Gjest mor til en 8-åring Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Min snart 8 år gamle sønn har spesielt den siste tiden økt veldig på både matinntak og ikke minst væskeinntaket. Resultatet lar ikke vente på seg, og fører selvsagt til hyppig vannlating. Nå har han fått problemer med å holde seg tørr om natta. Ikke at han direkte tisser på seg, men han "skvetter" litt, og våkner av at det er fuktig i trusa. Min første tanke var urinveisinfeksjon, men vi har vært hos legen, og det er ingen ting der. Han hadde urinveisinfeksjon for noen uker siden, også da symptomfri, ble oppdaget tilfeldig. Men også da slet han med hyppig vannlating, og mye drikking. Jeg har også tenkt på diabetes, men blodsukkeret er normalt. Han hiver innpå med brødskiver spesielt, men til dels også middag. I dag har han spist en brødskive til frokost kl 07:30, to brødskiver til lunsj på skolen kl 10:30 (deromkring), samt to brødskiver og ett knekkebrød kl 14:00. Fortsatt er han sulten. Må legge til at han er 124 cm høy og veier 21 kilo, så han er ikke akkurat noen tungvekter. Men jeg blir litt usikker. Det er jo ikke "normalt" for en 8-åring å måtte opp en til to ganger i løpt av natta for å tisse? Eller at han må ha med seg vannflaske når han er ute og leker, for han blir så tørst hele tiden? Han plages også tidvis med magesmerter, og helsesøster spurte om vi har utredet cøliaki. Det har vi ikke, men vurderer å gjøre det (hvis det ikke er alt for krevende utredning). Han har også tidvis allergiske utslett, som tyder på at han reagerer på noe han har spist, men legen greier ikke å finne ut hva han reagerer på. Er det noen som har erfaring? Diffuse magesmerter, hyppig vannlating...? Forslag til hva vi bør gjøre videre, evt undersøke videre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Matinntaket syns jeg ikke er så dramatisk tatt i betraktning at han er i en vekstperiode, men støtter helsesøster i at cøliaki kan være en mulighet. Der må man gjerne gjennom gastroskopi for å stille diagnose, og det er jo ikke nødvendigvis så hyggelig. Det lar seg imidlertid også påvise i blodprøver enkelte ganger, så det går jo an å be om at det blir gjort først. Tørste og hyppig vannlating kan henge sammen med nyrefunksjon, jeg ville bedt om en grundig utredning av den. Kløe og utslett kan også ha sammenheng med nyrene, dersom ikke avfallsstoffer skilles ut som de skal vil det kunne gi kløe. Det er det jeg tenker umiddelbart i alle fall, men jeg er ingen lege, bare så det er sagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Stort inntak av drikke kan være diabetes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Min 8-årige jente er også akkurat der, må ha med seg vannflaske ute i friminuttene og har ekstrem fokus på drikke "jeg har ikke drikket vann på 1 time mamma!!" og det faktum at drikkefontenen i skolegården har blitt skrudd av er tidenes undergang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Min 8-årige jente er også akkurat der, må ha med seg vannflaske ute i friminuttene og har ekstrem fokus på drikke "jeg har ikke drikket vann på 1 time mamma!!" og det faktum at drikkefontenen i skolegården har blitt skrudd av er tidenes undergang. Har hun blitt sjekket for diabetes? Med diabetes tisser man ikke mye fordi man drikker mye, man drikker mye fordi man taper så mye væske gjennom urinen. Nå sa ikke du noe om tissing, jeg tenkte bare å nevne det. Bare en tanke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Har hun blitt sjekket for diabetes? Med diabetes tisser man ikke mye fordi man drikker mye, man drikker mye fordi man taper så mye væske gjennom urinen. Nå sa ikke du noe om tissing, jeg tenkte bare å nevne det. Bare en tanke. Har ikke blitt sjekket men vi har det i bakhodet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.