Gå til innhold

Noen lærere her inne?

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Når er det egentlig forventa at elevene skal kunne mestre rett bruk av komma? Jeg skriver på en elevtekstanalyse, og har i teksten min et eksempel på en 2. klassing som fikser riktig bruk, både ved oppramsing og på rett plass før en leddsetning - i samme setninga.

I LK06 finner jeg bare at det står som kompetansemål for utgangen av 7. trinn at elevene skal bl.a. mestre ortografi og tegnsetting, men jeg veit jo at komma og punktum introduseres mye før.

Guttungen bruker det helt riktig ved oppramsing, og han er snart ferdig med 4. trinn. Tror ikke han veit forskjell på hel- og leddsetning.

Noen som kan hjelpe meg? :)

Skrevet

Du tror ikke på ramme alvor at 2. klassinger mestrer kommareglene!? Selv ungdomsskoleelever gjør ikke det i dag...

Skrevet

Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler, men de bruker de jo uansett?

Gjest prust
Skrevet

Da vi var på konferanse med gutten vår i 4. trinn nå i vår, sa læreren at han behersker bruk av komma bra, men at det ikke var forventet at de kunne det i 4. Tror nok ikke han kan alle kommareglene, men noen av dem kan han. Læreren sa imidlertid ikke når det skal læres.

At en i 2. kan det, er jo helt utrolig bra!

mariaflyfly
Skrevet

Du tror ikke på ramme alvor at 2. klassinger mestrer kommareglene!? Selv ungdomsskoleelever gjør ikke det i dag...

Jeg sa ingenting om at hun mestrer det fullt ut, men jeg har flere eksempler i teksten på at hun setter komma på rett plass, noe jeg var ganske imponert over. Jeg veit at hun ikke har fått hjelp av foreldrene.

mariaflyfly
Skrevet

Da vi var på konferanse med gutten vår i 4. trinn nå i vår, sa læreren at han behersker bruk av komma bra, men at det ikke var forventet at de kunne det i 4. Tror nok ikke han kan alle kommareglene, men noen av dem kan han. Læreren sa imidlertid ikke når det skal læres.

At en i 2. kan det, er jo helt utrolig bra!

Ja, jeg synes hun er flink. :)

Jeg ser også at Guttungen bruker komma riktig når han skal ramse opp, mne jeg tror ikke han kjenner til kommaregler utover det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er en pågående prosess hos hvert enkelt barn!

Sannheten er at det er et mysterium, til barnet blir eldre, det er noe av det vanskligste i norsk språk;)

Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!!

mariaflyfly
Skrevet

Det er en pågående prosess hos hvert enkelt barn!

Sannheten er at det er et mysterium, til barnet blir eldre, det er noe av det vanskligste i norsk språk;)

Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!!

''Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!!''

Jepp. Har en del eksempler i klassen min på virkelig hårreisende norsk grammatikk, ikke bare kommaregler, men ganske elementær ortografi - og de som kommer med dem skal altså bli lærere...

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er de gode på norsk grammatikk generelt, bør de ha en viss peiling, men det er jo vanskelig tilohmed for oss voksne!!!''

Jepp. Har en del eksempler i klassen min på virkelig hårreisende norsk grammatikk, ikke bare kommaregler, men ganske elementær ortografi - og de som kommer med dem skal altså bli lærere...

Jeg tror ikke at det finnes noen perfekte norsklærere...

Men grunnleggende regler, bør de jo kunne;)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg skriver på en elevtekstanalyse, og har i teksten min et eksempel på en 2. klassing som fikser riktig bruk, både ved oppramsing og på rett plass før en leddsetning - i samme setninga. ''

Det stemmer overhodet ikke med virkeligheten!

Gjest oppgitt lærer
Skrevet

Jeg er lærer på vgs, yrkesfag. Her er det ett fåtall av elevene mine som vet hvor de skal sette komma. Noen vet sågar ikke hva ett komma er engang. Jeg lurer mange ganger på hva elevene egentlig lærer på barneskolen.

Skrevet

Det er i allefall ikke vanlig at 2.klassinger behersker dette. De fleste begynner å få taket på det i 6. og 7, klasse, mange får aldri taket på det:-)

Skrevet

Jeg er lærer på vgs, yrkesfag. Her er det ett fåtall av elevene mine som vet hvor de skal sette komma. Noen vet sågar ikke hva ett komma er engang. Jeg lurer mange ganger på hva elevene egentlig lærer på barneskolen.

Mange har også problemer med forskjellen på artikkelen "et" og tallordet "ett".

Det er større risiko for feil hvis man ofte velger "ett" enn om man stort sett holder seg til "et".

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler, men de bruker de jo uansett?

''Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler''

Virkelig ikke!? Jeg har ikke erfaring med så store barn selv, men stusser om det ikke er vanlig å lære noe kommaregler før syvende klasse? Men har som sagt ikke peiling.

Annenklassingen har blitt introdusert for bruk av komma, og bruker det litt, men det på ingen måte ordentlig.

Gjest Elextra
Skrevet

Mange har også problemer med forskjellen på artikkelen "et" og tallordet "ett".

Det er større risiko for feil hvis man ofte velger "ett" enn om man stort sett holder seg til "et".

;)

Skrevet

''Tror ikke sjuendeklassejentungen min har trent på kommaregler''

Virkelig ikke!? Jeg har ikke erfaring med så store barn selv, men stusser om det ikke er vanlig å lære noe kommaregler før syvende klasse? Men har som sagt ikke peiling.

Annenklassingen har blitt introdusert for bruk av komma, og bruker det litt, men det på ingen måte ordentlig.

Ikke systematisk, ihvertfall. De bruker selvfølgelig komma og lærer jo etterhvert hvor de vanligvis skal stå, men det er langt derfra til å kunne alle kommareglene.

Gjest Forundret nå
Skrevet

Jøss, lærer du ikke dette på skolen?

mariaflyfly
Skrevet

Jøss, lærer du ikke dette på skolen?

Tror du jeg hadde spurt om det her inne dersom jeg hadde lært det på skolen?

Jeeez.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...