Gjest lykke til med valget Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Vår 10 åring var nærsynt og ville heller ikke ha briller. Men var med å valgte innfatning og etter avtale skulle bruke brillene kun ved tv-titting og skolesammenheng. Ja, jeg tror det varte to dager før han var fullstendig avhengig av å ha dem på, nettopp fordi han så bedre med enn uten!!'' Så jeg er ganske sikker på at med ditt barns styrke på brillene så vil han foretrekke ganske fort å ha dem på bestandig. Men la ham selv finne ut av dette og først ha en avtale om at han bruker dem forann tv og ved lekser hjemme f.eks. I tillegg så kan det jo hende at han slett ikke er først i klassen som får briller, noe som er litt flaut å være. Da kan du fokusere på klassekameraten eller en annen venn som også bruker briller og spørre om han synes det er stygt e.l. De fleste barn svarer da at de nesten ikke legger merke til brillene eller ikke kan tenke seg denne personen anderledes. Gå for en brille som kjennes god på for gutten og som ser tøffe ut. Ikke sats på at du må kjøpe klumpete briller fordi dem skal være mer holdbare hvis ikke barnet liker dem. Men hardt etui er et must ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til med valget Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 ''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. '' Var hos brilleland og tittet, men poden avskrev samtlige av brillene. Har likevel fått med meg fire litt forskjellige briller, så han kan prøve hjemme. Forhåpentligvis vil han synes bedre om dem nå. ...håper Vil bare nevne at du burde gå til interopptikk kjeden også. De forskjellige kjedene har ikke samme innfatninger og hvis du er heldig så liker din gutt noen briller fra den butikk-kjeden bedre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Litt langt unna Oslo, men takker for tipset, likevel :-) Var faktisk uforberedt på podens sterke reaksjon på å bruke briller, da han ellers er ganske "happy-go-lucky", og synes det meste er greit. Men tror nok det skal gå bra - etterhvert, ja. For langt unna Oslo til at det er aktuelt å handle her? Hvis ikke er Gundersen og Løken v Tinghuset veldig flinke. Vi var der med vår datter som fikk briller 6 år gml, og fikk veldig god og kyndig hjelp. Godt utvalg i både barne- og vokseninnfatninger, og de kan barn og briller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Vil bare nevne at du burde gå til interopptikk kjeden også. De forskjellige kjedene har ikke samme innfatninger og hvis du er heldig så liker din gutt noen briller fra den butikk-kjeden bedre! Specsaverrs har også fine briller, og der får man to briller for prisen av en. http://www.specsavers.no/?gclid=CI3quODFqpoCFZCD3godPA4r2Q Vi har gode erfaringer med den kjeden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Godt å høre at det gikk såpass bra :-) Hvordan vet jeg om brillen er solid eller ikke? Synes alle brillene vi så på så spinkle ut :-( Og vår pode er (etter egen beskrivelse) "fisk i vann og apekatt på land". Trenger absolutt briller som tåler en støyt, ja. Øyenlegen har forresten foreskrevet glass som er bare på +2,5 og +3 (altså 1 mindre enn det han trenger korrigering for, om du skjønner) , da hun mente at det ville gjøre det lettere for han å bruke brillene. Er veldig spent på hvordan han vil ta det, etter han er ferdig med barnehagen - fire briller han var med å plukke ut, har vi lånt hjem... Er det forresten nevneverdig forskjell på kjedene i forhold til pris og kvalitet på briller? Jeg er totalt *clueless* på dette, jeg! Vi handlet hos den lokale optikeren, der fant vi ut at garantien var best. Hvordan andre kjeder er vet jeg ikke. Brillene vi handlet var i titan, med herdet glass. Titan i stenger og over nesa. De er så myke at det er umulig å knekke de, selv om de er spinkle. Selv om de har herdet glass, er de fulle av riper nå etter nesten et år, så i morgen skal vi ned og bestille nye glass. Garantien dekker det, og innfatninga passer bra ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweetness Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Øyenlegen nevnte ikke det, så jeg tipper han ikke havner inn under bestemmelsene. (tror det er ganske konkrete regler på dette). Tipper han får dekt briller, jeg. Det er svært vanlig ved såpass langsynthet hos de små. Hør med optikeren- de vet