Gjest GA Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg skjønner jo at det kan være unntak, som feks i ditt tilfelle. Dessuten forsto jeg på frosken at enkelte lærere sms'er til elever, og det synes jeg ikke er greit. Tror det må noe ekstremt til for at jeg skulle synes det - men kan hende jeg misforsto frosken. Det er litt annerledes å sms'e foreldre, men til vanlig synes jeg ikke det er oj heller. Vi har en sms-tjeneste her på kulturskolen hvor jeg jobber. Den brukes til å sende beskjeder av typen: "NN er desverre syk i dag og vi har ikke klart å skaffe vikar. Pianotimen er derfor avlyst" eller "Vi minner om ekstra øving før konsert torsdag kl 19, hilsen kulturskolen" Synes du det blir for intimt? Det letter ihvertfall administrasjonens arbeid noe voldsomt, før måtte alle foreldrene ringes til, og det tok ofte halve dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har en sms-tjeneste her på kulturskolen hvor jeg jobber. Den brukes til å sende beskjeder av typen: "NN er desverre syk i dag og vi har ikke klart å skaffe vikar. Pianotimen er derfor avlyst" eller "Vi minner om ekstra øving før konsert torsdag kl 19, hilsen kulturskolen" Synes du det blir for intimt? Det letter ihvertfall administrasjonens arbeid noe voldsomt, før måtte alle foreldrene ringes til, og det tok ofte halve dagen. Sånn har vi i vår kommune også, fra Kulturskolen. Jeg syns det er helt strålende jeg. Kan ikke tenke meg en mer effektiv måte å få spredd den type info på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har en sms-tjeneste her på kulturskolen hvor jeg jobber. Den brukes til å sende beskjeder av typen: "NN er desverre syk i dag og vi har ikke klart å skaffe vikar. Pianotimen er derfor avlyst" eller "Vi minner om ekstra øving før konsert torsdag kl 19, hilsen kulturskolen" Synes du det blir for intimt? Det letter ihvertfall administrasjonens arbeid noe voldsomt, før måtte alle foreldrene ringes til, og det tok ofte halve dagen. Sånn er det her også, og det er kjempegreit syns jeg. Vi foreldrene bruker det andre veien også, og kan sende sms og si fra at "mitt barn er sykt i dag og kommer derfor ikke på spilletimen". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt for gjenkjennelig info Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvis læreren ikke liker / ønsker det, blir det jo heller ikke noen slik kontakt. Svært mange skoler bruker elektroniske klasserom (ClassFronter el.l.) og mail til innlevering og spørsmål. Det går begge veier, ikke bare fra elevene til lærerne. Datteren min går på vgs og har en lærer som jobber svært liten stillingsprosent og dermed er veldig lite tilstede på skolen. Hun har ham likevel i et hovedfag. Uten mail hadde det ikke fungert i det hele tatt. Hvis en lærer av en eller annen grunn (f.eks. dårlig nettilgang hjemme) foretrekker å ta spørsmål på SMS i stedet for skolemailen, betyr ikke det at h*n åpner for koseteksting hele døgnet. ClassFronter er jo noe helt annet. Da velger man når man vil være pålogget og ikke. Og det er etter min mening å anse som "skolens område", selv om det skjer på ettermiddagen. Og klart det hadde gått bra om ikke ditt barn kunne hatt kontakt med læreren på sms. Det gikk bra før, og man måtte bare funnet andre måter å gjøre det på. Men når det funker og alt er greit for deres del, så er det jo ikke noe problem. Det er dessuten annerledes når bruken er avtalt på forhånd. Det er typen "tilfeldige meldinger" jeg ikke ville likt at mitt barn hadde med læreren sin - av mange grunner. Og det er i alle fall ikke lærere som skal invitere til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt for gjenkjennelig info Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg antar at du ikke har barn i f.eks videregående skole? Da er det ikke akkurat slik at de bombarderer lærer med sms-er. Men at de sender en melding om de lurer på noe skolemessig som ikke nødvendigvis kan vente til neste gang man har time synes jeg er helt greit og langt fra upassende. Det er ikke akkurat kosechatting det er snakk om. ''Det er ikke akkurat kosechatting det er snakk om.''' Nei, det er det ikke - i utgangspunktet. Men hva skje den dagen den råsexye læreren begynner å bli litt for interessert i 16 -åringen - eller omvendt. Har man gitt åpning for sms_kontakt da, er det atskillig lettere å benytte til "uhumskheter" ved "behov". Ikke fatter jeg at lærere orker å få sms fra elever til alle tider, heller - snakker ikke nødvendigvis om mengde. Noe med å bli rykket ut av fritidsmodus uten at man er forberedt,som jeg ville synes virket forstyrrende. Men generelt - så lenge bruken er avtalt og avklart, så er det jo ok. I utgangspunktet tenkte jeg mer på at lærer og/eller elev plutselig begynte å ha kontakt på sms etter innfallsmetoden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Vi har en sms-tjeneste her på kulturskolen hvor jeg jobber. Den brukes til å sende beskjeder av typen: "NN er desverre syk i dag og vi har ikke klart å skaffe vikar. Pianotimen er derfor avlyst" eller "Vi minner om ekstra øving før konsert torsdag kl 19, hilsen kulturskolen" Synes du det blir for intimt? Det letter ihvertfall administrasjonens arbeid noe voldsomt, før måtte alle foreldrene ringes til, og det tok ofte halve dagen. Vi får også sms fra kulturskolen når det er spesielle arrangementer (konserter, teater osv som arrangeres for elevene), som en påminning i tillegg til brev vi har fått tidligere. Helt ypperlig. I tillegg har vi mobilnr til læreren på kulturskolen, og jeg pleier å sende ham en melding dersom mitt barn ikke kan komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 ''Det er ikke akkurat kosechatting det er snakk om.''' Nei, det er det