Gå til innhold

Lekseproblemer

Gjest mammye

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• morsan

8

• laban

7

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Da svarte du vel bare, at det var noe du kunne drøfte med barnet i morgen, for i dag er det søndag og fridag også for lærere.

Det er iallefall veldig lett å sitte her på forumet og være bedreviter og orakel, og ha alle svar på rede hånd!:-)

Det er ikke fullt så enkelt i det virkelige liv, og det kommer jo også an på _hvem_ det gjelder! I dette tilfellet var det et barn som har store vansker, hjemme og på skolen. Og at foreldrene i det hele tatt gidder å hjelpe til, er jo et stort under! Så derfor avfeide jeg dem ikke, nei, selv om jeg stod på farten inn i fjøset, (lamming og trøbbel, måtte hjelpe gubben å dra fram lammet) og hadde middagen på ovnen, og unger i badekaret... M.a.o jeg hadde det travelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du tuller? Gjelder det også sykepleiere...sosionomer...leger...tannleger.... Ja i det hele tatt?''

Det gjelder vel spesielt gynekologer, og i særdeleshet dersom man møter dem på bussen...;-)

Tjihi..... ;-D

Du får sagt det du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er iallefall veldig lett å sitte her på forumet og være bedreviter og orakel, og ha alle svar på rede hånd!:-)

Det er ikke fullt så enkelt i det virkelige liv, og det kommer jo også an på _hvem_ det gjelder! I dette tilfellet var det et barn som har store vansker, hjemme og på skolen. Og at foreldrene i det hele tatt gidder å hjelpe til, er jo et stort under! Så derfor avfeide jeg dem ikke, nei, selv om jeg stod på farten inn i fjøset, (lamming og trøbbel, måtte hjelpe gubben å dra fram lammet) og hadde middagen på ovnen, og unger i badekaret... M.a.o jeg hadde det travelt!

Jeg oppfattet innlegget ditt som en klage på at foreldre ringer til lærene på en søndag, og svaret mitt var ment å være litt ironisk.

Beklager hvis svaret var anstøtende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt for gjenkjennelig info

''Og sms - kontakt?! Absolutt ikke! Det er å tråkke langt over barnets og familiens intimsone''

Jeg synes oppringinger er mye mer innvaderende i min private sfære, for ikke å snakke om mye mer tidkrevende, enn sms'er.

Joda, men terskelen for å sende sms er mye lavere enn for å ringe. Så telefonisk kontakt har jeg aldri opplevd uten at det har vært helt nødvendig.

Men reagerte aller mest på at lærere har sms_kontakt med elever. Det synes jeg er uhørt og uprofesjonelt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

En skal selvsagt respektere de som ikke vil ha telefoner på fritiden sin men det bør ikke være til hinder for de som synes det er greit å bli oppringt. Men litt konkurranseinnstinkt er bra uansett ellers blir det dårlige resultater. Hvordan de skal oppnå best mulig resultat vet jo de best selv.

Vis meg de lærerne, legene osv som syns det er heelt greit å bli oppringt av pasienter og elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer på ungdomsskolen

Joda, men terskelen for å sende sms er mye lavere enn for å ringe. Så telefonisk kontakt har jeg aldri opplevd uten at det har vært helt nødvendig.

Men reagerte aller mest på at lærere har sms_kontakt med elever. Det synes jeg er uhørt og uprofesjonelt, rett og slett.

Jeg har etter avtale med elever og foreldre SMS kontakt med de som ønsker det. Ikke for leksehjelp akkurat, men en veldig kjapp og grei måte å motta og gi beskjeder. Fungerer svært tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet innlegget ditt som en klage på at foreldre ringer til lærene på en søndag, og svaret mitt var ment å være litt ironisk.

Beklager hvis svaret var anstøtende!

Neida, svaret var ikke anstøtende, men det jeg skrev, var et svar på det "litt for gjenkjennelig info" skrev! Der h*n betvilte at foreldre/elever ringer til lærere utenom arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter avtale med elever og foreldre SMS kontakt med de som ønsker det. Ikke for leksehjelp akkurat, men en veldig kjapp og grei måte å motta og gi beskjeder. Fungerer svært tilfredsstillende.