dette bedre enn øyelegene ofte! Lykke til! =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunny Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Velg en optiker som er i nærheten der dere er, første brillepar kjøpte vi i nærheten av øyelegen (langt unna), og det var litt klønete mht å stikke innom og få justert brillene osv. Vi fikk etterhvert god kontakt med den okale optikeren, som gjorde alt slikt gratis, men neste brillepar kjøpte vi hos henne, det var mer praktisk. Men gå gjerne til flere optikere i den fasen dere er nå, for å få ulike råd og prøve ulike briller. De brillene du synes ser spinkle ut, er antageligvis de mest hardføre. Hør med optiker, og gå dit på en tid hvor det ikke er 100 solbrillekjøpere der samtidig (lørdag midt på dagen er travelt), slik at optiker har god tid til dere. De første brillene vi valgte var veldig kule, men måtte justeres hele tiden, innfatningen tålte lite. De vi har nå, er spinkle stenger som kan bøyes mye uten å ta skade. Noen optikerkjeder har innimellom "kjøp to-betal for en-tilbud". I såfall, bestill det ene paret med solbrilleglass med styrke. Ikke for mørkt glass. Kan være en grei tilbenning (ikke mist psykisk) å venne seg til brillebruk, solbriller er kult. Ikke lag for mye styr av tilbenning, de fleste opplever å se så mye bedre med brillene (når han får brillene med riktig glass).at de etter kort tid frivillig tar dem på og beholder dem på. Han vil være svimmel de første dagene han går med dem, får dere til å hente dem på en fredag, er det kanskje best, så har han npen dager hjemme med dem. Sjekk innboforsikringen deres, om det er muligheter for en egen brilleforsikring, det vil lønne seg hvis dere må betale brillene selv (brillebrukeren vår har skjult sjeling, og får glassene betalt, det hjelper veldig mht det økonomiske). Brilleforsikring må tegnes før dere tar brillene i bruk, slik at det kan bevises at skaden har skjedd etter dere tegnet forsikringen. Brillebutikken har egen forsikring, sammenlign med innboforsikringen. Hør med optikeren, og snakk med flere. Gutten behøver ikke være med inn til alle dere snakker med. Vær obs på at han pluteslig synes lesing, tegning, perrling, smålegobygging etc er mye morsommere en før, det var en utrolig opplevelse for oss ihvertfall Jeg bekymret meg _mye_ når jeg fikk beskjeden om brillebruk, en måned senere forstod jeg ikke hva jeg hadde vært så bekymret før. Stor klem fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Som andre har nevnt, innfatning av titan er lurt. Tåler mye. Guttungen her var gode 4 år da vi fant ut at han så dårlig (+ 8.5 og +7.5) Så tilvenningen her var enklere. Det han opplevde var jo at verden ble en enklere plass å bevege seg i når brillene kom på, det skal du ikke se bort fra at apekatten din gjør også ) Vi har vært opptatt av at brillene skal ikke være til hinder, dvs si at han skal ikke gå å være redd for dem. Med på all lek, skjer det uhell med dem, så skjer det (det har forresten aldri skjedd). Han spiller fotball (han er straks 8 år forresten), han bader med dem, ja alt. Såklart skal barna vite at det ikke er leketøy, men samtidig er vanlig lek lov, på lik linje med alle andre barn. Du har fått så mange gode råd at jeg har ikke så mye å tilføye, annet enn lykke til, og det at jeg håper det går fint i tilvenningen. Vi kjøper brillene på Synsam, men det er rett og slett fordi vi ikke har så mye å velge i her. Servicen der har vært bra. De gjør småjusteringer på brillene når vi stikker innom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg vil også tro at dere har krav på støtte til briller. Som andre råder jeg dere til å snakke med optikeren. Storesøster hos oss fikk briller etter 4-årskontrollen. På det første paret fikk vi ikke støtte fra NAV, men på de andre fikk vi det - og hun er noe mindre langsynt er gutten deres. Optikeren ordnet alt med NAV, og vi fikk etterhvert et brev i postkassa fra NAV om at støtte var innvilget. Jenta vår fikk også briller som ikke korrigerte for alle feil i første omgang. Det er fordi overgangen rett og slett kan bli for stor. Resten ble korrigert inn når hun byttet briller etter et drøyt år. Også hos oss gikk brilletilvenningen over all forventning. Ei lita uke, så var brillene på hele dagen. Hun måtte i tillegg bruke lapp for å styrke samsynet på øyene. Det var mye mer pes