mariaflyfly Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Når er det egentlig forventa at elevene skal kunne mestre rett bruk av komma? Jeg skriver på en elevtekstanalyse, og har i teksten min et eksempel på en 2. klassing som fikser riktig bruk, både ved oppramsing og på rett plass før en leddsetning - i samme setninga. I LK06 finner jeg bare at det står som kompetansemål for utgangen av 7. trinn at elevene skal bl.a. mestre ortografi og tegnsetting, men jeg veit jo at komma og punktum introduseres mye før. Guttungen bruker det helt riktig ved oppramsing, og han er snart ferdig med 4. trinn. Tror ikke han veit forskjell på hel- og leddsetning. Noen som kan hjelpe meg? 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Du tror ikke på ramme alvor at 2. klassinger mestrer kommareglene!? Selv ungdomsskoleelever gjør ikke det i dag... 0 Siter
annegunn Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler, men de bruker de jo uansett? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Da vi var på konferanse med gutten vår i 4. trinn nå i vår, sa læreren at han behersker bruk av komma bra, men at det ikke var forventet at de kunne det i 4. Tror nok ikke han kan alle kommareglene, men noen av dem kan han. Læreren sa imidlertid ikke når det skal læres. At en i 2. kan det, er jo helt utrolig bra! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Jeg er ikke lærer, men drister meg likevel til å lenke til fagplanens kompetansemål for de forskjellige trinnene: http://udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=710976&visning=5 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Skrevet 5. mai 2009 Du tror ikke på ramme alvor at 2. klassinger mestrer kommareglene!? Selv ungdomsskoleelever gjør ikke det i dag... Jeg sa ingenting om at hun mestrer det fullt ut, men jeg har flere eksempler i teksten på at hun setter komma på rett plass, noe jeg var ganske imponert over. Jeg veit at hun ikke har fått hjelp av foreldrene. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Skrevet 5. mai 2009 Jeg er ikke lærer, men drister meg likevel til å lenke til fagplanens kompetansemål for de forskjellige trinnene: http://udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=710976&visning=5 De har jeg lest gjennom allerede, men takk for svar uansett. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Skrevet 5. mai 2009 Da vi var på konferanse med gutten vår i 4. trinn nå i vår, sa læreren at han behersker bruk av komma bra, men at det ikke var forventet at de kunne det i 4. Tror nok ikke han kan alle kommareglene, men noen av dem kan han. Læreren sa imidlertid ikke når det skal læres. At en i 2. kan det, er jo helt utrolig bra! Ja, jeg synes hun er flink. Jeg ser også at Guttungen bruker komma riktig når han skal ramse opp, mne jeg tror ikke han kjenner til kommaregler utover det. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Det er en pågående prosess hos hvert enkelt barn! Sannheten er at det er et mysterium, til barnet blir eldre, det er noe av det vanskligste i norsk språk;) Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Skrevet 5. mai 2009 Det er en pågående prosess hos hvert enkelt barn! Sannheten er at det er et mysterium, til barnet blir eldre, det er noe av det vanskligste i norsk språk;) Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!! ''Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!!'' Jepp. Har en del eksempler i klassen min på virkelig hårreisende norsk grammatikk, ikke bare kommaregler, men ganske elementær ortografi - og de som kommer med dem skal altså bli lærere... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 ''Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!!'' Jepp. Har en del eksempler i klassen min på virkelig hårreisende norsk grammatikk, ikke bare kommaregler, men ganske elementær ortografi - og de som kommer med dem skal altså bli lærere... Jeg tror ikke at det finnes noen perfekte norsklærere... Men grunnleggende regler, bør de jo kunne;) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 ''Jeg skriver på en elevtekstanalyse, og har i teksten min et eksempel på en 2. klassing som fikser riktig bruk, både ved oppramsing og på rett plass før en leddsetning - i samme setninga. '' Det stemmer overhodet ikke med virkeligheten! 0 Siter
Gjest oppgitt lærer Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er lærer på vgs, yrkesfag. Her er det ett fåtall av elevene mine som vet hvor de skal sette komma. Noen vet sågar ikke hva ett komma er engang. Jeg lurer mange ganger på hva elevene egentlig lærer på barneskolen. 0 Siter
grot Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Det er i allefall ikke vanlig at 2.klassinger behersker dette. De fleste begynner å få taket på det i 6. og 7, klasse, mange får aldri taket på det:-) 0 Siter
laban Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er lærer på vgs, yrkesfag. Her er det ett fåtall av elevene mine som vet hvor de skal sette komma. Noen vet sågar ikke hva ett komma er engang. Jeg lurer mange ganger på hva elevene egentlig lærer på barneskolen. Mange har også problemer med forskjellen på artikkelen "et" og tallordet "ett". Det er større risiko for feil hvis man ofte velger "ett" enn om man stort sett holder seg til "et". 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler, men de bruker de jo uansett? ''Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler'' Virkelig ikke!? Jeg har ikke erfaring med så store barn selv, men stusser om det ikke er vanlig å lære noe kommaregler før syvende klasse? Men har som sagt ikke peiling. Annenklassingen har blitt introdusert for bruk av komma, og bruker det litt, men det på ingen måte ordentlig. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Mange har også problemer med forskjellen på artikkelen "et" og tallordet "ett". Det er større risiko for feil hvis man ofte velger "ett" enn om man stort sett holder seg til "et". 0 Siter
annegunn Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 ''Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler'' Virkelig ikke!? Jeg har ikke erfaring med så store barn selv, men stusser om det ikke er vanlig å lære noe kommaregler før syvende klasse? Men har som sagt ikke peiling. Annenklassingen har blitt introdusert for bruk av komma, og bruker det litt, men det på ingen måte ordentlig. Ikke systematisk, ihvertfall. De bruker selvfølgelig komma og lærer jo etterhvert hvor de vanligvis skal stå, men det er langt derfra til å kunne alle kommareglene. 0 Siter
Gjest Forundret nå Skrevet 11. mai 2009 Skrevet 11. mai 2009 Jøss, lærer du ikke dette på skolen? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Skrevet 11. mai 2009 Jøss, lærer du ikke dette på skolen? Tror du jeg hadde spurt om det her inne dersom jeg hadde lært det på skolen? Jeeez. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.