Gå til innhold

Briller til 6-åring - noen gode råd?

KaVa

Anbefalte innlegg

Sønnen min har -6 og han ser ingenting, hvis han ikke har det helt inntil nesen.

Men det var ikke nok til å bli kassert på sesjon.

Jeg har -6,5 og -8, men det er jo veldig enkelt å rette på ved hjelp av linser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• KaVa

10

• jubalong70

4

• waxo

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

''han har + 8.5 og + 7.5''

Men da er han vel langsynt?

Ellers helt enig med KaVa at det er godt å høre at det ikke er noen funksjonshemming! :-)

Nei, i dag bruker annenhvert menneske briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i dag bruker annenhvert menneske briller.

Men noen har så dårlig syn at selv ikke briller kan gi dem funksjonelt syn. Det er vel helst den kategorien som kalles "svaksynt". Jeg føler meg ihvertfall ikke i den kategorien, selv om jeg er veldig nærsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Men noen har så dårlig syn at selv ikke briller kan gi dem funksjonelt syn. Det er vel helst den kategorien som kalles "svaksynt". Jeg føler meg ihvertfall ikke i den kategorien, selv om jeg er veldig nærsynt.

Nei briller og linser en en fin oppfinnelse, hva skulle vi ha gjort uten? Teknologien er kommet langt på den fronten, jeg trenger fire forskjellige styrke glass i samme brille, og det går helt fint. Øynene mine sliter med å få riktig fokus.

Uten briller ser jeg bare grøt, når jeg skal lese, med briller ser jeg allting klart og tydelig, og sådan er det vel for de fleste som bruker briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Men cluet er at han er egentlig ikke så svaksynt at det er noen funkjsonshemming for han.'' Det var godt å høre!

Han funger helt som andre barn han :o) Han er litt forsiktig av seg noen ganger, men det tror jeg genene spiller større rolle enn brillene ;o)

Han gjør akkurat som alle andre, bare det at brillene er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''han har + 8.5 og + 7.5''

Men da er han vel langsynt?

Ellers helt enig med KaVa at det er godt å høre at det ikke er noen funksjonshemming! :-)

Ja, oj trodde jeg hadde skrevet det jeg *rødme litt* Men prinsippet er jo det samme om barna er svært langsynt eller nærsynt, dersom graden er stor nok, kan det dekkes. Dessverre er det nok ikke like enkelt på alle NAV-kontor vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har -6 og han ser ingenting, hvis han ikke har det helt inntil nesen.

Men det var ikke nok til å bli kassert på sesjon.

Det er vel kanskje det at han kan bruke linser? Sesjon og slik har jeg ingen kunnskap om, da guttungen fremdeles er en forholdsvis liten guttunge.

Guttungen lever jo helt normalt så lenge han har briller på, det jeg ville frem til var at det finnes en åpning i NAV-reglene når det gjelder støtte til briller, som ikke blir opplyst om, og flere NAV-kontor ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

[quote name=Shira :o)' timestamp='1241783325' post='4145407]

Det er vel kanskje det at han kan bruke linser? Sesjon og slik har jeg ingen kunnskap om, da guttungen fremdeles er en forholdsvis liten guttunge.

Guttungen lever jo helt normalt så lenge han har briller på, det jeg ville frem til var at det finnes en åpning i NAV-reglene når det gjelder støtte til briller, som ikke blir opplyst om, og flere NAV-kontor ikke kjenner til.

Ja, og det er fint at det blir kringkastet, for vi fikk ingen informasjon, hverken fra øyelege eller optiker, og gutten hadde -6 og astigmatisme, så han skulle ha fått refusjon, men jeg ble ikke kjent med reglene før han var over tyve år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er fint at det blir kringkastet, for vi fikk ingen informasjon, hverken fra øyelege eller optiker, og gutten hadde -6 og astigmatisme, så han skulle ha fått refusjon, men jeg ble ikke kjent med reglene før han var over tyve år.

Vi fikk heller omtrent ikke informasjon, og jeg vet at jeg har terget på meg øyenlegen med å gå i mot han, og kreve å få noen skjemaer han måtte fylle ut til NAV.