enn selve brillene. Vi har valgt titaninnfatning og brilleglass av nettopp glass (og ikke plast). Brillene fjærer utover, slik at de er lette å sette på. Tåler litt mer. Titaninnfatninger er veldig lette, men ulempen er at de ikke kan loddes om de ryker. Hos oss har det gått bra. Kun ett skikkelig uhell (fall fra tre) hvor brillene var ganske deformert etterpå, men optikeren klarte å bøye de tilbake uten av de brakk ) For oss har det vært viktig at hun har fått briller som hun selv syns er fine, så da var selvfølgelig hennes første briller rosa *ler* - og de hun har nå er lilla .... Lykke til med biller og brilletilvenning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg vil også tro at dere har krav på støtte til briller. Som andre råder jeg dere til å snakke med optikeren. Storesøster hos oss fikk briller etter 4-årskontrollen. På det første paret fikk vi ikke støtte fra NAV, men på de andre fikk vi det - og hun er noe mindre langsynt er gutten deres. Optikeren ordnet alt med NAV, og vi fikk etterhvert et brev i postkassa fra NAV om at støtte var innvilget. Jenta vår fikk også briller som ikke korrigerte for alle feil i første omgang. Det er fordi overgangen rett og slett kan bli for stor. Resten ble korrigert inn når hun byttet briller etter et drøyt år. Også hos oss gikk brilletilvenningen over all forventning. Ei lita uke, så var brillene på hele dagen. Hun måtte i tillegg bruke lapp for å styrke samsynet på øyene. Det var mye mer pes enn selve brillene. Vi har valgt titaninnfatning og brilleglass av nettopp glass (og ikke plast). Brillene fjærer utover, slik at de er lette å sette på. Tåler litt mer. Titaninnfatninger er veldig lette, men ulempen er at de ikke kan loddes om de ryker. Hos oss har det gått bra. Kun ett skikkelig uhell (fall fra tre) hvor brillene var ganske deformert etterpå, men optikeren klarte å bøye de tilbake uten av de brakk ) For oss har det vært viktig at hun har fått briller som hun selv syns er fine, så da var selvfølgelig hennes første briller rosa *ler* - og de hun har nå er lilla .... Lykke til med biller og brilletilvenning. ''Jeg vil også tro at dere har krav på støtte til briller'' Er det forskjell på nærsynte og lansynte i så måte? Jeg har aldri hørt om nærsynte som har fått støtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 ''Jeg vil også tro at dere har krav på støtte til briller'' Er det forskjell på nærsynte og lansynte i så måte? Jeg har aldri hørt om nærsynte som har fått støtte. De som får tilskudd til briller er de barn som har en form for skjult skjeling og de som har astigmatisme. Du kan lese på NAV sine sider om briller, der er reglene forklart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 De som får tilskudd til briller er de barn som har en form for skjult skjeling og de som har astigmatisme. Du kan lese på NAV sine sider om briller, der er reglene forklart. ''Du kan lese på NAV sine sider om briller, der er reglene forklart.'' Gidder ikke! ;-) Bare helt normal nærsynthet i vår familie;-) Og det er dyrt nok *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 ''Du kan lese på NAV sine sider om briller, der er reglene forklart.'' Gidder ikke! ;-) Bare helt normal nærsynthet i vår familie;-) Og det er dyrt nok *he he* Jeg måtte bare lese det, for den ene gutten har hatt briller i nesten hele sin barndom, og vi har aldri fått noe støtte fra NAV, og så kommer der andre og sier at NAV gir støtte til briller for barn, og da måtte jeg jo se om det var noe vi hadde gått glipp av, og det var det, for han hadde astigmatisme, men da jeg oppdaget det var gutten voksen og astigmatismen hadde blitt bedre. Vi fikk dårlig informasjon fra både øyelege og optiker. :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 ''Jeg vil også tro at dere har krav på støtte til briller'' Er det forskjell på nærsynte og lansynte i så måte? Jeg har aldri hørt om nærsynte som har fått støtte. Det slik Høstløv skrev, men det er en annen mulighet for å få det dekket. Guttungen her får det, fordi han rett og slett ser så dårlig at han blir regnet som svaksynt. Vi hadde endel runder med NAV, men de gav seg. Det som er trist er at flere som har like stor styrke som han, ikke får det dekket, for det blir ikke opplyst om hos NAV eller øyenlegen, for det er så få som har søkt pga sterk langsynhet/nærsynhet. Vi