Gå til innhold

Lekseproblemer


Gjest mammye

Anbefalte innlegg

Gjest mammye

Det hender av og til vi ikke greier å hjelpe dattera vår på ti år med leksene. Hun vil da ringe læreren men jeg lar henne ikke få lov til det. Jeg synes det er litt uhøflig å ringe på lærerens fritid. Læreren er veldig grei og hadde helt sikkert ikke sagt noe på det men de vil vel sikkert ha litt ro og fred de også. Jeg snakket med en annen mor. Hun lot barnet sitt bare ringe om hun ikke fikk til oppgavene.

Ringer dere læreren på fritiden om dere står fast med leksene? Synes lærere det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    8

  • morsan

    8

  • laban

    7

  • Bookworm

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Nei - jeg har aldri tenkt tanken en gang, å ringe læreren for å spørre om hjelp med leksene!

Ville aldri "plaget" læreren med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanken har ikke falt meg inn en gang. Men det hender jeg sier til 10-åringen at han får spørre læreren i morra om hva som menes med oppgaven og så tar vi det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Læreren må da få lov til å ha fri, han har da nok av retteoppgaver, som skal gjøres utenom skoletid, at han ikke trenger å bli ringt opp av 30 forskjellige elever for å måtte hjelpe dem med leksene.

Hvis mor eller far ikke kan hjelpe, så må barnet gjøre de lekser det greier og vente med å spørre om de h*n ikke greier til neste dag på skolen.

Det får da være måte på hva en skal forvente av en lærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hadde vel aldri tenkt tanken på å skulle ringe læreren om vi stod fast med leksene.

Synes læreren absolutt skal slippe slike telefoner i fritiden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammye

Læreren må da få lov til å ha fri, han har da nok av retteoppgaver, som skal gjøres utenom skoletid, at han ikke trenger å bli ringt opp av 30 forskjellige elever for å måtte hjelpe dem med leksene.

Hvis mor eller far ikke kan hjelpe, så må barnet gjøre de lekser det greier og vente med å spørre om de h*n ikke greier til neste dag på skolen.

Det får da være måte på hva en skal forvente av en lærer!

Jeg er egentlig enig med deg i det men jeg bare lurte på om det var vanlig å ringe slik som denne andre moren tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Tror ikke det ville falt meg inn å ringe lærer i hans fritid for å spørre om hjelp med leksene. Er det i "kontortiden" (dvs. før kl. 16 eller noe sånt) er det mer ok.

Men enkelte lærere kan kanskje synes det er helt greit, kanskje dere må spørre? Men da ville jeg gått via klassekontakten, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammye

Tror ikke det ville falt meg inn å ringe lærer i hans fritid for å spørre om hjelp med leksene. Er det i "kontortiden" (dvs. før kl. 16 eller noe sånt) er det mer ok.

Men enkelte lærere kan kanskje synes det er helt greit, kanskje dere må spørre? Men da ville jeg gått via klassekontakten, tror jeg.

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det hadde ikke falt meg inn en gang å ringe læreren på fritida for å få hjelp med leksene. Er det en oppgave vi ikke klarer, så sier jeg til mitt barn at h*n får spørre på skolen i morgen. En gang var (da) andreklassingen så lei seg og panisk fordi h*n ikke fikk til matteleksa at jeg skrev en post-it-lapp og satte inn i boka på den aktuelle sida: "Denne oppgaven ble for vanskelig for NN. Tatjana"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammye

Det hadde ikke falt meg inn en gang å ringe læreren på fritida for å få hjelp med leksene. Er det en oppgave vi ikke klarer, så sier jeg til mitt barn at h*n får spørre på skolen i morgen. En gang var (da) andreklassingen så lei seg og panisk fordi h*n ikke fikk til matteleksa at jeg skrev en post-it-lapp og satte inn i boka på den aktuelle sida: "Denne oppgaven ble for vanskelig for NN. Tatjana"

Jeg er helt enig med deg men jeg tror nok at det er en del som tar seg friheten med å ringer. Husker en lærer jeg kjenner sa for noen år siden at hun fikk av og til telefoner fra foreldre og barn på fritiden. Hun fikk en telefon en gang jeg var hos henne og hun klagde ikke noe på det. Var bare hyggelig og bli med eleven som ringte. Virket ikke som det gjorde noe. Håper derfor noen lærere kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg er helt enig med deg men jeg tror nok at det er en del som tar seg friheten med å ringer. Husker en lærer jeg kjenner sa for noen år siden at hun fikk av og til telefoner fra foreldre og barn på fritiden. Hun fikk en telefon en gang jeg var hos henne og hun klagde ikke noe på det. Var bare hyggelig og bli med eleven som ringte. Virket ikke som det gjorde noe. Håper derfor noen lærere kan svare meg på dette.

En klassestyrer som to av barna mine har hatt som kontaktlærer i ungdomsskolen, ga ikke ut privatnummeret sitt og han var heller ikke oppført i telefonkatalogen, og det sier jo litt om at han vil ha telefon fri på fritiden.

Han oppga hvilke timer han hadde kontortid på skolen og telefonnummeret dit, og sa at det var på disse tidspunkter han kunne kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg har aldri hørt om noen som har ringt læreren for å be om leksehjelp. Det synes jeg virker fullstendig galt.