Men stikkordet ditt er "etter avtale"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært noe veldig spesielt dersom jeg skulle tillatt snuppa å ringe til læreren på fritiden!!! Jeg kan sende en melding for å gi en beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som lærer, hadde ikke likt det. Det skal mye til for at jeg skal bli oppringt; det vil i praksis si om problemer av ulik art (ikke leksehjelp).

Send heller med barnet en lapp der det står at h*n dessverre ikke fikk til leksene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Men reagerte aller mest på at lærere har sms_kontakt med elever. Det synes jeg er uhørt og uprofesjonelt, rett og slett.''

Det kommer vel an på hvor gamle elevene er og ikke minst hva slags kontakt det dreier seg om. At elever på ungdomsskole og vgs kan tekste læreren for å spørre om noe skolerelatert og få svar, er vel verken upassende eller uprofesjonelt? Jeg synes i hvert fall det er helt greit, og mye bedre enn om elevene ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men reagerte aller mest på at lærere har sms_kontakt med elever. Det synes jeg er uhørt og uprofesjonelt, rett og slett.''

Det kommer vel an på hvor gamle elevene er og ikke minst hva slags kontakt det dreier seg om. At elever på ungdomsskole og vgs kan tekste læreren for å spørre om noe skolerelatert og få svar, er vel verken upassende eller uprofesjonelt? Jeg synes i hvert fall det er helt greit, og mye bedre enn om elevene ringer.

Jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt for gjenkjennelig info...

Jeg synes de eksemplene du nevner er både upassende (fra elevens side) og uprofesjonelt (fra lærerens side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg synes de eksemplene du nevner er både upassende (fra elevens side) og uprofesjonelt (fra lærerens side).

De eksemplene jeg nevner? Det er vel strengt tatt bare ett. Det er helt vanlig ved min skole, og både foreldre, elever og lærere er strålende fornøyde med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eksemplene jeg nevner? Det er vel strengt tatt bare ett. Det er helt vanlig ved min skole, og både foreldre, elever og lærere er strålende fornøyde med det.

Jo, jeg synes sms-kontakt mellom lærer og elev er upassende og uprofesjonelt. Det blir et element av "venneforhold" over det, som jeg ikke vil at mine barn skal ha til sine lærere, og dersom jeg hadde vært lærer hadde jeg ikke likt å ha den type kontakt med elevene. En av grunnene er at man jo aldri får helt fri, dersom 30 elever kan sende sms til læreren så snart de har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jo, jeg synes sms-kontakt mellom lærer og elev er upassende og uprofesjonelt. Det blir et element av "venneforhold" over det, som jeg ikke vil at mine barn skal ha til sine lærere, og dersom jeg hadde vært lærer hadde jeg ikke likt å ha den type kontakt med elevene. En av grunnene er at man jo aldri får helt fri, dersom 30 elever kan sende sms til læreren så snart de har lyst.

Jeg antar at du ikke har barn i f.eks videregående skole?

Da er det ikke akkurat slik at de bombarderer lærer med sms-er. Men at de sender en melding om de lurer på noe skolemessig som ikke nødvendigvis kan vente til neste gang man har time synes jeg er helt greit og langt fra upassende. Det er ikke akkurat kosechatting det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti at lærere har gitt bort telefonnummeret sitt til elever eller foresatte og jeg har tre unger.

Jeg har heldigvis fått tillatelse til å sende mail til den ene læreren og det benytter jeg meg av innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis læreren ikke liker / ønsker det, blir det jo heller ikke noen slik kontakt.

Svært mange skoler bruker elektroniske klasserom (ClassFronter el.l.) og mail til innlevering og spørsmål. Det går begge veier, ikke bare fra elevene til lærerne.

Datteren min går på vgs og har en lærer som jobber svært liten stillingsprosent og dermed er veldig lite tilstede på skolen. Hun har ham likevel i et hovedfag. Uten mail hadde det ikke fungert i det hele tatt.

Hvis en lærer av en eller annen grunn (f.eks. dårlig nettilgang hjemme) foretrekker å ta spørsmål på SMS i stedet for skolemailen, betyr ikke det at h*n åpner for koseteksting hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...