ikke - i utgangspunktet. Men hva skje den dagen den råsexye læreren begynner å bli litt for interessert i 16 -åringen - eller omvendt. Har man gitt åpning for sms_kontakt da, er det atskillig lettere å benytte til "uhumskheter" ved "behov". Ikke fatter jeg at lærere orker å få sms fra elever til alle tider, heller - snakker ikke nødvendigvis om mengde. Noe med å bli rykket ut av fritidsmodus uten at man er forberedt,som jeg ville synes virket forstyrrende. Men generelt - så lenge bruken er avtalt og avklart, så er det jo ok. I utgangspunktet tenkte jeg mer på at lærer og/eller elev plutselig begynte å ha kontakt på sms etter innfallsmetoden. Men du vet vel at elever og lærere har elektronisk kontakt uansett, gjennom blant annet læringsplattformer? Det er også personlig kontakt, som både godtas og oppmuntres. Hvis en "råsexy lærer" først ønsker å ta utilbørlig kontakt, er ikke sms verken dealmaker eller dealbreaker i den sammenhengen. Det er rikelig med andre anledninger - til syvende og sist må man satse på at læreren er vettug og proff og at systemet for øvrig fungerer bra. Jeg synes det er helt greit med sms fra elever i ny og ne, av og til er det det naturligste mediet for kontakt. Selvsagt må det styres og brukes fornuftig, men sånn er det med all kommunikasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt for gjenkjennelig info Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Vi har en sms-tjeneste her på kulturskolen hvor jeg jobber. Den brukes til å sende beskjeder av typen: "NN er desverre syk i dag og vi har ikke klart å skaffe vikar. Pianotimen er derfor avlyst" eller "Vi minner om ekstra øving før konsert torsdag kl 19, hilsen kulturskolen" Synes du det blir for intimt? Det letter ihvertfall administrasjonens arbeid noe voldsomt, før måtte alle foreldrene ringes til, og det tok ofte halve dagen. Jeg ville ønsket at slike beskjeder gikk til meg, ikke til barna mine. Jeg forventer kort og godt at lærere viser samme respekt for mitt og mine barns privatliv, som jeg viser ti forhold til læreren. Det innebærer blant annet at uformelle kanaler som sms ikke benyttes uten etter avtale, og at lærere absolutt ikke tar kontakt med mine barn på sms dersom det ikke er avtalt eller helt spesielle forhold tilsier det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt for gjenkjennelig info Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Men du vet vel at elever og lærere har elektronisk kontakt uansett, gjennom blant annet læringsplattformer? Det er også personlig kontakt, som både godtas og oppmuntres. Hvis en "råsexy lærer" først ønsker å ta utilbørlig kontakt, er ikke sms verken dealmaker eller dealbreaker i den sammenhengen. Det er rikelig med andre anledninger - til syvende og sist må man satse på at læreren er vettug og proff og at systemet for øvrig fungerer bra. Jeg synes det er helt greit med sms fra elever i ny og ne, av og til er det det naturligste mediet for kontakt. Selvsagt må det styres og brukes fornuftig, men sånn er det med all kommunikasjon. Jeg tror at jo mindre formell kanalene som benyttes er, desto lettere er det å misbruke kanalene, enten bevisst eller fordi det "sklir ut" uten at man tenker over det, og plutselig kan befinne seg i en situasjon man ikke hadde tenkt seg.. Skolenett som ClassFronter osv, anser jeg som sagt for å være en del av skolens "område" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 ClassFronter er jo noe helt annet. Da velger man når man vil være pålogget og ikke. Og det er etter min mening å anse som "skolens område", selv om det skjer på ettermiddagen. Og klart det hadde gått bra om ikke ditt barn kunne hatt kontakt med læreren på sms. Det gikk bra før, og man måtte bare funnet andre måter å gjøre det på. Men når det funker og alt er greit for deres del, så er det jo ikke noe problem. Det er dessuten annerledes når bruken er avtalt på forhånd. Det er typen "tilfeldige meldinger" jeg ikke ville likt at mitt barn hadde med læreren sin - av mange grunner. Og det er i alle fall ikke lærere som skal invitere til det. Jeg skrev at det ikke hadde fungert uten MAIL. Det er noe annet enn SMS. Ingen av mine unger har noe annet enn e-postkontakt med læreren utenom skoletid. Jeg er helt enig i at man ikke skal ha hyggeteksting mellom elever og lærere. Jeg skrev at HVIS en lærer foretrekker å ta det på SMS i stedet for mail, får det bli deres sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt for gjenkjennelig info Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg skrev at det ikke hadde fungert uten MAIL. Det er noe annet enn SMS. Ingen av mine unger har noe annet enn e-postkontakt med læreren utenom skoletid. Jeg er helt enig i at man ikke skal ha hyggeteksting mellom elever og lærere. Jeg skrev at HVIS en lærer foretrekker å ta det på SMS i stedet for mail, får det bli deres sak. Leste for fort, da - sorry. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Leste for fort, da - sorry. Alt i orden. Ha en fin dag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg ville ønsket at slike beskjeder gikk til meg, ikke til barna mine. Jeg forventer kort og godt at lærere viser samme respekt for mitt og mine barns privatliv, som jeg viser ti forhold til læreren. Det innebærer blant annet at uformelle kanaler som sms ikke benyttes uten etter avtale, og at lærere absolutt ikke tar kontakt med mine barn på sms dersom det ikke er avtalt eller helt spesielle forhold tilsier det. Disse SMS'ene går til det tlf nr som ble oppgitttil det bruk da barna ble innmeldt i kulturskolen. Om det er foresatte eller elever vet vi ikke. -og SMS trenger slett ikke være uformellt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.