Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså solbriller med styrke:

Hvordan løser dere solbrilleproblemet når dere bruker briller? Jeg spør egentlig først og fremst pga sønnen min, som er nærsynt, og i år er første sommeren da styrken på brillene har blitt såpass at det er guffent å bare ha solbriller uten styrke i. Og solbriller må man ofte ha når man er ute i båt.

Jeg er selv svoren linsebruker, så problemet gjelder ikke den nærsynte morra hans!

Men altså:

* kjøpe slike clip-ons går jo an, men husker dem med gru fra min egen barndom. Snakk om ukul greie å ta på brillene!

* Så kan man kjøpe solbriller med styrke. Ulempen er jo at han sikkert kommer til å få ny styrke årlig fremover, så da kan dette bli dyrt. Ser at Brilleland averterer med fastpris kr 795 for dette. Vet dere evt om noen andre?

* Siste alternativ er å la han begynne med (dags)linser, hvilket han får lov til, men han er litt skeptisk til dette her. Han var ikke det ved juletider, men optikeren opptrådte litt uprofesjonelt, så junior forbinder nok bare linsebruk med plunder og heft etter det.

Gjest mange kule solbriller
Skrevet

Vi skal prøve solbriller med styrke i år. Interoptikk har tilbud på kjøp solbriller og få styrke i glassene gratis opptil +- 4 i styrke. Men dette tilbudet varer bare noen dager til tror jeg. Se på internett.

Vi fant noen solbriller til 1000,- og det er da ikke så ille i forhold til vanlige ordentlig solbriller. Og så kommer det sikkert nye tilbud neste år!

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har løst problemet en gang for alle ved å ha briller med innebygget solfilter, dvs at glassene blir mørkere i solskinn.

Herlig lettvint.

Mannen min har clips-på-solbriller, men han glemmer de veldig ofte, eller så ligger i de i den andre bilen.

Clips-på-solbriller får du tilpasset brillen, slik at de har samme form som brillen, det er faktisk en liten hendig sak, og ses nesten ikke ved bruk.

Skrevet

Jeg har løst problemet en gang for alle ved å ha briller med innebygget solfilter, dvs at glassene blir mørkere i solskinn.

Herlig lettvint.

Mannen min har clips-på-solbriller, men han glemmer de veldig ofte, eller så ligger i de i den andre bilen.

Clips-på-solbriller får du tilpasset brillen, slik at de har samme form som brillen, det er faktisk en liten hendig sak, og ses nesten ikke ved bruk.

''Clips-på-solbriller får du tilpasset brillen, slik at de har samme form som brillen, det er faktisk en liten hendig sak, og ses nesten ikke ved bruk.''

Det har kanskje skjedd noe på den fronten også de siste 25 årene;-)

De var jo spesialtilpasset da også, men vanlige briller så typisk helt annerledes ut enn solbriller, og da ble det litt "corny" uansett. Jeg husker ihvertfall jeg ønsket jeg kunne bruke vanlige solbriller istedet. Hvilket jeg jo kunne, da jeg etterhvert begynte med linser.

Gjest høstløv
Skrevet

''Clips-på-solbriller får du tilpasset brillen, slik at de har samme form som brillen, det er faktisk en liten hendig sak, og ses nesten ikke ved bruk.''

Det har kanskje skjedd noe på den fronten også de siste 25 årene;-)

De var jo spesialtilpasset da også, men vanlige briller så typisk helt annerledes ut enn solbriller, og da ble det litt "corny" uansett. Jeg husker ihvertfall jeg ønsket jeg kunne bruke vanlige solbriller istedet. Hvilket jeg jo kunne, da jeg etterhvert begynte med linser.

Sitat: "Det har kanskje skjedd noe på den fronten også de siste 25 årene;-)"

Ja, husker du de på-hengs-solbriller, som en kunne vippe opp? Det så helt pyton ut.

Fremskrittet innen heng-på-solbrille fronten er kommet et helt århundre fremover i modernitet siden den tid.

Skrevet

Ja, husker du de på-hengs-solbriller, som en kunne vippe opp? Det så helt pyton ut.

Fremskrittet innen heng-på-solbrille fronten er kommet et helt århundre fremover i modernitet siden den tid.

Høres bra ut! :-) Vi får stikke innom optikeren og se hva de har:-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har akkurat selv byttet briller nå.

Og jeg har nå anskaffet briller m/glass som blir mørke i sola. Veldig praktisk. Men koster jo litt, måtte vel betale 1000 ekstra for disse glassene.

Ser jo at dette gjelder sønnen din, og har egentlig ikke peil på om slike glass også er egnet på barnebriller, men vil jo tro det.

Skrevet

''Ja, husker du de på-hengs-solbriller, som en kunne vippe opp? Det så helt pyton ut.''

