Venice Skrevet 6. august 2001 Del Skrevet 6. august 2001 Hei! Jeg er sykepleier og arbeider ved et legekontor. Jeg lurte på om det fantes noen form for prøver som for sikkert kan påvise at det er amalgam i tennene som er årsak til funn av kvikksølv i blodprøver. Ved laboratoriene jeg har henvendt meg til fortalte de at det foreløpig ikke eksistrerer noen form for prøver som for sikkert påviser at det er amalgam i tennene som er årsaken til dette, og at funn av kvikksølv like gjerne kan ha andre årsaker. Stemmer dette? Jeg spør fordi jeg hadde en pasient som er sikker på at det er amalgamen i tennene som er årsaken til at han føler seg slapp og utilpass. Andre prøver (lever,nyre,stoffskifte,virus,hb,bl.gluc,SR og CRP) er innenfor referanseområdene, og pas. har ikke opplevd noen traumer e.l som han mener kan ha påvirket hans allmentilstand. Han er sikker på at han er amalgamforgiftet. Vet du om det ved hjelp av prøver er mulig å finne ut om det er amalgam som er årsaken til hans symptomer? Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32845-blodpr%C3%B8ve-for-amalgamforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Jeg kjenner ikke til at det eksisterer noen blodprøve som kan avklare om en pasients symptomer skyldes amalgam. Dersom det foreligger eksem i munnhulen ved tenner med amalgam, kan man evt. teste dette nærmere med hudprøver for å se om eksemet skyldes amalgamet. P.s.: Den langsomme utskillelsen av kvikksølv fra amalgamfyllinger har blitt ansett for å være en mulig helsefare. Det har vært sagt at økte nivåer av kvikksølv i blod og vev kan påvirke hjernen, nyrene og immunsystemet. En omfattende undersøkelse om amalgamets virkninger på helsen ble nylig lagt fram i det svenske legetidsskriftet. Resultatene av undersøkelsen var overraskende. Studien startet i 1968, og omfattet 1462 kvinner fra Göteborg i alderen 38 til 60 år. I løpet av årene er kvinnene fulgt opp tre ganger, siste gang i 1992 og 1993. Ved første undersøkelsen tok man røntgenbilder av tennene og fargebilder av munnhulen. Man frøs også ned blodprøver for senere å kunne måle kvikksølvkonsentrasjoner og utføre en rekke andre blodanalyser. Ved oppfølgingsundersøkelsen ble deltagerne spurt om de hadde opplevd en eller flere av tretti symptomer som for eksempel hodepine, nedstemthet, trøtthet eller leddsmerter. Resultatet var uventet. Jo flere amalgamfyllinger en kvinne hadde, desto færre symptom anga hun. De som hadde flest amalgamfyllinger følte seg altså best. Det var ingen sammenheng mellom amalgamfyllinger og hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og sukkersyke. Forskerne fant faktisk at kvinner med høyere kvikksølvnivåer i blodet levde lenger. Det er imidlertid viktig å være klar over at de som hadde flest fyllinger, var de som hadde flest tenner i behold. De hadde gjennomgående bedre økonomi enn de med få tenner. Man kan derfor anta at det er sosiale og økonomiske faktorer bak den gode helsen til kvinnene med mange fyllinger og ikke amalgamet. Likevel er det verdt å merke seg at den høye forekomsten av amalgam og derigjennom kvikksølv ikke påvirket kvinnene negativt, og økte deres risiko for å bli syke. - Resultatet viser at for befolkningen som helhet utgjør ikke amalgam noen trussel mot helsen, sier Margreta Ahlqwist, dosent og en av forskerne bak studien. For det enkelte individ kan man likevel ikke utelukke at amalgam kan innebære en risiko, fordi mennesker har forskjellig følsomhet og reagerer ulikt. Kilde: Läkartidningen, 2001, vol 98 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32845-blodpr%C3%B8ve-for-amalgamforgiftning/#findComment-128361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.