svinser nakne fra soverommet til badet på morraen. Men det var nok mer da han var mindre.

4. Vi tar jevnlig badstu sammen, særlig om vinteren. Og det hender at vi har venner på badstubesøk. Da deler vi imidlertid sånn at gutter går med menn, og jenter med damer.

5. Vi går i bassenget og dusjer nakne der - etter forskriftene. Før gikk junior i garderoben med meg, nå går han med faren, så han har sett rikelig med nakne damer og menn i alle aldre og fasonger, og med vann både her og der.

6. Junior har selvsagt stilt spørsmål ved forskjeller mellom menn og kvinner hva angår nakenhet, og vi har svart åpent og etter beste evne.

Det hører med til saken at vi har forklart at nakenhet er noe som hører familielivet og garderobetilværelsen til, at han selv setter grensen for hva som er greit og ikke. Nakenhet er i gitte situasjoner naturlig, komfortabelt og praktisk. Er det virkelig sånn at vi skal la oss skremme bort fra det? Vet jo at noen syns det er uhørt å sove nakne sammen med ungene, og jeg respekterer da det, men forventer egentlig å bli respektert for egen praksis også. Hva syns dere kloke dolere er ok i fhd til nakenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Shadow 650

4

• Katt-ja

4

• Mrs. Wallace

3

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Shadow 650

Eg skal være ærlig om at eg ikke likte at mannen min var naken rundt ungene. Syntes det var greit han hadde boxeren på når han skulle hjelpe dem, eller når de kom i senga vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,- sånn helt personlig har vi vært mye mindre nakne med barna enn det du skisserer her. Tror ikke ungene har sett oss nakne så de husker det, faktisk? '

For _oss_ har det verken vært normalt eller praktisk å gå nakne rundt omkring eller ha ungene inne på badet mens vi dusjer/går på do. Uten at vi er spesielt blyge eller ufrie. Og, jeg mener heller ikke at dere gjør noe feil,- men det kan jo være greit å formidle denne varianten også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løvinne71

Eg skal være ærlig om at eg ikke likte at mannen min var naken rundt ungene. Syntes det var greit han hadde boxeren på når han skulle hjelpe dem, eller når de kom i senga vår.

Hva med deg selv da?

Er det verre at mannen din er naken, enn at du er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det også som dere.

Pappan sover naken, mens vi andre sover i trusa. Hva ungene vil sove i får de bestemme helt selv.

På varme dager kan jeg faktisk sole meg toppløs, men jeg kler på meg om det er andre enn kjernefamilien til stede.

Jeg synes det er trist at folk dusjer med klær på i garderoben i svømmehallen, og ungene har fått beskjed om at slikt gjør man ikke. Vi er alle forskjellige, og det skal man tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Husker samboeren min badet naken på fjellet (vi var alene) når ungene var mindre,han liker det og kaller seg naturist hehe. Men etter ungene ble større ba jeg han å ta på seg badebukse,det har han respektert.

Ellers pleier vi ikke å sove nakne eller dusje med ungene,men når vi skal i basseng må vi jo det,og det er helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vi har det akkurat som dere - og på hytta hender det sågar vi bader nakne i sjøen, også, når det bare er oss der.

Har ingen planer om å endre adferd der, før ungene selv når den bluferdige alderen. Da vil vi selvfølgelig respektere det. Eldstemann går i tredje klasse og hever ennå ikke et øyenbryn over nakenhet innen familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shadow 650

Hva med deg selv da?

Er det verre at mannen din er naken, enn at du er det?

Det burde ikke være det, men det er forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det som dere, bortsett fra at vi ikke sover nakne om natta. Det har riktignok ikke noe med barna å gjøre, vi trives best med en truse/boxer...

Synes det er helt naturlig og synes ikke vi skal bli så redde som noen mener vi skal bli.

Når det gjelder datters nakenhet, begynner hun å komme i en alder da hun gjerne ikke vil vise seg naken for pappa, og dette respekteres, selvfølgelig. Alle må kjenne på hva som er riktig for sin egen del. Heller ikke pappa vandrer naken rundt i huset, så da blir det opp til datteren at hun lar være å gå på badet når han dusjer, hvis hun ikke vil se.

PS: Jeg skriver her pappa fordi hun ikke føler på den samme blygheten overfor meg som mamma, siden vi begge er av hunkjønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør omtrent som dere, og tviler sterkt på at slik atferd vil bli mistenkeliggjort.

Det kan jo tydeligvis bli mistenkeliggjort da, ref innlegget fra knust mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Vi gjør akkurat som dere. Eneste forskjellen er kanskje bare at vi foretrekker å sove med truse/underbukse på hvis ungene ligger i senga vår (jeg ser forøvrig ikke noe galt i at andre gjør det annerledes).

Jeg har også tenkt endel etter den diskusjonen som oppsto forleden... Det ble nesten slik at jeg skammet meg over at ungene hadde sett meg naken ;)

I natt hadde vi niesa mi (9 år) på overnattingsbesøk. Jeg glemte å låse badedøra, så den sto på gløtt når jeg dusja idag tidlig. Hun kom rett inn på badet når jeg sto i dusjen. Jeg snudde meg instinktivt bort, men jentungen lot seg ikke merke med at hun så meg delvis naken. Igrunnen godt å se at dette ikke ble flaut for henne...

