KaVa Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Vi har vært hos øyenlegen med poden i dag, og til vår store overraskelse, er han ganske langsynt. (+3,5 og +4). Synes det er så rart at en som ser såpass dårlig, fungerer så fint i hverdagen. Poden tok ikke nyheten godt, hylte og skreik - vil IKKE ha briller. Men det må han selvsagt - så jeg trenger råd! 1) Hva bør vi tenke på, når vi skal velge briller? 2) Hva er deres erfaring med brilletilvenning? 3) Noen gode råd for å få poden til å skjønne at briller er helt ok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Vet ikke om han er for ung, men det første som slår meg er Harry Potter. En åtteåring jeg kjenner fikk Harry-briller og er storfornøyd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. Vår eldste fikk briller da hun var 3, og det virket som om hun syntes det var greit å ha dem på helt fra starten av. Kanskje hun kjente at det ble bedre å se? Vi hadde dermed aldri noen tilvenning. Om det trengs, så ville jeg prioritert å bruke brillene på skolen og til lekselesing. Tror ikke det er så mye dere kan gjøre for å få ham til å innse at briller ikke er verdens undergang. Han må nesten bare få kjenne det selv. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Vet ikke om han er for ung, men det første som slår meg er Harry Potter. En åtteåring jeg kjenner fikk Harry-briller og er storfornøyd! Uff, kjenner at jeg ville vært veldig betenkt over å sette Harry Potter-briller på et av mine barn :-p Men hvis ungen er fornøyd, så funker det kanskje ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. Vår eldste fikk briller da hun var 3, og det virket som om hun syntes det var greit å ha dem på helt fra starten av. Kanskje hun kjente at det ble bedre å se? Vi hadde dermed aldri noen tilvenning. Om det trengs, så ville jeg prioritert å bruke brillene på skolen og til lekselesing. Tror ikke det er så mye dere kan gjøre for å få ham til å innse at briller ikke er verdens undergang. Han må nesten bare få kjenne det selv. Lykke til ''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. '' I utgangspunktet 100% enig, men dog en ørliten reservasjon for at barnet velger ut noe som bare blir helt "feil" ut fra alder osv. Da min sønn fikk briller da han var 10,5 år gammel, var ikke dette noe problem, men jeg husker optikeren også hadde noen innfatninger som det sto "Moomin" på. Jeg tror jeg ville ha styrt han utenom det - alderen tatt i betraktning;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hadde samme runden med poden her i fjor sommer. Han var også 6 år og er +4 og +4,5. Har aldri merket noe på han, og det var helt tilfeldig på helsekontrollen før skolestart det ble oppdaget. Han var med til optiker, og fikk med seg 4 par prøvebriller som vi kunne ha noen dager så han fikk testet litt og bestemt seg. Vi gikk for et par briller som skal tåle alt, og han var heldigvis enig :-) Det har blitt noen knall og fall, akeulykker og baller i fjeset, og selv om brillene ikke er like pene, er de iallefall like hele ennå :-) Aktive gutter trenger solide briller :-) Den første uka med briller var slitsom for øynene hans, og han ba stadig om brillepauser, noe vi sa var helt greit. Etter ei uke satte vi mer krav til å bruke de med kortere og ikke så ofte pauser. Etter et par uker tenkte han ikke lenger på at han hadde de på, og etter noen mnd var han helt avhengig. Når han legger seg om kvelden nå, må vi ta de av etter han har sovnet., og det første han gjør om morran er å sette de på. Jeg er kjempeoverrasket over at det har gått så fint, han er ganske bestemt og sta nemlig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Hadde samme runden med poden her i fjor sommer. Han var også 6 år og er +4 og +4,5. Har aldri merket noe på han, og det var helt tilfeldig på helsekontrollen før skolestart det ble oppdaget. Han var med til optiker, og fikk med seg 4 par prøvebriller som vi kunne ha noen dager så han fikk testet litt og bestemt seg. Vi gikk for et par briller som skal tåle alt, og han var heldigvis enig :-) Det har blitt noen knall og fall, akeulykker og baller i fjeset, og selv om brillene ikke er like pene, er de iallefall like hele ennå :-) Aktive gutter trenger solide briller :-) Den første uka med briller var slitsom for øynene hans, og han ba stadig om brillepauser, noe vi