Gå til innhold

Lurt å skifte jobb?

Anbefalte innlegg

Solskinnspiken
Skrevet

Jeg har lang utdannelse, en del av den ganske tverrfagelig. I tillegg til studiene har jeg jobbet mye ved siden av. Jeg har hatt mange forskjellige jobber, innen tre forskjellige bransjer ( i tillegg til sommerjobber i butikk og slik jeg hadde da jeg var meget ung, men har ikke det paa CVen min).

Flere av jobbene har vaert korttidsengasjement/stipendiater, slik at jeg ikke hadde noe annet valg enn aa slutte etter 6-12 mnd. Jeg har hatt en jobb i tre aar sammenhengende, men det er flere aar siden naa.

Naa hadde jeg bestemt meg for aa bli i min naavaerende jobb i minst tre aar, slik at jeg viser fremtidige arbeidsgivere at jeg har evnen til aa bli ett sted litt lenger.

Problemet er at jeg har lyst til aa soeke jobb i en konkurrerende bedrift, hvor jeg vil kunne faa bedre betingelser. Men da er jeg jo tilbake paa "null-punktet" i forhold til aa samle arbeidserfaring fra ett sted. Jeg har hatt min naavaerende jobb i 18 mnd naa.

Ingen av disse jobbene er i bransjen hvor jeg har aller mest lyst til aa jobbe. Men betingelsene (god loenn og mye fri) gjoer at jeg vil vaere i bransjen i noen aar til.

Men hvor mye boer man vekte stabilitet naar det gjelder CV-bygging? Boer jeg la vaere aa soeke den andre jobben?

Da jeg var paa intervju til min naavaerende jobb ble det kommentert at jeg virket noe rastloes. Hmm.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• Solskinnspiken

10

• Lillemus

3

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

At du skifter for raskt kan ha noe å si for fremtidige jobber. Da virker du for ustabil og lite å satse på.

Det koster fort et par hundre tusen å ansette deg. Skal de ha ei skikkelig annonse i Aftenposten f.eks så koster dette svært mye penger. I tillegg brukes det tid på selve prosessen, kanskje de også bruker en konsulent for å få tak i den riktig kandidaten. I sum blir dette svært mye penger og hvis de ser at du er rastløs så velger de heller en annen.

Det er ikke dumt å være på en arbeidsplass i 3 år da lærer du det meste også og får litt mer stabil CV.

Solskinnspiken
Skrevet

At du skifter for raskt kan ha noe å si for fremtidige jobber. Da virker du for ustabil og lite å satse på.

Det koster fort et par hundre tusen å ansette deg. Skal de ha ei skikkelig annonse i Aftenposten f.eks så koster dette svært mye penger. I tillegg brukes det tid på selve prosessen, kanskje de også bruker en konsulent for å få tak i den riktig kandidaten. I sum blir dette svært mye penger og hvis de ser at du er rastløs så velger de heller en annen.

Det er ikke dumt å være på en arbeidsplass i 3 år da lærer du det meste også og får litt mer stabil CV.

Ja... det er det jeg tenker ogsaa... Men skulle gjerne hatt litt mer penger og en veldig mye mer inspirerende sjef!!

Men har egentlig lovt meg selv at jeg ikke skal soeke paa noe som helst foer jeg har vaert der i 2,5 aar, og jeg burde kanskje holde meg til det..

Skrevet

Ja... det er det jeg tenker ogsaa... Men skulle gjerne hatt litt mer penger og en veldig mye mer inspirerende sjef!!

Men har egentlig lovt meg selv at jeg ikke skal soeke paa noe som helst foer jeg har vaert der i 2,5 aar, og jeg burde kanskje holde meg til det..

Forståelig å vil skifte jobb, men hvis du har litt ustabil CV fra før så tror jeg nok at det er lurt å vente litt.

Forøvrig vil du aldri få nok penger, du bare øker forbruket:-)

Solskinnspiken
Skrevet

Forståelig å vil skifte jobb, men hvis du har litt ustabil CV fra før så tror jeg nok at det er lurt å vente litt.