Ang. hva unger sier i barnehagen, så tenker jeg at der ungene er vant til å se foreldrene sine nakne i naturlige settinger, så tror jeg faktisk de er veldig lite opptatt av nakenhet og hvordan kropper ser ut. I familier der barnet (i ren forglemmelse fra foreldrenes side) har sett pappas penis en eller to ganger, så vil jeg tro akkurat dette blir mer "spennende" for slike barn? Og sjansen for urettmessig anmeldelse blir større?

Dette er tanker jeg har gjort meg etter den saken vi har diskutert her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det kan jo tydeligvis bli mistenkeliggjort da, ref innlegget fra knust mor...

Jeg har ikke lest hele den tråden, og vi kjenner uansett ikke hele historien.

Men utfra det lille jeg har lest høres hun ut til å være utsatt for merkelige feilvureringer, og slike feilvurderinger kan en vel aldri sikre seg 100% mot.

Hvor hårreisende saken enn er, er det bedre med en anmeldelse for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor er det forskjell?

(jeg tenker nok litt som deg, men det handler kanskje mest om fordommer? ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det burde ikke være det, men det er forskjell.''

Jeg skjønner ikke at det skal være noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele den tråden, og vi kjenner uansett ikke hele historien.

Men utfra det lille jeg har lest høres hun ut til å være utsatt for merkelige feilvureringer, og slike feilvurderinger kan en vel aldri sikre seg 100% mot.

Hvor hårreisende saken enn er, er det bedre med en anmeldelse for mye enn en for lite.

''Hvor hårreisende saken enn er, er det bedre med en anmeldelse for mye enn en for lite.''

Jeg ser delvis poenget ditt. Det er selvfølgelig bedre å anmelde en gang for mye, enn å risikere at et barn som blir utsatt for overgrep ikke blir tatt hånd om. Samtidig klarer jeg ikke å la være å føle med familier som blir urettmessig anmeldt, og hva slags traumer disse må gå igjennom. Og med bakgrunn i den saken vi har lest her inne (med forbehold om at trådstarter har fortalt "alt"), så er det virkelig en urettmessig anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør akkurat som dere. Eneste forskjellen er kanskje bare at vi foretrekker å sove med truse/underbukse på hvis ungene ligger i senga vår (jeg ser forøvrig ikke noe galt i at andre gjør det annerledes).

Jeg har også tenkt endel etter den diskusjonen som oppsto forleden... Det ble nesten slik at jeg skammet meg over at ungene hadde sett meg naken ;)

I natt hadde vi niesa mi (9 år) på overnattingsbesøk. Jeg glemte å låse badedøra, så den sto på gløtt når jeg dusja idag tidlig. Hun kom rett inn på badet når jeg sto i dusjen. Jeg snudde meg instinktivt bort, men jentungen lot seg ikke merke med at hun så meg delvis naken. Igrunnen godt å se at dette ikke ble flaut for henne...

Ang. hva unger sier i barnehagen, så tenker jeg at der ungene er vant til å se foreldrene sine nakne i naturlige settinger, så tror jeg faktisk de er veldig lite opptatt av nakenhet og hvordan kropper ser ut. I familier der barnet (i ren forglemmelse fra foreldrenes side) har sett pappas penis en eller to ganger, så vil jeg tro akkurat dette blir mer "spennende" for slike barn? Og sjansen for urettmessig anmeldelse blir større?

Dette er tanker jeg har gjort meg etter den saken vi har diskutert her inne...

Vi gjør også som dere.. Sover stort sett i undertøy, og hvis vi ikke gjør det er det da poden er hos faren sin.. Jeg liker best å sove med truse på.

Når det gjelder dusjing, så dusjer både jeg, far og stefar med poden. Han har lært seg å banke på når badedøra er lukket, men om jeg sitter på do og han spør om å få komme inn sier jeg ikke nei.

Poden min er veldig opptatt av pupper for tiden han, så kan være han sier i barnehagen at jeg har pupper. Han sa at han kunne kose med puppene mine her en dag, etter han hadde påpekt for ørtende gang at jeg har pupper, men da sa jeg nei at det gjør man ikke. At de er der for å gi melk til babyer hvis man har det osv.

Selvfølgelig er sånne ting spennende for små skrotter, men synes det blir helt feil å skjule noe for dem. Da tror jeg de heller vil få et unaturlig forhold til egen kropp og nakenhet. jeg står naken på badet og sminker meg f.eks hvis jeg nettopp han dusja og smørt meg med krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Her i huset har vi hatt det som dere, og jeg kan egentlig ikke huske at jr noensinne har spurt særlig hverken om mine eller farens edlere deler. Han har likevel oppfattet noen kroppsdeler som private, og er for øyeblikket inne i en blyg fase der låsing av dører og tildekking ved påkledning er veeldig viktig... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...