Det er selvsagt synd på de barna som har foreldre som ikke klerer å hjelpe dem med leksene. Men mange skoler har opprettet leksehjelp for slike barn, de kan være igjen på skolen og få hjelp fra andre voksne. Men det er et organisert tilbud, ikke at lærerne må stille opp på sin fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Enig med de andre, fritid er fritid.

Det høres kanskje rart ut at man som foreldre ikke klarer å hjelpe ungene med leksene, men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.

Et par ganger har jeg skrevet Post-It-lapp hvor jeg har forklart f.eks. at "vi tolket oppgaven slik at ...." forklarer hvordan oppgaven er løst. Et par andre ganger har vi sittet der med oppgaven og tenkt "HÆ???". Ett tilfelle var en oppgave som lød slik på ukeplanen: "Gjør side 32 i norsk arbeidsbok". Men på side 32 var det et bilde. Vi så på bildet, og ante ikke hva det var meningen at førsteklassingen skulle "gjøre" på den siden. Det var ingenting å lese på siden, og ingen instruksjon. Da skrev jeg i meldeboka at "norskleksa på s 32 har ikke NN gjort fordi vi ikke visste hva hun skulle gjøre". Det oppgaven gikk ut på var å finne ord fra bildene som begynte på "ukas bokstav"....

Men altså, man gjør så godt man kan, og får man ikke til så skriver man det på en lapp eller i meldingsboka. Det står ikke om liv å få utført akkurat den bestemte siden i boka på den utvalgte dagen, det er ingen krise om leksa blir gjort noen dager senere.

Forøvrig har jeg av og til sendt med melding hvor jeg har skrevet at "NN har ikke gjort matteleksa til i dag fordi han var for sliten i går. Han vil gjøre det i løpet av uka / helga". Det har blitt godt mottatt av læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringer definitivt ikke læreren uten skoletid, og i hvert fall ikke for å be om hjelp med leksene. Det har med respekt for lærerens fritid å gjøre.

Hvis det er lekser hun ikke skjønner, og vi ikke klarer å hjelpe henne, skriver jeg en melding på lekseplanen om hva som var problemet, og ber læreren hjelpe med dette _i skoletiden_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, fritid er fritid.

Det høres kanskje rart ut at man som foreldre ikke klarer å hjelpe ungene med leksene, men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.

Et par ganger har jeg skrevet Post-It-lapp hvor jeg har forklart f.eks. at "vi tolket oppgaven slik at ...." forklarer hvordan oppgaven er løst. Et par andre ganger har vi sittet der med oppgaven og tenkt "HÆ???". Ett tilfelle var en oppgave som lød slik på ukeplanen: "Gjør side 32 i norsk arbeidsbok". Men på side 32 var det et bilde. Vi så på bildet, og ante ikke hva det var meningen at førsteklassingen skulle "gjøre" på den siden. Det var ingenting å lese på siden, og ingen instruksjon. Da skrev jeg i meldeboka at "norskleksa på s 32 har ikke NN gjort fordi vi ikke visste hva hun skulle gjøre". Det oppgaven gikk ut på var å finne ord fra bildene som begynte på "ukas bokstav"....

Men altså, man gjør så godt man kan, og får man ikke til så skriver man det på en lapp eller i meldingsboka. Det står ikke om liv å få utført akkurat den bestemte siden i boka på den utvalgte dagen, det er ingen krise om leksa blir gjort noen dager senere.

Forøvrig har jeg av og til sendt med melding hvor jeg har skrevet at "NN har ikke gjort matteleksa til i dag fordi han var for sliten i går. Han vil gjøre det i løpet av uka / helga". Det har blitt godt mottatt av læreren.

''men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.''

*Hehe* Det skjer rett som det er her i huset også. :o) Heldigvis har ungene stort sett fått med seg hva læreren har sagt de skal gjøre, men det er langt fra alle oppgavene som er innlysende nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffepiken

Vi har aldri noensinne ringt læreren på fritida, og det kommer jeg heller ikke til å gå med på med mindre det er helt krise.

Lærere har vel også rett til å ha helt fri når de har fri. Syns egentlig det er rart de har fått telefonnummeret i det hele tatt, jeg har ikke telefonnr til mine barns kontaktlærere. Lurer jeg som mor på noe, ringer jeg aldri, jeg sender mail.

Det hender vi har støtt på oppgaver som har vært upresist/tvetydig formulert, men da prøver jeg å hjelpe, og lar dem gjøre oppgaven etter beste evne og heller spørre på nytt neste dag på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her - slike problemer løser man på helt andre måter.

Min egen 10-åring får heldigvis lekseplan for hele uka, slik at vi (dvs. jeg...) fort finner ut om noe er feil eller uklart i oppgavene. På den måten rekker vi å oppklare det uten å ringe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en lærer med store fritidsproblemer det da???? Jobber selv som lærer og jeg ville ikke satt pris på slik oppringing på fritida nei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Om jeg lurte på det, så hadde jeg skrevet en beskjed til læreren og spurt. Kanskje spurt om når det var greit å ringe med fagrelaterte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...