Jeg er så heldig og kjenne noen som kan systemet svært godt, og den personen hjelper der den kan. Det har jeg vært takknemlig for mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. ''

I utgangspunktet 100% enig, men dog en ørliten reservasjon for at barnet velger ut noe som bare blir helt "feil" ut fra alder osv.

Da min sønn fikk briller da han var 10,5 år gammel, var ikke dette noe problem, men jeg husker optikeren også hadde noen innfatninger som det sto "Moomin" på. Jeg tror jeg ville ha styrt han utenom det - alderen tatt i betraktning;-)

Joda, jeg er helt enig med deg. Litt veiledning bør jo barnet få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine.

''

Var hos brilleland og tittet, men poden avskrev samtlige av brillene. Har likevel fått med meg fire litt forskjellige briller, så han kan prøve hjemme. Forhåpentligvis vil han synes bedre om dem nå.

...håper

Stakkar, skjønner at det ikke er så morsomt.

Er det noen han kjenner, og kanskje ser litt opp til, som har briller? Eller er det noen jevnaldrende dere kjenner som har? Kanskje en prat med dem kunne gjøre det enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

''La ham få velge innfatning selv, selv om dere som foreldre kanskje ikke synes de er så fine. ''

I utgangspunktet enig, men tenker at barnet bør ha et par briller som tåler en støyt!

Joda, men min erfaring er at selv de mest solide briller ikke tåler så veldig mye...

Vi er fast innventar hos optikeren vår for å rette opp skjeve briller. Hun har hatt briller i 6 år, og er på sitt 4. par nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Når han først får brillene på og finner ut av at han ser veldig godt med dem, så kommer de til å henge på nesa hans fra han står opp til han legger seg.

Da gutten min fikk briller og vi gikk ut fra butikken, han med brillene på, så syntes han plutselig at alle husene ble så fine, for det hadde han ikke sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte bare lese det, for den ene gutten har hatt briller i nesten hele sin barndom, og vi har aldri fått noe støtte fra NAV, og så kommer der andre og sier at NAV gir støtte til briller for barn, og da måtte jeg jo se om det var noe vi hadde gått glipp av, og det var det, for han hadde astigmatisme, men da jeg oppdaget det var gutten voksen og astigmatismen hadde blitt bedre.

Vi fikk dårlig informasjon fra både øyelege og optiker.

:-(

Lurer bare på, hva er astigmatisme?

Gutten vår er langsynt, men øyelegen mente det ville kunne trenes opp, har aldri fått noe god info, men fikk dekket det meste. Kostet oss rundt en 1000 lapp etter nav hadde refundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Lurer bare på, hva er astigmatisme?

Gutten vår er langsynt, men øyelegen mente det ville kunne trenes opp, har aldri fått noe god info, men fikk dekket det meste. Kostet oss rundt en 1000 lapp etter nav hadde refundert.

Astigmatisme er "linsefeil (i et objekt el. øye) som gjør at lysstrålene ikke blir samlet i ett punkt, og dermed gir uklart bilde"

Populært kalt skjev hornhinne.

Gutten din har sikkert den synsfeilen, som kalles skjult skjeling siden det skal kunne trenes opp. Briller er en god hjelp for dette problemet. NAV dekker utgifter til briller for dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil også tro at dere har krav på støtte til briller''

Er det forskjell på nærsynte og lansynte i så måte? Jeg har aldri hørt om nærsynte som har fått støtte.

Dette står det på NAV sine web.sider:

''Det kan kun søkes om støtte til briller/kontaktlinser til barn/ungdom under 18 år ved:

* anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer

* astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer,

* eller strabisme (skjeling)''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astigmatisme er "linsefeil (i et objekt el. øye) som gjør at lysstrålene ikke blir samlet i ett punkt, og dermed gir uklart bilde"

Populært kalt skjev hornhinne.

Gutten din har sikkert den synsfeilen, som kalles skjult skjeling siden det skal kunne trenes opp. Briller er en god hjelp for dette problemet. NAV dekker utgifter til briller for dette problemet.

hmm, har aldri hørt ordet skjeling når det gjelder han fra øyelegen sin side. Heller ikke ortoptisten kunne finne noe der.

Han har + 4 og 4,5.

Rart, men glad vi fikk dekket uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...