Det er da mange som har slike fremdeles. Jeg sysler med tanken på det selv, det er ikke så mange muligheter når man er avhengig av briller (linser vil jeg ikke ha) og kjører mye bil i tunneler hvor jeg ikke kan ha solbriller med styrke...

Gjest Elextra
Skrevet

Selv har jeg et par solbriller med progressive glass, og de var _ikke_ billige, men jeg elsker dem. Ville neppe lagt så mye penger til et par til en 12-åring.

Har altså ingen gode råd, men umiddelbart synes jeg sånne "clip-ons" høres ut som beste løsningen.

Skrevet

Herlig lettvint.

''Jeg har løst problemet en gang for alle ved å ha briller med innebygget solfilter, dvs at glassene blir mørkere i solskinn''

Men det tar vel litt tid for glasene å skifte farge? Ikke minst - å skifte tilbake til blanke igjen? Jeg kjører _mye_ i tunneler som ligger tett og noen av dem er lange så jeg ser for meg at det vil være ubrukelig for meg.

Gjest annlovinda
Skrevet

''Jeg har løst problemet en gang for alle ved å ha briller med innebygget solfilter, dvs at glassene blir mørkere i solskinn''

Men det tar vel litt tid for glasene å skifte farge? Ikke minst - å skifte tilbake til blanke igjen? Jeg kjører _mye_ i tunneler som ligger tett og noen av dem er lange så jeg ser for meg at det vil være ubrukelig for meg.

Jeg synes ikke det har vært noe problem hittil i allefall.

Har ikke hatt de så veldig lenge riktignok, men har nå kjørt bil i fullt sollys og inn i tunneler uten at det skaper noe problemer eller usikkerhet i trafikken.

Gjest høstløv
Skrevet

''Ja, husker du de på-hengs-solbriller, som en kunne vippe opp? Det så helt pyton ut.''

Det er da mange som har slike fremdeles. Jeg sysler med tanken på det selv, det er ikke så mange muligheter når man er avhengig av briller (linser vil jeg ikke ha) og kjører mye bil i tunneler hvor jeg ikke kan ha solbriller med styrke...

Clips på solbriller er veldig enkle å clipse av og på, mannen min har fått en lettvint teknikk på det der.

Jeg sverger til fargeskiftende glass, og da er problemet løst, samtidig med at du lukker det ene øyet en stund før du kjører inn i tunnelen, slik at øyet har vennet seg til mørket.

Skrevet

Selv har jeg et par solbriller med progressive glass, og de var _ikke_ billige, men jeg elsker dem. Ville neppe lagt så mye penger til et par til en 12-åring.

Har altså ingen gode råd, men umiddelbart synes jeg sånne "clip-ons" høres ut som beste løsningen.

Ja, ikke minst ettersom mye tyder på at disse nå er litt finere enn de var rundt 1980;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Det er ikke noe problem, du lukker igjen det ene øye en stund før du kjører inn i tunnelen, og så lukker du det opp igjen når du er inni tunnelen, og dermed ser du i mørke.

Gjest VannLilja29
Skrevet

Glassene vil skifte farge hurtigere etter å ha vært brukt en tid. Jeg har briller med slike galss. men bruker mest linser og norm. sol briller.

Skrevet

Jeg har akkurat selv byttet briller nå.

Og jeg har nå anskaffet briller m/glass som blir mørke i sola. Veldig praktisk. Men koster jo litt, måtte vel betale 1000 ekstra for disse glassene.

Ser jo at dette gjelder sønnen din, og har egentlig ikke peil på om slike glass også er egnet på barnebriller, men vil jo tro det.

De er nok egnet for barnebriller, og uansett er han nå såpass stor at han nesten har voksnebriller.

Men ulempen er jo at synet forandrer seg hele tiden. På ett år forandret synet seg fra -1,5 til -2,25, og det er vel ikke lenge før det blir verre.... Så da blir det litt vel kostbart å legge ned så mye penger i en solbrilleløsning som bare blir midlertidig.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Guttungen har slike han fester på, ser helt OK ut. Får de i akkurat samme fasong som brillene.

Gjest VannLilja29
Skrevet

Det er ikke noe problem, du lukker igjen det ene øye en stund før du kjører inn i tunnelen, og så lukker du det opp igjen når du er inni tunnelen, og dermed ser du i mørke.

what??? Er det særlig trafikksikkert da? Skjønte egentlig ikke bæra uansett jeg, Hva har det å gjøre med at glassene skifter fage da?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1241788454' post='4145460]

Guttungen har slike han fester på, ser helt OK ut. Får de i akkurat samme fasong som brillene.

Tenker vi tar en tur til optikeren i løpet av helga og sjekker ut dette:-)

Skrevet

what??? Er det særlig trafikksikkert da? Skjønte egentlig ikke bæra uansett jeg, Hva har det å gjøre med at glassene skifter fage da?

Lukke ETT øye - bare noen sekunder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...