Forøvrig vil du aldri få nok penger, du bare øker forbruket:-)

Jepp, men da blir det i alle fall mer reising og flere fine skjoert :-)

Skrevet

Jepp, men da blir det i alle fall mer reising og flere fine skjoert :-)

Du har helt sikkert mer enn nok skjørt i fra før. Hvor mange har du?

Solskinnspiken
Skrevet

Du har helt sikkert mer enn nok skjørt i fra før. Hvor mange har du?

*Roedmer og ser i bakken...*

Hmm.. Rundt hundre, kanskje?

Til mitt forsvar har jeg bodd mange aar i utlandet og er god venn med de fleste skreddere...

:-)

Skrevet

''Det koster fort et par hundre tusen å ansette deg. Skal de ha ei skikkelig annonse i Aftenposten f.eks så koster dette svært mye penger. I tillegg brukes det tid på selve prosessen, kanskje de også bruker en konsulent for å få tak i den riktig kandidaten. I sum blir dette svært mye penger og hvis de ser at du er rastløs så velger de heller en annen.''

Enig, i tillegg til "produksjonstap" fordi mer erfarne kolleger bruker tid på opplæring samt at det tar en tid før den nyansatte er fullt ut produktiv selv (spesielt den som ikke har lang erfaring fra tilsvarende arbeid tidligere).

Solskinnspiken
Skrevet

''Det koster fort et par hundre tusen å ansette deg. Skal de ha ei skikkelig annonse i Aftenposten f.eks så koster dette svært mye penger. I tillegg brukes det tid på selve prosessen, kanskje de også bruker en konsulent for å få tak i den riktig kandidaten. I sum blir dette svært mye penger og hvis de ser at du er rastløs så velger de heller en annen.''

Enig, i tillegg til "produksjonstap" fordi mer erfarne kolleger bruker tid på opplæring samt at det tar en tid før den nyansatte er fullt ut produktiv selv (spesielt den som ikke har lang erfaring fra tilsvarende arbeid tidligere).

Ja, dette er gode argumenter, men ikke saa aktuelle for bransjen jeg er i. De som ansettes kan det de skal gjoere, og er mer eller mindre paa ballen foer foerste lunsjpause :-)

Skrevet

Til mitt forsvar har jeg bodd mange aar i utlandet og er god venn med de fleste skreddere...

100 skjørt????????????

Skrevet

Ja, dette er gode argumenter, men ikke saa aktuelle for bransjen jeg er i. De som ansettes kan det de skal gjoere, og er mer eller mindre paa ballen foer foerste lunsjpause :-)

Da ville jeg ha byttet jobb.

Det som betyr mest for CV'en din er at du ikke har huller i den.

Å si at du skifter jobb fordi du får bedre vilkår er en akseptabel grunn for fremtidige arbeidsgivere.

Det er litt synd at dette ikke er drømmejobben da...

Solskinnspiken
Skrevet

Å si at du skifter jobb fordi du får bedre vilkår er en akseptabel grunn for fremtidige arbeidsgivere.

Jepp, men det er et skritt paa veien, og jeg har gode sjanser til aa faa droemmejobben naar tiden er klar. Denne jobben vil gi meg enda bedre sjanse faktisk, selv om bransjen er en annen.

Droemmejobben er i offentlig sektor, og ikke turnus - og jeg er ikke heeeeelt klar for aa gi opp de fantastiske friukene mine ennaa :-)

Takk for raad.

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Å si at du skifter jobb fordi du får bedre vilkår er en akseptabel grunn for fremtidige arbeidsgivere."

Jeg vil si at det er en meget dårlig grunn å oppgi til en eventuell ny arbeidsgiver, for da tenker han "ÅH, da vil hun bare være i denne jobben til hun får et bedre tilbud, og en slik person gidder vi ikke å anta."

Solskinnspiken
Skrevet

100 skjørt????????????

Ja, minst. Hehehe.

Burde skifte nick til skjoerteguri, kanskje :-)

Gjest bli værende der du er.
Skrevet

I dine svar nedover her så analyserer jeg et menneske som er rastløs og tror at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet.