fikk også dekket svømmebriller med styrke, selv om det heller ikke skal dekkes egentlig pga at det er sportsbrille. Vi anket og forklarte at det er obligatorisk med svømmeopplæring i skolen, og gutten ser ikke uten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg måtte bare lese det, for den ene gutten har hatt briller i nesten hele sin barndom, og vi har aldri fått noe støtte fra NAV, og så kommer der andre og sier at NAV gir støtte til briller for barn, og da måtte jeg jo se om det var noe vi hadde gått glipp av, og det var det, for han hadde astigmatisme, men da jeg oppdaget det var gutten voksen og astigmatismen hadde blitt bedre. Vi fikk dårlig informasjon fra både øyelege og optiker. :-( Ja, det er dårlig at øyenlege og optiker ikke informerer bedre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1241779195' post='4145367] Det slik Høstløv skrev, men det er en annen mulighet for å få det dekket. Guttungen her får det, fordi han rett og slett ser så dårlig at han blir regnet som svaksynt. Vi hadde endel runder med NAV, men de gav seg. Det som er trist er at flere som har like stor styrke som han, ikke får det dekket, for det blir ikke opplyst om hos NAV eller øyenlegen, for det er så få som har søkt pga sterk langsynhet/nærsynhet. Vi fikk også dekket svømmebriller med styrke, selv om det heller ikke skal dekkes egentlig pga at det er sportsbrille. Vi anket og forklarte at det er obligatorisk med svømmeopplæring i skolen, og gutten ser ikke uten. ''Guttungen her får det, fordi han rett og slett ser så dårlig at han blir regnet som svaksynt.'' Uffda! Vi er heldigvis ikke der, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 ''Guttungen her får det, fordi han rett og slett ser så dårlig at han blir regnet som svaksynt.'' Uffda! Vi er heldigvis ikke der, da. Nei, og det er jo bra. Men cluet er at han er egentlig ikke så svaksynt at det er noen funkjsonshemming for han. Han må ha brillene på ja, hele tiden utenom søvn, men det er er det mange som må, selv om styrken ikke er så stor. Selve glassene blir jo dyre når styrken er stor, så det er mange som nok hadde trengt støtte til dette. Så det finnes muligheter for å få det dekket, men den opplyses ikke om. Jeg vet ikke hvor grensa går da, han har + 8.5 og + 7.5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1241779665' post='4145375] Nei, og det er jo bra. Men cluet er at han er egentlig ikke så svaksynt at det er noen funkjsonshemming for han. Han må ha brillene på ja, hele tiden utenom søvn, men det er er det mange som må, selv om styrken ikke er så stor. Selve glassene blir jo dyre når styrken er stor, så det er mange som nok hadde trengt støtte til dette. Så det finnes muligheter for å få det dekket, men den opplyses ikke om. Jeg vet ikke hvor grensa går da, han har + 8.5 og + 7.5 ''Men cluet er at han er egentlig ikke så svaksynt at det er noen funkjsonshemming for han.'' Det var godt å høre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1241779665' post='4145375] Nei, og det er jo bra. Men cluet er at han er egentlig ikke så svaksynt at det er noen funkjsonshemming for han. Han må ha brillene på ja, hele tiden utenom søvn, men det er er det mange som må, selv om styrken ikke er så stor. Selve glassene blir jo dyre når styrken er stor, så det er mange som nok hadde trengt støtte til dette. Så det finnes muligheter for å få det dekket, men den opplyses ikke om. Jeg vet ikke hvor grensa går da, han har + 8.5 og + 7.5 ''han har + 8.5 og + 7.5'' Men da er han vel langsynt? Ellers helt enig med KaVa at det er godt å høre at det ikke er noen funksjonshemming! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1241779665' post='4145375] Nei, og det er jo bra. Men cluet er at han er egentlig ikke så svaksynt at det er noen funkjsonshemming for han. Han må ha brillene på ja, hele tiden utenom søvn, men det er er det mange som må, selv om styrken ikke er så stor. Selve glassene blir jo dyre når styrken er stor, så det er mange som nok hadde trengt støtte til dette. Så det finnes muligheter for å få det dekket, men den opplyses ikke om. Jeg vet ikke hvor grensa går da, han har + 8.5 og + 7.5 Sønnen min har -6 og han ser ingenting, hvis han ikke har det helt inntil nesen. Men det var ikke nok til å bli kassert på sesjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.