sa var helt greit. Etter ei uke satte vi mer krav til å bruke de med kortere og ikke så ofte pauser. Etter et par uker tenkte han ikke lenger på at han hadde de på, og etter noen mnd var han helt avhengig. Når han legger seg om kvelden nå, må vi ta de av etter han har sovnet., og det første han gjør om morran er å sette de på. Jeg er kjempeoverrasket over at det har gått så fint, han er ganske bestemt og sta nemlig :-) Godt å høre at det gikk såpass bra :-) Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? Synes alle brillene vi så på så spinkle ut :-( Og vår pode er (etter egen beskrivelse) "fisk i vann og apekatt på land". Trenger absolutt briller som tåler en støyt, ja. Øyenlegen har forresten foreskrevet glass som er bare på +2,5 og +3 (altså 1 mindre enn det han trenger korrigering for, om du skjønner) , da hun mente at det ville gjøre det lettere for han å bruke brillene. Er veldig spent på hvordan han vil ta det, etter han er ferdig med barnehagen - fire briller han var med å plukke ut, har vi lånt hjem... Er det forresten nevneverdig forskjell på kjedene i forhold til pris og kvalitet på briller? Jeg er totalt *clueless* på dette, jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. Vår eldste fikk briller da hun var 3, og det virket som om hun syntes det var greit å ha dem på helt fra starten av. Kanskje hun kjente at det ble bedre å se? Vi hadde dermed aldri noen tilvenning. Om det trengs, så ville jeg prioritert å bruke brillene på skolen og til lekselesing. Tror ikke det er så mye dere kan gjøre for å få ham til å innse at briller ikke er verdens undergang. Han må nesten bare få kjenne det selv. Lykke til ''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. '' Var hos brilleland og tittet, men poden avskrev samtlige av brillene. Har likevel fått med meg fire litt forskjellige briller, så han kan prøve hjemme. Forhåpentligvis vil han synes bedre om dem nå. ...håper 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Vet ikke om han er for ung, men det første som slår meg er Harry Potter. En åtteåring jeg kjenner fikk Harry-briller og er storfornøyd! ''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. '' Han har en storebror som nok ville synes at Harry Potter briller var stas, men han selv har ikke lest/blitt lest til noen av bøkene ennå. Men kanskje jeg kan forsøke å fortelle litt om at Harry Potter har briller, og at det dermed kanhende blir litt bedre, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. Vår eldste fikk briller da hun var 3, og det virket som om hun syntes det var greit å ha dem på helt fra starten av. Kanskje hun kjente at det ble bedre å se? Vi hadde dermed aldri noen tilvenning. Om det trengs, så ville jeg prioritert å bruke brillene på skolen og til lekselesing. Tror ikke det er så mye dere kan gjøre for å få ham til å innse at briller ikke er verdens undergang. Han må nesten bare få kjenne det selv. Lykke til ''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. '' I utgangspunktet enig, men tenker at barnet bør ha et par briller som tåler en støyt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnea72 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Godt å høre at det gikk såpass bra :-) Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? Synes alle brillene vi så på så spinkle ut :-( Og vår pode er (etter egen beskrivelse) "fisk i vann og apekatt på land". Trenger absolutt briller som tåler en støyt, ja. Øyenlegen har forresten foreskrevet glass som er bare på +2,5 og +3 (altså 1 mindre enn det han trenger korrigering for, om du skjønner) , da hun mente at det ville gjøre det lettere for han å bruke brillene. Er veldig spent på hvordan han vil ta det, etter han er ferdig med barnehagen - fire briller han var med å plukke ut, har vi lånt hjem... Er det forresten nevneverdig forskjell på kjedene i forhold til pris og kvalitet på briller? Jeg er totalt *clueless* på dette, jeg! Kan dere ha rett på støtte til briller ? Kjenner noen som har fått det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Kan dere ha rett på støtte til briller ? Kjenner noen som har fått det. Øyenlegen nevnte ikke det, så jeg tipper han ikke havner inn under bestemmelsene. (tror det er ganske konkrete regler på dette). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei, ettersom jeg jo har indikert lenger ned i tråden at jeg har en brillebrukersønn, så lurer du kanskje på hvorfor jeg ikke har noen direkte råd til deg;-) Men det skyldes at situasjonen er nokså ulik - mye større barn (10,5 år da), protesterte ikke på at han skulle få briller, og han er dertil nærsynt som jo har betydning for hvilke situasjoner man kan klare seg uten briller osv. Men likevel: Ved valg av innfatning la vi den gangen vekt på at det ikke skulle være "typiske barnebriller", nettopp fordi han var såpass stor. Så brilleinnfatningen er mer som ordinære "voksenbriller", bare litt mindre ramme. For dere er dette sikkert annerledes. Men uansett om man er 6 eller 10 er det nok lurt å velge en innfatning som tåler litt. Min sønns er i tynt metall, men tåler å bli bøyd hit og fit dersom uhellet skulle være ute. Det er lurt å kjøpe et brilleetui, og da helst et stivt et, slik at ikke brillene kommer i klem nedi skolesekken. Vårt barn var som sagt ikke motstander av briller som sådan, men i begynnelsen ville han helst bare bruke dem på skolen samt foran tv'en o.l. Under utelek ville han ikke bruke dem. Det var nok litt uvant å skulle ha på seg briller, og så var han redd for at de skulle falle av eller gå i stykker. Med tiden har dette endret seg - han har skjønt hvor mye bedre han ser MED brillene, og de er på stort sett hele tiden nå (pluss at han har blitt mer nærsynt med årene). Men inntil det, falt nok mye av ansvaret for å huske på brillene på oss voksne (dvs meg, "pussig nok") - minne han på å ta de med på skolen, ha dem med i veska hvis vi skulle på kino osv. Vi maste ikke om brillebruk, men bare la forholdene til rette for det og minnet han på det. Særlig når dere har en som er negativ i utgangspunktet tror jeg det er viktig at man unngår å ha for mye negativt fokus på dette med brillebruken. Når det gjelder "Noen gode råd for å få poden til å skjønne at briller er helt ok?" er jeg usikker. Kanskje dere kan snakke om andre som bruker briller? Som f eks Harry Potter, som jo er nevnt her. Kommer ikke i farten på andre kule brillebrukere, annet enn Anastasia, og hun hører han neppe mye på;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 ''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. '' I utgangspunktet enig, men tenker at barnet bør ha et par briller som tåler en støyt! ''I utgangspunktet enig, men tenker at barnet bør ha et par briller som tåler en støyt!'' Det MÅ han, apekatten vår ;-) Men hvordan ser man hvilke briller som tåler en støyt, og hvilke som ikke gjør det? Synes de ser så spinkle ut, alle sammen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Godt å høre at det gikk såpass bra :-) Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? Synes alle brillene vi så på så spinkle ut :-( Og vår pode er (etter egen beskrivelse) "fisk i vann og apekatt på land". Trenger absolutt briller som tåler en støyt, ja. Øyenlegen har forresten foreskrevet glass som er bare på +2,5 og +3 (altså 1 mindre enn det han trenger korrigering for, om du skjønner) , da hun mente at det ville gjøre det lettere for han å bruke brillene. Er veldig spent på hvordan han vil ta det, etter han er ferdig med barnehagen - fire briller han var med å plukke ut, har vi lånt hjem... Er det forresten nevneverdig forskjell på kjedene i forhold til pris og kvalitet på briller? Jeg er totalt *clueless* på dette, jeg! ''Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? '' Spør optikeren! Vår optiker demonstrerte hvor solide innfatningen var ved å vri den temmelig langt rundt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Hei, ettersom jeg jo har indikert lenger ned i tråden at jeg har en brillebrukersønn, så lurer du kanskje på hvorfor jeg ikke har noen direkte råd til deg;-) Men det skyldes at situasjonen er nokså ulik - mye større barn (10,5 år da), protesterte ikke på at han skulle få briller, og han er dertil nærsynt som jo har betydning for hvilke situasjoner man kan klare seg uten briller osv. Men likevel: Ved valg av innfatning la vi den gangen vekt på at det ikke skulle være "typiske barnebriller", nettopp fordi han var såpass stor. Så brilleinnfatningen er mer som ordinære "voksenbriller", bare litt mindre ramme. For dere er dette sikkert annerledes. Men uansett om man er 6 eller 10 er det nok lurt å velge en innfatning som tåler litt. Min