Denne konklusjonen kunne jeg kanskje også ha fått om jeg hadde hatt jobbintervju med deg.

Hva gjør det med min vurdering? Jo, jeg ville ha valgt en mindre kvalifisert person til jobben om det kun fantes dette valget fordi jeg verdsetter arbeidskolleger som er trofaste i jobben hos oss og som vi beholder i lang tid. Det er tungt å søke nye arbeidstakere og ikke minst tungt for kolleger å tilpasse seg og bli kjent med stadig nye ansatte.

Godt arbeidsmiljø prioriteres veldig høyt hos oss, dermed betyr det stabile medarbeidere som alle er trygge på og kjenner godt.

Du vil alltid finne en bedre og bedre betalt jobb et annet sted. Hvis nå at du er så voksen at du kan slå deg til ro en periode.

Skrevet

Det forsvaret er svært, svært tynt. Det betyr at du har plenty med fine kjoler å bruke og det er slettes ikke noe synd på deg. De kjolene er knapt brukt.

Med andre ord så trenger du ikke å skifte jobb av den grunn i alle fall:-)

Skrevet

Ja, og tar man med slike kostnader som absolutt er reelle så koster det fort nærmere en halv mill.

Solskinnspiken
Skrevet

I dine svar nedover her så analyserer jeg et menneske som er rastløs og tror at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet.

Denne konklusjonen kunne jeg kanskje også ha fått om jeg hadde hatt jobbintervju med deg.

Hva gjør det med min vurdering? Jo, jeg ville ha valgt en mindre kvalifisert person til jobben om det kun fantes dette valget fordi jeg verdsetter arbeidskolleger som er trofaste i jobben hos oss og som vi beholder i lang tid. Det er tungt å søke nye arbeidstakere og ikke minst tungt for kolleger å tilpasse seg og bli kjent med stadig nye ansatte.

Godt arbeidsmiljø prioriteres veldig høyt hos oss, dermed betyr det stabile medarbeidere som alle er trygge på og kjenner godt.

Du vil alltid finne en bedre og bedre betalt jobb et annet sted. Hvis nå at du er så voksen at du kan slå deg til ro en periode.

Takk for nyttig svar.

Jeg skjoenner godt hvordan du tenker, og tror det er lurt at jeg blir vaerende noen aar til.

Skrevet

Sitat: "Å si at du skifter jobb fordi du får bedre vilkår er en akseptabel grunn for fremtidige arbeidsgivere."

Jeg vil si at det er en meget dårlig grunn å oppgi til en eventuell ny arbeidsgiver, for da tenker han "ÅH, da vil hun bare være i denne jobben til hun får et bedre tilbud, og en slik person gidder vi ikke å anta."

Ok. Jeg kan til en viss grad være enig.

Men her snakker vi om en jobb som man ikke trenger lang opplæring på, og to ganske like jobber.

Om man trives på jobben, med de vilkår og den ledelsen man har, vil man ikke ønske å bytte jobb. Om man får tilbud om en ny jobb, viser vel heller det at noen har lagt merke til deg som den ressursen du er...

Solskinnspiken
Skrevet

Ok. Jeg kan til en viss grad være enig.

Men her snakker vi om en jobb som man ikke trenger lang opplæring på, og to ganske like jobber.

Om man trives på jobben, med de vilkår og den ledelsen man har, vil man ikke ønske å bytte jobb. Om man får tilbud om en ny jobb, viser vel heller det at noen har lagt merke til deg som den ressursen du er...

Det er sant det du sier. I den forrige jobben jeg hadde var jeg lykkelig, til tross for et voldsomt arbeidspress, lange dager og veldig daarlig betalt tatt min lange utdannelse i betraktning. Men det var veldig relatert til mine hovedinteresser, fantastisk sjef og godt miljoe.

Dessverre hadde de ansettelsesstopp og ingen av vikarene fikk fornyet..

Men jeg ville mye heller ha fortsatt der, enn aa byttet til stedet jeg er naa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...