Gjest mamma og fostermamma Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Har ett ny ankommet fosterbarn.Barnet mellom 9 og 12 år.Ønsker tips om bøker for fosterbarn for denne aldergruppen. Alt av temaer ønskes. Ønsker også bok tips som passer for mine egne barn om temaet å få fostersøsken 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 ''Ønsker tips om bøker for fosterbarn for denne aldergruppen. Alt av temaer ønskes.'' Siden det kan handle om alt mulig - trenger fosterbarn spesielle bøker? Jeg vil tro de leser de samme bøkene som andre barn. ) Pitbull-Terje-bøkene, Felix-serien til Anne B. Ragde, Arne Svingens Hubert-bøker, Ingvaldsens bøker om Espen Herbert er jo morsomme. Det er litt vanskelig å forslå når man ikke vet kjønn og alder, det er ofte himmelvid forskjell på en gutt på 9 og ei jente på 12... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vi har vært fosterforeldre i ti år, men har aldri hatt noen spesielle bøker verken om eller for fosterforeldre/fosterbarn så jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter? Når det gjelder barnebøker generellt må man nesten spørre barna selv, når de er blitt så store har de ofte en formening selv hva som er kjekt å lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vi har vært fosterforeldre i ti år, men har aldri hatt noen spesielle bøker verken om eller for fosterforeldre/fosterbarn så jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter? Når det gjelder barnebøker generellt må man nesten spørre barna selv, når de er blitt så store har de ofte en formening selv hva som er kjekt å lese. Hun mener nok bøker som går på det med å bli fosterbarn, komme i fosterhjem. Det finnes jo barnebøker om alt mulig, f.eks. døden/det å miste noen, det å få et søsken, det å leve med alvorlig sykdom enten hos seg selv eller far/mor, osv. så hvorfor ikke om det å komme i fosterhjem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hun mener nok bøker som går på det med å bli fosterbarn, komme i fosterhjem. Det finnes jo barnebøker om alt mulig, f.eks. døden/det å miste noen, det å få et søsken, det å leve med alvorlig sykdom enten hos seg selv eller far/mor, osv. så hvorfor ikke om det å komme i fosterhjem? ''Hun mener nok bøker som går på det med å bli fosterbarn, komme i fosterhjem. '' Jeg har desverre aldri sett bøker om emnet, annet en fosterhjemshåndboka, men den har dere sikkert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hun mener nok bøker som går på det med å bli fosterbarn, komme i fosterhjem. Det finnes jo barnebøker om alt mulig, f.eks. døden/det å miste noen, det å få et søsken, det å leve med alvorlig sykdom enten hos seg selv eller far/mor, osv. så hvorfor ikke om det å komme i fosterhjem? ''Hun mener nok bøker som går på det med å bli fosterbarn, komme i fosterhjem.'' Det trodde jeg først også, men så skriver hun jo at alle temaer er aktuelle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma og fostermamma Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Var noe trett da jeg skrev innlegget.Jeg mener bøker ang.det å være fosterbarn...Vet at det finnes.Mener bl.a. det finnes en bok som heter Emma-tvert imot(men den passer ikke.)......Og det finnes grunner til at jeg ønsker tips om slike bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Var noe trett da jeg skrev innlegget.Jeg mener bøker ang.det å være fosterbarn...Vet at det finnes.Mener bl.a. det finnes en bok som heter Emma-tvert imot(men den passer ikke.)......Og det finnes grunner til at jeg ønsker tips om slike bøker. Emma tvert imot er ikke en bok for barn, men en artikkel beregnet på voksne om barn med tilknytningsforstyrrelser. Det finnes sikkert bøker om det å være fosterbarn, evt. på svensk, kanskje? De har iallefall mye god adopsjonslitteratur, og det er jo lett å oversette mens en leser. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med titler, men kanskje biblioteket kan? Det finnes også fosterforeldre på forumet på onskebarn.no, kanskje du kan prøve med et spørsmål der. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma og fostermamma Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Emma tvert imot er ikke en bok for barn, men en artikkel beregnet på voksne om barn med tilknytningsforstyrrelser. Det finnes sikkert bøker om det å være fosterbarn, evt. på svensk, kanskje? De har iallefall mye god adopsjonslitteratur, og det er jo lett å oversette mens en leser. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med titler, men kanskje biblioteket kan? Det finnes også fosterforeldre på forumet på onskebarn.no, kanskje du kan prøve med et spørsmål der. Lykke til! Ups....trodde det var en barnebok....ja,ja.....syntes det var en merkeli tittel på en barnebok for denne gruppen=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til lita jente Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Emma tvert imot er ikke en bok for barn, men en artikkel beregnet på voksne om barn med tilknytningsforstyrrelser. Det finnes sikkert bøker om det å være fosterbarn, evt. på svensk, kanskje? De har iallefall mye god adopsjonslitteratur, og det er jo lett å oversette mens en leser. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med titler, men kanskje biblioteket kan? Det finnes også fosterforeldre på forumet på onskebarn.no, kanskje du kan prøve med et spørsmål der. Lykke til! Joda, "Emma tvertimot" er absolutt en bok for barn, en av mange i en serie av Gunilla Wolde. Men Emma er ikke fosterbarn. Bøkene forteller om Emmas hverdagsliv, og "Emma tvertimot" handler om en dag Emma er i dårlig humør. Emma er 4-5 år og går i barnehagen, og serien er beregnet på småbarn. Tittelen på artikkelen "Emma tvert imot" er oppkalt etter denne boka, ble det fortalt på et kurs jeg var på om barn med tilknytningsforstyrrelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til lita jente Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Bohmann, Gunn: Fia-barnet.(Roman om Fia som må flytte i fosterhjem) Henriksen, Sissel: Da Josefine kom i fosterhjem. (Billedbok om jente på 9 år som må flytte i fosterhjem.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du er ute etter. Er det en bok om det å være fosterbarn for en som er fosterbarn selv? Det finnes en bok som heter Yatzy (tror jeg) av Harald Rosenløw Eeg. Det er en ungdomskriminal om en gutt som kommer til en ny fosterfamilie, og for første gang blir han behandlet som en av familien. Han får også et kamera og det er ett bilde han tar som blir opptakten til noe spennende. Har ikke lest den selv, bare hørt om den. Kan jo sjekke ut om det er noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du er ute etter. Er det en bok om det å være fosterbarn for en som er fosterbarn selv? Det finnes en bok som heter Yatzy (tror jeg) av Harald Rosenløw Eeg. Det er en ungdomskriminal om en gutt som kommer til en ny fosterfamilie, og for første gang blir han behandlet som en av familien. Han får også et kamera og det er ett bilde han tar som blir opptakten til noe spennende. Har ikke lest den selv, bare hørt om den. Kan jo sjekke ut om det er noe? Fant denne omtalen av boka Inponerende!! "Yatzy" handler om Dag Vidar og hans liv som fosterbarn. Når historien starter har han nettopp flyttet til et nytt fosterhjem, og i motsetning til den forrige fosterhjemmet (som man får en tilbake blikk mellom kapitlene) så møter han både respekt og tålmodighet. Dette er en helt ny opplevelse for Da... Les hele anmeldelsen "Yatzy" handler om Dag Vidar og hans liv som fosterbarn. Når historien starter har han nettopp flyttet til et nytt fosterhjem, og i motsetning til den forrige fosterhjemmet (som man får en tilbake blikk mellom kapitlene) så møter han både respekt og tålmodighet. Dette er en helt ny opplevelse for Dag Vidar som ikke vil skuffe sin nye mor, men han gjør stadige tabber som han kommer til å angre på. Særlig mot hans nye lillebror Gustav, som forguder han. En dag får han en DV-kamera av sin nye mor som ber han film sitt liv. Og dette er start på alt for han. Rosenløw Eeg har atter skrevet en kjemperoman, nesten ti år etter hans debut og stor roman Glasskår. Han har atter funnet tilbake til grasroten. Et stort ros på valget av tittelen som passer perfekt på denne boka. Livet er som en Yatzy, man må bare gripe de sjansene man får og gjør noe ut av det. Anbefales! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Joda, "Emma tvertimot" er absolutt en bok for barn, en av mange i en serie av Gunilla Wolde. Men Emma er ikke fosterbarn. Bøkene forteller om Emmas hverdagsliv, og "Emma tvertimot" handler om en dag Emma er i dårlig humør. Emma er 4-5 år og går i barnehagen, og serien er beregnet på småbarn. Tittelen på artikkelen "Emma tvert imot" er oppkalt etter denne boka, ble det fortalt på et kurs jeg var på om barn med tilknytningsforstyrrelser. Aha - ny informasjon 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.