sønns er i tynt metall, men tåler å bli bøyd hit og fit dersom uhellet skulle være ute. Det er lurt å kjøpe et brilleetui, og da helst et stivt et, slik at ikke brillene kommer i klem nedi skolesekken. Vårt barn var som sagt ikke motstander av briller som sådan, men i begynnelsen ville han helst bare bruke dem på skolen samt foran tv'en o.l. Under utelek ville han ikke bruke dem. Det var nok litt uvant å skulle ha på seg briller, og så var han redd for at de skulle falle av eller gå i stykker. Med tiden har dette endret seg - han har skjønt hvor mye bedre han ser MED brillene, og de er på stort sett hele tiden nå (pluss at han har blitt mer nærsynt med årene). Men inntil det, falt nok mye av ansvaret for å huske på brillene på oss voksne (dvs meg, "pussig nok") - minne han på å ta de med på skolen, ha dem med i veska hvis vi skulle på kino osv. Vi maste ikke om brillebruk, men bare la forholdene til rette for det og minnet han på det. Særlig når dere har en som er negativ i utgangspunktet tror jeg det er viktig at man unngår å ha for mye negativt fokus på dette med brillebruken. Når det gjelder "Noen gode råd for å få poden til å skjønne at briller er helt ok?" er jeg usikker. Kanskje dere kan snakke om andre som bruker briller? Som f eks Harry Potter, som jo er nevnt her. Kommer ikke i farten på andre kule brillebrukere, annet enn Anastasia, og hun hører han neppe mye på;-) ''Kommer ikke i farten på andre kule brillebrukere, annet enn Anastasia, og hun hører han neppe mye på;-)'' ;-) Ikke hennes største fan, nei :-) Synes det var gode råd, jeg. Legge tilrette, minne på, sjekke brillene for om de tåler å bli bøyd (event' spørre optikeren om dette) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 ''Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? '' Spør optikeren! Vår optiker demonstrerte hvor solide innfatningen var ved å vri den temmelig langt rundt. Godt tips! Tar det med meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 ''I utgangspunktet enig, men tenker at barnet bør ha et par briller som tåler en støyt!'' Det MÅ han, apekatten vår ;-) Men hvordan ser man hvilke briller som tåler en støyt, og hvilke som ikke gjør det? Synes de ser så spinkle ut, alle sammen... Aner ikke! Og vi er i nøyaktig samme situasjon, og skal snart (snarest) kjøpe briller til 5 1/2-åringen vår, så gi meg gjerne tilbakemelding på hva du finner? Hvor befinner du deg, igjen? Jeg har fått anbefalt en butikk som skal ha godt utvalgt av barnebriller og som er gode på service (i Oslo). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Aner ikke! Og vi er i nøyaktig samme situasjon, og skal snart (snarest) kjøpe briller til 5 1/2-åringen vår, så gi meg gjerne tilbakemelding på hva du finner? Hvor befinner du deg, igjen? Jeg har fått anbefalt en butikk som skal ha godt utvalgt av barnebriller og som er gode på service (i Oslo). Litt langt unna Oslo, men takker for tipset, likevel :-) Var faktisk uforberedt på podens sterke reaksjon på å bruke briller, da han ellers er ganske "happy-go-lucky", og synes det meste er greit. Men tror nok det skal gå bra - etterhvert, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Godt å høre at det gikk såpass bra :-) Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? Synes alle brillene vi så på så spinkle ut :-( Og vår pode er (etter egen beskrivelse) "fisk i vann og apekatt på land". Trenger absolutt briller som tåler en støyt, ja. Øyenlegen har forresten foreskrevet glass som er bare på +2,5 og +3 (altså 1 mindre enn det han trenger korrigering for, om du skjønner) , da hun mente at det ville gjøre det lettere for han å bruke brillene. Er veldig spent på hvordan han vil ta det, etter han er ferdig med barnehagen - fire briller han var med å plukke ut, har vi lånt hjem... Er det forresten nevneverdig forskjell på kjedene i forhold til pris og kvalitet på briller? Jeg er totalt *clueless* på dette, jeg! Vi har dårlige erfaringer med servicen hos Brilleland. Briller som har fjærbelastet har hengsel mellom stengene og fronten på brillen, tåler røffere behandling i bruk enn briller med bare vanlig hengsel. Du bør se etter om brillen har noen svake punkter, dvs steder som pga utseendet er laget svakere enn andre steder, slike svake steder har lett for å brekke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.